0

4

شاخص S&P 500 نشان می‌دهد فاز صعودی بازار سهام در راه است

شاخص S&P 500 روز پنجشنبه افزایش قابل‌توجه بیش از ۲۰ درصد را نسبت به پایین‌ترین سطح خود در ماه اکتبر تجربه کرد که نشان‌دهنده آغاز یک بازار صعودی جدید است.

فاز صعودی بازار سهام
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

این حرکت صعودی اخیر که ۲۴۸ روز معاملاتی به طول انجامید، طولانی‌ترین روند نزولی برای شاخص S&P از سال ۱۹۴۸ بوده است. علیرغم مواجهه با چالش‌هایی مانند افزایش تهاجمی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، آشفتگی بانک‌های منطقه‌ای و نگرانی‌های مداوم پیرامون رکود اقتصادی، این شاخصِ معیار در حال حاضر از خود انعطاف‌پذیری نشان داده و به طور تدریجی افزایش یافته است.

ارز دیجیتال

تحقیقات انجام‌شده توسط بانک آمریکا نشان می‌دهد شاخص S&P 500 طی ۱۲ ماه پس از شروع یک بازار صعودی، از نظر تاریخی ۹۲ درصد افزایش داشته که نسبت به میانگین ۷۵ درصد در هر دوره ۱۲ ماهه که به دههٔ ۱۹۵۰ بازمی‌گردد، بهتر عمل کرده است.

تحلیلگران بازار، از جمله ساویتا سوبرامانیان (Savita Subramanian) و تیم استراتژی سهام در بانک America Global Research بر این باورند بازگشت به قلمرو صعودی بازار می‌تواند اشتیاق سرمایه‌گذاران به سهام را دوباره برانگیزد. به نظر آنها اگر سرمایه‌گذاران با چالش‌هایی در اوراق قرضه،مانند بازده کمتر یا هزینه‌های فرصت (Opportunity Cost) منفی به دلیل افزایش نرخ‌های واقعی مواجه شوند، ممکن است انگیزه پیدا کنند تا به سهام، به‌ویژه آنهایی که از افزایش نرخ‌های واقعی سود می‌برند، روی بیاورند.

الگوهای تاریخی نشان می‌دهد مسیر بازار سهام پس از ورود به فاز صعودی همیشه خطی نیست. رایان دتریک (Ryan Detrick)، استراتژیست ارشد بازار در گروه کارسون، ۱۳ مورد را از سال ۱۹۵۶ ردیابی کرده است؛ زمانی که سهام از پایین‌ترین حد خود طی ۵۲ هفته، ۲۰ درصد رشد داشت.

در طول سه ماه ابتدایی سال، بازار سهام اغلب با نوساناتی مواجه شد، به طوری که این شاخص معیار حتی در ماه اول پس از ورود به فاز صعودی به طور متوسط ​​۰.۵٪ کاهش یافت. با این حال عملکردش در درازمدت به طور کلی مثبت بوده است.

تحقیقات دتریک نشان می‌دهد شاخص S&P 500 پس از افزایش ۲۰ درصدی از پایین‌ترین سطحش، در شش ماه بعد میانگین بازدهی ۱۰ درصدی و ۱۷.۷ درصدی در ۱۲ ماه بعد آن داشته است.

از آنجایی که بازار سهام ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو باشد، انتظار دارد فدرال رزرو به طور موقت روند افزایش نرخ بهره خود را متوقف کند. با این حال، این اقدام ممکن است لزوماً به نفع این بازار نباشد، زیرا اقتصاددانان بر این باورند که این وقفه می‌تواند منجر به تأخیر در تأثیر سیاست مالی شود. در نتیجه، کاهش رشد اقتصادی پیش بینی می‌شود که می‌تواند تورم را کاهش دهد ولی به طور بالقوه بر رشد درآمد تأثیر بگذارد. مورگان استنلی (Morgan Stanley) حتی کاهش ۱۶ درصدی سود شرکت‌ها را تا پایان سال، تحت این سناریو پیش‌بینی کرده است.

با این حال داده‌های تاریخی نشان می‌دهد سهام در بلندمدت عملکرد خوبی دارند. همانطور که سوبرامانیان و تیم بانک آمریکا تأکید کردند، احساسات، موقعیت، عوامل بنیادی و پویایی عرضه/تقاضا از این ایده حمایت می‌کنند که سرمایه‌گذاری کم و دوره‌‌ای در سهام، با احتمال غافلگیری مثبت می‌تواند ریسکی اساسی باشد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)