0

0

گزارش فوربس از بلاکچین‌های زامبی؛ کدام ارزها در این لیست قرار دارند؟

برخی از بلاک چین‌های بازار، به دلیل فعالیت بسیار اندک تیم توسعه دهنده آن‌ها و عدم ارائه کاربرد خاص توسط این پروژه‌ها، به بلاکچین‌های زامبی معروف هستند.

علی ابراهیمی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

نشریه فوربس به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن پروژه‌های بلاکچینی «زامبی» را معرفی کرده است. منظور فوربس از بلاکچین‌های زامبی، آن دسته از پروژه‌هایی هستند که بدون پذیرش گسترده و ارائه کاربردی خاص، صرفا مثل مردگان متحرک در بازار وجود دارند. در این فهرست، ارزهای نام‌آشنایی مثل ریپل، کاردانو و فانتوم به چشم می‌خورد.

به عقیده نویسندگان فوربس، بلاکچین‌های زامبی صرفا به جای ارائه کاربردی مشخص و فناوری خاص، به محلی برای فعالیت‌های سوداگرانه معامله‌گران تبدیل شده‌اند و این فعالیت‌ها باعث شده تا همچنان در بازار باقی بمانند.

خرید ارز دیجیتال

بلاکچین‌های زامبی کدامند؟

اگر به فهرست فوربس از بلاکچین‌های زامبی سری بزنیم، ارزهای معروفی را می‌بینیم. یکی از این ارزها ریپل است. ریپل در سال 2012 با هدف رقابت با شبکه بانکی سوئیفت راه‌اندازی شد و سر و صدای بسیار زیادی به پا کرد. با این حال، با گذشت چند سال از زمان عرضه این بلاکچین، همچنان شبکه سوئیفت با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد و ریپل نتوانسته اهداف خود را عملی سازد. بر اساس داده‌های موجود، شبکه ریپل در سال گذشته 583 هزار دلار کارمزد تراکنش را پردازش کرده که در مقایسه با مارکت کپ 36 میلیارد دلاری آن رقم ناچیزی است.

فهرست بلاکچین‌های زامبی - منبع: Forbes
فهرست بلاکچین‌های زامبی – منبع: Forbes

نویسندگان این گزارش معتقدند حجم معاملات 2 میلیارد دلاری ریپل و توکن  XRPدر هرروز، صرفا به خاطر فعالیت‌های سوداگرانه سرمایه‌گذاران است و نه به خاطر فناوری‌هایی که این بلاکچین استفاده می‌کند. علاوه بر این، فوربس می‌گوید در حال حاضر بلاکچین‌های بهتری برای نقل و انتقالات بین‌المللی پول به بازار عرضه شده‌اند که ریپل را عملا از دور رقابت خارج کرده‌اند.

کاردانو و فانتوم نیز داستان مشابهی دارند. در حالی که مارکت کپ این پروژه‌ها از 23 میلیارد دلار فراتر رفته است، این پروژه‌ها نتوانستند قابلیت‌های خود را به پذیرش گسترده برسانند.

علیرغم برنامه‌های توسعه جامع و اهدافی که در ذهن چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، بنیانگذار کاردانو وجود دارد، این شبکه هنوز از بسیاری از جهات از فاز آزمایشی فراتر نرفته است. فانتوم نیز اگرچه در مقایسه با کاردانو تبلیغات کمتری دارد، نتوانسته آنطور که باید و شاید ادعاهای خود را به منصه ظهور برساند.

مت هوگان (Matt Hougan)، مدیر ارشد فناوری شرکت بیت وایز (Bitwise) می‌گوید:

این پروژه‌ها مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا شرکت‌هایی هستند که در ابتدای کار پول زیادی جمع‌آوری می‌کنند اما نمی‌دانند چگونه آن را به کار بگیرند. هیچ راهی هم برای بازگرداندن پول جمع‌آوری شده به سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

علاوه بر این، فوربس معتقد است پروژه‌ای مثل کاردانو، به جای بحث تکنولوژیکی صرفا به خاطر شهرت بنیانگذار آن در بازار حضور دارد. هاسکینسون پیش از راه‌اندازی کاردانو در تیم توسعه اتریوم فعالیت می‌کرد اما در نهایت با ویتالیک بوترین به مشکل خورد و از بنیاد اتریوم جدا شد.

علاوه بر پروژه‌های فوق، نویسندگان این گزارش مدعی هستند ارزهای دیجیتالی که به دنبال هارد فورک‌های بیت کوین و اتریوم به وجود آمده‌اند، از جمله بیت کوین کش، بیت کوین اس‌وی، لایت کوین و اتریوم کلاسیک، عملا مرده هستند و هیچ کاربرد خاصی ندارند. به عقیده این نویسندگان، این پروژه‌ها تنها به خاطر اهمیت تاریخی آنها و فعالیت‌های سوداگرانه معامله‌گران همچنان در بازار کریپتو حضور دارند.

ریپل

در فهرستی که فوربس از بلاکچین‌های زامبی تهیه کرده، نام بیش از 20 ارز دیجیتال به چشم می‌خورد که به مرحله پذیرش گسترده نرسیده‌اند یا عملا هیچ کاربرد خاصی ارائه نمی‌دهند. این گزارش تا حدودی نمای کلی بازار را نشان می‌دهد که سرمایه قابل توجهی در پروژه‌هایی با آینده مشکوک گره خورده است.

به نظر شما جای کدام پروژه در فهرست بلاکچین‌های زامبی خالی است؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)