آدرس کاردانو چیست؟ انواع آدرس‌های شبکه کاردانو را بشناسید

آدرس کاردانو
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

کاردانو یک شبکه بر بستر بلاک چین است که ارز دیجیتال بومی شبکه آن، کاردانو ADA نامیده می‌شود. کاردانو یک بلاک چین نسل سوم است که به عنوان یکی از رقبای اصلی اتریوم در حال رقابت در دنیای کریپتوکارنسی است. آشنایی با چارلز هاسکینسون و تیم سازنده کاردانو.

نقشه راه کاردانو از 5 فاز تشکیل شده است که این بخش‌ها شامل Byron، Shelley، Goguen، Basho، Voltaire هستند. فاز دوم رودمپ (Roadmap) این بلاک چین یعنی «شلی»، بیشتر روی آدرس‌های شبکه کاردانو متمرکز است. در این مقاله سعی می‌کنیم با مفهوم آدرس کاردانو و کارکرد آن در این فاز شبکه بیشتر آشنا شویم. کاردانو چیست؟ کاربرد و آینده ارز دیجیتال ADA

آدرس‌های کاردانو چگونه کار می‌کنند؟

آدرس کاردانو

فاز شلی که مربوط به بهبود آدرس‌های شبکه کاردانو است، چهار نوع مختلف آدرس را معرفی می‌کند که عبارتند از:

  • آدرس‌های پایه
  • آدرس‌های اشاره‌گر
  • آدرس‌های سازمانی
  • آدرس‌های حساب پاداش

افزون‌بر آدرس‌های جدید، شلی وظیفه پشتیبانی و ادامه آدرس‌های بوت استریپ و اسکریپت دوره بایرون کاردانو را نیز بر عهده دارد، اما فقط آدرس‌های جدید پایه و اشاره‌گر شامل پاداش سهام می‌باشند. بنابراین آدرس‌ها شامل برخی از داده‌های سریالی هستند که مشخصات و اطلاعات آن‌ها در زنجیره‌های بلاک چین ذخیره‌ شده‌اند.

داده‌های آدرس متشکل از دو بخش است.

  1. ابرداده: برای فرآیند تفسیر از آن استفاده می‌شود.
  2. ظرفیت ترابری: مرتبط باداده‌های خام و رمزنگاری شده است.
صرافی ارز دیجیتال پول نو

آدرس‌های پایه چیست؟

یک آدرس پایه قادر است که به طور مستقیم کلید تثبیت را مشخص کند، همچنین باید سهم آن آدرس را کنترل و بررسی کند. این احتمال وجود دارد که حقوق سهام مرتبط به دارایی‌هایی که در این آدرس وجود دارد، توسط صاحب کلید تثبیت اعمال شود. حقوق سهام فقط با ثبت کلید سهام و واگذاری به یک مجموعه سهام قابل اعمال است. هنگامی که کلید سهام ثبت شود، می‌توان از حقوق سهام برای آدرس‌های پایه استفاده شده در معاملات قبل یا بعد از ثبت کلید استفاده کرد.

آدرس‌های اشاره‌گر چه کاربردی دارند؟

آدرس اشاره‌گر به صورت غیر مستقیم کلید تثبیت آدرسی که باید سهام آن را بررسی کند را مشخص می‌کند. همچنین به مکان و بلاکی که محل ثبت و ذخیره کلید سهام در بلاک چین است اشاره می‌کند. از این آدرس‌ها می‌توان در تراکنش‌ها نیز بهره برد. آدرس‌ اشاره‌گر مواردی را پوشش می‌دهد که کلید آن قبل از تراکنش ثبت نشده و اهداف آن کاملا نامعتبر هستند. علت مجاز بودن چنین اهداف نامعتبر و نامشخصی این است که نود‌ها (دستگاه‌های متصل) باید کلید‌های سهام فعال فعلی را ردیابی و بررسی کنند. بهترین کیف پول‌های کاردانو (ADA) برای موبایل در سال 2023

آدرش اشاره گر قادر است به طور قابل توجهی از هش مورد استفاده در آدرس‌های پایه کوتاه‌تر باشد. آدرس‌های اشاره‌گر با پیچیدگی و ظرافت عمل می‌کنند. ممکن است که یک گواهی ثبت نام کلیدی سهام که توسط یک آدرس اشاره‌ کننده ارجاع شده، به دلیل بازپرداخت از بین برود. در صورت تمایل، ممکن است یک کیف پول از ایجاد تراکنش به آدرس های اشاره‌گر قبل از تغییرناپذیر شدن گواهی ارجاع شده خودداری کند تا در صورت بازگشت به عقب، از حذف وجوه از اثبات سهام جلوگیری شود.

از آدرس‌های سازمانی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

فاز شلی رودمپ شبکه کاردانو

آدرس‌های سازمانی هیچ حق سهامی ندارند، بنابراین استفاده از این آدرس‌ها به معنای خودداری از مشارکت در پروتکل اثبات سهام است. صرافی‌ها یا سازمان‌هایی که مقادیر زیادی از رمز ارز آدا را در اختیار دارند، ممکن است بخواهند از سیاست عدم استفاده از حقوق سهام پیروی کنند، آن‌ها این امر را با استفاده از این آدرس آشکار می‌کنند. آدرس‌های سازمانی با هیچ کلید سهام‌داری مرتبط نیستند، بنابراین به طور خودکار از ساز و کارهایی که بر جایگاه مدیریت و رهبری تاثیر می‌گذارند، مستثنی می‌شوند. استفاده از آدرس‌هایی که دارای حقوق سهام نیستند، به طور قابل توجهی موجب کاهش میزان کل سهام می‌شود.

آدرس‌های حساب پاداش چه وظیفه ای دارند؟

آدرس پاداش یک هش رمزنگاری از کلید عمومی سهامداری است. از آدرس‌های حساب پاداش،  برای توزیع پاداش برای شرکت در پروتکل اثبات سهام به صورت مستقیم یا از طریق نمایندگی استفاده می‌شود.

این آدرس‌ها دارای خصوصیاتی هستند که عبارتند از:

  • بهره گیری از حسابداری به سبک Account-style به جای استفاده از UTXO .UTXO کلمه اختصاری عبارت (Unspent Transaction Output) به‌ معنای خروجی خرج ‌نشده تراکنش است.
  • امکان دریافت وجوه از طریق معاملات و تراکنش وجود ندارد، در عوض تعادل آن‌ها فقط در زمان توزیع پاداش افزایش می‌یابد.
  • یک مکاتبه و تطابق یک به یک بین کلیدهای ثبت شده و آدرس‌های حساب پاداش وجود دارد.

زمانی که وجوه از آدرس برداشت شود از این کلید استفاده می‌شود.

زبان‌های برنامه نویسی قراردادهای هوشمند کاردانو

زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند کاردانو

برای ایجاد قرارداد‌های هوشمند در شبکه کاردانو، سه زبان زیر مورد‌ استفاده قرار می‌گیرند:

۱- مارلو (Marlowe)

مارلو یک زبان دامنه خاص (DSL) است که کاربران را قادر به ساخت برنامه‌های بلاک‌ چین به خصوص برای ایجاد تراکنش‌های مالی می‌کند. قابلیت‌های Marlowe DSL در مقایسه با یک زبان عمومی به صورت زیر می‌باشد:

  • امنیت بهتر
  • قطعیت تضمین شده
  • ضمانت فسخ
  • تضمین صحت عملکرد بسیار بالاتر

طراحی مارلو به گونه‌ایست که ویژگی‌های زیر به طور قطع در دسترس خواهند بود:

  • قراردادها مدت زمان مشخصی دارند و هیچ بازگشت یا حلقه ای در آن‌ها وجود ندارد.
  • قراردادها خاتمه‌پذیر هستند و تمامی فعالیت‌ها نیز مشمول یک تایم اوت خواهند بود.
  • اجرایی بودن قرار‌داد‌ها بازه زمانی مشخصی دارد.
  • در زمان بسته شدن قرارداد، هیچ دارایی نگه‌ داشته ‌نمی‌شود (بلوکه نمی‌شود).
  • حفاظت از ارزش دارایی‌ها

۲- پلوتوس (Plutus)

پلوتوس پلتفرمی برای قرارداد‌های هوشمند با فناوری بلاک‌چین در شبکه کاردانو است. این پلتفرم قابلیت توسعه برنامه‌هایی که با بلاک‌ چین کاردانو در ارتباط هستند را فراهم می‌کند. تنها با استفاده از یک کتابخانه، پلوتوس تمام برنامه نویسی مورد نیاز در هاسکل (Haskell) را در اختیار شما قرار می‌دهد. از دیگر مزایای پلوتوس می‌توان به توسعه برنامه‌های امن، کسب دارایی‌های جدید و ایجاد قرار‌داد‌های هوشمند در قابل پیش‌بینی‌ترین و قطعی‌ترین بستر، اشاره نمود. علاوه بر این، توسعه دهندگان نیازی به آزمایش کار خود بر روی یک گره (Node) کامل کاردانو را ندارند. از قابلیت‌های پلوتوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد توکن‌های جدید در یک محیط مینیمال
  • ایجاد قرار‌داد‌های هوشمند
  • پشتیبانی از اسناد چند امضایی ساده

۳- هاسکل (Haskell)

هاسکل زبان اصلی و تشکیل‌ دهنده پلوتوس است. کاردانو از این زبان برنامه‌نویسی برای ایجاد قرار‌داد‌های هوشمند استفاده می‌کند.  هاسکل همچنین تنظیم‌کننده مارلو (یک زبان دامنه خاص برای ایجاد قرار‌داد‌های هوشمند) نیز می‌باشد. به رغم پایین بودن رتبه آن در گوگل، هاسکل اولین انتخاب کاردانو برای پیاده‌سازی یک زبان برنامه‌نویسی است. حال سوال اینجاست که چرا اولویت کاردانو این‌گونه است؟

در وهله اول باید انگیزه کاردانو برای انتخاب هاسکل را درک کنیم. اساسی‌ترین توضیح، توانایی هاسکل در نوشتن کد‌های قدرتمند و کاربردی است. هاسکل از نام یک ریاضیدان مشهور آمریکایی (Haskell Curry) برگرفته شده است. تخصص او برنامه‌نویسی فانکشنال یا تابع‌گرا بود و علاقه‌اش به زبان برنامه نویسی میراندا که یک زبان تابع‌گرا است، زمینه را برای تعریف کردن زبان هاسکل در سال 1990 فراهم نمود.

بنابراین هاسکل یک زبان برنامه نویسی فانکشنال است که کدهایی با ضریب اطمینان بالا ایجاد می کند. از آنجا که قطعیت ارائه شده به وسیله هاسکل بسیار بالا است، برنامه‌نویسان کاردانو می‌توانند از صحت و قدرت کد‌های خود اطمینان حاصل کنند.

کلام آخر

آدرس‌های شبکه کاردانو مانند هر بلاک چین پیچیده‌ای شامل اطلاعات تخصصی و مشکل هستند که دانستن‌ آن‌ها هرچند نیاز به مطالعه بیشتری دارد، اما می‌تواند عمق نگاه افراد به تکنولوژی بلاک چین را تحت تاثیر قرار دهد. برای مطالعه بیشتر درباره اسناد شبکه و آدرس کاردانو می‌توانید به وایت پیپر این بلاک چین از اینجا دسترسی پیدا کنید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)