مفاهیم پایه

زمان مطالعه :

16 دقیقه

همه چیز در مورد مفهوم NFT | NFT چیست و چرا ارزشمند است؟

nft چیست

اگر ما در قرن ۲۱ زندگی کنیم و تا کنون نام NFT به گوشمان نخورده باشد، یکی از موارد بسیار نادر به شمار می‌رود حتی اگر ندانیم NFT چیست. برای‌ آشنایی کامل با این شگفتی که نقل محافل کریپتویی است، مقاله‌ای را به آن اختصاص دادیم تا این موضوع را به طور کامل بشکافیم و مفهوم NFT را توضیح دهیم.

NFT چیست؟

NFT یا None Fungible Token، توکن‌های غیرقابل تعویض منحصربه‌فردی هستند که قابل جایگزینی یا تبدیل نیستند. در مقابل، دارایی‌های فیزیکی مانند اسکناس و یا ارزهای دیجیتال را می‌توان جایگزین و یا به ارزهای دیگر تبدیل کرد.

دیدیم که از معنای لفظی آن، می‌توان مفهوم توکن غیرمثلی را شناخت: NFT (None Fungible Token)؛ به معنای تو‌کن‌ غیر مثلی و غیر‌قابل معاوضه یا بی‌همتا.

احتمالا‌ می‌دانید که‌ تمام افراد، ‌حتی دو‌قلو‌ها هم اثر‌ انگشت متفاوتی از هم دارند. این اثر انگشت‌ هما‌ن چیزی است که ما انسان‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد! در دنیای‌ NFT ها هم همچین ساز و کاری حاکم است. اینکه می‌گوییم غیرمثلی یا به همتا، به همین معنی است. یعنی هیچ دو توکن NFT شبیه به هم یا معادل هم نیستند. قیمت و ارزش یک بیت کوین، دقیقا مساوی است با قیمت یک بیت کوین دیگر. قیمت یک ترون با ترون دیگر هیچ فرقی ندارد همان‌طور که یک اسکناس هزار تومانی، گران‌تر از یک اسکناس هزار تومانی دیگر نیست.

ولی این در مورد NFT متفاوت است. توکن‌های NFT از آنجایی که نشانه یا معادل یک دارایی یا شیٔ هستند و ارزش دارایی‌ها با هم متفاوت است، دارای ارزش یا قیمت متفاوتی هستند. چرا؟

چون NFT نشان می‌دهد که یک دارایی، اثر هنری، سازه، آیتم درون بازی، یک کاراکتر گیم و… به یک شخص تعلق دارد و از آن دارایی بیشتر از یک عدد وجود ندارد. به نوعی، nft ها وظیفه‌‌ شخصی سازی‌ِ اموال را برعهده دارند‌. این توکن‌ها، در زمینه‌های مختلفی چون‌ نقاشی، موسیقی، عکاسی، ورزش و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارند.

در واقع توکن‌های NFT همان دارایی‌های دنیای واقعی هستند که اطلاعات آن‌ها روی بلاک چین ثبت و منتشر شده است. برای اینکه بهتر با سازوکار بلاک چین آشنا شوید این مقاله را که به زبان ساده درباره مفهوم بلاک چین منتشر کرده‌ایم بخوانید: بلاک چین چیست به زبان ساده.

The Complete Mf Collection اثر مایک وینکلمن، معروف به بیپل، توسط پلتفرم هنری Nifty Gateway به قیمت 777777.77 دلار فروخته شد.

دلیل‌ ارز‌‌ش‌ بالای توکن‌ ها‌ی‌ NFT چیست؟

سوالی که در عنوانِ‌ این بخش از مقاله مطرح شده، دقیقا مانند‌ این است که بپرسیم: «چرا طلا ارزشمند است؟»

مهم ‌ترین‌ دلیل ‌باارزش بودنِ فلزاتی مثل طلا، کمیاب بودن (Scarcity) آن‌ها است. در مورد تو‌کن‌‌های‌ ‌غیر‌قا‌بل‌ تعویض هم همچین موضوعی صادق است. چرا که فقط یک عدد از یک دارایی‌ وجود‌ دارد و افراد‌ متخصص، می‌توانند رو‌ی‌ آن‌ ارزش گذاری کنند و ارزشی که برای یک NFT تعیین می‌شود، ‌می‌تواند بدون‌ محدودیت باشد!

هر کسی می‌تواند هر چیزی را تبدیل به یک توکن NFT کند و NFT بودن به خودی خود ارزشی ندارد. ارزش یک NFT به پشتوانه آن است؛ یعنی همان اثر یا کاراکتر و اینکه آن اثر چقدر خواهان دارد.

ویژگی‌های ان اف تی

بالاتر گفتیم که مهم ترین ویژگی یک ان اف تی، چیزی نیست جز نادر بودن آن. امّا ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دارایی‌ها به کمیاب بودن آن‌ها محدود نیست.

بلکه خصوصیاتی چون غیر قابل تعویض بودن، امکان اثبات مالکیت، حفاظت از حق هنرمند و امکان کسب درآمد مناسب و بعضا بالا برای هنرمندان، از جمله ویژگی‌های ان اف تی به شما می‌آیند.

همچنین از دیگر ویژگی‌های NFTها، می‌توان به Indivisiblity یا غیرقابل بخش‌پذیر بودن اشاره کرد. به گونه‌ای که برای نمونه، شما می‌توانید اسکناس ۵۰ دلاری را به ۵ اسکناس ۱۰ دلاری تقسیم کنید امّا چنین چیزی در رابطه با توکن‌های غیرقابل تعویض صادق نیست. چرا که هر دارایی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

همه چیز درباره NFT و تفاوت و شباهتش با ارزهای دیگر

اکنون‌ ممکن‌ است‌ درمو‌رد‌ مفا‌هیم nft و کریپتو‌ها کمی دچار سردرگمی شویم. زیرا احتمالا تعریف هر دو را تعریفی مشابه‌ دارا‌‌ییِ دیجیتال بپنداریم. برا‌‌ی‌ شفافیت بیشتر موضوع، در ادامه به شباهت‌ها و تفاو‌ت‌های توکن‌های غیر‌مثلی و رمز‌ارز‌ها می‌پردازیم.

شباهت‌ NFT و توکن‌های مثلی

  • هردو‌‌ بر‌ بستر‌ تکنولوژی‌ بلاک چین کار می‌کنند.
  • نمی‌توا‌ن داده‌های آن‌ها‌ را‌ تغییر داد یا حذف کرد.
  • نمی‌توا‌ن‌ مالکیت آن‌ها را زیر سوال‌ برد.
  • هر دو در کیف پول‌های رایج می‌توانند ذخیره شوند. البته تمام کیف پول‌ها قابلیت پشتیبانی از NFT ها را ندارند.

تفاوت NFT و توکن‌های مثلی

  • پیش تر گفتیم که رمز‌ارز‌ها و ارز‌های فیات، هردو با یک دیگر قابل مبادله هستند. به عنوا‌ن‌ مثال، می‌توان‌ بیت کوین را با مقداری اتر یا مقداری دلا آمریکا معاوضه کرد! امّا در مورد NFT ها همچین چیزی صادق نیست. زیرا نمی‌توان‌ آنها را با یکدیگر مبادله کرد و از هر یک صرفا‌ یک عدد موجود است.
  • یکی دیگر‌ از تفاوت‌های میان‌ این دو این است که، رمز‌ار‌‌‌ز‌ها ارز‌ش‌‌ دارایی را مشخص‌ می‌کنند؛ درحالی که‌ NFT ها خود‌ دارایی هستند!
  • یک ارز دیجیتال مثلی مثل ترون یا اتریوم دقیقا برابر با یک ترون یا یک اتریوم دیگر است ولی هیچ دو NFT شبیه هم نیستند یک دارایی مشابه را منتقل نمی‌کنند. یکی یک تابلوی نقاشی است و دیگری یک اکسی پرنده! نمی‌دانید اکسی چیست؟ مقاله «اکسی اینفینیتی چیست؟» را از دست ندهید.
نیان کت توکن ان اف تی NFT
Nyan Cat یکی از گران‌ترین توکن‌های NFT که به قیمت ۳۰۰ اتریوم فروخته شد!

کاربرد ان اف تی چیست؟

هیچ موضوعی بی دلیل به وجود نیامده و‌ مو‌ضو‌‌ع مقاله‌ امروز ‌ما‌ هم از این قاعده مستثنی نیست!
محبوبیت ان اف تی‌ها دلایل متفاوتی دارد و بدون شک کاربردها و مزایایی که در اختیار هولدرها قرار می‌دهند، از مهم ترینِ این دلایل به حساب می‌آیند. موارد زیر نمونه‌هایی از کاربرد ان اف تی‌ها را شامل می‌شوند:

  • متاورس و وب۳ از جمله بسترهایی هستند که تا حد زیادی به ان‌اف‌تی‌ها متکی خواهند بود و دارایی‌های رد و بدل شده در این فضاها، اغلب به صورت NFT هستند.
  • طبیعتا هنگامی که حقوق یک خواننده یا بازیگر را باارزش بشمارید، حما‌‌یت مادی از آثار او را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهید. NFT ها به شما این امکان را می‌دهند تا از حقوق‌ هنرمندان و صاحبان آثار حمایت کنید. اگر خود شما هم مالک یک اثر باشید و بخواهید آن را ثبت کنید، NFT ها برای شما از بهترین انتخاب‌‌ها به حساب می‌آیند.
  • همچنین برخی پروژه‌ها برای بهتر دیده شدن و توسعه برند خود، تصمیم می‌گیرند تا با معرفی NFT، مشتریان بیشتری را به سمت برند خود جذب کنند. در قسمت‌های بعدی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، شاید بتوان گفت یکی از ساده‌ترین دلیل برای‌ محبو‌بیت‌ دارایی‌های‌ مورد بحث، علاقه‌ دیرینه‌ افراد به جمع آوری‌ بر‌خی آیتم‌ها باشد. در گذشته، احتمالا‌ شما یا اطرافیانتان راغب به تشکیل کلکسیون از اشیاء‌ مورد علاقه چون کار‌ت‌های بازی بوده‌اید!

آیا ان اف تی فقط شامل نقاشی و تصاویر می‌شود؟

با توجه به مطالبی که تا کنون عنوان کردیم، احتمالا این سوال نیازی به پاسخ نداشته باشد!

به طور کلی، هر چیزی که هویت و مالکیت آن بر بستر بلاک چین ثبت شود، می‌تواند یک توکن غیرقابل تعویض به شمار آید. تصاویر، نقاشی‌ها، انیمیشن‌ها، فایل‌های صوتی، بخش‌هایی از یک فیلم، صنایع دستی و لحظات نوستالژیک، از جمله آیتم‌هایی هستند که می‌توانند در قالب NFT خرید و فروش شوند.

احتمالا به خاطر دارید که در سال ۲۰۲۲، دو تن از مشهورترین رپرهای تاریخ یعنی امنم و اسنوپ داگ، موزیک‌ویدیوی آهنگ From The D 2 The LBC را به عنوان NFT منتشر کردند که ان اف تی‌های کالکشن BoredApeYachtClub را نیز، شامل می‌شدند.

آیا ان اف تی فقط شامل نقاشی و تصاویر می‌شود؟

همچنین تقریبا ۶ ماه پیش از این موزیک ویدیو، امنم یک توکن BAYC با نام EminApe را به قیمت بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار خریداری کرد.

حتی گاهی اوقات دارایی‌های فیزیکی هم می‌توانند به عنوان یک NFT شمرده شوند. به عبارتی، یک دارایی فیزیکی مانند فرش، مجسمه یا تابلوی نقاشی در دنیای واقعی وجود دارد و در همان زمان، اطلاعات مرتبط با آن در بلاک چین ثبت می‌شود. در چنین موقعیتی، داده‌های ثبت شده در بلاک چین، بر مالکیت دارایی فیزیکی دلالت می‌کنند.

مزایا و معایب ان اف تی

هر سکّه دو رو دارد و نمی‌توان از هیچ چیزی انتظار بی عیب و نقص بودن داشت! ان اف تی‌ها هم در کنار مزایا، معایبی را دارند که در جدول زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

مزایای توکن‌های غیرمثلی (NFT)معایب توکن‌های غیرمثلی (NFT)
مالکیت NFT در بلاک چین ثبت می‌شودایجاد و فروش یک کالکشن ان اف تی موفق امری
دشوار و نسبتا پرریسک خواهد بود
اطلاعات هر توکن موجب تمایز دارایی‌ها خواهد شدکارمزد بالای مینت NFT در برخی مواقع
اعطای مزایا به هولدرهاهمچنان در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و همانند کریپتوکارنسی‌، بازار پر نوسانی را داراست
امکان معامله آسان در پلتفرم‌های مختلف
امکان کسب درآمد برای سازندگان
کمک به شناخت بهتر افراد از دنیای کریپتو و بلاک چین

با این حال علی‌رغم محدودیت‌ها و ریسک‌های این دارایی، برخی معتقدند که تخصیص بخشی از سرمایه مازاد برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، می‌تواند اقدام مناسبی باشد. همچنین NFTها این بستر را برای بسیاری از هنرمندان فراهم کرده‌اند تا بتوانند با به‌فروش گذاشتن کارهای خود، شانس افزایش درآمد و توسعه هنر خود را داشته باشند.

نحوه کارکرد ان اف تی

هر توکن غیرمثلی (NFT) بر بستر یک بلاک چین مشخص فعالیت می‌کند و البته توکن‌هایی هم هستند که در بیش از یک زنجیره مبادله می‌شوند. نحوه کارکرد ان اف تی بدین گونه است که با ثبت یک توکن در یک بلاک چین (معمولا شبکه‌های قراردادهای هوشمند)، مالکیت آن اثر را ثبت کرده‌ایم و در صورت تمایل، افراد می‌توانند به خرید و فروش آن بپردازند.

همانطور که اشاره کردیم، آثار Mint یا عرضه شده به روی زنجیره، می‌توانند آیتم‌های مختلفی را شامل شوند:

  • تصاویری در قالب نقاشی و طرح‌ها با فرمت‌هایی چون PNG،SVG و JPEG
  • فایل‌های صوتی مانند موسیقی با فرمت‌های مختلفی اعم از MP3 و WAV
  • فایل‌های ویدیویی مانند انیمیشن‌ها و قسمت‌هایی از فیلم و سریال‌ها (MP4 و GIF)
  • برخی دارایی‌های فیزیکی موجود در دنیای واقعی

امّا آیا تنها یک نسخه از توکن عرضه شده در بلاک چین وجود خواهد داشت؟ همیشه اینطور نیست!

بلکه می‌توان کپی‌های مشخص شده‌ای از یک اثر را در زنجیره‌های مختلف نگه‌داری و به فروش رساند البته این کپی‌ها اغلب در تعداد محدودی عرضه خواهند شد و در صورتی که تعداد کپی‌های منتشر شده از تعداد معین بیشتر شود، این احتمال وجود دارد که افرادی درحال نقض قوانین و انجام تخلف باشند.

تاریخچه ان اف تی

شاید با دیدن عبارت NFT ناخودآگاه سال ۲۰۲۱ را به خاطر آورید و این امر کاملا طبیعی است. چرا که زمان اوج گیری این دارایی‌ها، دقیقا در همان سال قابل جستجو خواهد بود. با این حال، تولّد NFTها به سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد.

در آن سال، نخستین توکن غیرمثلی با نام Quantum توسط فردی به نام کوین مک‌کوی (Kevin McCoy) عرضه شد. اگرچه که سال ۲۰۱۷ را می‌توان زمان شناخت مفهوم NFT در جامعه جهانی نامید. چرا که در آن زمان، بسیاری از توسعه دهندگان و سازندگان به عرضه توکن‌های غیرمثلی خود بر بستر بلاک چین اتریوم روی آوردند و این مفهوم تا حد زیادی به سر زبان‌ها افتاد.

پیش از اینکه به سراغ رکوردشکنی معاملات میلیون دلاری NFTها در سال ۲۰۲۱ بازگردیم، نیاز داریم تا مهم ترین عوامل موثر در استقبال گسترده از NFTها را در این سال بشناسیم:

  • همه‌گیری ویروس کرونا (COVID19) و گسترش استقبال از دارایی‌های دیجیتالی در پلتفرم‌های اجتماعی متنوعی از جمله توییتر و دیسکورد.
  • به حراج گذاشتن یک NFT به قیمت ۶۹ میلیون دلار توسط یک هنرمند دیجیتال با نام مستعار Beeple که سروصدای بسیاری به پا کرد.
  • رشد بازی‌های بلاک چینی و مبتنی بر NFT از جمله Axie Infinity که در اوایل سال ۲۰۲۳، مجموع حجم معاملات NFTهای داخلی این پلتفرم به بیش از ۴ میلیارد دلار رسید.
  • سرمایه‌گذاری بسیاری از سلبریتی‌های مشهور چون اسنوپ داگ، امنم، استفن کری، پاریس هیلتون و همچنین کمپانی‌های بزرگی از جمله کوکاکولا، گوچی و آدیداس.

پس از چنین عوامل تاثیرگذاری، از سال ۲۰۲۱ تا کنون شاهد گسترش بلاک چین‌ها و پلتفرم‌های خرید و فروش NFT بوده‌ایم و ظهور کالکشن‌های بزرگی چون کریپتوپانکز، BAYC، آزوکی، اوردینالز و همچنین پیشرفت پلتفرم‌های متاورسی چون سندباکس و دیستنترالند، شاهد رشد اکوسیستم‌های NFT بوده‌ایم.

نحوه خرید ان اف تی

برای خرید NFT، باید یک کیف پول دیجیتال برای ذخیره ارز دیجیتال خود ایجاد کنید. به عنوان مثال می‌توان به کیف پولِ متامسک یا تراست والِت اشاره کرد که می‌توانید آن‌ها را به بازاری که قصد خرید NFT را دارید متصل کنید.

امروزه، اکثریت NFT ها با اتر (ETH)، ارز اصلی شبکه اتریوم خریداری می‌شوند که به راحتی در صرافی‌هایی مانند Coinbase، به دلار آمریکا تبدیل می‌شوند. البته که پلتفرم‌های متعدد دیگری از جمله پالیگان (MATIC)، آربیتروم (ARB)، سولانا (SOL) و تزوس (XTZ) هم خرید و فروش ان اف تی‌ها را ممکن ساخته‌اند.

برای خرید ان اف تی‌، به یک کیف پول ارز دیجیتال، ارز بلاک چین مرجع و یک پلتفرم معاملاتی مناسب نیاز داریم.

خرید ان اف تی در پلتفرم OpenSea

راه‌های مختلفی برای خرید NFT وجود دارد امّا در این بخش، تصمیم گرفتیم تا نحوه خرید ان اف تی در اوپن‌سی را شرح دهیم.

ابتدا کافیست در قسمت نوار جست‌و‌جو، نام توکن یا کالکشن مدنظر خود را وارد کرده و سپس گزینه Buy Now را انتخاب کنید.

نحوه خرید ان اف تی

در مرحله دوم، نوبت به اتصال کیف پول می‌رسد. متامسک، کوین‌بیس والت و کیف پول اختصاصی سولانا یعنی فانتوم، از جمله کیف پول‌های پشتیبانی شده در این وبسایت به شمار می‌آیند.

خرید NFT در اوپن سی

در قدم سوم، نوبت به انتخاب شیوه پرداخت می‌رسد. طی این مرحله، می‌بایست روش‌ پرداخت مد نظر خود را از بین رمزارز یا کارت اعتباری انتخاب کنیم. (طبیعتا روش دوم چندان مورد استقبال ما نخواهد بود!)

روش خرید ان اف تی

پس از کلیک به‌روی گزینه Complete Purchase، کارمزد ان اف تی‌ را مشاهده می‌کنیم. در واقع Network Fee به کارمزد شبکه در پرداخت‌های کریپتویی و Processing Fee به کارمزد شبکه در پرداخت با کارت اعتباری دلالت دارند.

کارمزد خرید و فروش NFT

پس از بررسی فی و اطمینان از پرداخت، در مرحله آخر فرایند پرداخت را نهایی می‌کنیم و در صورتی که توکن را خریداری کرده باشیم، با عبارت Your Purchase is complete مواجه خواهیم شد.

آیا معامله ان اف تی قانونی است؟

به خودی خود خیر!

خرید و فروش ان اف تی هم فعالیتی مانند معامله رمزارز یا آثار هنری بوده و به تنهایی نمی‌تواند غیرقانونی باشد. با این حال، این احتمال وجود دارد که برخی نهادها یا مراجع محدودیت‌هایی را برای این دارایی‌ها اعمال کنند و آن نهادها، نقض این محدودیت‌ها را در لیست جرایم قرار دهند. با این حال، این موضوع بسیار نادر است.

امّا تصور کنید که X یک سازنده ان اف تی بوده و اثری را با نام Y منتشر کرده و مالک قانونی آن به حساب می‌آید. حال اگر فرد Z اثر Y را بدون ثبت حق نشر و شناسه آن کپی کند و سعی در فروش آن داشته باشد، شخص X می‌تواند با اثبات مالکیت اثر، شکایتی را علیه Z تنظیم کند.

پلتفرم‌های خرید و فروش NFT

برای اینکه با معروف‌ترین پلتفرم‌های NFT آشنا شوید مقاله را بخوانید.

در این مقاله به طور کامل توضیح داده‌ایم که در چه وبسایت‌هایی می توانید NFT بسازید، آن‌ها را بخرید، با مجموعه‌های ان اف تی آشنا شوید یا NFT خود را در معرض فروش بگذارید.

هم اکنون معروف‌ترین پلتفرم در حوزه خرید و فروش توکن‌های بی‌همتا، پلتفرم اوپن سی است که در ادامه همین مقاله درباره آن بیشتر توضیح داده‌ایم.

ارزش یک توکن ان اف تی چگونه سنجیده می‌شود؟

یکی از مهم ترین عوامل موثر بر ارزش یک توکن NFT، عرضه و تقاضا و شرایط کلی بازار NFTها خواهد بود. البته تنها یکی از عوامل!

علاوه بر شرایط عمومی حاکم بر بازار کریپتو و ان اف تی، معیارهای دیگری هم هستند که می‌بایست در نظر داشته باشیم:

  • میزان نادر بودن (Rarity) آن توکن که می‌توان با ابزارهای آنلاینی چون Rarity.Tools آن را سنجید.
  • (تیم) سازنده توکن
  • اهمیت عمومی (ارتباط با رویداد یا افراد خاص)
  • مزایای ارائه شده
  • بلاک چین مرجع
  • تبلیغات
  • حمایت چهره‌ها و برندهای مشهور

آیا به عنوان یک هنرمند باید توکن ان اف تی خود را بسازیم؟

هیچ گونه “باید” و اجباری در کار نیست امّا چرا شانس خود را امتحان نکنیم؟

بسیاری از سازندگان موفق، در زمره هنرمندان هم قرار نمی‌گرفتند و صرفا با بازاریابی قوی، اعطای مزایا، خلاقیت و ارزش‌گذاری صحیح، توانسته‌اند توکن‌های خود را به فروش برسانند.

حال برخی آرتیست‌های باتجربه و مستعد هم می‌توانند کارهای خود را علاوه بر فضای فیزیکی، در فضای دیجیتال هم عرضه کنند تا شانس دیده شدن و کسب درآمد خود را افزایش دهند. عرضه یک توکن و حتی یک کالکشن پروسه چندان آسانی نیست امّا فرایند موفقیت در آن غیرممکن هم نبوده و افراد بسیاری توانسته‌اند در آن به اهداف خود دست یابند.

پروژه‌های معروف ان اف تی

از سال ۲۰۲۰ تا کنون، پروژه‌های NFT بی شماری پا به این عرصه نهادند. با این حال، تنها برخی از آن‌ها توان بقا در این بازار پر رمز و راز را داشتند و بسیاری همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

علاوه بر پروژه‌های مشهوری چون میمون‌های کسل (BoredApeYachtClub) و CryptoPunks، پروژه‌های موفق دیگری هم ورود خود را به دنیای ان اف تی اعلام کرده‌اند که برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنیم:

  • دیگر محصول پرفروش پلتفرم یوگالبز به نام MutantApeYachtClub
  • اوردینالز
  • آزوکی
  • کرومی اسکوییگل (Chromie Squiggle)
  • مون‌بردز (Moonbirds)
پروژه‌های معروف ان اف تی

علاوه بر موارد ذکر شده، پلتفرم Fidenza هم از جمله پروژه‌های ان اف تی هنری و نوآورانه بوده که با تاکید بر هنر مولّد (Generative Art)، در گسترش این هنر جذاب قدم برداشته است.

گران ترین ان اف تی جهان

بدون شک عبارت “گران ترین”، یکی از جذاب ترین عبارات متداول در دنیا ان اف تی و رمزارز به حساب می‌آید. به همین خاطر، در ادامه لیستی از گران ترین ان اف تی‌هایی که تا کنون به فروش رسیده‌اند را به ترتیب برای شما آورده‌ایم:

نام توکن NFTنام هنرمند(ان)قیمت فروخته شده
The Mergeمایک وینکلمن (Beeple)۹۱.۸ میلیون دلار
Every Day: The first 5000 daysBeeple۶۹.۳۴ میلیون دلار
ClockJulian Assange و Pak۵۲.۷۴ میلیون دلار
Human OneBeeple۲۸.۹۸ میلیون دلار
#5822 CryptoPunkتوسعه‌دهندگان لاوا لبز (Matt Hall و John Watkinson)۲۳.۷ میلیون دلار
CryptoPunk #7523توسعه‌دهندگان لاوا لبز (Matt Hall و John Watkinson)۱۱.۸ میلیون دلار
CryptoPunk #4156توسعه‌دهندگان لاوا لبز (Matt Hall و John Watkinson)۱۰.۳۵ میلیون دلار
CryptoPunk # 7804توسعه‌دهندگان لاوا لبز (Matt Hall و John Watkinson)۷.۵۶ میلیون دلار
Right-click and Save As guyXCopy۷.۰۹ میلیون دلار
Ringers #109Art Blocks۶.۹۳ میلیون دلار

همانطور که مشاهده می‌کنید، مایک وینکلمن (Beeple) و کالکشن Cryptopunks سهم قابل توجهی از گران ترین معاملات ان اف تی را به خود اختصاص می‌دهند.

ان اف تی رایگان چیست؟

پیش تر گفتیم که برخی پروژه‌ها برای بازاریابی بهتر و جذب بیشتر مشتریان،به اعطای توکن‌هایی رایگان اقدام می‌کنند. در واقع با برگزاری ایردراپ یا مشخص کردن Whitelist، پروژه‌های نوپا به ارائه توکن‌های خود اقدام می‌کنند.

البته راه های بدست آوردن ان اف تی رایگان هم تنها به ایردراپ محدود نمی‌شود. بلکه اگر در قامت سازنده ان اف تی به پلتفرمی وارد شویم، می‌توانیم برای برخی توکن‌ها یا یک کالکشن، از سرویس Free Mint برخوردار شویم. در واقع به کمک این مدل، برای مینت ان اف تی نیازی به پرداخت فی نخواهد بود و تنها خریدار کارمزد خود را می‌پردازد.

آخرین اخبار ان اف تی‌ ها

همانند دنیای تکنولوژی و کریپتو، دنیای ان اف تی ها هم فضای پر تلاطمی را دارا بوده و اگر تنها چند ساعت از اخبار آن غافل باشیم، احتمالا چندین توکن میلیون دلاری به فروش برسند!

برای اطلاع از آخرین اخبار کریپتو و NFT، می‌توانید به قسمت اخبار متاورس و NFT در خبرنامه پول نو مراجعه کنید.

ارتباط بین ان اف تی و متاورس

می‌دانیم که متاورس را می‌توان تلفیقی از دنیای واقعی و مجازی دانست. این دنیا به گونه‌ای است که پس از خریداری یک نوشابه کوکا کولا، می‌توانیم به فروشگاه Gucci سری بزنیم درحالی که هنوز در خانه خود هستیم و همه چیز تنها با یک عینک واقعیت مجازی برای ما امکان پذیر است!

حال آیا زمین‌های خرید و فروش شده در متاورسی چون Decentraland، به طور فیزیکی قابل معامله هستند؟ البته که خیر! دقیقا در چنین شرایطی است که به اهمیت ان اف تی در متاورس پی می‌بریم. به عبارتی، تمامی دارایی‌های متاورسی، در قالب همین NFTها قابل معامله هستند. املاک مجازی، آیتم‌های درون بازی و حتی توکن‌هایی با کارکرد صرفا کلکسیونی، از جمله دارایی‌های متاورسی خواهند بود.

ارتباط بین ان اف تی و نسل سوم اینترنت

جدیدترین نسل اینترنت که با نام Web3 شناخته می‌شود، بر ایجاد یک فضای تحت وب غیرمتمرکز تمرکز می‌کند و همین موضوع را می‌توان تفاوت وب۳ و متاورس دانست. چرا که متاورس به روی ادغام دنیاهای فیزیکی و مجازی متمرکز بوده امّا Web3 یک محیط کاملا اینترنتی به شمار می‌آید.

با این حال، وجه اشتراک این دو مفهوم چیزی نیست جز NFT! در واقع بسیاری از اپلیکیشن‌های اجرا شده در محیط Web3، ان اف تی‌ها و یا ارزهای دیجیتال را شامل می‌شوند.

داینامیک ان اف تی چیست؟

تا کنون با مفهوم ان اف تی، گران ترین ان اف تی‌ها، معیارهای موثر بر قیمت آن و بسیاری از موارد دیگر آشنا شدیم. امّا هرچه تا کنون عنوان کردیم، بر مفهوم ان اف تی‌های ایستا (Static) دلالت می‌کردند. درحالی که نوع دیگری از این دارایی‌ها که اخیرا بر محبوبیت آن‌ا افزوده شده، ان اف تی پویا (Dynamic) نام دارد. امّا ان اف تی داینامیک چیست؟

به بیانی ساده، یک داینامیک ان اف تی نوعی NFT است که این قابلیت را دارد تا بر اساس شرایط خارجی تغییر کند. در واقع سازوکار این توکن‌ها به گونه‌ای بوده که در صورت تغییر شرایط خارجی، اطلاعات آن براساس قراردادهای هوشمند تغییر می‌کنند. به عبارتی با رمزنگاری تغییرات یک ابرداده (Metadata) در یک قرارداد هوشمند، به زیرساخت‌های آن توکن دستورالعمل‌هایی ارسال می‌شوند تا بر اساس آن، متادیتای خود را تغییر دهد.

عناصر قابل تغییر در این ان اف تی‌ها، به گونه‌های مختلفی یافت می‌شوند. به عنوان مثال، می‌توانند براساس داده‌هایی که از قبل برای ان اف تی تعیین شده‌اند تغییر کنند و یا با بررسی سلایق کاربران در یک اپلیکیشن‌، شاهد تغییر خصوصیات آن‌ها باشیم.

ساخت NFT چگونه است؟

آیا ما هم می‌توانیم توکن NFT بسازیم؟

پاسخ‌ این پرسش طولانی نیست: البته!
ممکن‌ است از خودتان‌ بپرسید که ساخت NFT چگونه است؟

در ادامه، راهنمای تصویری ساخت توکن NFT را از طریق پلتفرم اوپن سی برای شما قرار داده‌ایم. همچنین می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله «آموزش Opensea»را نیز مطالعه کنید.

راهنمای تصویری ساخت توکن NFT از طریق OpenSea

ابتدا وارد سایت OpenSea.io می‌شویم و سپس روی Create کلیک می‌کنیم

حالا کیف پول خود را به سایت متصل می‌کنیم (ترجیحا کیف پول متامسک). این توکن از طریق کیف پول شما ساخته می‌شود. اگر متامسک ندارید همین حالا اپ موبایلی آن را نصب کنید یا از این لینک، افزونه آن را به مرورگر کروم خود اضافه کنید:

راهنمای تصویری اضافه کردن متامسک به مرورگر کروم

در این مرحله‌ باید نقاشی، عکس، صدا و سازه‌های خودمان را وارد سایت کنیم و برای آن مجموعه، نام خاصی انتخاب کنیم. شبکه‌ای که می‌خواهیم توکنمان روی آن ایجاد شود را در انتها انتخاب می‌کنیم و روی Create می‌زنیم.

طی این بخش از مطلب، نگاهی انداختیم بر شیوه ساخت ان اف تی در اوپن سی. با این حال، برای درک بهتر این موضوع، می‌توانید مقاله آموزش تصویری ساخت NFT را مطالعه کنید.

آینده NFT ها و کلام آخر

هرگز ممکن نیست که بتوانیم آینده را ‌ به طور قطعی پیشبینی کنیم.‌ با این وجود،‌ اگر بخوا‌هیم‌ به مسیری که NFT ها تا به اکنون طی کرده‌اند نگاه کنیم، می‌توانیم به آینده نیز امیدوار باشیم. یقینا هنرمندان و پدیدآورندگان‌ آثار باارزش، از nft ها استقبال خواهند کرد چرا که حقوق آن‌ها‌ به طور کامل حفظ خواهد شد. کمپانی‌های بزرگی چون Electronic Arts، روی خوشی به این توکن‌های غیرمثلی نشان دادند. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، ‌‌هنوز‌ نمی‌توا‌ن با اطمینان از آینده‌‌ی‌ این نوع از دارایی‌‌ها صحبت کرد و برای کشف پاسخ این سوال، باید منتظر بمانیم! شما آینده‌‌ NFT را چطور می‌بینید؟

می‌توانید‌ از ‌صرا‌فی‌ غیرمتمرکز ‌پنکیک سواپ یا سایت‌های تخصصی چون‌ OpenSea و Rarible، برای خرید انواع‌ NFT ها اقدام کنید.

سوالات متداول

ان اف تی چیست؟

NFT یا None Fungible Token، یک توکن غیرقابل تعویض بوده که منحصربه‌فرد هستند و قابل جایگزینی یا تبدیل نیستند. در مقابل، دارایی‌های فیزیکی مانند اسکناس و یا ارزهای دیجیتال را می‌توان جایگزین و یا به ارزهای دیگر تبدیل کرد.

ارزش یک توکن ان افی تی چگونه سنجیده می‌شود؟

میزان نادر بودن (Rarity)، (تیم) سازنده توکن، اهمیت عمومی (ارتباط با رویداد یا افراد خاص) ،مزایای ارائه شده، بلاک چین مرجع تبلیغات حمایت چهره‌ها و برندهای مشهور، در ارزش یک توکن ان اف تی تاثیرگذار هستند.

نحوه کارکرد ان اف تی چگونه است؟

هر توکن غیرمثلی (NFT) بر بستر یک بلاک چین مشخص فعالیت می‌کند و البته توکن‌هایی هم هستند که در بیش از یک زنجیره مبادله می‌شوند. نحوه کارکرد ان اف تی بدین گونه است که با ثبت یک توکن در یک بلاک چین (معمولا شبکه‌های قراردادهای هوشمند)، مالکیت آن اثر را ثبت کرده‌ایم و در صورت تمایل، افراد می‌توانند به خرید و فروش آن بپردازند.

7
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امینی
امینی
27 روز قبل

سلام روزتون بخیر در باره nft سوال دارم

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
26 روز قبل
پاسخ به  امینی

سلام در خدمتتون هستیم

هادی
هادی
9 ماه قبل

سلام ممنونم

ستاره
ستاره
2 سال قبل

سلام. بالاخره فهمیدم ان اف تی چیه. ممنون از توضیحات خوبتون

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

7

0

نظر مخاطبان (7)