0

0

فدرال رزرو پتانسیل دلار دیجیتال را برای جایگزینی با بیت کوین بررسی می‌کند!

استفان لینچ (Stephen Lynch) یکی از نمایندگان کنگره آمریکا روز چهارشنبه نسبت به تأثیر احتمالی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ابراز نگرانی کرد و از جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو خواست تا در مورد پتانسیل نسخه‌ی توکن‌شده دلار آمریکا برای از بین بردن سایر دارایی‌های دیجیتالی فکری بکند.

دلار دیجیتال
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

اظهارات لینچ در حالی مطرح شد که پاول در جایگاه شهادت کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا (HFSC) ایستاد و یکسری سوال در مورد دارایی‌های دیجیتال از وی پرسید.

لینچ گفت: «من نگران بسیاری از این استیبل کوین‌ها و سایر ارزهای دیجیتال هستم. آیا CBDC که اعتقاد و اعتبار کامل ایالات متحده را به عنوان پشتوانه خود دارد، آیا می‌تواند منجر به از دست رفتن ارزش دیگر دارایی‌های دیجیتال شود؟»

ارز دیجیتال

فدرال رزرو چند سالی است که ایده صدور دلار دیجیتال را مورد بررسی قرار داده و نتایج تحقیقات خود را در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده است. CBDCها، ارز فیات دیجیتالی‌شده‌ای هستند که از لحاظ کابردی مانند استیبل کوین‌ها هستند، اما به‌جای اینکه توسط شرکت‌های خصوصی در شبکه‌های غیرمتمرکز صادر شوند، توسط دولت‌های مربوطه تولید و مدیریت می‌شوند.

پاول اظهار کرد برای او مشخص نیست که چرا هر ارز دیجیتالی مانند بیت کوین یا اتریوم که «از اعتبار دلار استفاده نمی‌کند»، اصلاً دارای ارزش است. او از اظهارنظر در مورد اینکه انتشار CBDC فدرال رزرو چه اثری بر این رمزارزها خواهد گذاشت، خودداری کرد.

او همچنین با اشاره به نبود مقررات نظارتی لازم در ایالات متحده که ذخایر برخی از استیبل کوین‌ها را به‌درستی بیان نمی‌کند، گفت که قضاوت در مورد اینکه چگونه استیبل کوین‌ها تحت‌تأثیر آن قرار خواهند گرفت، دشوار است.

استیبل کوین‌هایی مانند تتر (Tether) در گذشته به دلیل اظهارات نادرست در مورد پشتوانه توکن خود با جریمه‌هایی روبه‌رو شده‌اند. و ماه گذشته، Paxos اعلام کرد که در حال آماده شدن برای شکایت احتمالی از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در مورد استیبل کوین BUSD خود با نام تجاری Binance است.

قوانینی که چارچوبی نظارتی برای استیبل کوین‌ها فراهم کند، چندین بار در Capitol Hill ارائه شده‌اند، با این حال، هیچ لایحه‌ای تاکنون نتوانسته از دیگری پیشی بگیرد و به تصویب برسد. در تابستان سال گذشته سقوط UST شبکه ترا -استیبل کوینی الگوریتمی که ارزش خود را به‌جای پشتیبانی از دارایی‌ها، از طریق کد حفظ کرد -فوریت جدیدی را در میان قانونگذاران برای وضع قوانین جدید ایجاد کرد.

طبق ردیاب CBDC شورای آتلانتیک، تاکنون یازده کشور CBDC خود را راه‌اندازی کرده‌اند و نزدیک به ۹۰ کشور در حال آزمایش، توسعه یا تحقیق در مورد آن هستند. لینچ همچنین از پاول خواست برای تاریخ انتشار احتمالی آن، جدول زمانی به‌روزرسانی‌شده‌ای ارائه دهد.

پاول در پاسخ گفت که: «نمی‌توانم به شما تاریخی بدهم، اما از طریق رسانه‌ها به عموم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. ما در حال حاضر در حال کار بر این تکنولوژی و سیاست‌‌گذاری‌های آن هستیم.»

پاول گفت که فدرال رزرو هنوز مشخص نکرده است که آیا CBDC یک نوآوری به حساب می‌آید یا خیر، و افزود که بانک مرکزی اکنون در «مرحله تصمیم‌گیری نهایی» نیست.

او گفت که توسعه CBDC هنوز در مرحله اولیه و آزمایشی خود است و افزود که ارزیابی این فناوری چند سالی زمان می‌برد. با این حال، پاول اشاره کرد که اگر کنگره بخواهد CBDC می‌تواند خیلی زودتر آن را در اختیار عموم قرار دهد.

بانک فدرال رزرو نیویورک قبلاً در طرحی آزمایشی برای لانچ این توکن ملی شرکت کرده بود که نحوه عملکرد یک دلار توکن‌شده را در میان چند موسسه مالی شبیه‌سازی کرده بود و در نوامبر گذشته این برنامه را عملی کرد و شرکت‌هایی چون BNY Mellon و Citi در این پروژه آزمایشی حضور داشتند.

سایر نمایندگان کنگره، از جمله فرنچ هیل (French Hill)، از پاول سؤالاتی در رابطه با CBDCها پرسیدند، از جمله اینکه آیا رئیس فدرال رزرو همچنان معتقد است که CBDC به مجوز کنگره نیاز دارد یا خیر.

پاول در جواب گفت که بانک مرکزی ایالات متحده ممکن است برای ایجاد یک CBDC، حداقل برای مؤسسات مالی، نیازی به تأیید کتبی از سوی کنگره نداشته باشد، اما برای معامله‌گران خرد به این اجازه‌ی کتبی نیاز دارد. پاول قبلاً گفته بود ایجاد یک نسخه توکن‌شده از دلار آمریکا نیاز به تأیید کتبی از سوی مجلس دارد، اما در این نشست او تصریح کرد که این تأیید کتبی فقط برای معامله‌گران خرد موردنیاز است.

پاول اظهار کرد: «ما همیشه در مورد معامله خرد CBDC صحبت می‌کنیم و این چیزی است که مطمئناً برای آن به تأیید کنگره نیاز داریم. معامله عمده CBDC اشکال بالقوه‌ای دارد که چندان واضح نیستند و باید آنها را مورد بررسی قرار دهیم.»

پاول در ادامه سخنانش گفت سوال به‌جایی است پرسیدن اینکه چرا به معامله عمده CBDC نیاز است؛ به این دلیل که ما قصد داریم سیستمی با عنوان FedNow که یک سرویس پرداخت فوری برای بانک‌های فدرال رزرو است را راه‌اندازی کنیم.

خرید بیت کوین

برخی از قانونگذاران جمهوری‌خواه مانند تام ایمر (Tom Emmer)با تصویب قانونی این سیستم مخالف هستند که مانع از انتشار CBDC خواهد شد و نظرشان این است که این امر حق آمریکایی‌ها برای حفظ حریم خصوصی مالی را از بین می‌برد. او بلافاصله پس از اینکه بانک فدرال رزرو سانفرانسیسکو شروع به پذیرش درخواست‌های شغلی برای توسعه‌دهندگان و طراحان CBDC کرد، این قانون را از نو تعریف کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)