0

1

دلایل رشد چند روز اخیر بازار NFT چیست؟

قیمت توکن‌های غیرمثلی (NFT) همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهند. این در حالی‌ست که روزهای گذشته، بیشترین حجم معاملات NFT در ۶ ماه گذشته ثبت شد.

دلایل رشد چند روز اخیر بازار NFT چیست؟
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

با پخش اپیزود جدیدی از انیمیشن «سیمپسون‌ها Simpsons» که در آن از NFT استفاده شده بود، این بازار جان تازه‌ای گرفت. از طرفی کف قیمت (Floor Price) مجموعه بزرگ «CryptoPunks» به ۹۰٬۰۰۰ دلار رسید. دلیل این اتفاق هم این شایعه بود که هم‌بنیان‌گذار کالکشن «BAYC» یک زامبی از از مجموعه CryptoPunks را خریده است. اما چرا این اتفاق باید اینقدر مهم باشد؟ چون که با قیمت باورنکردنی ۶۰۰ اتریوم این خرید انجام شده است!

کالکشن‌های کلاسیک و معروف سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هم از رشد بازار عقب نماندند. مجموعه «Goblintown» حدود ۴۰٪ و کالکشن «Cool Cats» نزدیک به ۵۵٪ رشد کردند. رشد کالکشن‌ها و NFTهای پروفایلی اما به دنیای هنرهای مولد سرایت نکرده است. مجموعه‌های بزرگ این حوزه مثل «Fidenza»، اثر «تایلر هابز Tyler Hobbs» تقریبا ثابت باقی ماندند.

اما بیایید به دقت بررسی کنیم که دلیل این جهش ناگهانی مارکت چه می‌تواند باشد. سنتیمنت و فومو (FOMO) یا انیمیشن سیمپسون‌ها به تنهایی باعث این رشد شده است؟!

یکی از آنالیزورهای بزرگ دنیای NFT می‌گوید:

به نظر می‌رسد هر کالکشنی که در حال رشد است، محرک خاص خود را دارد. احساس من این است که به دلیل موفقیت توکن MEME و تیم «9Gag»، هیجان‌ها برای توکن‌های گیمینگ بیشتر شده است. برخی از کالکشن‌های گیمینگ آن‌چِین مثل «OnChainMonkey» به خاطر توییت ایلان ماسک مبنی بر “آن‌چِین شدن همه‌چیز” رشد کرده اند.

با این حال باید اشاره کرد که نظر عموم مبنی بر اینکه «NFTها از بین رفته‌اند» واقعا درست نیست. هرچند که سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های NFT نسبت به ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرده است. با این حال شرکت‌هایی که زمستان کریپتویی را تاب آوردند و همچنین پروژه‌های خلاقانه جدید با بهره‌گیری از کاربردهای توکن‌های غیرمثلی، تلاش می‌کنند این مارکت را به نقطه‌ای که لیاقتش را داشته است، برسانند.

چرا معتقدیم آینده مارکت NFT روشن است؟

درست پیش از رشد بازار، «خووان ردوندو دل‌کاستیلو Juan Redondo del Castillo»، یکی از اعضای فعال در حوزه بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال در «انجمن اقتصادی دنیا یا WEF»، گزارشی درباره انقلاب توکن‌های غیرمثلی (NFT) منتشر کرد. هدف از انتشار این گزارش، آشنایی با تکنولوژی NFT، چالش‌های پیش رو برای استفاده گسترده از این تکنولوژی در دنیا و اقداماتی که باید به این منظور انجام داد، بوده است.

این گزارش به اختصار به بیان تاریخچه دنیای توکن‌های غیرمثلی می‌پردازد، از جمله انفجار بازار در سال ۲۰۲۱ و وقایع آن. با این حال مطالب این گزارش، خیلی جنبه تاریخی ندارند و بیشتر روی کاربردهای NFT متمرکز شده است. یکی از مثال‌هایی که برای این موضوع آورده شده است، استفاده از NFTها برای تهیه بلیت به منظور استفاده از سرویس‌های مالی‌ست.

اگر بخواهیم آینده بازار NFT را محدود به رکود چند ماه اخیرش بدانیم، کم‌لطفی بزرگی‌ست. همانطور که در این گزارش هم اشاره شده، شرکت‌ها و صنایع بزرگی روی به استفاده از تکنولوژی NFT آورده اند. این می‌تواند نشان دهد که آینده روشنی پیش روی این بازار است. البته اگر توکن‌های غیرمثلی را محدود به تصاویر پروفایلی ندانیم و آن‌ها را، “تضمین‌کننده دارایی‌های دیجیتال” قلمداد کنیم.

به زودی نقدی بر این گزارش و آنچه در آن آمده است را در بلاگ پول نو خواهید خواند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)