نحوه بازیابی کیف پول تراست والت و نسخه پشتیبان

شبنم رضا

زمان مطالعه :

10 دقیقه

چگونه کیف پول تراست را برگردانیم؟ عبارت‌ یا ۱۲ کلمه بازیابی که به آن عبارات پشتیبانی تراست والت هم گفته می‌شود در واقع راه ورود به کیف پول شماست و ذخیره و نگهداری این کلمات بسیار مهم‌اند. این کلمات فقط و فقط باید در اختیار خودتان باشند و به هیچ عنوان نباید آن را در اختیار کسی قرار دهید.

با استفاده از این ۱۲ کلمه می‌توانید کیف پول تراست والت خود را در هر موبایلی بازیابی کنید و دوباره به کیف پول خود دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، می‌توانید در صورتی که تراکنشی را روی شبکه اشتباه انجام دادید، با استفاده از این ۱۲ کلمه، کلید خصوصی بسازید و دارایی‌تان را برگردانید. ساخت کلید خصوصی را در بخش نهایی این پست آموزش می‌دهیم، اما ابتدا ببینیم اصلا عبارت بازیابی تراست والت چیست؟

عبارت بازیابی تراست ولت چیست؟

عبارت بازیابی تراست والت یک عبارت ۱۲ کلمه‌ای است که در هنگام ساخت اکانت در این کیف پول، در اختیار شما قرار می‌گیرد. در حقیقت این عبارت دستاویزی است که در صورت پاک شدن نرم افزار در تلفن‌ همراه شما، گم‌شدن تلفن و وقایع دیگر می‌توان با استفاده از آن والت خود را بازیابی کرد.

چه مواقعی نیاز به بازیابی کیف پول تراست ولت داریم؟

عبارت بازیابی تراست والت، همانطور که از نام آن پیداست، برای دسترسی دوباره به والت‌ شما ایجاد می‌شود. یعنی هنگامی که به هر دلیلی دسترسی‌تان به نرم افزار تراست والت را از دست بدهید، با استفاده از عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای می‌توان دارایی خود را بازیابی کرد. در مواقع زیر نیاز به عبارت بازیابی تراست ولت خود دارید:

  • گم شدن تلفن همراه
  • پاک شدن نرم افزار تراست والت
  • اضافه کردن تراست والت به یک دستگاه جدید
  • فراموش کردن پسورد نرم افزار تراست والت

در تمامی موارد بالا هنگامی که بخواهید به تراست والت در یک دستگاه جدید یا قدیمی خود دسترسی داشته باشید، باید عبارت بازیابی‌تان را همراه داشته باشید.

روش‌‌های بازیابی کیف پول تراست ولت

به طور کلی برای بازیابی تراست والت روی هر دستگاه نیاز دارید تا مراحلی که در ادامه توضیح داده‌ایم را به ترتیب انجام دهید:

  • برنامه تراست والت را باز کرده و رمز عبور خود را وارد کنید.
  • در صفحه اصلی این برنامه از پایین صفحه گزینه Setting را انتخاب نموده و اولین گزینه یعنی Wallets را کلیک کنید.
  • از صفحه باز شده و بالای صفحه گزینه بعلاوه را انتخاب نمایید.
  • در صفحه باز شده عبارت I already have a wallet را انتخاب کنید.
  • در صفحه باز شده نام والت را انتخاب و عبارت ۱۲ کلمه‌ای خود را در کادر پایین وارد کنید.
  • در نهایت گزینه Import را کلیک کنید تا به والت‌تان دسترسی پیدا نمایید.

نکته: مراحل بالا برای زمانی‌ست که یک والت فعال دارید و قصد بازیابی یک والت دیگر را به صورت همزمان در تراست والت‌تان دارید. در غیر اینصورت، اگر به تازگی برنامه را دانلود کرده‌اید، می‌توانید کارهای بالا را از مرحله ۴ یعنی انتخاب گزینه I already have a wallet آغاز کنید.

دسترسی به عبارات پشتیبان در تراست والت

برای هر کیف پولی که در تراست والت ساخته‌اید می‌توانید این کار را انجام دهید. مراحل زیر را به دقت طی کنید:

هنوز کیف پول Trust Wallet ندارید؟ از اینجا نسخه اصلی را دانلود کنید: دانلود کیف پول تراست Trust Wallet + لینک اصلی دانلود

ورود به تراست والت برای بازیابی کلمات پشتیبان

۱. بخش Setting یا تنظیمات کیف پول را باز کنید.

بازیابی عبارت پشتیبان کیف پول تراس والت

۲. روی Wallets بزنید تا تمام کیف پول‌هایی که ساخته‌اید به شما نشان داده شود.

ریکاوری تراست والت در گوشی موبایل

۳. سه نقطه یا علامت تعجب روبه‌روی هر کیف پول که قصد دیدن کلمات پشتیبانی آن را دارید لمس کنید.

نمایش کلمات پشتیبانی تراست والت

۴. همین‌جا می‌توانید نام کیف پول خود را نیز تغییر دهید. در کادر BACKUP OPTIONS گزینه نمایش عبارت بازیابی (Show Recovery Phrase) یا پشتیبانی را دارید. روی آن بزنید.

ورود رمز عبور برای پشتیبای کیف پول تراست والت

۵. رمز عبور خود را وارد کنید.

ورود کلمات امنیتی کیف پول تراست والت

۶. تراست والت از شما می‌خواهد که موارد امنیتی را بخوانید و تیک بزنید تا عبارات را به شما نشان دهد:

  • کلمات پشتیبانی درواقع کلید دسترسی به کیف پول شما هستند. هرگز آن‌ها را با کسی به اشتراک نگذارید.
  • تراست والت هیچ‌گاه این عبارات را از شما درخواست نمی‌کند.
  • اگر عبارات بازیابی‌تان را گم یا فراموش کنید حتی تراست والت هم نمی‌تواند آن‌ها را به شما برگرداند.

با تایید این موارد و زدن تیک در کادر، شرایط را می‌پذیرید.

یادداشت برداری از کلمات پشتیبان تراست والت برای ریکاوری

۷. در ادامه ۱۲ کلمه پشتیبانی را مشاهده می‌کنید. آن‌ها را به ترتیب شماره و با توجه به نحوه نمایش، یادداشت کنید و در جایی امن نگه دارید. امکان کپی کل کلمات هم وجود دارد. در انتها اخطاری ملاحظه می‌کنید که به شما می‌گوید: هرگز کلمات بازیابی را با کسی به اشتراک نگذارید.

ورود عبارات پشتیبان کیف پول تراست والت

۸. کلمات را به ترتیب وارد کنید و وارد حسابتان بشوید.

به گفته تراست والت گوش کنید و ۱۲ کلمه پشتیبانتان را در جای امنی نگه دارید!

بازیابی ارز ارسال شده به آدرس اشتباه با ساخت کلید خصوصی جدید

متاسفانه تراست والت (بر خلاف متامسک) کلید خصوصی (private key)  آدرس‌های کیف پول را ارائه نمی‌دهد. این موضوع برخی از کاربران را در بازیابی دارایی‌ها دچار مشکل می‌کند. در این بخش ضمن بیان مشکل برخی کاربران، با ارائه روش ساخت کلید خصوصی به شما کمک خواهیم کرد از طریق عبارات پشتیبان seed phrase بتوانید کلید خصوصی اکانت‌های مختلف خود را بدون نیاز به اعتماد به شخص دیگری بازیابی کنید. 

تبدیل عبارت بازیابی به کلید خصوصی

همان طور که می‌دانید آدرس ارائه شده از سوی تراست والت برای اکثر بلاک چین‌های مشابه اتریوم یکسان است و با 0x شروع می‌شود؛ اما آدرس ارائه شده برای اتریوم کلاسیک با تمام این آدرس‌ها فرق دارد. این تفاوت باعث شده دارایی‌هایی که به طور مثال روی بلاکچین Smart Chain، به اشتباه به آدرس اتریوم کلاسیک ارسال شده‌اند در سایر بلاک چین‌ها قابل بازیابی نباشند. برای حل این مشکل ما راهکاری ارائه می‌دهیم که با آن کاربران می‌توانند این دارایی‌ها را بازیابی کنند.

در این مثال فرض می‌کنیم، کاربری به اشتباه آدرسی که تراست والت برای اتریوم کلاسیک می‌دهد را کپی کرده و روی BSC (همان  Binance Smart Chain) یک توکن BEP-20 به آن آدرس ارسال کرده است. مشکل کاربر این است که این آدرس برای BSC روی تراست والت تعریف نشده و به‌خاطر همین کاربر نمی‌تواند دارایی مورد نظر را ببیند یا بازیابی کند. برای حل این مشکل لازم است این آدرسی که به‌طور پیش‌فرض برای اتریوم کلاسیک نمایش داده می‌شود را برای Smart Chain فعال کنیم.

نحوه ساخت کلید خصوصی آدرس‌های کیف پول تراست والت

برای حل این مشکل لازم است ابتدا یک ابزار جهت تولید کلید خصوصی دانلود کنید. پیشنهاد ما استفاده از مبدل کد حفظی است. این مبدل را آقای کلمن توسعه داده است. استفاده از این ابزار نسبت به سایر ابزارها، راحت‌تر است و نیاز به دانش فنی کمتری دارد.

دانلود فایل bip39-standalone.h

برای این منظور ابتدا از این لینک، فایل bip39-standalone.html را دانلود کنید. در گام بعدی این فایل را باید در مرورگر رایانه یا تلفن همراه خود باز کنید. از این جا به بعد فرآیند به صورت آفلاین انجام می‌پذیرد و می‌توانید اینترنت دستگاه خود را برای امنیت بیشتر، قطع کنید. البته امکان اجرای این فرآیند به صورت آنلاین هم مهیاست؛ اما برای حفظ امنیت، بهتر است این روش را به‌صورت آفلاین انجام دهید. 

ساخت کلید خصوصی با عبارت پشتیبان

در گام بعدی عبارت بازیابی (recovery phrase یا seed phrase) خود را داخل کیف پول تراست والت (درون بخش setting  سپس قسمت wallets) کپی کرده و در داخل کادر BIP39 Mnemonic، وارد کنید. این کادر داخل همان صفحه bip39-standalone.html واقع است که پیش‌تر آن را دانلود کردید.

فعال کردن آدرس اسمارت چین روی تراست والت برای بازیابی ارسال اشتباه

حالا نوع استاندارد شبکه‌ آدرسی که می‌خواهید بازیابی کنید را تنظیم کنید.

به طور مثال اگر می‌خواهید دارایی‌های ارسال شده به آدرس اتریوم کلاسیکِ تراست‌والت را بازیابی کنید؛ لازم است در بخش coin عبارت ETC – Ethereum Classic را انتخاب کنید. 

حالا بررسی کنید آیا در بخش Derived Addresses آدرس نمایش داده شده در سطر اول ستون Addresses همان آدرس مطلوب شما هست یا خیر؟

در مثال ما باید این آدرس، همان آدرسی باشد که تراست والت به‌طور پیش‌فرض برای دریافت اتریوم کلاسیک نشان می‌دهد. اگر این آدرس همان آدرس مطلوب بود؛ یعنی کار ما تا این‌جا به‌درستی انجام شده است. حالا باید مقدار نمایش داده شده در ستون private key را برای مراحل بعد کپی کنیم.

بازیابی کلید خصوصی کیف پول تراست

در مرحله بعد عبارت نمایش داده شده ذیل ستون private key را کپی کنید.

سپس کیف پول تراست والت را باز کنید. حالا ذیل بخش setting و گزینه‌ wallets، اضافه کردن والت جدید را از طریق علامت +، انتخاب کنید.

حالا با انتخاب “I already have a wallet” بلاک‌چینی را انتخاب کنید که می‌خواهید آدرس فوق را برای آن فعال کنید

در مثال ما کاربر به اشتباه دارایی‌ای که روی بلاک چین بایننس اسمارت چین داشته، به آدرسی که به‌طور پیش‌فرض فقط برای اتریوم کلاسیک فعال بوده ارسال کرده. پس باید در اینجا بلاک چین Smart Chain انتخاب شود.

در مرحله آخر باید ضمن انتخاب زبانه‌  سوم (Private Key)، کلید خصوصی کپی شده در مراحل قبل را اینجا paste کنید و سپس دکمه‌ Import را بزنید.

اگر تمامی مراحل را درست انجام داده باشید، آدرس مطلوب روی بلاک چین درخواستی (‌در مثال ما Smart Chain) و دارایی‌های ارسال شده به آن به‌صورت موفقیت آمیز، بازیابی خواهد شد. 

چگونه ۱۲ کلمه تراست والت را بازیابی کنیم؟

در بخش دسترسی به عبارت پشتیبان، به طور کامل روش مشاهده عبارت بازیابی تراست والت را آموزش دادیم. با این‌حال در صورتی که به این عبارت ۱۲ کلمه‌ای به خاطر پاک شدن نرم افزار، تعویض تلفن همراه یا هر دلیل دیگر دسترسی ندارید باید بدانید که هیچ راهی برای بازیابی والت‌تان نخواهید داشت.

تنها راه دسترسی به تراست والت عبارت ۱۲ کلمه‌ای بازیابی شما است و به همین دلیل سعی کنید حتما و حتما آن را در یک جای امن نگهداری کنید. حتی می‌توانید این عبارت را بر روی یک تکه کاغذ یادداشت کرده و در محیطی مطمئن قرار دهید.

روش بازیابی رمزارزهای گم‌شده در کیف پول تراست ولت

برای بازیابی رمز ارزهای گمشده‌تان ابتدا باید دلیل این مسئله را پیدا کنید. گزینه‌هایی که در زیر قرار داده‌ایم می‌توانند دلایل گم شدن رمز ارزها در تراست والت باشند. بعد از متوجه شدن این مسئله سراغ توضیحات هرکدام از این بخش‌ها در ادامه مقاله بروید.

  • عدم پشتیبانی کوین یا توکن مورد نظر در تراست والت
  • بررسی اتصال اینترنت
  • بررسی موجودی آدرس
  • ارسال دارایی‌ها به یک آدرس شبکه اشتباه

عدم پشتیبانی از کوین مورد نظر در تراست والت

باید به این نکته توجه کنیم که کیف پول‌هایی مثل تراست والت صرفا به عنوان یک رابط برای اتصال به آدرس یک شبکه بلاک چینی و انتقال دارایی‌ها کاربرد دارند. این به معنی آن است که اگر شما یک توکن بر بستر بلاک چینی که تراست والت از شبکه آن پشتیبانی نمی‌کند داشته باشید، نمی‌توانید آن را در کیف پول خود مشاهده کنید.

بررسی اتصال اینترنت

در مواردی به دلیل محدودیت‌هایی که برای ایرانیان وجود دارد، نیاز داریم تا با استفاده از نرم افزارهای تغییر آی پی به والت خودمان وارد شویم تا موجودی‌مان بطور کامل قابل مشاهده باشد.

بررسی موجودی آدرس

گاهی شما تصور می‌کنید که یک دارایی در آدرس خود دارید، در حالی که ممکن است قبلا آن را جابجا کرده یا به فروش رسانده باشید. بنابراین حتما با استفاده یک مرورگر بلاک چین ابتدا موجودی آدرس را بررسی کنید.

ارسال ارزها به آدرس اشتباه

در نهایت ممکن است شما دارایی خود را به یک آدرس اشتباه ارسال کرده باشید. در این صورت تقریبا هیچ کاری برای برگرداندن ارزهای شما وجود نخواهد داشت. بنابراین همیشه و همیشه آدرس شبکه مبدا و مقصد را با دقت بررسی کنید.

نکته مهم!

این اتفاقات در هنگام تراکنش رایج است. ممکن است بسیاری افراد هنگام ارسال یا دریافت ارزهای دیجیتال، آدرس مبدا یا مقصد را اشتباهی وارد کنند یا آدرس را مطابق با شبکه آن انتخاب نکنند و دارایی خود را از دست بدهند. در بعضی مواقع می‌توان تراکنش اشتباه را بازیابی کرد ولی گاهی این دارایی از بین می‌رود.

هنگام وارد کردن آدرس حتما به شبکه آن دقت کنید. آدرس‌های برخی شبکه‌ها مانند هم هستند مانند شبکه اتریوم، اسمارت چین و شبکه‌های EVM بیس. ولی با کمی دقت می‌توانید شبکه را به درستی انتخاب کنید.

ما در صرافی پول نو این امکان را در اختیار شما کاربران عزیز قرار داده‌ایم تا آدرس‌های خود را طبقه بندی کنید و شبکه آن را مشخص کنید تا دچار اشتباه نشوید.

ارسال ارز دیجیتال در شبکه اشتباه

در هنگام خرید، اگر آدرسی مغایر با شبکه انتخاب کنید به شما هشدار می‌دهیم و تراکنش را انجام نمی‌دهیم ولی اگر آدرس‌های مشابهی که مثلا با 0x شروع می‌شوند وارد کنید، تشخیص آن دشوار است و بهتر است حتما آدرس را درست وارد کنید.

در هر زمان می‌توانید با پشتیبانی ما در تماس باشید و از صحت تراکنش خود مطمئن شوید. به نوشته‌های راهنما در هر صرافی‌ای که با آن کار می‌کنید توجه کنید و کامل آن‌ها را بخوانید.

من کیف پول تراست دارم و رمز و کلمات بازیابی رو یادم رفته، چیکار کنم؟

در صورتی که به پسورد کیف پول تراست خود دسترسی دارید، وارد شوید و ۱۲ کلمه ی بازیابی را از بخش setting~ wallets با زدن علامت تعجب جلوی والت مورد نظرتان استخراج کنید و آن را ذخیره کنید. در صورتی که پسورد والت خود را ندارید، نمی توانید کاری انجام دهید.

چجوری 12 کلمه بازیابی تراست والت رو ببینم؟

ابتدا با رمز عبور خود، وارد تراست والت شوید و ۱۲ کلمه ی بازیابی را از بخش setting~ wallets با زدن علامت تعجب جلوی والت مورد نظرتان استخراج کنید و آن را ذخیره کنید. توجه کنید که نگهداری از این 12 کلمه حیاتی است.

سوالاتتان را همین جا از من بپرسید. سوال شما می‌تواند به افراد بسیاری کمک کند تا از اشتباه دور بمانند.

71
اشتراک در
اطلاع از
guest
71 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عابد
عابد
15 روز قبل

سلام من چند وقتی بود ک تراست والت داشتم …ازطریق صرافی برای نمونه چن تا تتر خریداری و به ولت انتقال دادم …آبدیت کردم نمی‌دونم چطور شد موجودی ونشون نمیده حذف ونصب کردم رمز ۱۲رقمی دادم بازم بالانمیاره

سالار قشقایی
سالار قشقایی
1 ماه قبل

درود دوست عزیز من با این پیام مواجه میشم ود نهایت نمیتونم خرید کنم در کیف پول خودم که شما با توجه به پاسخ سوالات شرایط خرید نداری …چطوری میتونم به سوالات کیف پول تراس ولت دسترسی پیدا کنم و جواب سوالات اصلاح کنم

فاطمه تنگسیری
فاطمه تنگسیری
1 ماه قبل

من گوشیمودزدیدن تراس والتم توگوشی بوده رمزشم کپی نداشتم الان بایدچیکارکنم خواهش میکنم راهنمایی کنید

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر. اگه منظورتون از رمز تراست والت عبارت بازیابی این کیف پول هست، متاسفانه راهی برای دسترسی به دارایی‌تون ندارین.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

71

4

نظر مخاطبان (71)