کمیسیون SEC چیست؛ از ماجرای حقوقی SEC با ریپل چه می‌دانیم؟

کمیسیون SEC
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

مشکل حقوقی ریپل چند سالی است که در تیتر اخبار ارزهای دیجیتال به چشم می‌خورد. اگر پیگیر خبرهای دنیای رمز ارزها باشید حتماً ماجرای دعوی بین ریپل و SEC به گوشتان خورده است. شاید ندانید که این جریان از چه زمانی آغاز شده و اگر دوست دارید بدانید داستان این ماجرا چیست و قرار است به کجا بیانجامد، در این مقاله از پول نو همراه ما باشید. اما قبل از پرداختن به این موضوع، ابتدا به معرفی کمیسیون SEC خواهیم پرداخت تا با نهادی که به دنبال توقف و جریمه ریپل است بیشتر آشنا شوید. ریپل xrp چیست؟ | آینده بانکداری در دستان شبکه بلاک چین Ripple + آموزش خرید ریپل

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) چیست؟

sec چیست؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) یک آژانس نظارتی مستقل دولت فدرال است که مسئول حفاظت از سرمایه‌گذاران بوده و مراقب است تا بازارهای اوراق بهادار عملکرد منصفانه و منظمی داشته باشند. این کمیسیون در سال ۱۹۳۴ توسط کنگره آمریکا به عنوان اولین تنظیم‌کننده فدرال بازارهای اوراق بهادار – در پی سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹ برای کمک به بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران – تأسیس شد. SEC از سرمایه‌گذاران در برابر شیوه‌های کلاهبرداری و دستکاری در بازار محافظت کرده و بر اقدامات شرکت‌ها در ایالات متحده نظارت می‌کند.

به طور کلی، انتشار اوراق بهادار ارائه شده در معاملات بین ایالتی، از طریق پست یا از طریق اینترنت، باید قبل از فروش به سرمایه‌گذاران در کمیسیون SEC ثبت شود. شرکت‌های خدمات مالی – مانند شرکت‌های مشاوره و مدیران دارایی و همچنین نمایندگان آن‌ها باید برای انجام تجارت در SEC ثبت نام کنند.

ماجرای دعوی بین ریپل و SEC چیست؟

دعوی حقوقی ریپل و SEC

در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار در حوزه فین‌تک کسب‌وکاری به نام Ripple Labs تأسیس شد و با وعده‌ نقل‌وانتقال سریع و کم هزینه پول به صورت برون مرزی به میدان آمد. این کسب‌وکار برای تحقق این وعده، شبکه RippleNet را ایجاد کرد که در آن تراکنش‌های موجود در قالب یک ارز دیجیتال به نام XRP می‌توانند به صورت آنی انجام شوند.

اما طی چندین سال، XRP خارج از برنامه ذکر شده رشد کرد. بنیانگذاران این شرکت در سال ۲۰۱۳ از XRP به عنوان یک دارایی دیجیتال برای جذب سرمایه استفاده کردند. در نتیجه، در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، SEC شکایتی علیه این شرکت و دو تن از مدیران آن تنظیم کرد. اما چرا این کار را انجام داد؟

موضوع شکایت این بود که آن‌ها ۱.۳ میلیارد دلار ارز دیجیتال XRP را به عنوان اوراق بهادار و بدون ثبت آن در کمیسیون SEC معامله کرده‌اند. ریپل از آن زمان با ادعاهایی مبنی بر اینکه SEC در ارزیابی خود مغرضانه عمل کرده، مقابله کرده است. پیش بینی قیمت و آینده ریپل تا سال 2025؛ ارز XRP چه قله‌های قیمتی‌ای را فتح خواهد کرد؟

ادعاهای SEC در نزاع حقوقی ریپل چه بود؟

SEC ادعا کرد که XRP جزء ارواق بهادار است و این ارز دیجیتال در زمان عرضه اولیه عمومی (IPO) و جذب سرمایه، به عنوان اوراق بهادار ثبت نشده بود. طبق این شکایت، ریپل با فروش توکن‌های XRP، بدون ثبت آن در کمیسیون SEC از سرمایه‌گذاران در ایالات متحده و سراسر جهان، سرمایه جذب کرده است. علاوه بر این، ریپل میلیاردها XRP را در ازای خدمات غیرنقدی مانند بازارسازی و نیروی کار ارائه کرده است.

SEC مدعی است که XRP به عنوان اوراق بهادار قابل طبقه‌بندی است، زیرا برای تأمین مالی پلتفرم ریپل استفاده شده است که انتقال پول را برای خرده فروشان تسهیل می‌کند. همچنین، این کمیسیون ادعا کرد که مدیران این پلتفرم با فروش XRP پول زیادی به جیب زده‌اند.

بر اساس این شکایت، کریس لارسن (Chris Larsen)، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل سابق شرکت ریپل و برد گارلینگ هاوس (Brad Garlinghouse)، مدیر عامل فعلی ریپل، به خاطر تراکنش‌های شخصی و ثبت‌نشده XRP که در مجموع حدود ۶۰۰ میلیون دلار بود و بازاریابی برای فروش XRP متهم شدند.

طبق مقررات SEC، اوراق بهادار باید در کمیسیون ثبت شود و برخی اطلاعات مالی باید به صورت عمومی افشا شوند. هدف، مقابله با تقلب و حفظ منافع سرمایه‌گذاران است. جالب است بدانید که طبق قوانین SEC، بیت کوین (BTC) جزء اوراق بهادار نیست!

SEC چگونه تعیین می‌کند کدام رمز ارزها اوراق بهادار هستند؟

برای تعیین اینکه آیا یک ارز دیجیتال به عنوان اوراق بهادار محسوب می‌شود یا خیر، کمیسیون SEC، تست هاوی (Howey Test) را اعمال می‌کند. بر اساس این تست، اگر یک دارایی با انتظار سود حاصل از تلاش‌های اشخاص ثالث فروخته شود، به عنوان اوراق بهادار محسوب می‌شود. SEC تشخیص داد که XRP الزامات تست هاوی را برآورده می‌کند و همانطور که در شکایت خود علیه ریپل مطرح کرده است، XRP تست Howey را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

آیا SEC به دنبال جریمه ریپل است؟ پاسخ ریپل به ادعای SEC چه بود؟

مدیران ریپل

اکثر شرکت‌هایی که توسط SEC هدف قرار می‌گیرند به نحوی با این کمیسیون کنار می‌آیند. معمولاً، کمیسیون SEC به جای محاکمه، اکثر دعاوی خود را حل‌و‌فصل می‌کند. به این صورت که، شرکت‌های ارز دیجیتال تسلیم درخواست‌های SEC می‌شوند و جریمه‌هایی را می‌پردازند تا آزاد شوند. با این حال، این امر در مورد ریپل صدق نمی‌کند. آن‌ها به جای پیروی از خواسته‌های SEC، تصمیم به مبارزه با آن گرفته‌اند. در نتیجه، برخلاف بسیاری از شرکت‌ها، ریپل تمام راه را طی کرد و درگیر یک نزاع قانونی شد!

چرا ریپل چنین راه دشواری را انتخاب کرد؟ مدیران ریپل ادعا می‌کنند که SEC در نحوه اعمال تعریف «اوراق بهادار» برای ارزهای دیجیتال مغرضانه عمل می‌کند. اگر صحت این موضوع ثابت شود، اقتدار این کمیسیون تضعیف خواهد شد.

ریپل به ویژه به برخی از ارتباطاتی که اعضای SEC با دیگر پلتفرم‌های رمزنگاری، به ویژه اتریوم +داشته‌اند، اشاره کرده است. در حالی که هنوز شواهد کمی در مورد این روابط وجود دارد، این واقعیت که کمیسیون SEC به اتریوم مجوزی برای مقررات اوراق بهادار داده است، مشکوک به نظر می‌رسد. انواع کیف پول ریپل

این امر به ویژه از آنجایی که اتریوم در ابتدا بودجه عملیات خود را با یک ICO تأمین ‌کرد، صدق می‌کند که قطعاً اوراق بهادار محسوب می‌شود. SEC ادعا کرده است که اتریوم در حال حاضر به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند، که در نتیجه اوراق بهادار محسوب نمی‌شود. اما اگر اینطور باشد، ریپل این سوال را مطرح می‌کند که چرا XRP مورد حمله قرار گرفته و باید جزء اوراق بهادار طبقه‌بندی شود؟

همچنین، ریپل در ابتدا از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، نه یک ICO، تامین مالی می‌شد و اکنون ادعا می‌کند که عملیات آن تفاوتی با اتریوم ندارد.

علاوه بر همه اینها، ریپل مدعی است که آن‌ها هیچ اطلاع درستی نداشتند که آنچه انجام می‌دهند نقض قانون اوراق بهادار است. وکلای ریپل ادعا کردند که کمیسیون SEC هرگز به این شرکت هشدار نداده و هیچ اطلاعی نداده است. اخیراً، SEC اعتراف کرده است که به ریپل اطلاع نداده که XRP می‌تواند به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی شود.

سرانجام دعوی ریپل و SEC به کجا خواهد رسید؟

این سوال که چه زمانی دعوای SEC علیه ریپل حل‌وفصل خواهد شد، مدت‌هاست که مطرح شده است، زیرا این شرکت بلاک چینی در معرض خطر از دست دادن چشم‌انداز تجاری خودش است. این پرونده در حال بررسی است و هولدرهای XRP منتظر هستند تا این دارایی دیجیتال دوباره در صرافی‌ها فهرست شود. چرا که با شکایت SEC، بسیاری از صرافی‌ها XRP را از فهرست معاملات خود حذف کرده و منجر به کاهش قیمت آن شدند. هر چند، ریپل هولدرهای وفاداری داشته و همچنان در فهرست ده رمز ارز برتر بازار قرار دارد.

از آنجایی که این دعوی به درازا کشیده است، در اینجا مجموعه‌ای از وقایع در جریان دعوای SEC و ریپل را به صورت خلاصه ذکر می‌کنیم:

  • ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰: SEC شکایتی علیه دو مدیر اجرایی Ripple Labs و شرکت ریپل مطرح کرد. گارلینگ هاوس به جای تسلیم شدن در برابر خواسته‌های SEC اعلام کرد که در پرونده دادگاه XRP از خودش دفاع می‌کند.
  • ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰: صرافی کوین بیس اعلام کرد که توکن XRP را از فهرست معاملات خود خارج می‌کند.
  • ۳ مارس ۲۰۲۱: لارسن و گارلینگهاوس با ارسال نامه‌هایی به دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک برای قاضی استدلال کردند که SEC اطلاع‌رسانی درستی انجام نداده است.
  • ۸ مارس ۲۰۲۱: به درخواست SEC برای رسیدگی فوری از سوی قاضی پاسخ داده شد.
  • ۲۲ مارس ۲۰۲۱: قاضی نتبرن (Netburn) به SEC اعلام کرد که توکن XRP ارزش و کاربر ارزی دارد و همین امر آن را از BTC و ETH متمایز می‌کند.
  • ۱۳ آوریل ۲۰۲۱: Token Safe Harbor Proposal 2.0 توسط Hester M. Peirce (کمیسیون SEC) منتشر شد تا یک مهلت سه ساله برای توسعه‌دهندگان ارائه دهد تا جهت معافیت از قانون اوراق بهادار در شبکه‌های غیرمتمرکز مشارکت کنند.
  • ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱: دادگاه مهلت SEC برای افشای سیاست‌های داخلی خود در مورد معاملات ارزهای دیجیتال را تا ۳۱ اوت 2021 تمدید کرد.
  • ۳۱ آگوست ۲۰۲۱: SEC باید سیاست‌های داخلی خود در مورد معاملات ارزهای دیجیتال را در این روز اعلام کند.
  • ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱: آخرین مهلت کارشناسان برای جمع‌آوری نظرات در زمینه‌های رمزنگاری و اوراق بهادار.
  • ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲: قاضی نتبرن به SEC تا ۱۷ فوریه مهلت داد تا در تصمیم قبلی خود تجدید نظر کند. چرا که Ripple Labs برخی اسناد دولتی حساس در پرونده SEC ارائه کرده و ادعا کرده بود که XRP در این اسناد به عنوان اوراق بهادار ثبت نشده است.

آیا ریپل پیروز خواهد شد؟

طرفداران ریپل احساس می‌کنند که احکام دادگاه تاکنون به نفع ریپل بوده است. وکیل شرکت ریپل نیز امیدوار است که این پرونده به زودی حل شود. آینده ریپل و ارز XRP

در ۲۳ فوریه ۲۰۲۲، نامه‌ای به دادگاه ارائه شد که در آن بیان شده بود که رسیدگی به پرونده با حضور طرفین در ۲۶ آگوست ۲۰۲۲ آغاز می‌شود، اما طرفین توافق کردند که از ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ برای پاسخ به سوالات حقوقی آماده شوند.

تعیین اینکه چه کسی در پرونده دعوی SEC علیه ریپل برنده خواهد شد دشوار است. به نظر می‌رسد هر دو طرف به روش خاص خود موفقیت زیادی داشته‌اند.

چرا دعوای SEC و ریپل مهم است؟

نتیجه دادگاه ریپل و SEC

نتیجه دادگاه SEC و ریپل برای آینده کریپتو مهم است. در حال حاضر، بسیاری از ارزهای دیجیتال از مقررات کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) پیروی می‌کنند که سخت‌گیری‌های آن بسیار کمتر از قوانین اعمال شده توسط SEC است. اگر SEC برنده شود، نظارت بیشتری بر بسیاری از ارزهای دیجیتال که امروزه معامله می‌شوند، خواهد داشت.

احتمال دارد که این نظارت اضافی بتواند توسعه فناوری در ایالات متحده را متوقف کند، زیرا فناوری ارزهای دیجیتال طوری طراحی شده که مستقل از مقررات سنگین دولتی باشد. در این صورت، کشورهای دیگر احتمالاً در توسعه رمز ارزها پیشتاز خواهند بود و از آمریکا پیشی خواهند گرفت.

از سوی دیگر، اگر ریپل برنده شود، احتمالاً مقررات سبک‌تر CFTC اعمال می‌شود و فناوری بلاک چین برای توسعه آزادتر خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله خالق ریپل را از دست ندهید

سخن پایانی

نتیجه دعوای حقوقی ریپل و SEC فراتر از جامعه ریپل را تحت تأثیر قرار خواهد داد. جدا از هولدرهای XRP، نتیجه این پرونده می‌تواند پیام قدرتمندی برای همه شرکت‌کنندگان در صنعت کریپتو از جمله صرافی‌ها، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران داشته باشد. در هر کشوری، نتیجه این دعوی می‌تواند پیامدهای متفاوتی داشته باشد. اکثر مردم معتقدند که Ripple Labs شانس بیشتری برای برنده شدن نسبت به SEC دارد. با این وجود، هولدرهای XRP بیشتر نگران این موضوع هستند که در صورت شکست ریپل، چه اتفاقی ممکن است برای قیمت توکن XRP بیفتد.

در حال حاضر، هیچ نتیجه‌ای نمی‌توان گرفت اما، اگر تاریخ راهنمای ما باشد، SEC کار دشواری را پیش رو دارد. تا به امروز، هیچ شرکتی بر اساس الزامات SEC، توکن‌های خود را به عنوان اوراق بهادار تنظیم نکرده است.

باید دید که در آینده چه چیزی در انتظار این پرونده است. دعوای SEC و ریپل روند طولانی و احتمالاً نامرتب دادرسی را در پیش دارد و همه ما در حال پیگیری آن هستیم تا ببینیم نتیجه چه خواهد شد.

به نظر شما چه آینده‌ای در انتظار ریپل است؟ آیا دعوی SEC و ریپل نهایتاً به پیروزی این شرکت منجر خواهد شد یا اینکه SEC موفق می‌شود حرف خود را به کرسی بنشاند؟ نظرات خود را با در میان بگذارید.

3
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن محمودوند
محسن محمودوند
1 سال قبل

شرکت SEC با چه کشورهای برا تبادل ارز مشکل دارد آیا بعد از پرداخت هزینه های این شرکت با تبادل ارز به ایران مشکلی ندارد

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
1 سال قبل

سلام محسن عزیز
SEC درواقع شرکت نیست و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکاست که نقش نظارتی روی شرکت‌های آمریکایی داره برای جلوگیری از کلاهبرداری. در ارتباط با تجارت و تبادل ارز، مجلس و دولت آمریکا تصمیم گیرنده هستن. تبادل رمزارزها محدودیت مرزی نداره و از تمام نقاط دنیا (کشورهایی که محدودیتی برای استفاده از رمزارزها ندارن) می‌شه تبادل رو انجام داد.

محسن محمودوند
محسن محمودوند
1 سال قبل

سلام

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

3

2

نظر مخاطبان (3)