0

0

عرضه زیاد، طمع‌ورزی و پروژه‌های ضعیف؛ موانع سر راه رشد بازار NFT

به گفته سازنده “VeeFriends”، سلبریتی‌ها، برندها و هنرمندانی که خواستند روی موج فراگیری NFTها سوار شوند، مشکلاتی از بابت میزان عرضه و تقاضا به وجود آورده است.

عرضه بیش از حد، طمع‌ورزی و پروژه‌های ضعیف؛ موانع سر راه رشد بازار NFT
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

گری واینرچاک (Gary Vaynerchuck) معروف به گری وی، کارآفرین محبوب و حامی NFT، به‌تازگی عرضه بیش از حد، طمع و پروژه‌های ضعیف را به عنوان دلایل سقوط شدید بازار NFT در سال گذشته مطرح کرده است.

واینرچاک در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) در اکانت توییتری‌اش به آخرین پست وبلاگش اشاره کرد که در آن مشکلات کنونی دنیای NFT و مسیر آینده آن را بررسی کرده بود.

واینرچاک با اظهارنظر درباره وضعیت بازار، روی این موضوع تأکید کرد که امسال مقدار چشمگیری ترس، عدم قطعیت و شک (FUD) از رسانه‌های سنتی و شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است. هر دوی این رسانه‌ها به‌طور گسترده در برجسته‌تر کردن مشکلاتی نظیر کاهش حجم معاملات و قیمت‌ها تا حد بسیار پایین نقش داشتند.

“حقیقت این است که اگر خوب توجه کنید، متوجه می‌شوید واقعا دارد چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ و اگر مثل من باشید، غافلگیر نخواهید شد”. او به پیشبینی سال گذشته‌اش اشاره کرد که در آن گفته بود “۹۸ تا ۹۹ درصد پروژه‌های NFT” که با محبوبیت این صنعت در ۲۰۲۱ مورد توجه قرار گرفتند، در نهایت به یک سرمایه‌گذاری ناموفق یا کاملاً شکست‌خورده تبدیل خواهند شد.

ایرادات کنونی وارد بر NFTها

واینرچاک در توضیح پیش‌بینی‌اش به سه مانع بلند اشاره کرد که در مسیر این مارکت قرار گرفته اند؛ عرضه بیش از حد، طمع‌ورزی در کوتاه‌مدت و اجرای ضعیف پروژه‌ها.

در توضیح عرضه بیش از حد، واینرچاک این موضوع را مطرح کرد که “سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرها، لیگ‌های ورزشی، برندهای بزرگ و افراد هنرمندی” که سال گذشته بر موج محبوبیت این صنعت سوار شدند، میزان عرضه و تقاضا در آن را با مشکل مواجه کردند.

“بعضی‌ها پروژه‌های فوق‌العاده‌‌ با عواملی کاردرست بودند که تمرکزشان روی انتقال ارزش به کامیونیتی‌شان بود؛ اما برخی اینگونه نبودند.”

وی افزود :

تقاضا نتوانسته و نخواهد توانست که پا به پای این مقدار خارق‌العاده از عرضه پیش آید و حتی اگر این اتفاق هم رخ دهد، حباب قیمتی این بازار خواهد ترکید.

برای بیان طمع‌ورزی کوتاه‌مدت، واینرچاک به این موضوع اشاره کرد که این صنعت به خاطر عده‌ای که می‌خواستند سریعا با راه‌اندازی یک پروژه یا معامله NFTها اندک پولی به جیب بزنند، به غل‌ و زنجیر کشیده شد. همین موضوع تضرر از کلاهبرداری‌ها و پروژه‌های ترند با اصول بنیادی ضعیف را به همراه داشت.

او نوشت :

همه بسیار خودخواه وعجول اند و ملاحظه نمی‌کنند. این یک ماراتن است اما همه آن را به چشم یک دوی صد متر می‌بینند، به همین خاطر است که اکثرا متحمل ضرر خواهند شد.

در ژوئن، شرکت نرم‌افزاری بررسی‌کننده بلاک چین، “DEXterlab”، از ۱۳۰۰ نفر در توییتر نظرسنجی کرد تا عادات خریداران NFT را از اواخر ماه می تا اوایل ژوئن را مورد بررسی قرار دهد. مشخص شد با اینکه۶۴.۳٪ شرکت‌کننده‌ها قصد خود از خرید NFT را کسب درآمد اعلام کرده بودند، اما کمتر از ۴۲٪ در زمان نظرسنجی سود کرده بودند.

در بحث پروژه‌های ضعیف هم واینرچاک گفت از آنجایی که در حال حاضر هرکسی می‌تواند یک پروژه NFT راه اندازی کند، “افراد زیادی دیده‌ می‌شوند که هیچ دانشی از کسب‌وکار، شکل‌دادن کامیونیتی در درازمدت، برخورد، فعالیت روزمره یک نیروی کار و ایجاد تقاضا ندارند.”

NFTها در ۲۰۲۳ به کدام سو می‌روند؟

واینرچاک برای تعیین چشم‌اندازی از ۲۰۲۳ به این موضوع اشاره کرد که احتمال کمی دارد تا با خیزش بزرگی در بازار مثل سال ۲۰۲۱ روبرو شویم. اللخصوص که او معتقد است اقتصاد کلان به این زودی‌ها روند صعودی به خود نخواهد گرفت.

واینرچاک همچنین دنیای کریپتو و NFT را به فراگیری اینترنت در اوایل دهه ۹۰ تشبیه کرد. زمانی که شرکت‌های بسیاری در آن بحبوحه از بین رفتند، اما قوی‌ترین‌ها سهم خود را از بازار گرفتند.

به خاطر مقدار عرضه مضحک، بسیاری از پروژه‌ها مثل “Pets.com” نابود خواهند شد اما برخی از آن‌ها (همان ۱ تا ۳ درصد) به آمازون و ای‌بِی‌ های دنیای اینترنت بدل خواهند شد. راهش این است؛ چند نفر از شما مشتاق است تا کلاس‌های درس لازم برای یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه را پشت سر بگذارد؟

واینرچاک اوایل ۲۰۲۱ وارد صنعت NFT شد و اولین پروژه خود، VeeFriends، را در ماه می همان سال راه‌اندازی کرد. از آن پس روی چند پروژه هم سرمایه‌گذاری کرد. بر اساس داده‌های “CryptoSlam”، وی‌فرندز بیستمین کالکشن NFT از لحاظ حجم فروش با ۲۴۱.۸ میلیون دلار است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)