0

0

اعتبارسنج اتریوم ۶۸۹ اتر (ETH) را از یک رله MEV نقد می‌کند!

به ‌تازگی یکی از بزرگ‌ترین پاداش‌های چند ماه اخیر از یک بلوک رله MEV در زنجیره بیکن اتریوم با ۶۸۹ اتر (ETH) به ارزش ۱.۲۸ میلیون دلار پرداخت شده است.

دریافت ۶۸۹ اتر به عنوان پاداش از یک رله MEV
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

راه‌حل استیکینگ نقدشونده اتریوم یعنی لایدو این پاداش را از بلوک شماره ۱۷۰۰۷۸۴۲ در زنجیره بیکن دریافت کرد. این تراکنش که در تاریخ ۹ آوریل (۲۰ فروردین) نهایی شد، شامل ۴۷ تراکنش بود که بلاک‌هایش توسط beaverbuild.org ساخته شد.

این پاداش تقریباً با بالاترین پاداش اخیر لایدو یعنی ۶۹۱ (ETH) اتر در ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) مطابقت داشت.

این رقم نظر مارتین کوپلمن (Martin Köppelmann)، بنیانگذار و مدیرعامل پلتفرم Gnosis (زیرساخت مبتنی بر اتریوم) را به خود جلب کرد؛ کسی که به کاربران اتریوم پیشنهاد کرده بود برای جلوگیری از اکسپلویت شدن تراکنش‌هایشان از سرویسی مانند MEVBlocker استفاده کنند.

ارز دیجیتال

به گفته MEVBlocker، ربات‌های MEV بیش از ۱.۳۸ میلیارد دلار از کاربران اتریوم که سعی در خرید و فروش، ارائه نقدینگی و استخراج توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) داشته‌اند، استخراج کرده‌ است.

این رله‌های MEV متمرکز می‌توانند با جمع‌آوری بلوک‌ها از سازندگان مختلف، قیمت‌ها را استخراج کنند تا یکی را که بالاترین کارمزد را دارد انتخاب کنند.

یکی از رایج‌ترین انواع اکسپلویت‌های MEVی، حمله «ساندویچی» است، که زمانی رخ می‌دهد که مهاجم یک معامله بزرگ را در دو طرف تراکنشِ هدف قرار می‌دهد یعنی قیمت را دستکاری می‌کند و از تغییر قیمت سود می‌برد.

رله‌های MEV از مفهومی تحت عنوان «جداسازی پیشنهاددهنده-سازنده (PBS)» نشأت گرفته‌اند که توسط Flashbots، سازمان تحقیقاتی اتریوم، در سال ۲۰۲۱ برای پیشبرد تغییر مکانیسم اجماع اتریوم به اثبات سهام در ماه سپتامبر معرفی شد.

تفکیک نقش پیشنهاددهندگان از سازندگان بلاک، به منظور ترویج رقابت بیشتر در سطح اجماع در نظر گرفته شده است، که شبکه اتریوم را غیرمتمرکزتر و سانسورزدایی آن را تقویت کند.

با این حال، اتریوم از زمان ارتقای Merge با چندین مشکل سانسور از جمله مطابقت داشتن با استانداردهای تعیین شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) مواجه شده است؛ اگرچه تعداد بلوک‌های تطبیقیِ آن، از آن زمان کاهش یافته است.

طبق گزارش MEVBoost.org، در حال حاضر ۱۰ رله فعال وجود دارد که Flashbots مسئول انتقال یا رله بیش از ۵۰ درصد آنها است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)