مارکت کپ چیست؟ | نمودار لحظه ای Total Market Cap

امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

6 دقیقه
فهرست عنوان ها

ارزش بازار یا مارکت کپ عددی است که ارزش یک دارایی (در اینجا ارز دیجیتال) را در کل بازار مشخص می‌کند. این شاخص به ما می‌گوید که هر ارز چه مقدار سرمایه به خود جذب کرده و چقدر می‌ارزد. این تعریف، کمی با مارکت کپ بورس متفاوت است. در بورس ارزش بازار سهام با ضرب قیمت سهم در سهام موجود محاسبه می‌شود، ارزش بازار کریپتو با ضرب قیمت ارز دیجیتال در تعداد سکه‌های در گردش محاسبه می‌شود.

با توجه به اهمیت این موضوع در هنگام سرمایه گذاری روی یک ارز دیجیتال، ما در صرافی پول نو تصمیم گرفتیم تا مفهوم مارکت کپ را به طور کامل توضیح دهیم. در این مقاله به بررسی این خواهیم پرداخت که مارکت کپ چیست.

نمودار لحظه ای TOTAL MARKET CAP

مارکت کپ یا ارزش بازار چیست؟

Market Cap که خلاصه شده Market Capitalization است به معنی ارزش بازار و ارزش پولی یک ارز دیجیتال (یا هر دارایی دیگر) است. در بازار ارزهای دیجیتال، ارزش بازار یا ارزش کل توکن‌ها یا سکه‌های در گردش یک کوین را ارزش بازار آن ارز می‌نامند.

به عنوان مثال، ارزش بازار بیت کوین با ضرب تعداد فعلی سکه‌های موجود با قیمت بیت کوین در یک زمان مشخص به دست می‌آید. وقتی قیمت بیت کوین نوسان می‌کند، ارزش بازار آن نیز تغییر می‌کند.

مثلا اگر بخواهیم مارکت کپ بیت کوین و اتریوم را مقایسه کنیم می‌توانیم بگوییم اگر قیمت اتریوم ۳۰۰۰ دلار باشد و ۱۱۷ میلیون وین اتریوم داشته باشیم، ارزش بازار اتریوم ۳۵۱ میلیارد دلار است. حتی اگر تعداد اتریوم‌ها بیشتر از بیت کوین باشد هم باز مارکت کپ بیت کوین بیشتر است چون قیمت بیشتری دارد.

چرا مارکت کپ مهم است؟

مارکت کپ در تمام بازارهای مالی وجود دارد و یک شاخص بسیار مهم برای سنجش وضعیت یک مارکت است. بطور مثال مارکت کپ یک معیار مهم برای سنجش اندازه و سلامت بازار است. اگر مارکت کپ یک دارایی کوچک باشد، ممکن است در طی زمان با یک دستکاری کوچک تغییرات زیادی را تجربه کند. در عین حال مقایسه اندازه مارکت کپ یک بازار با سایر مارکت‌ها می‌تواند معیاری برای احتمال رشد بیشتر آن بازار در نظر گرفته شود.

مفهوم شاخص حجم معاملات روزانه

حجم معاملات روزانه به معنای میزان تراکنش‌هایی است که در یک روز در بازار انجام می‌شود. این معاملات می‌توانند شامل خرید یا فروش دارایی‌ها باشند. در بازار ارزهای دیجیتال نیز حجم معاملات روزانه کل بازار و همچنین هر ارز در سایت‌‌هایی مانند کوین مارکت کپ قابل مشاهده است.

چه عواملی بر ارزش بازار یا مارکت کپ تاثیر می گذارد؟

عواملی مانند تغییرات قیمتی ارزهای دیجیتال، تغییر عرضه یا تقاضا در بازار با فرایند‌هایی مانند توکن سوزی، احساسات معامله گران و سرمایه گذاران و تغییرات قانون گذاری می‌تواند بر ارزش بازار یا مارکت کپ تاثیر بگذارد.

چه کارهایی با مارکت کپ می‌توان انجام داد؟

بر اساس مارکت کپ بازار می‌توان استراتژی‌های سرمایه گذاری مختلفی را توسعه داد. همچنین اگر به مارکت کپ بازار توجه کنیم، می‌توانیم ریسک‌های سرمایه گذاری خود را کاهش دهیم. علاوه بر این‌ها، ارزش بازار شاخصی است که ترندهای مارکت را مشخص می‌کند.

 مارکت کپ چه محدودیت و یا ضعفی دارد؟

مارکت کپ میزان پول سرمایه گذاری شده در بازار را به طور کامل نشان نمی‌دهد. دلیل این مسئله این است که مارکت کپ یک ارز دیجیتال براساس میزان عرضه آن ضربدر قیمت فعلی مشخص می‌شود. به همین دلیل سرمایه واقعی پشت بازار در این شاخص به طور واضح نمایش داده نمی‌شود.

در کنار این مورد، مارکت کپ یک دارایی لزوما نشان دهنده کیفیت آن پروژه نیست. بطور مثال ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه یک میم کوین توجه سرمایه گذاران را شدیدا به خود جلب نماید و در نتیجه مارکت کپ آن افزایش پیدا کند. با این حال رشد این شاخص لزوما به معنای قوی بودن پروژه کریپتویی مورد نظر نیست.

انواع مارکت کپ

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، مفهوم ارز ش بازار در همه مارکت‌ها اعم از بازارهای سنتی یا مدرن مفهوم مشخصی دارد. بطور مثال در بازارهای سنتی ما انواع مختلفی از مارکت کپ شامل مارکت کپ بزرگ، متوسط، کوچک، میکرو و نانو را داریم که براساس میزان دارایی یک شرکت مشخص می‌شود.

با این حال در بازار ارزهای دیجیتال ما ۳ نوع مارکت کپ داریم که شامل:

۱- مارکت کپ بزرگ (Large Cap)

ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، تتر و بطور کلی ۱۰ ارز برتر بازار کریپتو به عنوان دارایی‌های با مارکت کپ بزرگ به شمار می‌روند که سرمایه گذاری‌هایی کم‌ریسک هستند. ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بیش از ۱۰ میلیارد دلار مانند بیت کوین، اتریوم، تتر و … جزو این رمز ارزها هستند.

۲- مارکت کپ متوسط (Mid Cap)

ارزهای دیجیتال با مارکت کپ متوسط سایر کریپتوکارنسی‌هایی هستند که ارزش بازار آن‌ها متوسط است و نه آنقدر بالاست که جزو ارزهای اول بازار باشند نه آنقدر پایین که کم‌ترین میزان نقدینگی بتواند قیمت آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. این رمز ارزها به عنوان یک سرمایه گذاری با ریسک متوسط می‌توانند برای سرمایه گذاران کمی پرریسک‌تر مناسب باشند.

۳- مارکت کپ کوچک (Small Cap)

برخی میم کوین‌ها، شت کوین‌ها و البته پروژه‌هایی که تازه به بازار عرضه می‌شوند جزو ارزهای دیجیتال با مارکت کپ پایین به شمار می‌روند. این دارایی‌های دیجیتال نسبت به سایر کوین‌ها ریسک‌های سرمایه گذاری بسیار بیشتری دارند و باید درصد کوچک‌تری از سبد سرمایه گذاری را به آن‌ها اختصاص داد.

مهم‌ترین شاخص‌های مارکت کپ در تریدینگ ویو

مهم‌ترین شاخص‌های مارکت کپ در تریدینگ ویو بسته به نوع بازار مالی متفاوت است. بطور مثال در بورس آمریکا شاخص‌هایی مانند S&P 500، نزدک، داو جونز و … می‌توانند شاخص‌های مهمی برای معامله گران باشند.

این در حالی‌ست که در بازار ارزهای دیجیتال، شاخص‌های مهم مارکت کپ عبارتند از:

  • شاخص کل بازار (TOTAL)
  • دامیننس بیت کوین
  • شاخص کل آلت کوین‌ها بدون درنظر گرفتن بیت کوین (TOTAL 2)

ارزش کل بازار چیست؟

ارزش کل بازار یک شاخص مهم در دنیای ارزهای دیجیتال است که با نماد TOTAL در تریدینگ ویو قابل مشاهده است. این شاخص را می‌توان برای تحلیل وضعیت سرمایه‌های سرازیر شده به سمت بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفت.

ارزش بازار رقیق‌شده چیست؟

ارزش بازار رقیق شده یا همان Fully Diluted Market Cap یکی از شاخص‌های مهم در بازار ارزهای دیجیتال است. این شاخص نشان دهنده ارزش کل بازار در زمانی‌ست که همه توکن‌های یک پروژه عرضه شده باشند. ارزش بازار رقیق شده که به اختصار به آن FDV هم می‌گویند، یک معیار تصمیم گیری مهم برای هولدرها یا همان سرمایه گذاران بلند مدت بازار است.

آیا ارزش بازار رمزارز یک معیار مهم است؟

همانطور که تا به اینجا صحبت کردیم، ارزش بازار ارزهای دیجیتال معیاری تاثیرگذار در بازار به شمار می‌رود که سرمایه گذاران باید به آن توجه کافی داشته باشند. البته صرفا بررسی مارکت کپ کل کافی نیست و برای خرید ارزهای دیجیتال باید به سراغ تحلیل مارکت کپ هر پروژه به طور مجزا برویم.

تاثیر فاکتورهای مارکت کپ و عرضه دارایی بر قیمت

میزان عرضه یا همان سوپلای یک دارایی و شاخص‌های مختلف تاثیرگذار در مارکت کپ آن می‌توانند قیمت را تحت تاثیر قرار دهند. بطور مثال عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون واحد است، اما اگر زمانی تمام شبکه تصمیم بگیرند این عدد را تغییر دهند و در این کار موفق شوند، قطعا تغییر میزان عرضه می‌تواند بر قیمت بیت کوین و حتی سرنوشت آن بسیار تاثیرگذار باشد.

رمزارزهای معروف با بالاترین مارکت کپ

ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم و تتر رتبه اول و دوم و سوم مارکت کپ را در بازار ارزهای دیجیتال کسب کردند. در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر ارز دیجیتال می‌پردازیم. می‌توانید تمام اطلاعات مفید و دامیننس هر ارز دیجیتال را در صفحه قیمت ارزهای دیجیتال صرافی پول نو به صورت آپدیت لحظه‌ای مشاهده کنید. روی هر ارز کلیک کنید و صفحه مخصوص آن را ببینید.

بیت کوین؛ مدال طلا (مثل همیشه)

مگر می‌شود جایی حرف از ارز دیجیتال زد اما پای بیت کوین به آن صحبت باز نشود؟ بیت کوین به خاطر اینکه اولین رمز ارز دنیای ارزهای دیجیتال است ارزش بازار بسیار بالایی دارد. این اتفاق دلایل دیگری مانند محبوبیت بیت کوین نیز دارد.

بیت کوین با ارزش بازار ۹۴۱ میلیارد دلار (در حال حاضر) بیشترین سهم را در بازار ارزهای دیجیتال دارد. امروزه بیشتر تراکنش‌های بیت کوین دنیا در صرافی بایننس انجام می‌شود.

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۸ توسط فردی به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. خود بیت کوین در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد. بیت کوین پس از تتر در رتبه دوم شاخص حجم معاملات روزانه قرار دارد.

اتریوم؛ مدال نقره

اتریوم یک شبکه بلاک چین است که ارز دیجیتال اصلی آن اتر نامیده می‌شود. اتر در حال حاضر در بازار اتریوم نامیده می‌شود. این ارز دیجیتال را ویتالیک بوترین چند سال بعد از اختراع بیت کوین ساخت و به عقیده من بعد از بیت کوین قدرتمندترین ارز بازار اتر است.

اندازه ارزش بازار اتر دومین ارزش بازار برتر دنیای کریپتو به حساب می‌آید. نکته جالبی که درباره مارکت کپ این ارز وجود دارد این است که اتر مارکت کپی بیشتر از مجموع مارکت کپ‌های صد ارز دیجیتال را دارد. اتریوم در شاخص حجم معاملات روزانه پس از تتر و بیت کوین در رتبه سوم قرار دارد.

تتر؛ مدال برنز

این رمزارز یک نسخه دیجیتالی از دلار آمریکا است و هر تتر تقریبا یک دلار قیمت دارد. تتر یکی از ارزهای دیجیتال با پشتیبانی واقعی دلار است. این ارزهای دیجیتال سعی در حفظ ارزش خود در برابر دلار دارند. تتر از نظر تعداد تراکنش در روز و تعداد ارزهای دیجیتال در رتبه اول قرار دارد. نمودار تتر را میتوانید در صفحه خرید تتر مشاهده کنید.

کاربرد مارکت کپ در متعادل‌سازی سبد سرمایه‌گذاری

مارکت کپ به چه معناست

برای اینکه یک سبد ارز دیجیتال با تنوع کافی و البته آینده روشن داشته باشیم، لازم است پورتفوی خود را براساس مارکت کپ ارزهای دیجیتال بچینیم. البته توجه داشته باشید که مارکت کپ تنها شاخص تاثیرگذار در چیدن سبد سرمایه گذاری نیست و باید به شاخص‌های دیگر هم توجه کنیم.

با همه این‌ها ما برای داشتن یک سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال موفق، باید حتما علاوه بر اینکه ارزهای با مارکت کپ بالا را در پورتفوی‌مان داشته باشیم، در ارزهای آینده دار با ارزش بازار کوچک هم سرمایه گذاری کنیم تا در بلند مدت با رشد آن‌ها سودهای خوبی بدست آوریم.

توتال مارکت کپ یعنی چه و فرق آن با مارکت کپ چیست؟

ارزش کل بازار برابر است با تعداد کل ارزهای عرضه شده یک ارز دیجیتال ضرب در قیمت آن ارز. تفاوت آن با مارکت کپ در این است که مارکت کپ به مقدار واحدهای در گردش اهمیت می‌دهد و دارایی‌های گم شده یا قفل شده را در نظر نمی‌گیرد.

ارزش کل بازار برای گروهی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت کوین مهم است. این عدد به ما کمک می‌کند تا ارزهای مختلف را راحت‌تر تحلیل کنیم. هرچه ارزش کلی بازار بیشتر باشد، توانایی افراد برای دسترسی به ارزهای دیجیتال و رشد بازار بهتر است.

عرضه رمزارزی مانند بیت کوین محدود است. به عنوان مثال، تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت. در مقابل ریپل، ۱ میلیارد واحد عرضه خواهد کرد و اتریوم (فعلا) محدودیت عرضه ندارد. پس به همین دلیل ارز دیجیتال ریپل به علت اینکه عرضه بسیار بیشتری دارد هیچوقت نمی‌تواند به قیمت بیت کوین برسد.

در نهایت فناوری ارز، تیم توسعه، تاریخچه رمزارز و موارد دیگر بر ارزش بازار آن ارز تاثیرگذارند.

پس هنگام ارزیابی، فقط به ارزش کوین نگاه نکنید. به عنوان مثال، اگر بیت کوین کش ۱۰۰۰ دلار و ریپل ۱ دلار است، فکر نکنید که بیت کوین کش قطعا ارز بهتری است. وسعت بازار به شما نشان می‌دهد که هر رمزارز چقدر در بین مردم قابل اعتماد است.

مقدمه‌ای بر COINMARKETCAP

وب سایت CoinMarketCap مجموعه‌ای از اطلاعات فعال و به‌روز در مورد مهم‌ترین مسائل بازار ارزهای دیجیتال جهان است. این وب سایت حاوی اطلاعات کاملی درباره چندین کوین برتر جهان است. کوین مارکت کپ در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد. در سال ۲۰۲۰، بایننس این سایت را خریداری کرد تا بتواند با قدرت بیشتری صرافی خود را تبلیغ کند.

هم اکنون مجلات خبری معتبر، معامله گران ارزهای دیجیتال و حتی دولت‌ها از این وب سایت به عنوان منبع معتبر اطلاعات بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

معرفی وبسایت کوین گیکو

وبسایت coingecko یکی از بهترین وبسایت‌ها در زمینه تحلیل ارزهای دیجیتال است. تاریخچه این وبسایت به سال ۲۰۱۴ میلادی برمی‌گردد. در این سال tm lee و bobby ong این وبسایت را در سنگاپور تاسیس کردند.

کوین گیکو به تریدرهای حرفه‌ای کمک می‌کند تا با مشاهده کردن رتبه بندی ارزها و مقایسه حجم بازار این ارزها معامله پرسودتری انجام دهند. این وبسایت همچنین آدرس کانترکت‌ها و کد اختصاصی ارزهای گوناگون را قرار می‌دهد. در زمینه آموزش ترید و معامله هم می‌توانید روی این وبسایت حساب ویژه‌ای باز کنید. چون این وبسایت یکی از وبسایت‌هایی است که تخصصی‌ترین مطالب دنیای کریپتوکارنسی را برای کاربران خود قرار می‌دهد.

مزیت دیگر کوین گیکو این است که این وبسایت به صورت چند زبانه طراحی شده و افرادی که در سرتاسر این کره خاکی زندگی می‌کنند، می‌توانند از امکانات این وبسایت درجه یک نهایت استفاده را بکنند.

محیط سایت کوین گیکو

نقش مارکت کپ در تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاری چیست؟

در بازار سهام، دانستن ارزش بازار یک شرکت، آن را در یک دسته از انواع سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی می‌کند: سرمایه‌گذاری کوچک، متوسط ​​یا بزرگ. یک سرمایه گذار ممکن است به دلایل مختلف سرمایه گذاری خود را به این گروه‌ها تقسیم کند، بنابراین دانستن ارزش بازار مهم است. ارزش بازار اغلب برای اشاره به ارزش یک شرکت استفاده می‌شود و این ارزش می‌تواند در میزان ریسک سرمایه گذاری در شرکت منعکس شود. سهام با سرمایه کلان اغلب ریسک کمتری دارند، اما رشد کندتری نسبت به سهام با سرمایه متوسط ​​یا کوچک دارند.

این قضیه در مورد ارزهای دیجیتال متفاوت است چون ارز دیجیتال مفهومی به نسبت جدید است. در واقع آنقدر جدید است که این دسته بندی‌ها هنوز شکل نگرفته‌اند. از آنجایی که کارشناسان می‌گویند باید به بیت کوین و اتریوم پایبند باشید و اجازه ندهید که کریپتو بیش از ۵ درصد از کل سبد سهام شما را تشکیل دهد، نیاز کمتری به استفاده از ارزش بازار در تعیین تصمیمات سرمایه گذاری وجود دارد.

اگر بخواهید دامنه یا پتانسیل یک توکن خاص را بدانید، دانستن ارزش بازار ارزهای دیجیتال ممکن است جالب باشد، اما نه به اندازه بازار سهام. جولی آلما تاوراس، کارشناس امور مالی شخصی در اینستاگرام می‌گوید: «در رابطه با کریپتو، بسیار مهم است که تشخیص دهیم این بازار کاملا با بازار سهام متفاوت است».

در حالی که سرمایه‌گذاری بازار سهام کاربرد محدودتری نسبت به سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال دارد، یک راه وجود دارد که به طور بالقوه می‌تواند به راهنمایی شما در راه سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و اتریوم کمک کند.

اطلاعات به روز مارکت کپ در صرافی پول نو

قبل از اینکه برویم سراغ حرف آخر بگذارید نکته‌ای را یادآوری کنم. افرادی که از قبل با پول نو و قابلیت‌های متنوعش آشنا هستند می‌توانند از این صرافی برای خرید و فروش ارز خود استفاده کنند. اما آن‌هایی که در همین مقاله و از طریق گوگل با ما آشنا شدند بدانند که صرافی پول نو قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران می‌گذارد. مثل خرید و فروش ارز یا قیمت لحظه‌ای ارزهای مختلف و همچنین مارکت کپ و حجم معاملات روزانه یک ارز. شما هم می‌توانید از این قابلیت‌ها استفاده کنید.

در صفحه قیمت ارزهای دیجیتال می‌تونید تمام اطلاعات لازم و مهم را درباره هر ارز دیجیتال ببینید. این اطلاعات شامل: مارکت کپ، تعداد واحد در گردش، تعداد واحد عرضه شده، مقدار واحد کلی آن ارز، دامیننس هر ارز، رکورد بیشترین قیمت، رکورد کمترین قیمت و بسیاری از اطلاعات دیگر درباره ارز مورد علاقه شماست.

برای شروع خرید و فروش هم کافیست تا به صفحه ثبت نام پول نو بروید و در وبسایت ما ثبت نام کنید. به همین راحتی 🙂

حرف آخر با خوانندگان

همیشه قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال، شاخص‌های مختلف و عوامل موثر را ارزیابی کنید و یک شاخص را حساب نکنید. با این حال، هنگامی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوید، ارزش بازار می‌تواند نگرانی شما را در مورد حفظ قیمت ارزهای دیجیتال در چند سال آینده کاهش دهد.

در این مقاله یاد گرفتیم که مارکت کپ یعنی چه. شما چه نظری درباره مارکت کپ دارید؟ آیا این معیار را معیار مناسبی برای سرمایه گذاری در دنیای ارز دیجیتال می‌دانید؟

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
احمد
9 ماه قبل

سلام وقتی شاخص توتال رشد میکنه با ارزهای دیجیتال با هم رشد میکنند یا بعد از رشد شاخص توتال؟

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
9 ماه قبل
پاسخ به  احمد

سلام دوست عزیز
شاخص توتال ارزش کل بازار رو نشون میده. یک چارت دیگه‌ای که میتونه واسه تحلیل رشد رمز ارزها مفید باشه شاخص توتال ۲ هست که ارزش بازار منهای بیت کوین هستش.
موفق باشین

احمد
احمد
9 ماه قبل

سلام روند شاخص توتال صعودیه یا نزولی؟

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
9 ماه قبل
پاسخ به  احمد

سلام. بنظر میرسه صعودی هست فعلا تا حوالی ۱.۲۵ دوست عزیز

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

3

نظر مخاطبان (4)