چانگ پنگ ژائو یا CZ کیست؟ آشنایی با موسس بایننس و ثروتمندترین مرد کریپتو!

چانگ پنگ ژائو کیست؟
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

7 دقیقه

ساتوشی ناکاموتو، ویتالیک بوترین، ایلان ماسک؛ نام‌های آشنایی که این روزها بر سر زبان‌اند! می‌دانیم که تاثیرگذاری این نام‌ها در دنیای رمزارزها غیرقابل انکار است. ناکاموتوی ناشناس، نام فرد یا شاید گروهی بود که اوّلین ارز دیجیتال غیرمتمرکز را به ما معرفی کرد و با استفاده از بیت کوین، انقلابی را به وجود آورد. افراد سرشناس ارز دیجیتال

برنامه نویس روسی-کانادایی یعنی بوترین هم با قراردادهای هوشمند پیشتاز بود و محصول او یعنی اتریوم، از بیش از ۳هزار dApp پشتیبانی می‌کند.

در وصف نفر سوم هم همین بس که ثروتمندترین میلیاردر جهان است و توانست رشدهای چندصد درصدی را به اکوسیستم دوج کوین بیاورد!

از افراد تاثیرگذار حوزه رمزارزها گفتیم. امّا آیا می‌توان نقش صرافی‌های ارز دیجیتال را نادیده گرفت؟ چه کسی توانست ما را با بزرگ‌ترین صرافی دیجیتال دنیا آشنا کند؟ صرافی‌ای که رمز ارز بایینس کوین را هم خلق کرد و اکنون به یکی از برترین ارزها از نظر ارزش بازار تبدیل شده است. امروز قصد داریم تا در پول نو ابعاد مختلف زندگی مدیرعامل بایننس یعنی چانگ پنگ ژائو را بررسی کنیم. این شما و این ثروتمندترین شخصیت کریپتویی!

سرگذشت چانگ پنگ ژائو

همانند بسیاری از شخصیت‌های بزرگ، ژائو هم لقب مختص به خود (CZ) را دارد که برگرفته از حروف ابتدایی نام و نام خانوادگی اوست. در تاریخ ۵ فوریه ۱۹۷۷، آقای CZ در جیانگسو واقع در کشور چین متولد شد. در اواخر دهه ۸۰ میلادی، مدیر صرافی بایننس به اتفاق خانواده خود به کانادا نقل مکان کرد و در بریتیش کلمبیا سکنا گزید.

چانگ‌پنگ ژائو

مالک بزرگ‌ترین صرافی جهان، همانند بسیاری دیگر از افراد تاثیرگذار تاریخ مانند جف بزوس و ایلان ماسک، گذشته چندان آسانی نداشته و دوران دشواری را سپری کرده است. وی مدّتی را به انجام مشاغل مختلفی از جمله کار در رستوران‌های مک‌دونالد گذراند و سرانجام در دانشگاه مونترال به تحصیل در رشته علوم کامپیوتر مشغول شد.

موفقیت ها و شکست های چانگ پنگ ژائو

می‌دانیم که CZ توانست بایننس را به بزرگ‌ترین صرافی کریپتویی دنیا تبدیل کند و یکی از ثروتمندترین افراد جهان لقب گیرد. امّا نباید فراموش کنیم که برای رسیدن به چنین جایگاهی، مسیر پر پیچ و خمی را از سر گذرانده است.

همانطور که اشاره شد، ژائو از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و کار در رستوران مک‌دونالد هم از جمله فعالیت‌های وی بود. در واقع به هنگام مهاجرت به کانادا، وی برای مدتی به کار در رستوران‌ای مک‌دونالد مشغول شد و بیزینس خود را با پختن همبرگر آغاز کرد!

پس از مک‌دونالد، وی مسیر شغلی دیگری را در پمپ بنزینی به نام Chevron آغاز کرد تا تجربیات جدیدی را کسب کند. جالب است بدانید که وی مدتی را هم به عنوان داور مسابقات والیبال نوجوانان در ونکوور گذراند. CZ از این دوران این گونه یاد می‌کند:«کانادا برای همیشه زندگی من را تغییر داد!».

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، ژائو در یک دوره کارآموزی در توکیو شرکت کرد. طی این دوره، وی در بورس اوراق بهادار توکیو مشغول به کار شد و به توسعه برنامه‌ای برای پردازش سفارشات خرید و فروش معامله‌گران پرداخت.

پس از مدتی فعالیت در بازارهای ژاپن، این توسعه دهنده چینی-کانادایی به کارگزاری بلومبرگ منتقل شد و به مدت ۴سال، به طور تمام وقت در آنجا مشغول به کار شد. حیطه اصلی فعالیت وی به توسعه نرم افزاری برای معاملات آتی مرتبط بود. آشنایی با معاملات فیوچرز یا آتی

بازگشت ژائو به چین

پس از سال‌ها کارآموزی و کار تمام وقت در زمینه‌های مختلف، در سال ۲۰۰۵ ژائو تصمیم گرفت تا به شانگهای نقل مکان کند. پس از بازگشت به زادگاه خود یعنی چین، ژائو به عضویت گروه Fusion Systems درآمد.

ژائو و بایننس کوین

Fusion Systems یک سیستم معاملاتی برای کارگزارانی بود که با معاملات حجم بالا (HFT) سر و کار داشتند. این سیستم فعالیت‌های مالی این گونه کارگزاران را پردازش می‌کرد.

۸ سال پس از بازگشت به خانه، ژائو دنیا را تحت تاثیر کریپتوها می‌دید. در سال ۲۰۱۳، وی برای مدتی در Blockchain.info مشغول به فعالیت شد. علاوه بر این، مدتی به صورت موقتی به عنوان مدیر ارشد در پلتفرم OKcoin حضور داشت. ارز BNB چیست؟ بایننس کوین؛ ارز فوق العاده صرافی بایننس

آشنایی چانگ پنگ ژائو و بیت کوین

به گفته ژائو، یکی از دوستان وی به نام بابی لی (Bobby Lee)، به CZ این نوید را داده بود که اگر تنها که اگر تنها ۱۰٪ از سرمایه خود را در یک دارای کریپتویی سرمایه‌گذاری کند، این احتمال وجود دارد که ارزش آن دارایی تا ۱۰ برابر افزایش یابد..

سرانجام در سال ۲۰۱۴، ژائوی ۳۶ ساله آپارتمان خود در شانگهای را به قیمت ۱ میلیون دلار فروخت. احتمالا بتوانید حدس بزنید که وی این میزان نقدینگی را در چه حوزه‌ای سرمایه گذاری کرد! درست حدس زدید؛ دنیای پر رمز و راز کریپتو! مدیر عامل فعلی صرافی بایننس، رقمی معادل یک میلیون دلار را صرف خرید بیت کوین کرد.

در ماه جولای سال ۲۰۱۷ بود که صرافی بایننس ICO یا عرضه اولیه خود را آغاز کرد و طی این فرایند، حدود ۱۵ میلیون دلار سرمایه به دست آورد. پس از گذشت ۱۱ روز، سرانجام بایننس فعالیت خود را شروع کرد. امّا این فقط شروع ماجرا بود. خرید بایننس کوین

تنها ۸ ماه پس از آغاز فعالیت بایننس و در آپریل ۲۰۱۸، کمپانی چانگ پنگ ژائو توانست به بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال براساس حجم معاملات تبدیل شود. اگرچه، نمی‌توان پایانی را برای ماجراجویی‌های ژائو در نظر گرفت!

بیت کوین و ژائو

در سپتامبر سال ۲۰۲۰، ژائو محصول جدیدی را به دنیای غیرمتمرکز معرفی کرد. این شبکه، بایننس اسمارت چین Binance Smart Chain (BSC) نام داشت که در توسعه سیستم مالی غیرمتمرکز نقش بسزایی داشته است. هزینه‌ پایین تراکنش‌ها و سرعت پردازش بالا، از مهم ترین ویژگی‌های این شبکه محسوب می‌شوند. معرفی کامل زنجیره هوشمند بایننس

در فوریه ۲۰۱۸، نشریه Forbes نام CZ را در جایگاه سوم ثروتمندترین افراد دنیای کریپتو قرار داد و دارایی او را حدود ۱.۵میلیارد دلار برآورد کرد. اخیرا هم ژائو رقمی نزدیک به ۵۰۰میلیون دلار را به تامین مالی ایلان ماسک برای خرید توییتر اختصاص داد.

اگر تمایل دارید تا با بعد کاری زندگی ژائو آشنا شوید و دیدگاه افراد مختلف را درباره او مشاهده کنید، پیشنهاد می‌کنم که سری به پروفایل لینکدین چانگ پنگ ژائو بزنید.

دارایی‌ چانگ پنگ ژائو چه قدر برآورد شده است؟

پس از فراز و فرودهای CZ در زندگی شخصی و کاری، اکنون نوبت به آن رسیده تا به ثروت و دارایی این مدیر ۴۴ ساله ساکن سنگاپور بپردازیم. برای بررسی این آمار و ارقام، می‌توانیم به مجله فوربس روی آوریم.

طبق آمار منتشر شده از مجله Forbes، می‌توانیم از ژائو به عنوان نوزدهمین فرد ثروتمند جهان نام ببریم. مطابق انتظار، بزرگ‌ترین حامی دوج کوین یعنی ایلان ماسک، در جایگاه نخست این لیست قرار دارد.

ارزش دارایی CZ

مجموع دارایی‌های مالک صرافی بایننس از ۶۵ میلیارد دلار فراتر رفته و می‌توانیم او را ثروتمندترین مرد حوزه رمزارزها بنامیم. برایان آرمسترانگ و سم بانکمن-فرید که به ترتیب مدیریت صرافی‌های Coinbase و FTX را برعهده دارند، در جایگاه‌‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. سم بانکمن-فرید: میلیاردر تحت تعقیب!

اقدامات صرافی بایننس

دانستیم که میلیاردر داستان امروز ما، بزرگ‌ترین صرافی کریپتویی جهان را راه اندازی کرده که یکی از نقاط عطف حوزه رمزارزها به حساب می‌آید. اکنون شاید بد نباشد اگر بخشی از تصمیمات مهم بایننس را با یکدیگر مرور کنیم. بایننس از چه طریقی به کسب درآمد می‌پردازد؟

  • در سال ۲۰۲۱ که بسیاری از ارزها ATH خود را ثبت کردند، ارزش معاملات تسهیل شده در بایننس به ۹.۵ میلیارد دلار رسید. این حجم معاملات درواقع با دو سوم مجموع حجم معاملات پردازش شده توسط دیگر صرافی‌های متمرکز برابری می‌کند!
  • در فوریه سال جاری، بایننس اعلام کرد که به زودی ۲۰۰ میلیون دلار از سهام نشریه Forbes را خریداری خواهد کرد.
  • اخیرا بایننس به طور رسمی اعلام کرد که به حوزه Web3 توجه زیادی داشته و سرمایه‌ای را به پلتفرم STEPN اختصاص خواهد داد. سندباکس هم از دیگر پروژه‌های متاورسی بوده که مورد توجه بایننس قرار گرفته است. Web3؛ نسل جدید اینترنت را بهتر بشناسید

صرافی بایننس با چه چالش‌هایی رو‌به‌رو شده است؟

در کنار سرمایه گذاری‌ها، بایننس با چالش‌های متعددی هم مواجه بوده است. به عنوان مثال، در کشورهای آمریکا، بریتانیا، ژاپن و هنگ کنگ با برخی محدودیت‌های قانونی روبه‌رو شده.

صرافی بایننس

علاوه بر کشورهایی که از آن‌ها نام بردیم، کشورهایی چون ایران، اندونزی و چین در لیست ممنوعه بایننس قرار دارند و کاربران ساکن در این کشورها، امکان دسترسی به صرافی را ندارند. بهترین کیف پول‌های BNB + آموزش واریز بایننس کوین به تراست والت

پس از بررسی بخشی از موفقیت‌ها و تصمیم گیری‌های بایننس، بهتر است تا به خالق پرتلاش آن بازگردیم و برخی از صحبت‌های چانگ پنگ ژائو را بشنویم.

چانگ پنگ ژائو و صرافی FTX

همانطور که احتمالا می‌دانید در نوامبر ۲۰۲۲ شاهد فروپاشی صرافی FTX و تمامی کمپانی‌های وابسته به آن از جمله Alameda Research بودیم. تفاوتی ندارد که از قیمت بیت کوین بگوییم یا سخنرانی‌های جناب CZ! این موضوع بازار کریپتو را از جهات مختلفی تحت تاثیر قرار داد.

در بحبوحه این تنش‌ها، مدیرعامل بایننس هم بیکار ننشست و به نوعی، موضع خود را اعلام کرد. وی با حضور در برنامه Squax Box، اعلام کرد که بایننس می‌تواند بخشی از دارایی از دست رفته پلتفرم FTX را جبران کند.

مجریان این برنامه یعنی اندرو راس سورکین (Andrew Ross Sorkin) و بکی کوییک (Becky Quick)، سوالاتی را در رابطه با این که آیا ژائو و صرافی وی سرمایه ۲.۱ میلیارد دلاری مورد نیاز برای کمک به FTX را در اختیار دارند یا خیر، مطرح کردند.

این دو از CZ پرسیدند که آیا کمپانی وی توانایی پرداخت این دارایی که بازگشت آن احتمالا طی پروسه‌ای ۲ساله انجام پذیرد را دارد؟ مالک بایننس بلافاصله پاسخ داد که کمپانی وی به طور کامل توانایی رسیدگی به این مشکلات را داشته و با انتقال دارایی به وکلای بایننس، می‌توان کاستی‌های FTX را جبران کرد.

چانگ پنگ ژائو و صرافی FTX

البته که علی‌رغم صحبت‌های CZ، بایننس اقدام به خرید صرافی FTX نکرد و همانطور که احتمالا خبر دارید، با سقوط FTX، توکن FTT هم ارزش خود را از دست داد و مدیرعامل تحت تعقیب این صرافی یعنی سم بنکمن-فرید (SBF) هم تا مدتی به تیتر اول نشریات کریپتویی تبدیل شد!

برنامه چانگ پنگ ژائو برای اینده بایننس

بدون شک اداره بزرگترین صرافی کریپتویی جهان مسئولیتی نیست که هرکسی بتواند از پس آن بر بیاید. به همین خاطر، ژائو استراتژی‌ها و برنامه‌های متعددی را برای بهبود عملکرد صرافی خود به کار گرفته و بخشی از آن‌ها را در رسانه‌های مختلف مطرح کرده است.

وی در کنفرانسی که در سنت موریتز سوئیس داشت، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲، بایننس تعداد کارکنان خود را از ۳۰۰۰ به ۸۰۰۰ افزایش داد. همچنین، خاطرنشان کرد که قصد دارد تا در سال ۲۰۲۳، شمار کاربران مشغول در صرافی را بین ۱۵ تا ۳۰درصد افزایش دهد.

این درحالی است که به دنبال ریزش‌های بازار کریپتو در سال ۲۰۲۲، بسیاری از پلتفرم‌های کریپتویی مانند Kraken و Huobi ناچار شدند تا اقداماتی چون تعدیل نیرو را به کار گیرند تا بتوانند مشکلات نقدینگی خود را جبران کنند. خرید BUSD

نقل قول‌هایی از CZ

یکی از جالب ترین صحبت‌های ژائو در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز مطرح شد. جایی که وی دیدگاه خود را در رابطه با معامله گران کریپتو به اشتراک گذاشت.

با مشاهده رشد رمزارزها، افراد به بازار وارد می‌شوند و به جای استفاده از سود به دست آمده، سعی دارند تا آن را افزایش دهند. امّا آنها فراموش می‌کنند که روند بازار همیشه مطابق میل آن‌ها پیش نمی‌رود و شاهد اصلاحاتی خواهیم بود.

یکی دیگر از نقطه نظراتی که توجه بسیاری را به خود جلب کرد، به دارایی‌های ژائو مربوط می‌شد. در آپریل سال گذشته، ژائو به بلومبرگ اعلام کرد که او ۱۰۰درصد دارایی خود را در قالب ارز دیجیتال نگهداری می‌کند.

اهدای ۹۹ درصد از دارایی!

در مصاحبه‌ای که چندماه پس از صحبت‌های CZ در آپریل و در نوامبر ۲۰۲۱ منتشر شد، ژائو گفت که تصمیم دارد تا ۹۹ درصد از دارایی خود را وقف کارهای دیگران کند.

مصاحبه چانگ‌ پنگ ژائو

از دوران راکفلر تا به امروز، بسیاری از کارآفرینان و ثروتمندان بخش اعظمی از ثروت خود را اهدا کرده‌اند. من هم قصد دارم تا بیشتر سرمایه خودم را صرف امور مختلف کنم. این مقدار می‌تواند ۹۰، ۹۵ یا حتی ۹۹درصد از دارایی من را شامل شود!

افزون بر صحبت‌های مختلف حول محور دارایی‌های خود، این میلیاردر کریپتویی نکاتی را در رابطه با ماهیت بازار یادآور شد که شاید بسیاری دیگر از فعالان بازار هم بر آن‌ها واقف باشند.

اگر در سقف بخرید…

اخیرا در روز ۱۴ ژوئن، CZ در توییتر خود مطلبی را با محوریت وضعیت قرمز بازار منتشر کرد. در این تاریخ، ریزش‌هایی را شاهد بودیم که در ۲سال اخیر بی سابقه بوده‌اند. سقوط بیت کوین به ناحیه ۲۲هزار دلار و ریزش ETH به سطوح ۱۸۰۰دلار، حکایت از شرایط بازار داشتند.

CZ در توییتر

ژائو در توییت اخیر خود این گونه نظر خود را به اشتراک گذاشت: «تنها در شرایط صعودی بازار چشم به سرمایه گذاری دوخته‌اید، در آینده…». وی جمله خود را به اتمام نرساند. امّا می‌توان حدس زد که CZ به سرمایه گذاران توصیه می‌کند که زمان مناسب سرمایه گذاری را شناسایی کنند.

چرخه بازار

ژائو عقیده دارد که افراد باید به حرکات بازار احترام بگذارند و آنها را بپذیرند. البته، وی اشاره کرد که در عین پذیرفتن روند بازار، ما همچنان نیاز داریم تا با هوشیاری کامل تصمیمات خود را عملی کنیم.

بازار در یک چرخه جریان دارد و قیمت همواره بالا یا پایین می‌رود. ما باید این حقیقت را بپذیریم و معاملات خودمان را با آن مطابقت دهیم. اگرچه، نوسانات موجود در بازار همیشه با دلیل و منطق مشخصی اتفاق نمی‌افتند.

همانند بسیاری از شخصیت‌های نام آشنا چون ایلان ماسک و جک دورسی، CZ هم به بیان دیدگاه‌های خود شهرت دارد و همانطور که دیدیم، نظرات منحصر به فردی را به اشتراک می‌گذارد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

ژائو و پیتزا!

احتمالا به دفعات داستان پیتزای بیت کوین را شنیده‌اید. در ۲۲ می سال ۲۰۱۰، فردی به نام لسلو هانیِز، هزینه ۲ پیتزا را با ۱۰ هزار واحد BTC پرداخت کرد. شاید اگر ما هم در شرایط او بودیم تصمیمی مشابه را اتخاذ می‌کردیم!

همانطور که احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید، ژائو به توییت‌ها و اقدامات جالب خود شهرت دارد. در همین راستا وی در تاریخ ۲۲ می، به مناسبت پیتزای بیت کوین چالشی را به پا کرد. طی این مسابقه، افراد موظف بودند تا پیتزایی را با طرح بایننس تهیه کنند و پس از انتشار آن، به قید قرعه جوایزی به آنها تعلق خواهد گرفت.

پیتزای بیت کوین

پس از انجام قرعه کشی، برندگان مشخص شدند. با سوار شدن بر موتور حمل پیتزا، ژائو هم ادای دین خود را به این کمپین نشان داد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. به طور کلی، اقدم جالبی بود که محبوبیت بیشتر CZ را به دنبال داشت.

ایستگاه پایانی

پیش‌تر شخصیت‌های تاثیرگذاری چون ساتوشی ناکاموتوی مرموز و چارلز هاسکینسون مهمان پول نو بوده‌اند. امروز هم وقت آن رسیده بود تا چند کلامی را به چانگ پنگ ژائو اختصاص دهیم.

همانند بسیاری از نام‌های بزرگ، شاید بتوان از بایننس به عنوان شناسنامه صرافی‌های کریپتویی یاد کرد. این درحالی است که کمپانی ژائو، اولین پلفترم ارز دیجیتال نبوده امّا اکنون لقب بزرگ‌ترین صرافی را به خود اختصاص داده است.

ثروتمندترین مرد حوزه کریپتو را شناختیم و به انتهای مطلب امروزمان رسیدیم. از شما قدردانم که تا به انتهای مقاله من را همراهی کردید 🙂

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

5

نظر مخاطبان (0)