0

0

اجرای طرح اثبات ذخیره با انتقال بیش از ۲ میلیارد دلار بیت کوین توسط بایننس!

خروج مقادیر قابل‌توجهی از وجوه متعلق به صرافی Binance امروز در جامعه ارزهای دیجیتال زنگ خطر را به صدا در آورد. برخی از علاقه‌مندان به دارایی‌های دیجیتال پس از انتقال ۱۲۷،۳۵۱ بیت کوین توسط صرافی بایننس به یک کیف پول ناشناخته به بد‌ترین سناریو‌های ممکن فکر می‌کردند، اما اکنون مشخص شده که این جابه‌جایی بخشی از حسابرسی این صرافی برای اثبات ذخایر (Proof of Reserves) خود بوده است.

اجرای طرح اثبات ذخیره با انتقال بیش از ۲ میلیارد دلار بیت کوین
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

بر اساس انتشار توییتی توسط سایت Whale Alerts، صرافی بایننس در یک تراکنش بیش از ۱۲۷ هزار بیت کوین (BTC) را خارج نمود و تمام این کوین‌ها را در یک آدرس کیف پول ناشناس سپرده گذاری کرد. این توییت که در تاریخ ۲۸ نوامبر (۷ آذر) ۲۰۲۲ از حساب کاربری @whale_alert منتشر شده است، به صورت زیر است:

تعداد ۱۲۷,۳۵۱ بیت کوین (BTC) به ارزش ۲,۰۶۲,۵۰۴,۷۲۱ دلار از صرافی بایننس به یک کیف پول ناشناس منتقل شد.

البته دور از انتظار نیز نبود که با توجه به شرایط فعلی بازار کریپتوکارنسی و پس از این جابه‌جایی، FUD و احساسات منفی در جامعه حاکم شود. با توجه به اینکه صرافی‌ها برای اتمام فرآیند اثبات ذخایر خود عجله دارند، و از طرف دیگر نیز برخی از کسب‌ و کارها قبل از ورشکستگی، مقادیر زیادی پول را به کیف پول‌های خصوصی منتقل می‌کنند، فکر کردن سرمایه گذاران به بدترین حالت ممکن تا حدود زیادی قابل‌توجیه است.

حرکت مرموز اخیر صرافی بایننس با هدف اثبات شفافیت مالی صورت گرفت

مدت کوتاهی پس از این اتفاق، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) مدیرعامل بایننس با انتشار توییتی در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ از حساب کاربری رسمی خود تصریح کرد که همه اینها فقط آزمایشی است که توسط یک حسابرس مستقل برای اثبات اینکه صرافی ما واقعاً توکن‌هایی که ادعا می‌کند را تحت کنترل خود دارد، انجام شده است:

این بخشی از فرآیند حسابرسی اثبات ذخیره (Proof-of-Reserve Audit) دارایی‌های صرافی بایننس است. حسابرس از ما می‌خواهد که مبلغ مشخصی را برای خودمان بفرستیم تا نشان دهیم این ما هستیم که کیف پول را کنترل می‌کنیم. بقیه دارایی‌ها به یک آدرس Change که آدرسی جدید است منتقل می‌شود. با توجه به این توضیحات و در این مورد خاص، چون tx ورودی بزرگ است، وجه انتقالی به آدرس Change نیز بزرگ شده است. به FUDها توجه نکنید!

شفاف‌سازی CZ اضطراب سرمایه گذاران را از بین برد و افت شدید بیش از ۵ درصدی که در ساعت ۱ بامداد UTC اتفاق افتاده بود را متوقف کرد.

چارت بیت کوین
کندل‌های یک ساعته BNBUSDT – منبع: Tradingview

بایننس این اثبات را با انتقال دقیقاً ۱۲۷,۳۵۱ بیت کوین، معادل تقریباً ۲ میلیارد دلار در زمان نگارش این مقاله انجام داد. کیف پول ناشناس دریافت‌کننده وجوه نیز متعلق به خود صرافی بود.

بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان خاطرنشان می‌کند که باید این آزمایش را به عنوان راهی برای ارائه شفافیت و اثبات کنترل مطلق دارایی‌های خود انجام می‌داده است. حسابرس به دنبال اثبات این بود که بایننس واقعاً قادر است بدون تأثیرگذاری بر عملکردش مقدار زیادی پول را جابه‌جا کند.

الگوریتم اثبات ذخایر و نیاز به بازیابی اعتماد

به دلیل سقوط صرافی FTX، چندین صرافی گزارش‌های پرداخت بدهی‌های خود را برای اثبات اینکه از وجوه کاربران‌شان پشتیبان گرفته شده است، آماده کرده‌اند.

در این فرآیند روش هر یک از نهاد‌های فعال در حوزه‌ی دارایی‌های دیجیتال متفاوت بوده است. در حالی که بایننس در ابتدا استفاده انحصاری از درخت مرکل را انتخاب کرد، دیگران از جمله شرکت Grayscale، به دلایل امنیتی صراحتاً از انجام این روش خودداری کردند. در این میان صرافی مکزیکی Bitso نیز نسخه خود را از یک الگوریتم اثبات ذخایر توسعه‌یافته منتشر کرد و متعهد شد که اقدامات دیگری از جمله آزمون‌های دانش صفر (Zero-Knowledge Tests)، حسابرسی‌های خارجی، تعامل با قانون گذاران و انتشار گزارش‌های دوره‌ای را برای افزایش قابلیت اطمینان‌پذیری پلتفرم خود به اجرا درآورد.

اما اکنون منتقدانی نیز در مورد اجرای آزمایشی اثبات ذخایر وجود دارند. یکی از آن‌ها جسی پاول (Jesse Powell) مدیرعامل سابق صرافی ارز دیجیتال کراکن (Kraken) است که از شکست بایننس در اجرای حسابرسی‌های خارجی و عدم گنجاندن بدهی‌ها در گزارش‌هایش انتقاد کرد. او در توییتر خود به این موضوع پرداخت و در تاریخ ۲۵ نوامبر (۴ آذر) ۲۰۲۲ با انتشار توییتی به‌شدت به تصمیمات اخیر بایننس حمله کرد:

متأسفانه باید بگویم که این تمهیدات اتخاذشده از طرف بایننس PoR (اثبات ذخایر) نیست. این فعالیت‌ها یا از سر نا‌آگاهی آن‌هاست یا به منظور گمراه کردن جامعه کریپتوکارنسی صورت گرفته است. درخت مرکل فقط یک ایده مزخرف بی پایه و اساس و حسابرسی‌نشده است تا مطمئن شوید که حساب‌هایی با موجودی منفی لحاظ نشوند. صورت کردن دارایی‌ها بدون احتساب بدهی کاملاً بی‌معنی است.

حتی با وجود این همه تلاش، به نظر می‌رسد که اعتماد‌ها به بازار دارایی‌های دیجیتال کاهش یافته است. کیف پول‌های سخت‌افزاری رکورد فروش را گزارش می‌کنند و اکنون با افزایش استفاده از کیف پول‌های خود حضانتی، منابع مالی تحت کنترل صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز کمتر شده است. تفاوت کیف پول شخصی و صرافی

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)