0

0

انتقادها به یوگالبز برای راه‌اندازی کالکشن NFT بیت‌کوین

کمپانی سازنده کالکشن NFT معروف “بورد ایپ یات کلاب BAYC” به تازگی اولین کالکشن خود روی بیت‌کوین را راه‌اندازی کرده و به دنبال آن با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است.

انتقادها به یوگالبز برای راه‌اندازی کالکشن NFT بیت‌کوین
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

کمپانی «یوگا لبز Yuga Labs»، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده NFT با انتقادات وسیعی از سوی کامیونیتی کریپتوکارنسی مواجه شده است. از جمله سازنده پروتکل اوردینالز بیت کوین؛ به نظر می‌رسد دلیل این انتقادها، کالکشن جدید یوگا یعنی «TwelveFold» باشد که روی اوردینالز ساخته شده.

خرید ارز دیجیتال

کالکشن TwelveFold شامل ۳۰۰ تصویر شبیه به NFTست که روی ساتوشی‌های بیت‌کوین حکاکی شده‌اند. ۲۸۸ متقاضی برتر برای این تصاویر، ۲۸۸ تصویر از این کالکشن را دریافت خواهند کرد. برای شرکت در فرایند عرضه و تقاضا، متقاضیان باید تمام حجم درخواست خود را به شکل بیت کوین به یک آدرس بیت‌کوین ارسال کنند که توسط خود یوگالبز کنترل می‌شود. برندگان هم باید BTCهایی که در این مزایده به یوگا پیشنهاد داده بودند را پرداخت کنند؛ افرادی هم که شانس با آن‌ها یار نبوده، بیت‌کوین‌های خود را پس خواهند گرفت.

این فرایند باعث شد تا جنجال زیادی در کامیونیتی رمزارزها به راه بیفتد. برخی می‌گفتند کنترل دستی و متمرکز پیشنهادهای ارائه‌شده و آن BTCها، سنخیتی با دنیای غیرمتمرکز و خودکار ارزهای دیجیتال ندارد و بهینه نیست.

سازنده پروتکل اوردینالز یعنی « کیسی رودارمور (Casey Rodarmor)» در اکانت توییتری‌اش این مزایده را «رویای کلاه‌برداران» خواند. همین هم باعث شد تا نگرانی‌ها برای سوءاستفاده‌های احتمالی را افزایش داد.

 او با ادبیات عجیبی هم نحوه مدیریت مزایده را نقد کرد و صفات “مزخرف و غیرقابل‌قبول” را به آن نسبت داد!

اما جدا از انتقادات، خیلی‌ها منتظر بودند تا ببینند بزرگان مارکت NFT مثل یوگالبز به بیت‌کوین ورود خواهند کرد. در واقع خیلی‌ها تلاش این شرکت برای برقراری ارتباط بین بیت‌کوین و اتریوم را “ستودنی” نامیدند.

پیشنهادهای برای TwelveFold

تا زمان انتشار این خبر، بالاترین پیشنهاد برای کالکشن TwelveFold حدود ۱.۱۱ بیت‌کوین بوده (حدود ۲۵٬۰۰۰ دلار). پایین‌ترین پیشنهاد هم ۰.۰۱۱ بیت کوین بوده که ارزشی برابر با ۲۵۰ دلار دارد.

در ۲۴ ساعت گذشته برای آثار هنری یوگا به طرز قابل توجهی ۳۰۰۰ پیشنهاد فرستاده شده که حدود ۱۶.۵ میلیون دلار ارزش دارند.

از زمان راه‌اندازی پروتکل اوردینالز در ژانویه ۲۰۲۲، نزدیک به ۱۰۰٬۰۰۰ ساتوشی مینت شده‌اند. این ساتوشی‌ها میزبان کالکشن‌هایی مثل «Ordinal Punks» و «Ordinal Penguins» هستند که نسخه‌های بیت‌کوینی مجموعه‌های NFT معروف اند.

اوردینالز (Ordinals) چیست؟ بیت کوین هم صاحب NFT شد!

حالا هم که پای یوگالبز به بیت کوین باز شده، اوردینالز محبوبیت بیشتری را تجربه خواهد کرد. با وجود انتقادها به یوگا، اما حضور این شرکت در بلاک‌چین بیت‌کوین قطعا کاربران زیادی را به سوی آثار هنری اوردینالزی جذب خواهد کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)