0

0

پذیرش ارزهای غیردلاری در معاملات نفتی عربستان سعودی؛ آیا بیت کوین هم شامل آن می‌شود؟

طبق گزارش‌های منتشرشده، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، عربستان سعودی، ممکن است به برتری دلار آمریکا (USD) به نفع بیت کوین و سایر ارزهای جهانی ضربه بزند. در جریان مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس (Davos)، وزیر دارایی این کشور، محمد الجدان (Mohammed Al-Jadaan)، به احتمال پذیرش ارزهای غیردلاری برای تجارت نفت اشاره کرد.

پذیرش ارزهای غیردلاری در معاملات نفتی عربستان سعودی
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

از دهه ۱۹۷۰، عربستان سعودی موافقت کرده که نفت خود را با دلار آمریکا قیمت‌گذاری کند، و این پذیرش به این ارز و کشورش در سراسر جهان برتری داده است. این سیستم با نام «دلار نفتی» (Petrodollar) شناخته می‌شود و بخشی از دستگاهی است که جایگاه جهانی دلار را به عنوان دارایی با ارزش تقویت می‌کند.

نظم جدید جهانی؛ بیت کوین چه نقشی در آن دارد؟

الجدان مدعی است که عربستان سعودی آماده بازنگری در این توافق است، زیرا قصد دارد روابط خود را با بزرگترین واردکننده نفت جهان و رقیب آمریکا، یعنی چین تقویت کند. در جریان WEF، این مقام دولتی موارد زیر را بیان و جعبه پاندورا را باز کرد که می‌تواند در سال‌های آینده بر بازار جهانی تأثیر بگذارد:

در مورد نحوه تسویه توافقات تجاری خود، چه به دلار آمریکا، چه یورو و چه ریال سعودی هیچ مشکلی نداریم. فکر نمی‌کنم از هرگونه بحثی که به بهبود تجارت در سراسر جهان کمک کند، چشم‌پوشی یا آن را رد کنیم.

بر اساس این گزارش، چین برای سرعت بخشیدن به تغییر جایگاه ارز جهانی یعنی دلار آمریکا در تکاپو است. این غول آسیایی به شرکای خود دسترسی به بورس نفت و گاز طبیعی شانگهای؛ پلتفرمی که با یوان چین کار می‌کند را ارائه می‌دهد.

خرید ارز دیجیتال

در سال ۲۰۲۲، سیستم پترودلار توسط آرتور هیز (Arthur Hayes)، مؤسس صرافی ارز دیجیتال BitMEX مورد سوال قرار گرفت. طبق گزارشی از وبسایت NewsBTC، هیز معتقد است که این سیستم به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده توسط جامعه بین‌المللی علیه روسیه به خطر افتاده است. بنیانگذار BitMEX در سال ۲۰۲۲ اظهار کرد:

حالا به این خبر اضافه کنید که عربستان در نظر دارد برای نفت چین به جای دلار، یوان بپذیرد و این حالا شتاب‌دهنده‌ای است برای مشکلات اقتصادی بیشتر و عدم اطمینان به بازار.

علاوه‌براین، سیستم پترودلار توسط چین و متحدانش که تلاش می‌کنند نفوذ تجاری را به دست آورند و سیستم جاافتاده و چند دهه گذشته را نقض کنند، به خطر می‌افتد. در این سناریوی جدید، کشورها به دنبال ارزهای خنثی مانند طلا و بیت کوین خواهند بود، زیرا ارزش دلار کاهش می‌یابد. بنا به عقیده‌ی هیز:

یک دارایی خنثی که به نظر من طلا خواهد بود، برای تسهیل تجارت جهانی انرژی و مواد غذایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با نگاهی ریشه‌ای، بانک‌های مرکزی و دولت‌ها ارزش طلا را قبول دارند، اما ارزش بیت‌کوین را نه (…). چراکه بیت کوین قدمتش به کمتر از دو دهه می‌رسد. اما نگران نباشید؛ با موفقیت طلا، بیت کوین نیز موفق خواهد شد.

خرید بیت کوین
0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)