تفاوت کیف پول شخصی و صرافی | از کیف پول شخصی استفاده کنیم یا کیف پول صرافی؟

مقایسه کیف پول صرافی و کیف پول شخصی. کیف پول در دست دو مرد
محمد خزائی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

یکی از مهم‌ترین ضروریاتی که برای خرید و فروش ارز دیجیتال به آن نیاز دارید کیف پول است. شما می‌توانید برای نگهداری، ارسال و دریافت رمزارزها از کیف پول شخصی یا کیف پول صرافی استفاده کنید. اما تفاوت کیف پول شخصی و صرافی چیست؟ بهتر است از کیف پول شخصی استفاده کنیم یا کیف پول صرافی؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

کیف پول چیست؟

کیف پول رمزارز (Cryptocurrency Wallet) که به اختصار به آن کیف پول هم گفته می‌شود، تقریبا عملکردی مثل کیف پول‌های معمولی دارد اما به جای اسکناس داخل آن فایل‌هایی نگه‎داری می‌شود که نشان دهنده مالکیت شما روی رمزارزهایی است که در اختیار دارید.

نکته‌ای که باید بدانید این است که داخل بهترین کیف پول ارزدیجیتال، هیچ رمزارزی نگهداری نمی‌شود! بلکه کلیدهای خصوصی و عمومی که برای دسترسی به بلاک چین ضروری هستند نگهداری می‌شوند. با کمک این کلیدها و با استفاده از امضای دیجیتال خودتان، شما می‌توانید تراکنش‌ها را تایید کنید. در واقع کیف پول، دسترسی شما به بلاک چین را تسهیل می‌کند و با استفاده از آن نیازی نیست درگیر پیچیدگی‌های فنی بلاک چین باشید. کیف پول شما می‌تواند یک دستگاه فیزیکی، یک برنامه موبایل یا حتی یک وبسایت باشد. صرافی‌ها نیز کیف پول را به عنوان یک سرویس جانبی ارائه می‌کنند. اما کیف پولی که توسط صرافی عرضه می‌شود با کیف پول‌های شخصی مثل کیف پول سخت افزاری، کیف پول‌های کاغذی، کیف پول متامسک و تراست‌والت تفاوت‌های زیادی دارد.

در تصویر یک سکه بیت کوین دیده می‌شود که روی گوشی موبایل قرار دارد و نشان دهنده کاربرد کیف پول می‌باشد.
کیف پول روشی راحت برای دسترسی به ارزهای دیجیتال است.

در مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست به صورت مفصل درباره کیف پول و انواع آن صحبت کرده‌ایم.

تفاوت کیف پول شخصی و کیف پول صرافی

با استفاده از کیف پول شخصی، شما اختیار کامل کلیدهای خصوصی خودتان را در اختیار خواهید داشت و تنها روش در خطر افتادن سرمایه‌های شما، این است که دستگاهی که کیف پول روی آن قرار دارد را گم کنید. اما در کیف پول صرافی، کلیدهای خصوصی در اختیار صرافی قرار دارند و کنترل کامل کیف پول در اختیار شما نیست.

تفاوت کیف پول امانی و غیرامانی

کیف پول‌های شخصی تحت عنوان non-custodial یا غیرامانی شناخته می‌شوند و تقریبا شبیه به همان کیف پولی است که برای نگهداری اسکناس و پول‌های کاغذی از آن استفاده می‌کنید. با استفاده از این نوع کیف پول، شما کنترل کامل دارایی‌های شخصی خودتان را در اختیار دارید و هیچ کس نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند. مسئولیت نگهداری و حفظ رمزارزها هم در این روش کاملا برعهده شماست و در صورتی که کیف پول به هر دلیلی گم شود، می‌توانید با عبارات امنیتی آن را بازگردانید و در صورت فراموش کردن عبارات پشتیبان، دسترسی شما به دارایی‌هایتان از بین می‌رود.

در انتهای مقاله در مورد تفاوت کلید خصوصی و عمومی صحبت کرده‌ایم.

تفاوت‌های کیف پول شخصی و صرافی در جدول زیر به خوبی مشخص شده است:

ویژگی‌هاکیف پول شخصیکیف پول صرافی
ماهیتغیرمتمرکزمتمرکز
امکان ردیابی توسط نهادهای دولتیندارددارد
امکان بلوکه شدن دارایی‌هاندارددارد
سرعت انجام معاملهکندسریع
امنیت دارایی‌هابالابه اقدامات امنیتی صرافی بستگی دارد
نیاز به احراز هویتندارددارد
قابل استفاده برای کاربران بسیار مبتدیخیربله

کیف پول صرافی چیست؟

در کیف پول صرافی، کلیدهای خصوصی شما روی سرور صرافی هم نگهداری می‌شوند. به بیانی دیگر شما به یک فرد یا شرکت ثالث اعتماد می‌کنید که امنیت سرمایه‌های شما را حفظ کند و در صورت لزوم آن‌ها را به آدرس دیگری بفرستد. این نوع کیف پول مسئولیت‌های شما را کاهش می‌دهد اما معایب متعددی هم دارد که باید از آن‌ها مطلع باشید.

اکثر کیف پول‌‎های رمزارزی که در فضای وب وجود دارند از جمله کیف پول‌‌های صرافی، از نوع امانی هستند. کلیدهای خصوصی این نوع کیف پول در اختیار صرافی قرار دارند و مسئولیت تامین امنیت آن هم برعهده خود صرافی است. اما به دلیل اینکه کیف پول صرافی به صورت متمرکز مدیریت می‌شود، هک کردن و آسیب دیدن آن خیلی راحت است و به همین خاطر اکثر کارشناس‌ها توصیه می‌کنند سرمایه‌های خودتان را داخل کیف پول صرافی نگهداری نکنید و از این کیف پول فقط در زمان ترید کردن استفاده کنید.

کلید عمومی و کلید خصوصی چیست؟

با وجود اینکه در این روش ممکن است امنیت دارایی‌های کاربر کمتر از روش‌های دیگر باشد اما خیلی از افراد به دلیل راحتی بیشتری که این نوع کیف پول در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، آن را ترجیح می‌دهند.

کیف پول صرافی چه مزایایی دارد؟

خیلی از کاربران کیف پول صرافی را به خاطر راحتی زیاد آن انتخاب می‌کنند. این کیف پول به صورت یکپارچه با سیستم خرید و فروش صرافی عمل می‌کند و برای کاربرانی که قصد دارند به صورت مرتب معامله کنند گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود.

در صورتی که ارزهای دیجیتال خودتان را روی کیف پول صرافی نگهداری کنید، می‌توانید به سرعت آن‌ها را ترید کنید.

فکر کنید که بازار به یکباره دچار نوسان شده و شما باید توکن‌هایی که داخل کیف پول خودتان دارید به سرعت بفروشید. در صورتی که از کیف پول صرافی استفاده کنید، می‌توانید بلافاصله این کار را انجام دهید اما با کیف پول شخصی ابتدا باید رمزارزها را با پرداخت کارمزد به کیف پول صرافی منتقل کنید و بعدا آن‌ها را بفروشید که کار زمان‌بری است. به همین خاطر تریدرهایی که با ریسک زیاد معامله می‌کنند، معمولا دارایی‌های خودشان را روی کیف پول صرافی نگهداری می‌کنند.

نکته: برخی از کیف پول‌ها دارای صرافی داخلی هستند و می‌توانید بدون نیاز به پرداخت کارمزد تراکنش معاملات خودتان را انجام دهید. برای مثال کیف پول تراست والت دارای یک صرافی غیرمتمرکز است که با استفاده از آن می‌توانید انواع توکن‌ها را با هم مبادله کنید

استفاده از کیف پول صرافی چه معایبی دارد؟

  • یکی از بزرگ‌ترین معایب کیف پول صرافی ساختار متمرکز آن است. این ساختار باعث می‌شود که کیف پول به راحتی در معرض هک قرار بگیرد و هکرها به راحتی بتوانند رمزارزها یا اطلاعات هویتی شما را به سرقت ببرند.
  •  در صورتی که مشکلی برای سرور صرافی پیش بیاید، این احتمال وجود دارد که سرمایه کاربر به صورت کامل از دست برود و هیچ روشی هم برای بازیابی آن وجود نداشته باشد. برای مثال در صورت هک شدن یا از کار افتادن سرور صرافی، ممکن است تمام دارایی‌های شما در خطر بیفتند.

نکته: برخی از صرافی‌ها، از کیف پول سرد (Cold Wallet) به عنوان پشتیبان استفاده می‌کنند و حتی در صورتی که سرور اصلی آسیبی ببیند، باز هم احتمال بازیابی کیف پول‌ها وجود دارد.

  • در صورتی که صرافی از نظر قانونی دچار مشکل شود سرمایه شما هم مسدود خواهد شد و تا زمان مشخص شدن وضعیت صرافی، به آن دسترسی نخواهید داشت. (مانند شرایطی که برای صرافی کریپتولند پیش آمد)
  • برای استفاده از کیف پول صرافی نیاز به احراز هویت دارید. خیلی از کاربران رمزارزها مایل هستند به صورت ناشناس فعالیت کنند اما در صورت استفاده از کیف پول صرافی نمی‌توانند ناشناس باقی بمانند.
  • صرافی‌ها فقط از ارزهای خاصی پشتیبانی می‌کنند و نمی‌توانید تمامی رمزارزها را روی آن‌ها نگهداری کنید. اما در سمت مقابل می‌توانید انواع ارزها را روی کیف پول‌های شخصی نگهداری کنید. برای مثال کیف پول تراست والت علاوه بر تمامی توکن‌های موجود در اکوسیستم اتریوم، از تمامی توکن‎‌های ERC20، BEP2 و ERC721 نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید حتی به عنوان کیف پول بیت کوین هم از آن استفاده کنید.

در مورد کیف پول تراست والت بیشتر بخوانید: کیف پول تراست

کیف پول تراست والت، نمونه‌از یک کیف پول شخصی

مزایای استفاده از کیف پول شخصی

  • کیف پول‌های شخصی به صورت کاملا غیرمتمرکز عمل می‌کنند و می‌توانید به صورت کامل از این مزیت رمزارزها بهره‌مند شوید. یعنی هیچ فرد یا مرجع ثالثی روی دارایی‌های شما کنترلی ندارد.
  • دارایی‌های شما از سوی کسی ضبط نمی‌شود.
  • کیف پول‌های شخصی امنیت بیشتری نسبت به کیف پول صرافی دارند و هک کردن آن‌ها بسیار دشوار است.

معایب کیف پول شخصی

  • با استفاده از کیف پول شخصی معمولا امکان انجام معاملات لحظه‌ای وجود ندارد. مثلا اگر بخواهید توکن خاصی را بفروشید و به پول نقد تبدیل کنید باید ابتدا آن را به صرافی انتقال دهید و منتظر بمانید تا تراکنش در شبکه تایید شود. این کار، مقداری زمان از شما می‌گیرد.
  • برای انتقال دارایی بین صرافی و کیف پول باید کارمزد پرداخت کنید.

هر کیف پول کجا به کار می‌آید؟

یکی از مشکلاتی که معمولا تریدرهای تازه کار و افرادی که تازگی با ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند با آن مواجه می‌شوند، درک تفاوت کیف پول شخصی و صرافی است. با وجود اینکه هر دو کاربردهای نسبتا مشابهی دارند اما آشنایی با تفاوت‌های آن‌ها ممکن است باعث موفقیت شما در دنیای رمزارزها شود.

انتخاب بین کیف پول صرافی یا کیف پول شخصی، یکی از تصمیمات اصلی است که هر تریدر یا هودلر باید بگیرد. شما می‌توانید از هر دو کیف پول برای نگهداری رمزارز استفاده کنید اما اینکه کدام یک از این دو را انتخاب می‌کنید، به خود شما بستگی دارد و باید براساس مزایا و معایبی که دارند تصمیم‌گیری کنید.

مانند ارزهای فیات، در زمینه ارزهای دیجیتال هم روش‌های مختلفی برای نگهداری پول وجود دارد و شما می‌توانید از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید.

در صورتی که می‌خواهید کنترل کامل دارایی‌هایتان را در اختیار داشته باشید و دسترسی به آن‌ها نیز آسان باشد، کیف پول شخصی چون کیف پول دسکتاپ، گزینه بهتری برای شما خواهد بود. همچنین از آنجایی که می‌دانید ارزهایتان دقیقا کجا قرار دارند، کیف پول شخصی آرامش شخصی بیشتری به شما خواهد داد.

اما اگر ریسک‌پذیر هستید یا به ترید کردن علاقه دارید و می‌خواهید همیشه رمزارزهای در اختیار خودتان را خرید و فروش کنید، کیف پول صرافی گزینه بهتری برای شما خواهد بود. البته باید خیلی مراقب باشید چون اگر صرافی نتواند امنیت کیف پول شما را تضمین کند، احتمال اینکه فرد دیگری هم بتواند به سرمایه شما دسترسی داشته باشد افزایش خواهد یافت.

کلید خصوصی و عمومی چیست؟

خب! درباره کلید عمومی و کلید خصوصی توضیح کوتاهی به شما بدهکاریم!

کلید عمومی: کی از اجزای کلیدی کیف پول، کلیدهای خصوصی و عمومی آن هستند. کلید عمومی همان آدرس اختصاصی شما روی بلاک چین است که کاربران دیگر با استفاده از آن می‌توانند برای شما انواع ارزهای دیجیتال را ارسال کنند.

کلید خصوصی: کلید خصوصی هم ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید تراکنش‌ها را تایید کنید و به دارایی‌های خودتان دسترسی داشته باشید. در واقع اگر کلید خصوصی را در اختیار داشته باشید، حتی اگر دستگاهی که کیف پول روی آن قرار دارد را هم گم کنید، باز می‌توانید به دارایی‌های خودتان دسترسی داشته باشید.

کلید عمومی همان آدرس کیف پول است که برای دریافت ارز دیجیتال باید آن را در اختیار دیگران قرار دهید اما از کلید خصوصی برای ورود به کیف پول و امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود. چیزی مثل شماره کارت بانکی و رمز دوم. در اینجا شماره کارت شما مانند کلید عمومی عمل می‌کند و با کمک آن می‌توانید واریز و دریافت کنید ولی این اجازه را کلید خصوصی به شما می‌دهد که به محتوای آن دسترسی داشته باشید و اجازه این ارسال را بدهید.

نکته مهم: برای دریافت ارز دیجیتال، نیازی به ارائه کلید خصوصی ندارید و هرگز نباید آن را در اختیار کسی بگذارید.

سخن نهایی

به صورت کلی بهتر است فقط ارزهایی که قرار است با آن‌ها ترید کنید را داخل کیف پول صرافی نگهداری کنید و تمام ارزهای دیگر را به کیف پول شخصی خودتان انتقال دهید. همچنین در صورتی که قرار نیست خیلی ترید کنید و بیشتر قصد دارید ارزهای دیجیتال خریداری شده را به صورت طولانی مدت نگه‌داری کنید، بهتر است آن‌ها را به یک کیف پول سخت افزاری یا حتی کاغذی منتقل کنید.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غفاردیندار
غفاردیندار
7 ماه قبل

مقاله تان را خواندم. چون من معلمم، مانند یک معلم خوب توضیح داده بودید.
من یک نوآموزم در این راه پرپیچ و خم.لطفا با ساده ترین روش راهنمایم باشید.
من یک معلم بازنشسته ام.فقط خدمت کردم؛ ولی می خواهم بقیه ی عمرم با فراوانی زندگی کنم.
سپاس از زحمات شما

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
7 ماه قبل
پاسخ به  غفاردیندار

سلام جناب دیندار عزیز
سوالتون رو بفرمایید ما در خدمتتون هستیم تا به ساده‌ترین بیان ممکن بهتون توضیحات لازم رو بدیم. امیدواریم شما هم بتونین از این طریق به سود برسید.

صابر
صابر
1 سال قبل

عالی

پوریا دولت‌آبادی
مدیر
پوریا دولت‌آبادی
7 ماه قبل
پاسخ به  صابر

ممنون از توجهتون

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

1

نظر مخاطبان (4)