0

0

متهم شدن هشت نفر از اینفلوئنسر‌های شبکه اجتماعی توسط SEC به ارتکاب کلاهبرداری ۱۰۰ میلیون دلاری!

طبق آخرین اعلامیه منتشرشده از طرف کمیسون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، این نهاد هشت اینفلوئنسر را در ارتباط با یک کلاهبرداری ۱۰۰ میلیون دلاری از طریق دستکاری سهام با استفاده از شبکه‌های اجتماعی توییتر و دیسکورد متهم کرده است.

متهم شدن هشت نفر از اینفلوئنسر‌های شبکه اجتماعی توسط SEC به ارتکاب کلاهبرداری ۱۰۰ میلیون دلاری!
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

SEC به‌تازگی اعلام کرده است که علیه هشت اینفلوئنسر فضای مجازی در ارتباط با یک طرح کلاهبرداری ۱۰۰ میلیون دلاری از اوراق بهادار، پرونده‌ای را تشکیل خواهد داد. در این طرح متهمان با استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و دیسکورد، سهام معامله‌شده در بورس را دستکاری کردند.

معامله‌گری حرفه‌ای یا دستکاری بازار؟

کمیسون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در شکایت خود که به دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای ناحیه جنوبی تگزاس ارسال شده است، به دنبال صدور احکام دائمی، تفهیم دستورالعمل تخلف، پیش‌داوری منافع و مجازات‌های مدنی علیه هر یک از متهمان است.

این نهاد به‌طور ویژه از استفان هرواتین (Stefan Hrvatin) که با نام کاربری توییتر @LadeBackk فعالیت می‌کند، یاد کرد که جدا از اتهامات بالا، از انجام معاملات سهام پنی (Penny Stocks) در بازار نیز منع خواهد شد.

طبق اعلام رسمی SEC، هفت نفر از این هشت متهم خود را به‌عنوان معامله‌گران ماهر معرفی کرده‌اند و برای تأمین منافع خود از اوایل ژانویه ۲۰۲۰ صدها و هزاران دنبال‌کننده را در توییتر و در اتاق‌های گفتگوی معاملات سهام مانند روم‌های دیسکورد گرد هم آورده‌اند.

طرح کلی فعالیت متهمان

این هفت نفر متهم هستند که ابتدا سهام خاصی را خریداری کرده‌ و سپس با انتشار هدف‌گذاری‌هایی برای این سهام یا عنوان کردن این موضوع که در آینده نزدیک به خرید آن‌ها مبادرت خواهند کرد، در پی حفظ یا ارتقای موقعیت سهام‌شان بوده‌اند. آن‌ها از این طریق تعداد قابل‌توجهی از دنبال‌کنندگان خود در شبکه‌های اجتماعی را به خرید سهام‌های مورد نظرشان تشویق کردند. اما همانطور که در ادامه این شکایت نیز ادعا شده است، این افراد سپس با محقق شدن افزایش قیمت سهام و یا میزان حجم معاملات مورد نظرشان در اوراق بهاداری که به تبلیغ آن پرداخته بودند و پس از اینکه به اهداف قیمتی خود می‌رسیدند، بدون افشا کردن قصد فروش مبادرت به نقد کردن دارایی خود می‌کردند.

موضع رسمی SEC در ارتباط با این پرونده

جوزف سانسون (Joseph Sansone) رئیس بخش سوء‌استفاده از بازار در واحد اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا رسماً بیان کرد که:         

همانطور که در شکایت ما نیز بیان شده است، متهمان از رسانه‌های اجتماعی برای جمع آوری دنبال‌کنندگان زیادی از قشر سرمایه‌گذاران تازه کار بهره برده‌اند و سپس با دادن اطلاعات نادرست به آنها از فالوورهای خود سوء‌استفاده کرده و از این طریق سود ۱۰۰ میلیون دلاری کسب کرده‌اند.

 سانسون در ادامه صحبت‌های خود افزود:

اقدام امروز انگیزه واقعی این کلاهبرداران ادعایی را افشا می‌کند و هشدار دیگری است که سرمایه‌گذاران باید مراقب توصیه‌های ناخواسته‌ و با نیات نامعلومی که به‌صورت آنلاین با آن‌ مواجه می‌شوند، باشند.

این تحقیقات SEC توسط اندرو پالید (Andrew Palid)، دیوید شفلر (David Scheffler) و میشل تی پریلو (Michele T. Perillo) در واحد سوءاستفاده از بازار (MAU) انجام می‌شود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)