0

0

برآورد و تأیید مزارس (Mazars): پشتوانه بیت کوین بایننس بیش از حد نیاز است!

سقوط صرافی FTX بررسی دقیق دارایی‌های قابل‌تأیید را که توسط صرافی های کریپتویی نگهداری می شود، افزایش داده است. اخیراً یک کمپانی حسابرسی، پشتوانه‌دار بودن کامل دارایی‌های بایننس را تأیید کرده است.

برآورد و تأیید مزارس (Mazars): پشتوانه بیت کوین بایننس بیش از حد نیاز است
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

مِزارس (Mazars) که یک شرکت حسابرسی، مالیاتی و مشاوره بین‌المللی است، روز چهارشنبه تأیید کرد که بایننس بیش از میزان لازم برای پوشش سپرده‌های مشتریان بیت کوین در اختیار دارد.

در صفحه منتشرشده این شرکت که تأیید ذخایر و اثبات بدهی های بایننس را ارائه می‌دهد، آمده است: «در زمان ارزیابی، مزارس دارایی‌های تحت‌کنترل بایننس را بیش از ۱۰۰ درصد از کل بدهی‌های پلتفرمش تخمین زده است».

این شرکت تا نیمه شب ۲۲ نوامبر (۱ آذر) به وقت جهانی، برای ۵۷۵۷۴۲ بیت کوین در سپرده‌های خالص مشتریان، نسبت وثیقه ۱۰۱ درصدی را گزارش داد که با رقم ارائه‌شده توسط بایننس برای اولین گزارش اثبات ذخایر خود در ماه گذشته مطابقت دارد. این نسبت شامل تمام دارایی‌های بیت کوین، از جمله دارایی‌های در حال گردش در شبکه‌های دیگر مانند اتریوم، زنجیره BNB و زنجیره هوشمند بایننس است.

بایننس پس از فروپاشی FTX در ماه گذشته، به‌سرعت سیستم اثبات ذخیره خود را پیاده‌سازی کرد، و این واقعیت را آشکار کرد که FTX برای پوشش هجوم درخواست‌های برداشت مشتری هیچ ارز دیجیتالی در دفاتر خود نداشت. بنکمن‌ فرید هفته گذشته در مصاحبه‌ای با توییتر اسپیس (Twitter Space)، تأیید کرد که این شرکت عملاً به کاربرانش اجازه داد تا بیت کوین‌هایی که موجود نبوده را معامله کنند.

سیستم اثبات ذخیره‌سازی درخت مرکل از داده‌های بلاک چین استفاده می‌کند که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا به‌طور مستقل ایمنی دارایی‌های خود را تأیید کنند و اطمینان حاصل کنند که بدون اجازه امانت داده نمی‌شوند یا به سرقت نمی‌روند. از تاریخ ۲۲ نوامبر (۱ آذر) مزارس به کاربران بایننس این امکان را داده تا با محاسبه “Merkle Leaf” که نشان‌دهنده دارایی بیت کوین آنها در این صرافی است، و چسباندن “Merkle Hash” حساب خود در این ابزار، این کار را انجام دهند.

گزارش اثبات ذخایر بایننس در ماه گذشته در ابتدا توسط جسی پاول (Jesse Powell)، مدیرعامل کراکن (Kraken)، یک صرافی رقیب که از سیستم اثبات ذخایر خیلی قبل‌تر از سقوط FTX استفاده می‌کرد، با سوءظن مواجه شد. انتقاد او به‌ویژه به شواهد مرکل (Merkle Proofs) بایننس مبنی بر عدم وجود حسابرس اختصاصی برای تأیید بدهی‌های بایننس بود.

او گفت: «درخت مرکل فقط یک ابزار سطحی بدون حسابرس است تا مطمئن شود شما حساب‌هایی با مانده منفی را وارد نکرده‌اید. نمایش صورت دارایی بدون ارائه‌ی بدهی‌ معنایی ندارد».

به عقیده پاول ممیزی اثبات ذخایر (PoR) باید شامل موراد زیر باشد:

  • مجموع بدهی‌های مشتری (حسابرس باید مانده منفی را حذف کند)
  • اثبات رمز قابل‌تأیید توسط کاربر مبنی بر اینکه هر حساب در جمع‌بندی گنجانده شده است
  • امضاهایی که ثابت می‌کند نگهبان، کنترل کیف پول‌ها را در اختیار دارد

در جامعه ارزهای دیجیتال، برخی افراد نیز پس از اینکه بایننس در اواخر نوامبر شروع به انتقال مقادیر زیادی بیت کوین به یک کیف پول ناشناخته کرد، نسبت به آن مشکوک شدند. چانگ‌ پنگ ژائو (Chanpeng Zhao)، مدیرعامل بایننس، توضیح داد که این بخشی از روند ممیزی اثبات ذخایر بود، و بایننس باید بیت کوین را به یک آدرس خود-کنترلی جدید ارسال می‌کرد تا ثابت کند که بر کوین‌ها نظارت و کنترل دارد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)