ادغام (Merge) اتریوم چیست؟ بعد از آپدیت مرج شاهد چه اتفاقاتی بودیم؟

آینده اتریوم
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

15 دقیقه

در ۵ سال اخیر، قیمت اتریوم رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده است. اگرچه، این موضوع تنها یکی از موفقیت‌های بی شمار این شبکه بوده که می‌توان به آن‌ اشاره کرد.

احتمالا می‌دانید که بیش از ۳ هزار اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApp) بر روی این بلاک چین استقرار یافته‌اند و از آن به عنوان پلتفرمی پیشرو در حوزه NFTها و Web3 یاد می‌شود.

در اختیار داشتن جایگاه دوم باارزش ترین دارایی‌ها بر اساس ارزش بازار هم یکی دیگر از مواردی است که باید به دستاوردهای اتریوم اضافه کنیم! اتریوم چیست؟

علی رغم فتح قله‌های متعدد، اتریوم هم هرگز بی عیب و نقص نبوده است. نواقصی مانند ضعف در مقیاس پذیری (Scaling)، افزایش هزینه تراکنش‌ها (گس فی) را به دنبال داشته است.

آینده اتریوم پس از آپگرید

خلاصه که هزینه بالای شبکه و مشکلات زیست محیطی ناشی از مکانیزم اثبات کار (PoW)، سبب شد تا اتریوم اقداماتی را در راستای تغییر رویه خود صورت دهد. بدین ترتیب، پس از۲ سال انتظار آپگرید Merge و اتریوم 2.0 منتشر شد. در ادامه به مهاجرت اتریوم به الگوریتم اثبات سهام (PoS) خواهیم پرداخت.

آپگرید Merge چیست؟

در دسامبر سال ۲۰۲۰، زنجیره بیکن (Beacon Chain) اتریوم عرضه شد تا سفر این شبکه برای مهاجرت به سیستم PoS آغاز شود. با انتشار این زنجیره، امکان استیکینگ در بخش PoS اتریوم فراهم شد.

تا پیش از آپگرید مرج، زنجیره اصلی (Ethereum Mainnet) و Beacon Chain به صورت مجزا فعالیت می‌کردند. امّا پس از به روزرسانی، این دو زنجیره با یکدیگر «ادغام» شدند که به این فرایند Merge گفته می‌شود.

امّا چرا اتریوم ساز و کار خود را تغییر داد؟ به دلایلی که در ادامه می‌بینیم:

  • کاهش هزینه شبکه
  • بهبود مقیاس پذیری
  • کاهش چشمگیر مصرف انرژی
  • افزایش سرعت تراکنش‌ها
آپگرید Merge اتریوم
میم ساخته شده از ویتالیک بوترین توسط برخی کاربران در فضای مجازی که به تاخیر در انتشار آپگرید اشاره دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، افزایش تمرکز زدایی (Decentralization) و بهبود امنیت شبکه هم از جمله دلایلی است که اتریوم را به انجام این تحول مجاب کرد.

برای آشنایی کامل با تغییرات اتریوم 2.0 و مزایا و معایب این آپگرید، به مقاله اتریوم ۲ چیست؟ رجوع کنید.

ناگفته نماند که برای اعمال تغییرات در زیرساخت‌های شبکه، تقریبا ۲ سال زمان نیاز بود. همین زمانبر بودن، به سوژه بسیاری از سازندگان میم در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد! در ادامه با اتریومی که اکنون با آن روبرو هستیم آشنا می‌شویم.

ساز و کار جدید اتریوم را بهتر بشناسید

تا پیش از ۱۵ سپتامبر و آپگرید مرج، اتریوم از همان مکانیزمی بهره می‌برد که بیت کوین از سال ۲۰۰۸ آن را به کار گرفته بود. در اینجا، ماینرها مسئولیت تایید تراکنش‌ها و ایمن سازی شبکه را بر عهده داشتند. امّا از این پس، این اقدام توسط سهامداران یا Stakerها صورت خواهد گرفت.

شیوه تایید تراکنش‌ها

در پروسه استخراج یا ماینینگ، تاییدکنندگان (Validators) بلاک‌ها بر اساس تجهیزات خود و قدرت محاسباتی در حل معادلات رمزنگاری شده شبکه انتخاب می‌شوند. امّا در سیستم PoS، صلاحیت ولیدیتورها براساس دارایی استیک شده در شبکه سنجیده خواهد شد.

ساز و کار اثبات سهام (PoS)

برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج و نوشتن بلاک‌های زنجیره تراکنش‌ها، هر فرد می‌بایست حداقل ۳۲ اتر (ETH) را وقف شبکه کند. پس از استیک اتریوم، این توکن‌ها دیگر قابل خرید و فروش نخواهند بود.

بسیاری دارایی‌های قفل شده را به بلیط‌های قرعه کشی تشبیه می‌کنند. به طوری که با در اختیار داشتن دارایی بیشتر، طبعا از شانس بیشتری هم برای رسیدن به جایگاه ولیدیتور برخوردار خواهند بود.

سازگاری با طبیعت

به گفته عده زیادی از صاحب نظران از جمله خالق اتریوم یعنی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، با به کار گیری مکانیزم اجماع PoS، مصرف انرژی اتریوم تا ۹۹.۹۵ درصد کاهش خواهد یافت.

طبق تحقیقات کالج دانشگاه رود آیلند (CCRI)، تا پیش از آپگرید Merge و در زمان الگوریتم اثبات کار، میزان انرژی مصرفی اتریوم به ۲۳ میلیون مگاوات بر ساعت (MWh) می‌رسید.

مصرف انرژی اتریوم
مصرف انرژی اتریوم به ترتیب بعد و قبل از Merge

این درحالی است که با کوچ به PoS، این مقدار به ۲۶۰۰ MWh کاهش یافته است. فراموش نکنیم که با حداقل ۵۰۰ هزار آدرس فعال اتریوم در روز، این رقم بسیار امیدوار کننده به حساب می‌آید.

یکی از اعضای سرشناس Ethereum Foundation یعنی تیم بیکو (Tim Beiko)، تعریف جالبی را از اتریوم با پشتوانه اثبات سهام ارائه داد.

الگوریتم Proof of Stake به نصب اپلیکیشن‌ Slack برروی مک بوک شباهت دارد. در این شرایط، مک بوک به برق متصل بوده و انرژی‌ای را مصرف خواهد کرد. امّا نمی‌توانیم Slack را در مصرف برق مقصر بدانیم! مصرف اتریوم هم از این پس مانند آن برنامه‌ها خواهد بود.

بیکو خوشحالی خود را از این آپدیت ابراز کرد و افزود: «مصرف انرژی اتریوم از این پس ناچیز خواهد بود. خوشحالم که توانستم در حفاظت از محیط زیست نقشی داشته باشم.»

امنیت و تمرکز زدایی بیشتر

همانطور که اشاره کردیم، در ساز و کار PoS، اولویت با افرادی است که دارایی بیشتری را به شبکه اختصاص دهند، نه تجهیزات پیشرفته‌تر.

توسعه دهندگان اتریوم معتقدند که در ساز و کار پیشین، این احتمال وجود داشت که عده محدودی از ماینرها با یکدیگر همکاری کرده و اختیارات شبکه را به دست بگیرند. به عبارتی، بلاک چین همواره در معرض خطر حمله ۵۱ درصد قرار داشت.

این یعنی احتمال این که قدرت تصمیم گیری در شبکه در انحصار عده‌ای محدود قرار بگیرد، بسیار کاهش می‌یابد و بلاک چینی غیرمتمرکزتر را شاهد خواهیم دید.

انتظار برای آپگرید Merge
روزشمار گوگل برای آپگرید Merge

اگرچه که همانند زمان انتشار آپدیت، موضوع تمرکز زدایی و یا ایمن سازی شبکه هم حواشی بسیاری را به همراه داشته و در این زمینه شاهد منتقدان بسیاری بودیم.

انتقادات مختلف در رابطه با PoS

بسیاری معتقدند که هدف از مهاجرت به اثبات سهام، این بود که دیگر انحصاری در شبکه حاکم نباشد. امّا عده‌ای از حامیان PoW و ماینینگ، مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند.

به عنوان مثال، پلتفرم تامین نقدینگی لایدو دائو حدود ۳۰ درصد از دارایی استیک شده در شبکه را در اختیار دارد. همچنین، ۳۰ درصد دیگر از این میزان دارایی تحت مالکیت ۳ صرافی بزرگ کوین بیس، Kraken و بایننس قرار دارد.

با وجود حضور بازیگران ثروتمند، نباید از مزایای الگویتم PoS که پیش‌تر مورد بررسی قرار دادیم غافل شویم. چرا که تا حد زیادی می‌تواند به بهینه سازی شبکه کمک کند.

پس از انتقادات ماینرهای مهم اتریوم، تصمیماتی گرفته شد و شاهد تغییرات جالبی بودیم که در بخش بعدی مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

خداحافظی با ماینرها؟

هم آری هم خیر!

استخراج اتریوم

در درجه اول، باید به خاطر داشته باشیم که در نسخه جدید اتریوم جایی برای ماینرها نخواهد بود. امّا این بدان معنا نیست که فرایند استخراج اتریوم به پایان می‌رسد. چرا که ماینرها می‌توانند از فورک‌ها و یا بلاک چین‌های دیگر بهره مند شوند.

چند هفته پیش از انتشار آپگرید، ویتالیک بوترین اعلام کرد که ماینرها می‌توانند از اتریوم کلاسیک برای ادامه فرایند استخراج خود ادامه دهند. در همان بازه زمانی، ارز ETC به طرز قابل توجهی رشد کرد و بسیاری از آن استقبال کردند.

اگرچه، اتریوم کلاسیک در این راه تنها نبود و پروژه‌های PoW دیگری از جمله Ravencoin و Ergo هم به مقصد ماینرهای سابق اتریوم تبدیل گشتند.

در جریان مهاجرت ماینرها به بلاک چین‌های مذکور، هش ریت (Hash Rate) این شبکه‌ها به ترتیب ۳۰۰، ۲۰۰ و ۳۷۰ درصد افزایش یافت که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آمد.

تصمیمات حامیان اثبات کار

در هفته‌ها و حتی ماه‌های اخیر، یکی از بزرگترین کمپانی‌های ماینینگ چینی به نام Chandler Guo، مخالفت خود را با ساز و کار اثبات سهام اعلام کرد و سعی در جلوگیری از تغییر الگوریتم اتریوم داشت.

فورک اثبات کار اتریوم

طبیعتا در هدف خود موفق نبود امّا با این حال، درخواست خود را برای عرضه یک فورک اعلام کرد. این پروژه EthereumPoW بوده و ارز آن ETHW نام دارد. مفهوم هارد فورک و سافت فورک

تقریبا ۳ روز پس از معرفی Merge، اکانت توییتر EthereumPoW در پستی اطلاعات جدید این فورک را منتشر کرد. شناسه زنجیره (Chain ID) و آدرس RPC، از جمله این مشخصات بودند.

علاوه بر ماینر بزرگ چینی که پیش تر به آن اشاره کردیم، اجتماعات دیگری از جمله Poolin، F2Pool و BTC.com هم از تصمیمات Chandler Guo حمایت کردند.

مشکلات فورک ETHW چیست؟

از فورک ETHW گفتیم و بی انصافی است اگر از حواشی آن نگوییم!

فورک اتریوم

در تاریخ ۱۹ سپتامبر، این شبکه با حمله‌ای مواجه شد که اصطلاحا با عنوان Replay یا «تکرار» شناخته می‌شود. این اقدام از سوی کاربران شبکه Gnosis رخ داد.

به واسطه بریج Omni، این کاربران ۲۰۰ واحد ETHW را به شبکه انتقال دادند. سپس همین تراکنش را تکرار کرده و مجددا ۲۰۰ ETHW را از پروتکل خارج کردند که در آن زمان، ارزشی بالغ بر ۱۶۰۰ دلار داشت.

شاید مبلغ به سرقت رفته چندان چشمگیر نباشد؛ امّا در هر صورت، آسیب پذیری این زنجیره را ثابت کرد. اگرچه، توسعه دهندگان ETHW معتقدند که خود بلاک چین اصلی دچار مشکل نشده و تمامی اتفاقات در بریج رخ داده است.

دوج کوین در تعقیب بیت کوین!

ممکن است از عنوان این بخش تعجب کرده باشید که کاملا طبیعی است! ولی با تغییر ساختار شبکه اتریوم به الگوریتم PoS، اکنون دوج کوین نزدیک ترین ارز PoW تعقیب کننده بیت کوین محسوب می‌شود.

دوج کوین و اتریوم
مکانیزم اثبات کار دوج کوین

همانطور که در جدول CoinMarketCap مشاهده می‌کنید، پس از بیت کوین، دوج کوین (DOGE) دومین ارز بزرگ پیرو مکانیزم اثبات کار از جهت ارزش بازار به حساب می‌آید.

البته در روز معرفی Merge، حساب رسمی دوج کوین در توییتر، این اقدام را به تمامی دست اندرکاران پروژه تبریک گفت.

تبریک فراوان به ویتالیک بوترین و تمامی افرادی که در به سرانجام رسیدن پروژه Merge سهیم بودند.

علاوه بر دوج کوین، افرادی مانند Hayden Adams (مدیر اجرایی UniSwap) و کمپانی Yuga Labs هم این به روزرسانی را تبریک گفتند.

قیمت اتریوم (ETH) پس از Merge

تغییرات فنی شبکه، مخالفت حامیان PoW با آپگرید، فورک اتریوم و دلایل کوچ به PoS سرآمد مطالبی بودند که تا به اینجای کار به آن‌ها پرداختیم. با این وجود، جای خالی یک موضوع حس می‌شود!

اکثریت فعالان بازار از جمله معامله گران و سرمایه گذاران، به آپگرید Merge چشم دوخته بودند تا سر به فلک کشیدن قیمت ETH را مشاهده کنند. در همین شرایط، بازار بسیاری را غافلگیر کرد و از آپگرید Merge تا زمان نگارش این مطلب، حدود ۱۵درصد از ارزش ETH کاسته شده است.

شرایط اخیر بازار کریپتو و به ویژه وضعیت اتریوم، نگرانی بسیاری را برانگیخت. به طوری که حتی برخی این موضوع را به منزله شکست آپگرید Merge تلقی کردند!

به هر صورت، شاید بهتر باشد ۲ موضوع مهم را زیر ذره بین ببریم تا ابعاد مختلف ماجرا را بررسی کرده باشیم.

Merge، پروسه‌ای بلندمدت

همانطور که اشاره کردیم، اکثریت افراد حاضر در بازار تنها به تغییرات قیمتی توجه دارند. توسعه دهندگان اتریوم اعلام کرده بودند‌ که پس از Merge، مشکلات متعددی از جمله مصرف انرژی حل خواهد شد. در بخش‌های قبلی دیدیم که این مسئله به طور قابل توجهی رفع شده است.

وضعیت قیمتی اتریوم (ETH)

رشد یک شبه قیمت از اهداف تیم توسعه دهنده اتریوم نبوده و بیش از هر چیز، Merge بر روی زیرساخت‌های اکوسیستم تمرکز دارد. این یعنی توسعه Dappها و توکن‌های ERC-20 بیشتر! ERC-20 چیست؟

اگرچه، این به معنی بی اهمیتی روند بازار نبوده و طبیعتا این احتمال وجود دارد که در آینده، حرکات قیمتی متفاوتی را از ETH ببینیم. در هر صورت، برای ناامیدی از اتریوم زمان درستی را انتخاب نکرده‌ایم!

تصمیمات فدرال رزرو (FED)

از آغاز سال ۲۰۲۲، شاهد سایه سنگین فدرال رزرو بر سر بازار کریپتو سهام بوده‌ایم. به طوری که در حال حاضر، قیمت بیت کوین بیش از ۷۰درصد با سقف تاریخی (ATH) خود فاصله دارد.

به منظور مقابله با تورم، فدرال رزرو همواره نرخ بهره را افزایش داده است. همین اقدام موجب بی ثباتی بازار شده و به دنبال این موضوع، افراد کمتری به سرمایه گذاری برروی دارایی‌های ریسکی از جمله کریپتو می‌پردازند.

تاثیر نرخ بهره روی ارزهای دیجیتال

رییس فدرال رزرو یعنی جروم پاول (Jerome Powell)، بر این موضوع تاکید دارد که بانک مرکزی، باید در جهت کنترل تورم تدبیراتی را بیاندیشد. در غیر این صورت، احتمالا شاهد افزایش مجدد نرخ بهره توسط FED باشیم.

علاوه بر نرخ بهره، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) هم از عواملی است که قدرت تغییر روند بازار را دارد. این شاخص برای محاسبه تورم به کار گرفته می‌شود و در ۱ سال اخیر، ۸.۳ درصد افزایش یافته که بیش از پیشبینی‌ها بوده است.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

آپدیت‌های آینده اتریوم؛ ۵ آپگرید مهم که باید پس از Merge منتظر آن‌ها باشیم

شاید بسیاری Merge را نقطه پایان و مقصد غایی شبکه اتریوم قلمداد کنند. امّا بنیان گذار جوان این شبکه یعنی ویتالیک بوترین همچین دیدگاهی ندارد!

بوترین معتقد است که اتریوم هنوز تنها ۵۵ درصد از مسیر خود برای تبدیل شدن به یک بلاک چین ایده آل را پیموده و برای تکمیل این فرایند، به ۵ آپگرید دیگر نیاز خواهد بود که پس از گریزی بر برنامه‌های ویتالیک بوترین، آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

اتریوم همچنان در نیمه راه

از ابتدای تاسیس تا تبدیل شدن به قدرت بلامنازع قراردادهای هوشمند، اتریوم با مشکلاتی چون مصرف انرژی، هزینه تراکنش‌ها و نقص در مقیاس پذیری (Scalibility) مواجه بوده است.

برای مقابله با چنین نواقصی، با انتشار زنجیره Beacon Chain در دسامبر ۲۰۲۰، اتریوم فرایند انتقال به الگوریتم اثبات سهام (PoS) را آغاز کرد تا به برطرف کردن مشکلات نام برده بپردازد. آیا اتریوم 2.0 یک بلاک چین جدا خواهد بود؟

آپگرید Merge مهم ترین قدم برای تبدیل شدن به یک بلاک چین سازگار با طبیعت بود. پس از انتظاری دو ساله، این آپدیت عملی شد و به نقل از پلتفرم آماری CCRI، انتظار می‌رود که مصرف انرژی اتریوم تا ۹۹.۵ درصد کاهش یابد.

ویتالیک بوترین

کمپانی Crypto Carbon Ratings Institute (به اختصار CCRI)، یک پلتفرم تحقیقاتی است که داده‌های مرتبط با میزان انرژی مصرف شده در فعالیت‌های کریپتویی را اندازه گیری می‌کند.

پیش به سوی ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه!

طی کنفرانس اخیر خود در فرانسه، ویتالیک بوترین یادآور شد که اتریوم کماکان مسیری طولانی را در پیش دارد و تیم پروژه، در نظر دارند تا تغییرات عمیقی را در شبکه به وجود بیاورند.

با برنامه ریزی ۵ آپگرید دیگر، بنیانگذار اتریوم سعی دارد تا بالاترین حد از قابلیت‌های اتریوم را به نمایش بگذارد. با افزایش مقیاس پذیری و رفع ایرادات، این شبکه در نظر دارد تا به یک «کامپیوتر جهانی» تبدیل شود.

اگرچه، اکنون هم می‌توانیم این لقب را به اتریوم اختصاص دهیم!

بوترین عنوان کرد که هدف نهایی شبکه، توانایی پردازش ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه (TPS) خواهد بود.

با کاربران انبوه اتریوم، دستیابی به این هدف آسان نیست. امّا با آپدیت‌هایی که پس از Merge بر روی پلتفرم اجرا خواهند شد، فتح این قلّه هم غیرممکن به نظر نمی‌رسد.

هریک از آپگریدهای برنامه ریزی شده، یک تکه از جورچین اتریوم با الگوریتم اثبات سهام(PoS) را تکمیل می‌کند. بدین ترتیب، مقیاس پذیری و امنیت بیشتری را برای شبکه به ارمغان می‌آورد.

آپدیت شانگهای

همانطور که به خاطر دارید، اتریوم اکنون یک بلاک چین پیرو اثبات سهام محسوب می‌شود. بدین ترتیب، اعتبارسنجان یا Validatorهای شبکه براساس میزان دارایی استیک شده، قدرت تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را در اختیار دارند.

احتمالا تا ۶ ماه آینده آپدیت شانگهای به مرحله اجرا برسد. پس از این اقدام، سهامداران شبکه این اجازه را دارند تا بخشی از دارایی‌های استیک شده خود را در قالب ETH دریافت کنند. استیکینگ چیست؟

خاطرنشان کردیم که سهامداران یا Stakerهای شبکه، وظیفه تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌های پلتفرم را بر عهده دارند. برای تبدیل شدن به ولیدیتور اتریوم، هر فردی نیاز دارد تا حداقل ۳۲ اتر را در شبکه قفل کند.

طبق آمار رسمی بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation)، تاکنون سرمایه گذاران بالغ بر ۱۵ میلیون واحد ETH را در زنجیره Beacon Chain اتریوم قفل کرده‌اند. به ازای این دارایی، به طور سالانه حدود ۴.۱ درصد سود دریافت خواهند کرد. در زمان نگارش این مطلب، بهای این میزان ارز به مرز ۱۹.۱۲ میلیارد دلار می‌رسد.

استیکینگ اتریوم

علاوه بر اعطای پاداش سهامداران شبکه، شانگهای در نظر دارد تا هزینه‌ پروژه‌های لایه دوم (L2) را هم کاهش دهد. پلتفرم‌های Optimism و آربیتروم، از جمله این راه حل‌ها هستند. آشنایی با مفهوم لایه دوم

آپدیت Surge

پس از کاهش ۹۹ درصدی مصرف انرژی شبکه توسط آپگرید Merge، اکنون Surge تصمیم دارد تا راه حل شاردینگ (Sharding) را بر روی بلاک چین اتریوم پیاده سازی کند.

طی به کارگیری فرایند شاردینگ، مجموعه اطلاعات اتریوم به ۶۴ دیتابیس جداگانه تقسیم بندی می‌شود که هرکدام را با نام Shard می‌شناسیم. اگرچه که در بلاک چین اتریوم، هر شارد با نام Bucket شناخته خواهد شد.

پس از تقسیم شبکه به اجزای کوچک‌تر، دیتابیس‌ها به صورت موازی با یکدیگر فعالیت می‌کنند. در نتیجه همین موضوع، ظرفیت بلاک چین افزایش می‌یابد و شاهد بهبود مقیاس پذیری هستیم.

شاردینگ یک بلاک چین را به اجزای کوچک‌تری تقسیم بندی می‌کند. در پی همین اقدام، با مقیاس پذیری بسیار کارآمدتری مواجه هستیم.

مایلز دویچر، تحلیلگر کریپتویی
شاردینگ اتریوم

علاوه بر Miles Deutcher، بنیاد اتریوم هم اعلام کرد که به کمک شاردینگ، جمع آوری داده‌ها و نهایی سازی تراکنش‌ها با هزینه کمتری انجام می‌پذیرند. همچنین، گره‌‌های (Node) شبکه هم کارکرد ساده‌تری خواهند داشت.

انتظار می‌رود که این آپگرید در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ معرفی شود.

آپدیت Verge

طی این مرحله از پروژه اتریوم برای به حداکثر رساندن مقیاس پذیری، توسعه دهندگان شبکه تصمیم دارند تا وابستگی اتریوم به نُودها را به کمترین میزان ممکن برسانند. این وابستگی به ذخیره سازی تاریخچه و داده‌ها مرتبط می‌شود.

دویچر اعتقاد دارد که کاهش اتکای پروتکل به نُودها، زمینه ساز معرفی تکنولوژی درخت ورکل (Verkle Tree) خواهد بود.

آپگرید Verge (در لغت به معنای آستانه!) به بهینه سازی حافظه شبکه کمک می‌کند و گام مهمی در جهت مقیاس پذیری محسوب می‌شود. طبق گفته کارشناسان، به واسطه درخت ورکل، اندازه Nodeها کاهش می‌یابد.

بهینه سازی شبکه اتریوم

به لطف همین موضوع، کاربران برای تبدیل شدن به Validator به ذخیره حجم بالای اطلاعات در رایانه‌های خود نیاز نخواهند داشت.

به نقل از پلتفرم کریپتویی Nethermind، ایده اولیه سیستم Verkle Trees از بلاک چین بیت کوین نشأت می‌گیرد. بدین ترتیب، کاربران می‌توانند بدون ذخیره اطلاعات آن‌ها در تاریخچه، با شبکه در تعامل باشند.

خالق اتریوم هم حمایت خود را از این تکنولوژی خلاقانه اعلام کرده و برروی ضرورت آپگرید Verge برای تمرکز زدایی (Decentralization) در شبکه تاکید دارد.

آپدیت Purge

آنطور که به نظر می‌رسد اتریوم تصمیم دارد تا در آپگرید‌های آتی، زیرساخت‌های شبکه را طوری سازماندهی کند تا به فضای کمتری برای ذخیره اطلاعات نیاز داشته باشیم. به همین خاطر شاید بتوان آپدیت‌های Verge و Purge را مکمل یکدیگر دانست.

می‌توان گفت همانند نام خود، Purge فعالیت پاکسازی را در شبکه انجام خواهد داد.

انتظار می‌رود که Purge حجم داده‌های ذخیره شده اتریوم در دیتابیس‌ها را به طور قابل توجهی کاهش دهد. با حذف نُودها به عنوان ذخیره کننده تاریخچه بلاک چین، فضای خالی قابل ملاحظه‌ای در اختیار توسعه دهندگان شبکه قرار می‌گیرد.

تمرکززدایی در اتریوم

Purge: تلاش برای کاهش فضای اشغال شده توسط داده‌ها، ساده سازی پروتکل و عدم نیاز به نُودها برای ذخیره تاریخچه فعالیت‌های پلتفرم.

ویتالیک بوترین

به نقل از پلتفرم District 0x، نُودها مسئولیت تایید فعالیت ولیدیتورها و نظارت بر قوانین اجماع (Consensus) را بر عهده دارند.

این پلتفرم اضافه کرد که بهترین گزینه برای انجام این اقدامات، نگهداری یک نسخه دیگر از دفتر کل اتریوم (Ethereum Ledger) خواهد بود که با نزدیک شدن حافظه مصرف شده اتریوم به حدود یک ترابایت، این اقدام چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد.

البته نباید فراموش کنیم که در طول دو آپگرید Verge و Purge، نُودها به طور کامل از شبکه حذف نمی‌شوند. بلکه صرفا اختیارات آن‌ها در ذخیره سازی تاریخچه فعالیت‌ها محدود خواهد شد.

آپدیت Splurge

متفرقه امّا مهم!

طی قدم نهایی اتریوم یعنی Splurge، بلاک چین برنامه ریزی کرده است تا به تکمیل مشخصه‌های ضمیمه بپردازد. البته که این اقدامات غیرضروری هم از مراحل مهم پروژه عظیم اتریوم بوده و از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

این فاز از تغییرات را می‌توان به عنوان مرتبه‌ای برای نتیجه گیری از آپدیت‌های پیشین توصیف کرد. به طوری که تمامی تغییرات صورت گرفته شده بروزرسانی‌های قبلی، در این قسمت به مرحله آزمایش و ارزیابی خواهند رسید.

یکی از موسسان Chainport یعنی ایتان لاوی (Eitan Lavi) بر تامین امنیت شبکه تاکید دارد.

پس از Merge، کارکرد اتریوم به شیوه‌ای پیش می‌رود که به کنترل اطلاعات و اطمینان از امنیت پروتکل در تمامی زمینه‌ها نیاز خواهیم داشت.

از طریق تکامل درختان مرکل و ورکل و همچنین فناوری نوآورانه دیگری که در آپدیت‌های آینده در جریان آن‌ها قرار می‌گیریم، اتریوم قادر به اجرا و سازماندهی تمامی داده‌های آتی خود خواهد بود.

آینده اتریوم چگونه خواهد بود؟

با نقشه‌های جذاب ویتالیک آشنا شدیم. اکنون باید منتظر معرفی این بروزرسانی‌ها و تاثیرات آن برروی شرایط پروژه و ارز ETH باشیم. البته، هنوز زمان دقیقی برای اجرای بروزرسانی‌های آینده اتریوم اعلام نشده است.

آینده اتریوم(ETH)

با وجود برنامه‌های جذاب شبکه و قابلیت‌های گسترده پلتفرم، از معرفی Merge تا کنون، اتریوم بالغ بر ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. در زمان نگارش این مطلب، هر واحد ETH در ناحیه ۱۲۷۰ دلار معامله می‌شود.

اگرچه که نباید از تاثیر عوامل مختلف بر روی قیمت کریپتو و سهام غافل شویم. نرخ تورم آمریکا، نرخ بهره Federal Reserve، فشار فروش و جو حاکم بر بازار، از جمله عواملی هستند که نقش بسزایی را در تعیین قیمت یک دارایی ایفا می‌کنند.

اگر قصد خرید اتر و هولد بلند مدت آن را دارید، مقاله «کیف پول اتریوم» را نیز مطالعه کنید

کلام پایانی

در هر حال، نمی‌توان اتفاقی را به طور دقیق پیشبینی کرد و تمام معامله گران، امیدوار هستند تا با بهبود شرایط کلی بازار، قیمت ETH هم به سطوح بالاتر برسد.

دیدیم که عوامل مختلفی از جمله نرخ بهره، شاخص CPI، عملکرد خریداران و شرایط کلی بازار، از جمله شاخصه‌هایی هستند که می‌توانند بر روی آینده قیمت اتر و به طور کلی بازار رمز ارزها تاثیرگذار باشند.

در هر حال، این که اتریوم (ETH) در آینده چه اتفاقاتی را از سر بگذارند و چه روند قیمتی‌ای را پیش گیرد، موضوعی نیست که بتوانیم پیشبینی دقیق خودمان را درباره آن بیان کنیم. امّا طبق روال همیشه، علاقمند هستیم تا شما هم نظرات خودتان را ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما در ماه‌های آتی، شاهد پرواز اتریوم خواهیم بود؟

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهناز محمدی
مهناز محمدی
5 ماه قبل

ممنون از اطلاعات کاملتون، من یه مطلبی در روزنامه میخوندم نوشته بود مرج اتریوم میتونه باعث کاهش ۹۹/۹% مصرف انرژی برق بشه، خواستم بدونم درسته؟

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

1

نظر مخاطبان (2)