چارلز هاسکینسون؛ از بنیانگذار کاردانو چه می‌دانیم؟

ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

7 دقیقه

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، بنیان گذار کاردانو (Cardano)، شاید یکی از بحث برانگیزترین افراد در اکوسیستم کریپتو باشد. به قول خودش: «مردم یا من را دوست دارند یا از من متنفرند، افراد زیادی در بین این دو طیف نیستند». بهترین کیف پول‌های کاردانو برای ذخیره ADA در سال ۲۰۲۳

این کارآفرین ۳۵ ساله در روزهای اولیه انتشار بیت کوین به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شد. در آن زمان، او به کمپین انتخاباتی ران پال (Ron Paul) پیوسته بود که فلسفه‌هایش بر پایه اقتصاد اتریشی و تئوری‌های پول یک تئوری نوین و جذاب بود. استدلال ران پال این بود که اکوسیستم پولی مبتنی بر ارزهای فیات در دراز مدت غیر قابل اعتماد است. خرید کاردانو

مسیر تحصیلی و شغلی چارلز هاسکینسون

این کارآفرین در ۵ نوامبر ۱۹۸۷ در هاوایی، ایالات متحده آمریکا متولد شد. پدربزرگ، پدر و برادر چارلز هاسکینسون پزشک هستند.

بنیان گذار کاردانو

این توسعه‌دهنده نرم‌افزار، به غیر از این مورد، چیز دیگری در مورد والدین یا سایر اعضای خانواده‌اش فاش نکرده است. پس بیایید به مسائل مهمتری چون زندگی تحصیلی و کاری این مرد بپردازیم.

جراح بالقوه و کارآفرین بالفعل!

هاسکینسون تا پایان دبیرستان در خانه آموزش دید. او بسیار با استعداد بود و در پانزده سالگی به تحصیلات تکمیلی ادامه داد. علاوه بر این، وی در ابتدا آرزو داشت جراح شود، اما در نهایت کارآفرینی را انتخاب کرد.

چارلز در دانشگاه ایالتی متروپولیتن دنور (MSU) و دانشگاه کلرادو بولدر (Colorado Boulder) تحصیل کرد. او در رشته تئوری اعداد و منطق ریاضی تحصیلات خود را گذراند و مدرک لیسانس خود را گرفت. با این حال، وی قبل از اتمام دکترای خود، تحصیل را رها کرد.

کلرادو بولدر تأیید کرد که او در مقطع کارشناسی ناپیوسته در رشته ریاضی مشارکت داشته امّا مدرکی را کسب نکرده است. همچنین هاسکینسون بارها ادعا کرد که در آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی (به اختصار DARPA) نیز، فعالیت داشته امّا دارپا این موضوع را تکذیب می‌کند. در هر صورت، امروز می‌خواهیم تا با زندگی تحصیلی و کاری وی آشنا شویم و این پرداختن به چنین موضوعات مبهمی، در حیطه کاری ما نیست!

حضور کوتاه در اتریوم و تاسیس IOHK

بنیان گذار کاردانو در ابتدا در یک شرکت مشاوره فعالیت داشت. اما او کار خود را ترک کرد و پروژه آموزش بیت کوین را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد. سپس، توسط هم بنیان گذار اتریوم، آنتونی دی ایوریو (Anthony Di Iorio)، با اتریوم و وایت پیپر آن آشنا شد. او با نفر اول این پروژه، ویتالیک بوترین، ملاقات کرد تا در مورد آینده راه‌اندازی اولین پلتفرم قرارداد هوشمند (اتریوم) صحبت کنند. وی بلافاصله به یکی از هشت بنیانگذار اصلی اتریوم تبدیل شد.

مغز متفکر اتریوم

هاسکینسون نقش اساسی در طراحی عرضه اولیه (ICO) اتریوم ایفا کرد و به اعضای هیئت مدیره ملحق شد. با این حال، اختلافی در مورد تجاری یا غیر انتفاعی بودن پروژه بین او و بوترین به وجود آمد. پس از آن، رویکرد سودآور چارلز توسط بوترین رد و منجر به جدایی او از تیم شد. ICO چیست؟

هاسکینسون می‌خواست سرمایه‌گذاری خطرپذیر را بپذیرد و یک نهاد انتفاعی با ساختار حاکمیتی رسمی‌تر ایجاد کند. اما بوترین می‌خواست اتریوم را به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی با حاکمیت غیرمتمرکز منبع باز نگه دارد. در نهایت، هاسکینسون در ژوئن ۲۰۱۴ اتریوم را ترک کرد.

IOHK؛ مقدمه‌ای بر تاسیس کاردانو

پس از گذراندن تعطیلاتی شش ماهه که در آن به فکر بازگشت به تحصیل بود، جرمی وود (Jeremy Wood)، همکار سابق او در اتریوم، برای تشکیل پروژه جدیدی به نام Input Output Hong Kong (IOHK) با هاسکینسون تماس گرفت. IOHK یک شرکت مهندسی که است که هدف آن طراحی یک اکوسیستم بلاکچین مقیاس‌پذیر و ایمن برای سازمان‌های دولتی، مؤسسات دانشگاهی و شرکت‌ها است. این شرکت در اواخر سال ۲۰۱۴، تأسیس شد.

IOHK یکی از کمپانی‌های پیشگام در حوزه تامین زیرساخت‌های بلاک چینی بوده که رویکردی کاملا غیرمتمرکز دارد و با تعهد بر اصول آکادمیک، به توسعه برنامه‌ها و نرم افزارهای مبتنی بر بلاک چین می‌پردازد. همچنین نیروی محرکه پلتفرم قراردادهای غیرمتمرکز و هوشمند، کاردانو است.

چارلز هاسکینسون کیست؟

در واقع این کمپانی در تلاش است تا برخی سیستم‌های ناپایدار را به سمت و سویی حرکت دهد تا با شفافیت و تعهد بیشتری به کار خود ادامه دهند. به طور کلی، IOHK ماموریت خود را پرورش ایده‌های نوآورانه و اتصال سیستم‌های مبتکرانه در سراسر جهان عنون می‌کند.

نکته جالب در رابطه با این شرکت، دورکاری اعضای آن است. چرا که بیش از ۴۰۰ نفر، در ۵۰ کشور جهان مشغول فعالیت در این کمپانی هستند و تمامی این افراد، فعالیت خود را از راه دور پیگیری می‌کنند. د

امّا این تازه آغاز ماجرا بود!

صرافی ارز دیجیتال پول نو

آغاز به کار Cardano

کاردانو که بنیان گذار آن یعنی هاسکینسون، از آن به عنوان یک بلاک چین نسل سوم یاد می‌کند، نتیجه پیشنهاد مشتریان IOHK است که خواهان نسخه ژاپنی اتریوم بودند. در ابتدا، تمرکز Cardano بر بازار ژاپن بود و هدف اصلی آن ایجاد نوآوری بود که جنبه‌های تجارت، محاسبات و انطباق را با هم ترکیب کند. این پروژه ۶۲ میلیون دلار از ICO خود در سال ۲۰۱۷ سرمایه جذب کرد که ۹۵ درصد آن توسط سرمایه‌گذاران ژاپنی تأمین شده است. کاردانو چیست؟ کاربرد و آینده ارز دیجیتال ADA

توسعه‌دهندگان و تیم سازنده کاردانو

کاردانو دارای یک سازمان غیر انتفاعی به نام بنیاد Cardano است. مسئولیت‌های اصلی این بنیاد نظارت بر توسعه کاردانو اکوسیستم آن است. این بنیاد که به عنوان متولی قانونی Cardano عمل می‌کند، با قانون‌گذاران در کشورهای مختلف برای هدایت پذیرش، شکل‌دهی به حاکمیت بلاکچین، تنظیم استانداردهای تجاری و حمایت از جامعه کاربران برای استفاده از ADA برای حل مشکلات زندگی واقعی کار می‌کند. رودمپ کاردانو؛ با نقشه راه و اهداف کاردانو بیشتر آشنا شوید

تیم کاردانو

همچنین، کاردانو با EMURGO، یک شرکت فناوری بلاک چین چند ملیتی که مسئول ترویج پذیرش Cardano است، شریک شده است. شرکای Cardano و جامعه دانشمندان، مهندسان و رهبران فکری تیمی را ایجاد کرده‌اند که اولین تیم در نوع خودش است. این تیم غیرمتمرکز و پراکنده در سه نهاد مستقل تضمین می‌کند این شبکه همیشه به اهداف خود در حین پیشرفت و تکامل وفادار می‌ماند. احتمالا بتوانید نام سومین نهاد مد نظر ما را حدس بزنید!

ارتباط بین IOHK و کاردانو

دانستیم که IOHK توسط چارلز هاسکینسون و جرمی وود تأسیس شد. امّا آیا توانسته به موفقیت مهمی دست یابد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که حاصل این موفقیت مهم، اکنون در جایگاه ۷ برترین دارایی‌های دیجیتال براساس ارزش بازار قرار دارد! بنابراین IOHK یکی از مهم ترین ارکان طراحی، ساخت و پیشبرد اهداف کاردانو محسوب می‌شود.

کاردانو از زمان شروع پروژه در سال ۲۰۱۵، پایگاه سهام داران خود را تحت حمایت IOHK، با حضور توسعه‌دهندگان در سراسر جهان گسترش داد. اگرچه از Cardano به عنوان بلاک چین «لاک پشت» یاد می‌شود، اما از زمانی که در سال ۲۰۱۷ برای عموم راه‌اندازی شد، رشد قابل توجهی را تجربه کرد. مرحله دوم کاردانو با ارتقاء Shelley در سال ۲۰۲۰ انجام شد که تمرکز زدایی شبکه را افزایش داد و کاربران را قادر ساخت تا توکن بومی Cardano (ADA) را استیک کنند. بررسی جامع استخراج و استیکینگ کاردانو + آموزش استیک کاردانو

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، تیم پویا و نوآور IOHK که در سراسر جهان مستقر هستند، در تلاش‌اند تا با ارائه بالاترین استانداردها در زمینه نرم افزارهای همتا به همتا (Peer-to-Peer) و سیستم‌های محاسباتی غیرمتمرکز، راه حل‌های مبتکرانه بیشتری را راه اندازی کنند.

IOHK و EMURGO گسترش مطالعات آکادمیک در حوزه بلاک چین را مهم ترین هدف خود قرار داده‌اند و با جذب افراد خبره از سراسر جهان، سعی می‌کنند تا ارزش‌ها و چشم‌اندازهای کاردانو را محقق سازند.

ثروت بنیانگذار کاردانو

اخیراً، هاسکینسون به آفریقا سفر کرده و به دنبال مشارکت بیشتر برای Cardano با دولت‌های ملی بوده است. پس از بازگشت به ایالات متحده، او یک ویدیو در یوتیوب منتشر کرد. کاری که او اغلب انجام می‌دهد تا سرمایه‌گذاران را وارد تعامل کرده و جدیدترین به روز رسانی‌های موجود را به اشتراک بگذارد.

بنیان گذار IOHK، رویکرد به اشتراک‌گذاری تخصص خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی در پیش گرفته است. او در تمامی شبکه‌های اجتماعی از جمله یوتیوب فعال است. علاوه بر این، کانال او حدود ۳۱۲ هزار مشترک و بیش از سیزده میلیون بازدید از ویدیو دارد.

مجله فوربز، ثروت او را بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده است. اما درآمد او از یوتیوب را هم می‌توان به آن اضافه کرد. طبق گزارش Social Blade، کانال بنیان گذار کاردانو ماهانه ۱۳۱ تا ۲۱۰۰ دلار و سالانه تا ۲۵ هزار دلار درآمد دارد.

خالق کاردانو کیست؟

کاردانو یک پروژه بلاک چینی بوده که توسط چارلز هاسکینسون توسعه داده شده است.

مدیر ارشد اجرایی کاردانو چه کسی است؟

فردریک جرارد (Frederik Gregaard)، مدیر ارشد اجرایی کاردانو است.

آیا کاردانو بهتر از اتریوم است؟

کاردانو و اتریوم هر دو امکانات یکسانی برای کاربران خود فراهم می‌کنند. برنامه نویسان در این دو پلتفرم می‌توانند قراردادهای هوشمند را توسعه داده و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز ایجاد کنند. اما تفاوت در شیوه تحقق این امکانات توسط این دو پروژه است. کاردانو به یک معنا بلاک چین بهینه شده شبکه اتریوم است.

نکات جالب درباره چارلز هاسکینسون

از پیتزای چانگ پنگ ژائو تا مزرعه هاسکینسون!

هر فردی ویژگی‌های منحصر به فرد، جالب و بعضا عجیبی را داراست. هاسکینسون هم از این قاعده مستثنی نبوده و خالی از لطف نیست اگر نگاهی بیندازیم بر ۴ نکته جالب درباره بنیانگذار کاردانو.

من هنوز در کلرادو و در یک مزرعه ۲۰ هکتاری زندگی می‌کنم و با اسب‌ها و دیگر حیوانات سر و کار دارم. منظره زیبای کوه‌ها را فراموش نکنیم!

نکات جالب درباره چارلز هاسکینسون
  • هاسکینسون در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که در یک مزرعه در کلرادو زندگی می‌کند. البته ظاهرا در سال ۲۰۲۲، مزرعه دیگری را در ایالت وایومینگ خریداری کرد تا زندگی خود را بیشتر با طبیعت عجین سازد.
  • علاقه به تراکتور؛ هاسکینسون طی یک توییت اعلام کرد که من یک لامبورگینی را در اختیار دارم امّا همچنان تراکتورم را به آن ترجیح می‌دهم!
  • هاسکینسون بارها پیروی خود را از عضو سابق کنگره آمریکا و حامی حزب جمهوری‌خواه یعنی ران پال (Ron Paul)، اعلام کرده است. وی نظر خود را چنین بیان می‌کند:«ران پال دلیل حضور من در دنیای کریپتو است.». پال هم حمایت خود را از ارزهای دیجیتال اعلام کرده و از رقابت این دارایی‌ها با دلار استقبال می‌کند.
  • ارسال ایمیل به پشتیبانی؟! تصویر زیر:
توییتر چارلز هاسکینسون

تقریبا ۴سال قبل و پس از توییت کیف پول متامسک مبنی بر ارسال ایمیل به پشتیبانی کیف پول، هاسکینسون این توییت را این گونه پاسخ داد.

شما به مدیرعامل IOHK و بنیانگذار کاردانو دستور می‌دهید تا به پشتیبانی ایمیل ارسال کنند؟ تنها می‌خواستم درخواست حذف افزونه کیف پول از گوگل کروم را داشته باشم. توییتر چارلز هاسکینسون

البته که این توییت مشکل چندانی را ایجاد نکرد و بسیاری هم معتقدند که صرفا جنبه حاشیه‌ای و طنزآمیز داشت. در هر حال، این هم می‌توان در لیست رفتارهای خاص و جالب بنیانگذار کاردانو قرار داد!

نظر هاسکینسون درباره قیمت کاردانو

کمتر پیش می‌آید که چارلز هاسکینسون از وضعیت قیمتی ارزهای بازار صحبت کند. با این حال، گهگدایی نظرات خود را در رابطه با آینده برخی ارزها بیان می‌کند.

به عنوان مثال پس از سقوط ارزهای دیجیتال در ماه سپتامبردر فاصله یک هفته‌ای از انتشار آپدیت Merge، بیت کوین به پایین ترین سطوح خود از ماه ژوئن کاهش یافت. در همین حال، کاردانو هم به ناحیه ۰.۴ دلاری سقوط کرده بود. با این وجود، هاسکینسون خوشبینی خود را در این باره ابراز کرد.

کاردانو هرگز در موقعیتی بالاتر از جایگاه فعلی نبوده و روزهای خوبی در پیش است. بهترین کیف پول‌های کاردانو (ADA) برای موبایل در سال ۲۰۲۳

در موقعیت‌های نزولی دیگر، هاسکینسون وضعیت اقتصاد کلان را مهم ترین عامل تغییر دهنده قیمت ADA می‌نامد. به هر شکل، نباید فراموش کنیم که همانند ایلان ماسک برای دوج کوین، دیدگاه‌ها و تصمیمات هاسکینسون نیز، روی کاردانو و قیمت ارز ADA موثر هستند. ایلان ماسک کیست؟

نگرش هاسکینسون نسبت به بیت کوین و اتریوم

علی رغم روی کار آمدن پروژه‌های موفق و ناموفق متعدد در یک دهه اخیر، همچنان بیت کوین و اتریوم هستند که تیتر اول روزنامه‌ها و موضوع اصلی محافل کریپتویی را به خود اختصاص می‌دهند.

در میان این مباحثات، نظر افراد متخصصی مانند چارلز هاسکینسون می‌تواند به درک بهتر ما از بازار کمک کند. البته نه همیشه! علی رغم این موضوع، گذری بر مصاحبه چارلز هاسکینسون با کوین تلگراف در اکتبر ۲۰۲۲ خالی از لطف نیست.

اشاره به نواقصی در اتریوم و بیت کوین

از نظر هاسکینسون که خود سابق در اتریوم فعالیت داشت، مکانیزم استیکینگ اتریوم می‌تواند برای این بلاک چین مشکل ساز شود. چرا که قبل و بعد از آپدیت مرج، بسیاری از افراد تصمیم گرفتند تا دارایی‌های خود را در اتریوم قفل کنند و این موضوع، پلتفرم را با مشکلات نقدینگی مواجه خواهد کرد. مرج اتریوم

در ترانه معروف Hotel California، بدین موضوع اشاره می‌شود که هر فردی می‌تواند در هر زمانی به هتل کالیفرنیا وارد شود امّا هرگز نمی‌تواند آن را ترک کند. هاسکینسون هم استیکینگ اتریوم را به هتل کالیفرنیا تشبیه می‌کند و اعتقاد دارد که شما می‌توانید در اتریوم استیک کنید امّا برای خارج کردن سرمایه با چالش مواجه خواهید بود!

به گفته هاسکیسون، این مکانیسم به شدت بر نقدینگی ETH تأثیر می‌گذارد. چرا که با کاهش حجم اتر در گردش بازار، حجم معاملات کاهش می‌یابد و اکثریت سپرده گذاران تمایلی به خارج کردن دارایی‌های خود ندارند. وی بر این باور است که به تبع این موضوع، شاهد افزایش نوسانات در پلتفرم خواهیم بود.

چشم انداز هاسکینسون در ارتباط با رمزارزها

طی این مصاحبه با کوین تلگراف، هاسکینسون به الگوریتم اثبات کار (PoW) بیت کوین هم انتقاد کرد. وی فرایند ماینینگ را در دراز مدت بیهوده و غیرضروری می‌داند. ماینینگ چیست؟ آشنایی با راه و رسم استخراج ارزهای دیجیتال

علی رغم اشاره به ضرورت ماینینگ برای ایجاد BTC، بنیانگذار کاردانو اعتقاد دارد که در صورت تبدیل بیت کوین به یک ابزار رسمی برای پرداخت، استفاده از ماینینگ بی اثر خواهد بود.

وی پیشنهاد می‌کند تا BTCهای ماین شده، به بلاک چین ارزانتری منتقل شوند و به عنوان دارایی‌های Wrapped مورد استفاده قرار گیرند. WBTC یا رپد بیت کوین چیست | آیا WBTC همان بیت کوین است؟ سپس می‌توان از بیت کوین به عنوان استیبل کوین، ابزار پرداخت و وام دهی در DeFi استفاده کرد.

چشم انداز هاسکینسون در ارتباط با رمزارزها

دیدگاه چارلز هاسکینسون درباره قیمت ADA را بررسی کردیم و به انتقادات وی درباره بیت کوین و اتریوم هم پرداختیم. امّا علاوه بر این موارد، وی نقطه نظراتی را هم درباره ارزهای دیجیتال و آینده‌ آن‌ها به اشتراک گذاشته است. ۵ نکته مهم که باید قبل از خرید ارز دیجیتال کاردانو (ADA) بدانید!

به عنوان مثال در جلسه کمیته بورس کالاهای مصرفی آمریکا در ژوئن ۲۰۲۲، هاسکینسون به مزایای بلاک چین از جمله شفافیت پرداخت و اطلاعاتی را در رابطه با آینده NFT مطرح کرد. در آخر، وی ارزهای دیجیتال را سلول‌های بنیادی دنیای مالی نامید.

همچنین در ماه نوامبر و پس از حواشی صرافی FTX، عنوان کرد که این بحران می‌تواند آخرین بحران بازار کریپتو باشد و آن را پایان مسیری تاریک نامید. آیا شما هم با وی هم نظر هستید؟ منتظر دیدگاه شما هستیم!

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)