0

2

بریتانیا چارچوب قانونی خود برای هوش مصنوعی را ارائه می‌کند

نهاد بازارها و رقابت (CMA) در بریتانیا، ۷ اصل اساسی برای قانون‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی (AI) را معرفی کرد. هدف این اصول این است تا توسعه‌ای قانون‌مدار را در این حوزه شاهد باشیم. نهاد CMA در بریتانیا، اصلی‌ترین نهاد ضدانحصار است که تلاش می‌کند بستر خلاقیت و رقابت سازنده را فراهم کند. در گزارش ۱۸ سپتامبر، این نهاد به پاسخگویی، شفافیت و رقابت در حوزه هوش مصنوعی تاکید کرده است.

بریتانیا چارچوب قانونی خود برای هوش مصنوعی را ارائه می‌کند
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

اصول ۷گانه

در گزارش CMA، این نهاد به خطرات احتمالی ناشی از رقابت ضعیف یا حفاظت از مصرف‌کنندگان اشاره کرده است. همچنین اشاره شده که انتشار اطلاعات غلط یا کلاهبرداری‌ به وسیله هوش مصنوعی، باید مورد توجه قرار بگیرند.

CMA می‌گوید شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مثل OpenAI، Google، Apple و Microsoft احتمال دارد که سهم بسیار بزرگی از مارکت هوش مصنوعی را به دست بگیرند. همین باعث می‌شود تا شرکت‌های کوچک‌تر نتوانند در این بازار فعالیت کنند و این، مفهوم رقابت را زیر سوال می‌برد.

اصول ۷گانه تدوین‌شده توسط CMA هدف دارند تا توسعه و گسترش ارزش‌های اساسی دولت بریتانیا را در AI به کار بیندازند. در تدوین این اصول، CMA با بیش از ۷۰ سهامدار شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، متا، OpenAI، مایکروسافت، NVIDIA و همچنین دولت‌های دیگر و چهره‌های آکادمیک مشورت داشته است. اصولی که عبارت اند از:

  1. پاسخگویی: توسعه‌دهندگان بزرگ باید نسبت به محصولات ارائه‌شده‌شان برای مشتریان، پاسخگو باشند.
  2. دسترسی: امکانات این تکنولوژی باید بدون محدودیت‌های غیرضروری، در دسترس مشتریان قرار بگیرند.
  3. تنوع: ایجاد تنوع پایدار در انواع مدل‌های کسب و کار، شامل کسب و کار‌های باز و بسته
  4. حق انتخاب: ایجاد حق انتخاب‌های گسترده برای کسب و کارهای کوچک که تصمیم بگیرند از محصولات کدام یک از شرکت‌های بزرگ استفاده کنند
  5. انعطاف: کسب و کارهای کوچک باید بتوانند بین شرکت‌های بزرگ برای دریافت محصول، انتخاب خود را تغییر بدهند
  6. معاملات منصفانه: ممنوعیت معاملات با قیمت‌های ضدرقابتی و غیرمنصفانه
  7. شفافیت: ارائه اطلاعات درباره خطرات محصولات ارائه‌شده توسط شرکت‌های بزرگ به کسب و کارهای کوچک و مشتریان

چرا ایالات متحده چنین اقدامی انجام نمی‌دهد؟

آپدیت بعدی اصول CMA احتمالا در سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد. «سارا کاردل Sarah Cardell»، رئیس نهاد CMA می‌گوید:

هدف CMA این است که ما این بازارها را طوری شکل بدهیم که رقابت سازنده‌ای در آن‌ها شکل بگیرد. همچنین قصد داریم به بهترین شکل از حقوق مشتریان محافظت کنیم و بهترین محصولات و نتایج را در سرتاسر بریتانیا رقم بزنیم. برای مواجه با چنین بازارهایی که رشد بسیار سریعی دارند، ما باید همیشه پیشتاز باشیم و مشکلات را پیشبینی کنیم. اینکه منتظر بمانیم تا مشکلات از راه برسند و آن موقع به فکر حل کردنشان باشیم، منطقی نیست.

در ایالات متحده، مسئولان هر ایلات در حال کارکردن بر نحوه نظارت روی ابزارهای تولیدشده به وسیه هوش مصنوعی، مثل «ChatGPT» هستند.

در ماه ژوئن، نماینده‌ای از سناتورهای آمریکا، «چاک شومر Chuck Schumer» پیشبینی کرده بود که پیاده‌ازی و استفاده کامل از هوش مصنوعی، تا چند ماه دیگر رخ خواهد داد.

انتظار می‌رود برای ماه‌های باقی‌مانده از ۲۰۲۳ و برای کل سال ۲۰۲۴، نهادهای دولتی و ایالتی در آمریکا، اولین موج از سیاست‌های نظارتی خود بر AI را تدوین و منتشر کنند. پیشبینی می‌شود دولت بایدن در تابستان ۲۰۲۴، خط مشی‌های اولیه نحوه استفاده دولت از هوش مصنوعی را منتشر کنند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)