0

1

رشد اوردینال‌های بیت‌کوین، علی‌رغم سیر نزولی بازار NFT

داده‌ها نشان می‌دهند رشد اوردینال‌های بیت کوین قرار نیست متوقف شود! شرکت «گلکسی ریسرچ اند ماینینگ Galaxy Research and Mining» در گزارش دومش برای بررسی شبکه بیت کوین و پروتکل اوردینالز به این موضوع اشاره کرده است. این شرکت از سال ۲۰۱۸ فعالیت می‌کند و درحوزه‌های مختلفی فعال است. گزارش اولیه این نهاد در مارس ۲۰۲۳ بیشتر به ماهیت اوردینال‌های بیت‌کوین اشاره کرد. حالا در گزارش دوم، گلکسی ریسرچ عملکرد این پروتکل، میزان فروش کلی آن و فروش ان در مختلف را بررسی کرده است.

رشد اوردینال‌های بیت‌کوین، علی‌رغم سیر نزولی بازار NFT
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

نکات مهم گزارش گلکسی ریسرچ

در ۲۰۰ روز اول فعالیت اوردینالز، حدود ۱.۱۴ میلیون «حکاکی Inscription» تصویری در شبکه بیت کوین ایجاد شده است. این مقدار در زمان مشابه، از مجموع بلاک‌چین‌های اتریوم، پالیگان و سولانا هم بیشتر است!

این در حالی‌ست که میزان فروش توکن‌های BRC-20 در این گزارش لحاظ نشده است. حتی بدون توکن‌های BRC-20، بیت‌کوین در مدت زمان کوتاهی به سومین بلاک‌چین محبوب برای معاملات توکن‌های غیرمثلی تبدیل شده است.

بیت‌کوین در کنار اتریوم و سولانا جزو محبوب‌ترین شبکه‌ها برای ساخت و معامله NFT است. پیشبینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۳، ارزش اوردینال‌های بیت کوین به حدود ۷۲۵ میلیون دلار برسد!

حجم کلی معاملات NFT در شبکه بیت کوین

باید به این موضوع اشاره کرد که علی‌رغم روند صعودی تعداد اوردینال‌ها، حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی، همواره روندی نزولی داشته است. با استناد بر وبسایت «Cryptoslam»، فروش NFT از سپتامبر ۲۰۲۱ تا اکتبر ۲۰۲۳، حدود ۸.۷٪ کاهش پیدا کرده است. و این یعنی حجم فروش NFT از ۴.۲ میلیارد دلار، به ۳.۸ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

گلکسی ریسرچ می‌گوید از فوریه تا آگوست ۲۰۲۳، فروش NFTها به طور مداوم و برای ۶ ماه کاهش داشته است. آگوست، چالشی‌ترین ماه برای توکن‌های غیرمثلی بود. چرا که فروش توکن‌های غیرمثلی به ۵۰۰ میلیون دلار رسید؛ و این به معنای کاهش ۴ برابری نسبت به فوریه ۲۰۲۳ است! از طرفی اطلاعات سایت Cryptoslam نشان می‌دهد حجم فروش‌ها در سپتامبر به ۲۹۴ میلیون دلار سیده است. و این کمترین مقدار برای یک ماه، از زمان ژانویه سال ۲۰۲۱ است!

پیش از اینکه مارکت‌پلیس‌های بزرگ پشتیبانی خود را از اوردینالز اعلام کنند، چند پلتفرم انگشت‌شمار از اوردینال‌ها ساپورت می‌کردند. مثل «Ordinals Wallet»، «Ordswap» و «Ordinals Market». تمرکز فروش اوردینالز در پلتفرم‌های نام‌برده‌شده، زمانی از بین رفت که مارکت‌پلیس «مجیک ایدن Magic Eden»، پشتیبانی خود از اوردینالز را اعلام کرد. در جدول زیر می‌توان مشاهده کرد که بیشترین سهم بازار از معاملات اوریدنال‌های بیت کوین، متعلق به مجیک ایدن، یونی‌سَت، او کی ایکس و اوریدنالز والت است. این پلتفرم‌ها، هرکدام به ترتیب ۳۶٪، ۲۵٪، ۱۷٪ و ۱۴٪ از سهم معاملات NFTهای بیت کوین را در اختیار داشته اند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)