0

4

شکایت هولدرهای NFT از کلاه‌برداری ۱۳ میلیون دلاری پروژه متاورس!

پروژه Meta Eagle Club
سعید تقوی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

جمعی از ۳۶ دارنده NFT علیه یک گالری هنری و هنرمند خالق این توکن‌ها شکایت کرده‌اند. آنها مدعی‌اند که این گالری و هنرمند در ایجاد یک باشگاه خصوصی در متاورس و سایر امتیازات وعده‌داده‌شده، هیچ اقدامی انجام نداده و در واقع پروژه یک کلاه‌برداری (rug pull) بوده است.

این شکایت در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۲۳ به دادگاه فدرال نیویورک ارائه شد. گروه شاکیان، پروژه Meta Eagle Club که توسط گالری “Eden Gallery” و هنرمند “Gal Yosef” راه‌اندازی شده بود را به عنوان یک کلاه‌برداری معرفی کرده‌اند.

این مجموعه ان اف تی که شامل ۱۲,۰۰۰ عقاب انسانی‌شکل و منحصر‌به‌فرد بود، در فاصله زمانی فوریه ۲۰۲۲ تا نوامبر ۲۰۲۳ مبلغی بالغ بر ۱۳ میلیون دلار جمع‌آوری کرد. اما شاکیان ادعا دارند که هیچ اقدامی برای توسعه واقعی پروژه «Meta Eagle Club» صورت نگرفته، علی‌رغم آنکه تیم پروژه به صورت مداوم به‌روزرسانی‌هایی در خصوص پیشرفت کار ارائه می‌کرد.

گزارش‌های مبنی بر پیشرفت از سمت اکانت رسمی توییتر این پروژه
گزارش‌های مبنی بر پیشرفت از سمت اکانت رسمی توییتر این پروژه.
منبع: Meta Eagle Club- GalyVerse

این شکایت همچنین مطرح می‌کند که سازندگان این پروژه فاقد هرگونه تجربه و تخصص در زمینه توسعه بلاکچین، قراردادهای هوشمند یا حتی برنامه‌نویسی بوده‌اند و هیچ تخصصی در این زمینه‌ها نداشته‌اند. بر اساس وعده‌های داده‌شده، دارندگان NFT باید به باشگاه «Meta Eagle Club» دسترسی پیدا کرده و از مجموعه‌ای از امتیازات ویژه بهره‌مند می‌شدند.

در نقشه راه (roadmap) این پروژه، وعده‌هایی نظیر شرکت در قرعه‌کشی برای حضور در رویدادهای گالری Eden، سفر با بالون‌های هوایی، جت‌های خصوصی، هلیکوپترها و دریافت آثار هنری انحصاری مطرح شده بود. اما به گفته شاکیان، فقط تعداد محدودی از این تجربیات به واقعیت پیوست و تنها دو رویداد فیزیکی برگزار شد و ۱۱ اثر هنری امضا‌شده توسط “Gal Yosef” به نمایش درآمد.

نقشه راه (roadmap) این پروژه
نقشه راه (roadmap) پروژه Meta Eagle Club

شاکیان همچنین ادعا می‌کنند که در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳، یک رأی موفق در دیسکورد Eden Gallery انجام شد تا بودجه باقی‌مانده از نقشه راه به سمت “منابع جایگزین” اختصاص یابد؛ از جمله تلاش برای حفظ یک مارکت‌پلیس. این تغییرات در اولویت‌ها به کاهش بازار نسبت داده شد.

به گفته شاکیان، گالری و هنرمند قول داده بودند که آثار هنری بیشتری را برای یک دنیای آنلاین به نام «Galyverse» خلق کنند و با این ادعا که ارزش سرمایه‌گذاری‌های اعضای باشگاه افزایش می‌یابد، آنها را ترغیب به خرید NFT‌های عقاب کردند. همچنین قول داده شد که اعضا به صورت مستمر دارایی‌های دیجیتال شبه‌سود (dividend-like) دریافت خواهند کرد، اما این وعده‌ها هرگز به طور کامل تحقق نیافت.

نتیجه این تخلفات این بود که سرمایه‌گذاران مبلغ بسیار بیشتری برای خرید NFTها پرداختند در حالی که این توکن‌ها ارزشی نداشتند. شاکیان مدعی‌اند که اطلاعات گمراه‌کننده‌ای به آنها داده شده و به همین دلیل دچار ضررهای مالی شده‌اند.

گالری “Eden” و “Gal Yosef” به جرم کلاهبرداری، بهره‌گیری ناعادلانه و نقض قوانین تجاری نیویورک متهم شده‌اند. شاکیان از دادگاه خواسته‌اند تا خسارات، جبران زیان‌ها و هزینه‌های وکلای خود را از متهمان مطالبه کند.

این اولین باری نیست که شکایت‌هایی در خصوص پشیمانی خریداران NFT مطرح می‌شود. در تاریخ ۱۹ سپتامبر، دو کاربر “OpenSea” یک دعوی دسته‌جمعی علیه این پلتفرم ثبت کردند و مدعی شدند که این پلتفرم قراردادهایی را که به عنوان اوراق بهادار ثبت‌نشده در نظر گرفته می‌شوند، فروخته است.

همچنین در ماه می، یک مشتری ناراضی از برند ایتالیایی Dolce & Gabbana و پلتفرم دارایی‌های دیجیتال UNXD شکایت کرد. این شکایت به دلیل تاخیر در تحویل محصولات NFT بوده که باعث شد ارزش آنها به شدت کاهش یابد.

بازار گسترده NFT همچنان تلاش می‌کند تا از رکود اخیر خود خارج شود، به طوری که بر اساس گزارش ۲۰ اوت ۲۰۲۴ از تحلیل‌گران NFT Evening، حدود ۹۶ درصد از ۵,۰۰۰ مجموعه NFT بررسی‌شده دیگر فعال نیستند.

منبع: کوین‌تلگراف

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)