0

0

تاریخ انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و جلسات کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در سال جدید

انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده (Consumer Price Index) که نرخ تورم فعلی را در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد و نتیجه جلسات کمیته بازار آزاد فدرال (Federal Open Market Committee) که تعیین کننده افزایش نرخ تورم در این کشور است، منجر به نوسانات قابل توجه قیمت در بازار ارزهای دیجیتال طی چند ماه گذشته شده است. در ادامه نگاهی به تاریخ این رویدادها در سال ۲۰۲۳ می‌اندازیم.

تاریخ انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و جلسات کمیته بازار آزاد فدرال در سال جدید
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

اعداد تورم سال به سال در برخی از کشورها مانند لبنان (۱۶۲ درصد)، ونزوئلا (بیش از ۱۵۰ درصد)، ترکیه (نزدیک به ۹۰ درصد) و آرژانتین (۸۸ درصد) کاملاً خیره‌کننده است. وضعیت در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرو مانند ایالات متحده در مقایسه با این کشور‌ها ممکن است در ابتدا کمتر نگران‌کننده به نظر برسد، اما قدرتمندترین اقتصاد جهان در ژوئن ۲۰۲۲ با تورم بیش از ۹ درصد به رکورد بالاترین مقدار در ۴۰ سال اخیر دست یافت.

اگرچه آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که ارقام ماه نوامبر به ۷.۱ درصد کاهش یافته است، این اعداد هنوز چندین برابر بیشتر از آن چیزی است که اقتصاددانان معتقدند نشان‌دهنده یک اقتصاد سالم است (حدودا ۲ درصد سالیانه).

انتشار CPI معمولاً بر قیمت اکثر ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین (BTC) تأثیر می‌گذارد. تقریباً هر اعلامیه که از سال ۲۰۲۲ منتشر شده، نوسانات بیشتری را برای بازار به همراه داشته است و به همین دلیل این مسأله که ببینیم این ارقام در سال جدید چه زمانی در اختیار عموم قرار می‌گیرند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

اداره آمار اشتغال ایالات متحده ارقام تورم دسامبر را در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) ارائه خواهد کرد. اعداد ژانویه در ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) منتشر می‌شوند، تاریخ‌های بعدی عبارتند از: ۱۴ مارس (۲۳ اسفند)، ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین)، ۱۰ می (۲۰ اردیبهشت)، ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد)، ۱۲ جولای (۲۱ تیر)، ۱۰ اوت (۱۹ مرداد)، ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور)، ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر)، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) و ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر). هر کدام از این تاریخ‌ها به ترتیب نشان‌دهنده زمان انتشار نرخ تورم ماه قبل از خودشان هستند.

تاریخ برگزاری جلسات FOMC

بانک مرکزی آمریکا (FED) رویه‌های متعددی را برای مبارزه با بحران اقتصادی و تاخت‌وتاز تورم در این کشور اعمال کرده است که مهمترین آنها شاید کنترل نرخ بهره باشد. در نتیجه این سیاست هزینه استقراض پول گران‌تر می‌شود، که این به نوبه خود قرار است خرید برخی کالاها و خدمات را محدود کند.

فدرال رزرو هفت مورد افزایش نرخ بهره را در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که در نهایت نرخ بهره آمریکا را به ۴.۵ درصد (بالاترین سطح در ۱۵ سال گذشته) رساند. برخی تخمین می‌زنند که این درصد می‌تواند در سال ۲۰۲۳ بالاتر نیز برود. در ادامه تاریخ جلسات بعدی FOMC که در طول سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شود، آمده است: ۱ فوریه (۱۲ بهمن)، ۲۲ مارس (۲ فروردین)، ۳ مه (۱۳ اردیبهشت)، ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد)، ۲۶ جولای (۴ مرداد)، ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور)، ۱ نوامبر (۱۰ آبان) و ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر).

هر بار که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ‌های بهره را تعدیل می‌کرد، نوسانات قیمت بیت کوین (BTC) مشهود بود. زمانی که این موسسه در ماه دسامبر این معیار را ۰.۵ درصد افزایش داد، قیمت ارز دیجیتال اصلی بازار کریپتوکارنسی در عرض چند دقیقه از ۱۸،۳۰۰ دلار به ۱۷،۸۵۰ دلار سقوط کرد. اما از طرف دیگر، زمانی‌که فدرال رزرو در ماه نوامبر نرخ بهره را ۷۵ واحد پایه افزایش داد، ارزش BTC به بالای ۲۰۵۰۰ دلار رسید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)