0

4

وکیل فعال در حوزه ارزهای دیجیتال خطاب به SEC: شدنی نیست که همه NFTها را اوراق بهادار بدانیم!

«اسکار فرانکلین تَن Oscar Franklin Tan»، مدیر ارشد حقوقی پلتفرم «Enjin» می‌گوید خطاب کردن تمام توکن‌های غیرمثلی (NFT) به عنوان اوراق بهادار و قراردادهای سرمایه‌گذاری، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. مهم‌ترین آن‌ها این است که باعث عقب‌نشینی و عدم فعالیت خالقان اثر و هنرمندان خواهد شد.

وکیل فعال در حوزه ارزهای دیجیتال خطاب به SEC: شدنی نیست که همه NFTها را اوراق بهادار بدانیم!
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

اولین اقدام قانونی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در خصوص توکن‌های غیرمثلی، سر و صدای زیادی بین اعضای این جامعه به پا کرده است. کامیونیتی NFT بر این باور است که بسیاری از پروژه‌های NFT در توضیحات SEC جای می‌گیرند و می‌توانند قربانی بعدی این اتفاقات باشند.

در ۲۸ آگوست، SEC شرکت ساخت ان‌اف‌تی «Impact Theory» را به فروش «دارایی‌های ثبت‌نشده» متهم کرد. منظور SEC از این اتهام این بود که NFTهای این شرکت نوعی اوراق بهادار بودند و باید تحت این عنوان، ثبت شده و به فروش می‌رسیدند. SEC گفت فروش NFTهای «کلید خالق» نوعی سرمایه‌گذاری روی یک کسب و کار به شمار می‌روند. سرمایه‌گذاری‌ای که برای شرکت Impact Theory، بیش از ۳۰ میلیون دلار آورده نقدی به همراه داشت. در ادعای SEC آمده بود که این مجموعه NFT، نوعی «قرارداد سرمایه‌گذاری» به شمار می‌رفته و فروش ثبت‌نشده آن‌ها، نقض قوانین آمریکا در این حوزه است.

البته تمام اعضای SEC چنین عقیده‌ای نداشتند و دو نفر از اعضای این نهاد، با این تصمیم مخالف بودند. «هِستر پیرس» و «مارک یوییدا» اعتقاد داشتند:

تعدادی از ادعاهای SEC که در اتهام این نهاد به Impact Theory وارد شده است، اصلا جزئی از ویژگی‌های یک قرارداد سرمایه‌گذاری نیستند. بنابراین نمی‌توان به طور کامل، NFTهای کلید خالق را یک قرارداد سرمایه‌گذاری نامید.

توضیحات SEC درباره این پروژه و قراردادن آن در زمره اوراق بهادار و قراردادهای سرمایه‌گذاری، باعث شده تا تکاپوی عجیبی در کامیونیتی NFT به وجود بیاید. بسیاری معتقدند خیلی از پروژه‌های NFT با این توضیحات SEC، یک قرارداد سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. ممکن است این مهره اول از دومینوی اقدامات SEC علیه پروژه‌های NFT باشد. اتفاقی که احتمالا برای فعالان این مارکت خوشایند نخواهد بود چرا که پروژه‌های مشابهی با «کلید خالق» وجود دارد.

نظر یکی از کاربران توییتر درباره اینکه این اقدام SEC می‌تواند دنباله‌دار باشد…!

نظر حقوقدانان در این باره چیست؟

کوین‌تلگراف با «اسکار فرانکلین تَن Oscar Franklin Tan»، مدیر ارشد حقوقی پلتفرم «Enjin» مصاحبه کرده. این شخص می‌گوید اوراق بهادار دانستن تمام NFTها، مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت و تقریبا نشدنی‌ست.

باید مطمئن شویم این اقدام SEC باعث نمی‌شود هنرمندان و خالقان اثر در حوزه NFT پا پس بکشند. تلاش برای اینکه تمام NFTها را به اوراق بهادار و قراردادهای سرمایه‌گذاری تبدیل کنیم، نشدنی‌ست و مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت. چرا که توکن‌های غیرمثلی یک تکنولوژی هستند و می‌توانند کاربردهای زیادی از تصاویر گرافیکی تا ثبت سوابق پزشکی داشته باشند.

اسکار فرانکلین می‌گوید سردرگمی فعلی در مارکت NFT، طبیعی‌ست و همه دچار آن هستند. او معتقد است نبود قوانین شفاف در این حوزه باعث می‌شود هنرمندان میلی برای امتحان‌کردن فرصت‌های دنیای وب ۳ نداشته باشند. همین هم باعث می‌شودبه صورت تمام و کمال، پتانسیل‌های وب ۳ نمایش داده نشوند و تنها افراد بسیار کمی در آن فعالیت کنند.

فرانکلین همچنین از SEC خواسته تا قوانین واضح‌تر و شفاف‌تری برای این حوزه وضع کند. چرا که مدل‌های کسب درآمد بسیاری در وب ۳ وجود دارد و هنرمندان نباید نگران این موضوع باشند که آیا یک قرارداد سرمایه‌گذاری خلق کرده اند یا خیر!

اقدام SEC شاید اولین اقدام قانونی و رخ داده در حوزه توکن‌های غیرمثلی باشد. اما پیش از این هم این نهاد سرکی به دنیای NFT کشیده است! در فوریه امسال، یکی از قاضیان عالی ایالات متحده گفت احتمال دارد مجموعه «NBA Top Shot» به عنوان اوراق بهادار شناسایی شوند.

به تازگی و چند ساعت پیش هم اتفاق مهم دیگری مرتبط با SEC در دنیای کریپتوکارنسی رخ داد. شرکت سرمایه‌گذاری «GrayScale» توانست در دادگاه علیه SEC برای ثبت ETF اسپات بیت‌کوین پیروز شود. این اتفاق باعث شد تا قیمت بیت کوین تنها در چند دقیقه ۵٪ رشد کند و به محدوده ۲۸٬۰۰۰ دلار نزدیک شود. چندین شرکت دیگر هم در انتظار تایید درخواست‌شان برای اجرای ETF اسپات بیت کوین هستند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)