کاردانو چیست؟ کاربرد و آینده ارز دیجیتال ADA

محمد خزائی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

کاردانو (Cardano) یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز و نسل سوم است که براساس متد Proof-of-Stake یا PoS فعالیت می‌کند. ارز بومی این شبکه رمز ارز آدا کاردانو است و با هدف ارائه یک شبکه بهتر نسبت به بلاک چین‌های PoW فعالیت می‌کند.

اما مزیت کاردانو چیست؟ در سیستم‌هایی که بر پایه شبکه‌های PoW مثل اتریوم کار می‌کنند، مقیاس پذیری، امکان تبادل اطلاعات با دیگر سیستم‌ها و پایداری شبکه، بسته به زیرساخت‌ها محدود است و کاربر ممکن است با چالش‌هایی مثل هزینه بالا، نیاز به انرژی زیاد و مدت زمان تراکنش طولانی مواجه شود.

می‌خواهید کاردانو بخرید؟ پول نو برای خرید کاردانو شما را همراهی می‌کند.

تاریخچه کاردانو

پس از ترک اتریوم در سال ۲۰۱۴، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) و جرمی وود (Jeremy Wood) برنامه‌های توسعه پلتفرم کاردانو را طراحی و در قدم نخست، کمپانی IOHK را با هدف توسعه و آموزش فعالیت‌های بلاک چینی راه‌اندازی کردند. چارلز هاسکینسون؛ از بنیانگذار کاردانو چه می‌دانیم؟

چارلز هاسکینسون که هم‌بنیان‌گذار شبکه بلاک چین اتریوم بود مشکلاتی را که این چالش‌ها ممکن است برای شبکه‌های بلاک چین ایجاد کنند تشخیص داد و خلق کاردانو و رمزارز اصلی آن یعنی رمز ارز ادا کاردانو را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. او نهایتا در سال ۲۰۱۷ از این پلتفرم و رمز ارز ادا کاردانو رونمایی کرد.

در سال ۲۰۱۷، IOHK شراکت خود را با دانشگاه ادینبورگ آغاز کرد و شاهد معرفی پروژه کاردانو و رمزارز ADA بودیم. اکنون هم در کنار Cardano Foundation و EMURGO، از مهم ترین پشتیبانان پلتفرم کاردانو محسوب می‌شود.

خالق کاردانو چارلز هاسکینسون و ویتالیک بپترین خالق اتریوم
چارلز هاسکینسون (سمت راست) و ویتالیک بوترین (سمت چپ) بنیان‌گذاران شبکه اتریوم

حاشیه‌ای امّا جالب! پیشینه پلتفرم کاردانو به ۵ تا ۶ قرن قبل باز می‌گردد. چرا که از نام ریاضیدان ایتالیایی عصر رنسانس یعنی جرولامو کاردانو (Gerolamo Cardano) نشأت گرفته است.

هدف کاردانو چیست؟

کاردانو توانست در مدت زمان خیلی کوتاهی به عنوان یک جایگزین مناسب برای اتریوم شناخته شود. هر دو پلتفرم کاربردهای مشابهی مثل اجرای قراردادهای هوشمند دارند و هدف هر دو نیز خلق یک سیستم غیرمتمرکز و متصل به هم است. کاردانو خود را یک نسخه آپدیت شده از اتریوم می‌داند. همچنین یکی دیگر از اهداف این پلتفرم بلاک چین ارائه خدمات بانکی به افرادی است که به هر دلیلی امکان استفاده از این خدمات را ندارند. اگر بیت کوین را نسل نخستین بلاک‌ چین بدانیم و اتریوم را نسل دوم، کاردانو نسل سوم بلاک‌ چین‌هاست که چالش‌های عدم مقیاس‌پذیری و قراردادهای هوشمند را حل کرده است.

شیوه کار در کاردانو

همانند اتریوم، کاردانو هم در زمره پروژ‌ه‌های بلاک چینی منبع باز (Open-Source) قرار دارد. به طوری که توسعه دهندگان می‌توانند توکن‌ها، برنامه‌های غیرمتمرکز و یا راه حل‌های مقیاس پذیری مختلفی را در این بلاک چین ایجاد کنند و به اجرا برسانند.

همچنین دانستیم که برخلاف بیت کوین و اتریومِ پیش از Merge(!)، کاردانو از الگوریتم PoS پیروی می‌کند. بدین صورت که در صورت مشارکت در امور شبکه و کمک به پیشبرد اهداف پلتفرم، کاربران پاداشی را دریافت می‌کنند. با این تفاوت که به جای تجهیزات ماینینگ و قدرت محاسباتی بیشتر، با دارایی‌های کریپتویی (در اینجا ADA) سر و کار داریم و با استیک این ارزها، پاداشی را دریافت می‌کنیم.

اجزای اکوسیستم کاردانو

بلاک چین کاردانو برای انجام تسک‌های مختلف و همچنین افزایش بهره‌وری به دو بخش جداگانه تقسیم شده است. این دو بخش عبارتند از:

  • لایه تسویه کاردانو (Cardano Settlement Layer یا به اختصار CSL): این لایه برای انجام تراکنش‌های فرد به فرد توسط توکن‌های بومی این شبکه یعنی رمز ارز آدا طراحی شده است. در این لایه بلوک‌های جدید با استفاده از الگوریتم اثبات سهام ایجاد می‌شوند.
  • لایه محاسباتی کاردانو (Cardano Computational Layer یا به اختصار CCL): در این لایه قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند و مسئولیت پردازش تمامی تراکنش‌ها بر عهده‌ آن است.

کاردانو توانست در مدت زمان خیلی کوتاهی به عنوان یک جایگزین مناسب برای اتریوم شناخته شود. هر دو پلتفرم کاربردهای مشابهی مثل اجرای قراردادهای هوشمند دارند و هدف هر دو نیز خلق یک سیستم غیرمتمرکز و متصل به هم است. کاردانو خود را یک نسخه آپدیت شده از اتریوم می‌داند.

همچنین یکی دیگر از اهداف این پلتفرم بلاک چین ارائه خدمات بانکی به افرادی است که به هر دلیلی امکان استفاده از این خدمات را ندارند. اگر بیت کوین را نسل نخستین بلاک‌ چین بدانیم و اتریوم را نسل دوم، کاردانو نسل سوم بلاک‌ چین‌هاست که چالش‌های عدم مقیاس‌پذیری و قراردادهای هوشمند را حل کرده است.

معرفی سرویس‌های شبکه کاردانو

به نقل از مطالب نوشته شده در حساب لینکدین کاردانو، این پروژه فعالیت خود را این گونه شرح می‌دهد:«تامین یک هویت اقتصادی برای افرادی که از آن بی بهره‌اند.».

کاردانو چیست؟

فارغ از صادق یا کاذب بودن این دیدگاه، می‌توان خدمات شبکه کاردانو را در اعطای پاداش، خدمات مالی، تکنولوژی، گسترش صنعت بلاک چین، بهبود نواقص دیگر شبکه‌ها، توسعه قراردادهای هوشمند و مهم تر از همه، غیرمتمرکزسازیی امور مالی و حذف واسطه‌ها خلاصه کرد.

در بخش‌های آتی، با اهداف، کاربردهای توکن ADA، خرید ADA، مکانیزم اجماع، شیوه دریافت پاداش و کیف پول‌های مناسب ADA آشنا خواهیم شد.

پروژه‌های همکار کاردانو

پس از همکاری اسنوپ داگ با سندباکس، سامسونگ با ترون و خرید NFTهای BAYC توسط امنم، دیدیم که وجود نام‌های بزرگ و همکاری با اشخاص یا کمپانی‌های تاثیرگذار، برای رشد پروژه‌ها موثر خواهد بود. در ادامه به مشارکت‌های استراتژیک مهم بنیاد کاردانو (Cardano Foundation) خواهیم پرداخت.

طی رویداد Cardano Summit که در سال ۲۰۲۱ و به منظور معرفی قابلیت‌های قراردادهای هوشمند کاردانو برگزار شد، کاردانو همکاری‌های را با کمپانی‌های Vertree، رایوال (Rival) و AID:Tech اعلام کرد.

  • اولین مشارکت بزرگ این رویداد، با شرکت Vertree و با هدف احیای فضاهای طبیعی و تشویق به درختکاری اعلام شد. این کمپانی به منظور ایمن سازی و ضبط آمار غیرقابل تغییر، شفاف و قابل بازرسی، همکاری با کاردانو را آغاز کرد. در واقع با کمک کاردانو، می‌تواند داده‌ها و اطلاعیه‌های مربوط به درختکاری و فضای سبز در سراسر جهان را رصد کنند.
  • پس از Vertree، نوبت به پلتفرم بازی‌های ویدیویی Rival رسید تا به منظور توسعه معاملات NFT و اعطای جوایز به شرکت کنندگان مسابقات، از امکانات پلتفرم کاردانو استفاده کند.
  • در آخر، کاردانو با AID:tech هم به توافقاتی رسید تا با کمک این بلاک چین، پلتفرم AID:tech بتواند راه حل‌هایی را برای امور مالی، پرداخت ها و بیمه ارائه کند.

یکی از اعضای هیئت مدیره بنیاد کاردانو یعنی فردریک گرگارد (Frederik Gregaard)، بر اهمیت این مشارکت‌ها تاکید داشت و آن‌ها را لازمه پیشرفت و تحقق چشم‌اندازهای کاردانو در دنیای دیجیال و غیرمتمرکز قلمداد کرد.

اهداف کاردانو

پلتفرم بلاک چین کاردانو هنوز هم در حال توسعه است و قصد دارد در پنج فاز جداگانه عرضه شود. اسم هر کدام از این فازها از یک شخصیت مهم تاریخی گرفته شده است و به شرح زیر هستند:

  • Byron: در این فاز که اولین فاز توسعه کاردانو بود و به عنوان فاز پایه نیز شناخته می‌شود، از رمزارز بومی این شبکه یعنی آدا و همچنین کیف پول‌های اختصاصی آن یعنی Yoroi و Daedalus رونمایی شد.
  • Shelley: در این فاز مرکززدایی پلتفرم آغاز شد. با معرفی قابلیت‌هایی مثل سرمایه‌گذاری غیرمستقیم (delegated staking) کاردانو سعی کرد اپراتورهای استخرهای Stake توزیع شده خود را افزایش دهد.
  • Goguen: در این فاز از قراردادهای هوشمند کاردانو رونمایی می‌شود. همچنین توکن‌های Fungible و توکن‌های بی‌همتا (NFT) این پلتفرم نیز در همین مرحله معرفی خواهند شد.
  • Basho: فاز مقیاس‌پذیری کاردانو Basho نام دارد. با این فاز امکان اجرای زنجیره‌های جانبی که به صورت موازی با بلاک چین اصلی اجرا می‌شوند به شبکه افزوده می شود.
  • Voltaire: این فاز، فاز حاکمیتی کاردانو است و با اجرای آن از یک سیستم رای‌گیری و خزانه‌داری جدید رونمایی می‌شود تا کاردانو به یک پروژه عمومی کاملا متکی بر خود تبدیل شود.
اهداف کاردانو

نقشه راه کاردانو

علاوه بر ۵ شخصیت تاثیرگذار که از آن‌ها نام بردیم، کاردانو به آپدیت‌های دیگری چون ترکیب کننده هارد فورک
(Hard Fork Combinator) و آپدیتی تحت عنوان Hydra را در نقشه راه (Roadmap) خود گنجانده است. هارد فورک و سافت فورک

همانطور که احتمالا مطلع هستید، هنگامی که اعضای بلاک چین تصمیم می‌گیرند تا تغییراتی را در ساز و کار پلتفرم ایجاد کنند، مسیر جدیدی را پیش می‌گیرند و این مسیر از نقطه‌ای به نام هارد فورک آغاز می‌شود. طی هارد فورک، یک دفتر کل (Ledger) جدید ایجاد خواهد شد. دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger Technology) چیست؟

حال نکته جالب توجه درباره کاردانو این است که این بلاک چین، یک ترکیب کننده (Combinator) را برای هارد فورک‌های خود طراحی کرده که وظیفه ترکیب پروتکل‌ها را بر عهده دارد. این تکنولوژی به کاردانو اجازه داد تا بدون نیاز به قطع یا راه اندازی مجدد شبکه، از مرحله Byron به فاز Shelley منتقل شود.

در واقع با استفاده از یک Combinator، پس از هر هارد فورک، تاریخچه تراکنش‌های فورک قبل از بین نمی‌رود و فاز جدید بلاک چین، اطلاعات فاز قبلی را در خود ذخیره می‌کند. به عنوان مثال پس از ورود به مرحله گوگن، اطلاعات مربوط به شلی و بایرون در فاز گوگن وجود داشتند.

به طور کلی، این ترکیب کننده امکان تغییرات سریع را برای شبکه فراهم می‌کند.

آپگرید Hydra

می‌دانیم که نگرانی‌های موجود در رابطه با مقیاس پذیری از بین نمی‌رود. بلکه از شبکه‌ای به شبکه دیگر منتقل می‌شود!

حتی کاردانو هم نیاز دارد تا به منظور بهبود مقیاس پذیری، ابتکاراتی را به کار گیرد. چرا که پلتفرم بلندپروازی چون کاردانو، تمایل دارد تا در ابعاد جهانی نام خود را جاودانه کند و از همین رو، باید بتواند با نام‌های بزرگی چون Visa و PayPal رقابت کند.

یعنی اهدافی چون پردازش تعداد بالایی از تراکنش‌ها در هر ثانیه (TPS)، هزینه کم، بدون قطعی و سرعت بالا را محقق سازد. به همین خاطر، کاردانو راه حل لایه ۲ خود را با نام Hydra معرفی خواهد کرد. لایه‌های بلاک چین

Hydra به‌عنوان یک سیستم لایه ۲، میزان تأخیر شبکه را کاهش می‌دهد و با افزایش توان عملیاتی پلتفرم، به دنبال تسریع تراکنش‌ها و ارتقای مقیاس پذیری است. IOHK اعتقاد دارد که Hydra می‌تواند زمان مورد نیاز برای پردازش تراکنش‌های ADA را به کمتر از یک ثانیه کاهش دهد. همچنین با راه حل‌هایی هوشمندانه، در تلاش هستند تا از هزینه‌های شبکه بکاهند.

IOHK همچنان تاریخ رسمی انتشار این آپگرید را اعلام نکرده است. با این حال، پیش تر قرار بود تا این به‌روزرسانی در اواخر سال ۲۰۲۲ و یا اوایل ۲۰۲۳ عرضه شود. با این حال آنطور که به نظر می‌رسد، همچنان می‌بایست منتظر بمانیم. این ممکن است راه اندازی Hydra را به دوران Cardano Basho نزدیک کند، که به دنبال بهبود مقیاس کاردانو است. چرا که برای ادغام لایه دوم و اول شبکه، به زمان قابل توجهی نیاز خواهد بود.

دوران پسا آپدیت…

پس از اجرای کامل این فازها، توسعه دهنده‌های مختلف می‌توانند توکن‌های اختصاصی خود را به راحتی روی این شبکه ایجاد کنند. همچنین با استفاده از این شبکه امکان ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با استفاده از قراردادهای هوشمندی که با زبان برنامه نویسی سطح بالای Plutus نوشته شده‌اند را خواهند داشت. متخصصان بازارهای مالی که هیچ آشنایی با زبان‌های برنامه نویسی ندارند نیز می‌توانند از طریق زبان برنامه نویسی Marlowe قراردادهای هوشمند اختصاصی خود را ایجاد کنند. این زبان برنامه نویسی توسط خود کاردانو خلق شده است و برای این ایجاد شده است که نوشتن قراردادهای هوشمند برای تمامی افراد ممکن باشد. مزایا و معایب کاردانو

زبان برنامه نویسی کاردانو

برای افزایش مقیاس پذیری شبکه، کاردانو از Sidechainها یا زنجیره‌های جانبی رونمایی می‌کند. زنجیره‌های جانبی، بلاک چین‌های جداگانه‌‎ای هستند که به صورت موازی با بلاک چین اصلی (Master chain) اجرا می‌شوند و کاربرد آن‌ها نیز انجام دادن برخی کارهای خاص مثل پردازش میکروتراکنش‌ها، نگه‎داری داده‌های مربوط به کیف پول و اجرای Dappها است. هدف از انجام این کار این است که زنجیره‌های جانبی بار اضافی روی زنجیره اصلی را کاهش دهند و از شلوغ شدن شبکه هم جلوگیری کنند تا تراکنش‌ها خیلی سریع‌تر انجام شوند.

آدا چیست؟

بهترین پاسخ را می‌توانیم از وبسایت رسمی کاردانو دریافت کنیم.

نوع جدیدی از ارزها، ابزاری برای مبادلات مستقیم، بدون واسطه و امن. از هر مکان و برای همه.

همانند اکوسیستم کاردانو، نام ارز ADA هم از یکی از شخصیت‌های مهم تاریخ گرفته شده است. در واقع به ریاضیدان قرن ۱۹ یعنی آدا لاولیس (Ada Lovelace) اشاره دارد که برخی از او به عنوان نخستین برنامه نویس کامپیوتر یاد می‌کنند.

به طور کلی، هر فردی از هر نقطه جهان، می‌تواند از ADA برای انجام مبادلات بدون واسطه و همتا به همتا (Peer-to-Peer) استفاده کند. همانند هر بلاک چین دیگری، هر فعالیت صورت گرفته به وسیله ADA در بلاک‌های زنجیره ثبت می‌شود. بهترین کیف پول‌های کاردانو (ADA) برای موبایل در سال 2023

آدا چه کاربردی در شبکه کاردانو دارد؟

علاوه بر ابزاری برای مبادلات، ADA کاربردی حاکمیتی (Governance) نیز، دارد. به طوری که با هولد و استیک ADA در استخرهای نقدینگی، افراد می‌توانند در تصمیم گیری‌های اکوسیستم مشارکت کنند. همچنین برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) و قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) مختلف روی شبکه، توکن ADA مورد استفاده قرار می‌گیرد. توکن حاکمیتی چیست؟

هماند ETH در پلتفرم اتریوم، در کاردانو هم ADA برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در ازای استیک و پیروی از سیستم اثبات سهام، اعتبارسنجان یا Validatorهای شبکه پاداشی را دریافت خواهند کرد. بررسی جامع استخراج و استیکینگ کاردانو + آموزش استیک کاردانو

آیا آدا از اتریوم بهتر است؟

نمی‌توان پاسخی داد! چرا که هر کدام به نوعی منحصر به فرد هستند و نمی‌توان یک مورد را بهتر از دیگری دانست. با این حال، شاید بتوانیم از جهاتی آن‌ها را تا حدی با یکدیگر بررسی کنیم. تنها تا حدی!

  • حجم معاملات: همانطور که کاملا مشهود است، اتریوم (ETH) در این مورد دست بالاتر را در اختیار دارد. چرا که پلتفرم کوین‌گیکو (CoinGecko) میزان حجم معاملات روزانه این پلتفرم به طور میانگین چیزی بین ۶۵ تا ۷۵ میلیارد دلار تخمین می‌زند که با حجم معاملات ۷۰۰-۸۰۰ میلیون دلاری ADA (به طور متوسط)، فرسنگ‌ها اختلاف دارد!
  • سابقه و محبوبیت: هر دو دارایی در لیست ۱۰ دارایی دیجیتال برتر بر اساس ارزش بازار جای دارند و جزو محبوب ترین ارزهای بازار محسوب می‌شوند. با این وجود، نباید فراموش کنیم که اتریوم پیش از کاردانو و هر پروژه دیگری توسعه قراردادهای هوشمند را آغاز کرد و تعداد Dappهای توسعه یافته بر بستر اتریوم و کاردانو، به ترتیب +۳هزار و +۱هزار اپلیکیشن بوده که گواه از مسیر طولانی تر کاردانو دارد.
  • میزان عرضه: در این شاخصه، اوضاع کمی متفاوت است. زیرا کاردانو عرضه‌ای محدود دارد و حداکثر تعداد توکن‌های ADA به ۴۵میلیارد واحد محدود است. برخلاف اتریوم که عرضه‌ای نامحدود را داراست و به مرور، شاهد افزایش توکن‌های در گردش هستیم. البته که مکانیزم‌هایی مانند EIP-1559، به توکن سوزی بیشتر کمک کرده‌اند.
  • مقیاس پذیری: علی رغم مرج اتریوم و مهاجرت به اثبات سهام، کماکان میزان تراکنش‌های پردازش شده در هر ثانیه (TPS) شبکه اتریوم عددی بین ۲۰-۳۰ را نشان می‌دهد. (طبق داده‌های پلتفرم ETHTPS) در حالی که TPS کاردانو به بالغ بر ۲۵۰ تراکنش می‌رسد. البته که در اینجا، نباید میزان ترافیک شبکه‌ها و حجم معاملات که از آن گفتیم را نادیده بگیریم.
مقایسه کاردانو و اتریوم
نگاهی اجمالی بر ADA و ETH

صحبت از مکانیزم‌های اجماع شد. بد نیست اگر نگاهی بر دو الگوریتم اجماع بیاندازیم!

اثبات کار چیست؟

اثبات کار، الگوریتمی است که امنیت خیلی از شبکه‌های بلاک چین مثل بیت کوین و اتریوم را تامین می‌کند. رمزارزها برخلاف ارزهای دیگر هیچ واحد مرکزی که مسئول تامین امنیت و پایداری شبکه باشد ندارند و به همین خاطر برای اینکه شبکه بتواند به کار خود ادامه دهد، به یک سیستم اعتبارسنجی مثل Proof-of-Work نیاز است. یکی از بزرگترین مشکلات بلاک چین که با الگوریتم PoW حل می‌شود، مشکل Double-Spending یا دوبار خرج کردن است که حل آن بدون داشتن واحد مرکزی تقریبا غیرممکن است. در صورتی که کاربران بتوانند دوبار از سکه‌های خود استفاده کنند، باعث افزایش تعداد ذخیره شبکه خواهند شد و ارز موردنظر کاملا غیرقابل پیشبینی و بی ارزش می‌شود.

دوبار خرج کردن در دنیای ارزهای دیجیتال به سادگی کپی پیست کردن یک فایل یا ارسال ایمیل به چند نفر است. به همین خاطر از ماینرها برای تایید تمامی تراکنش‌های شبکه استفاده می‌شود. اما در اینجا یک مشکل بزرگتر وجود دارد. ماینرها ممکن است به جای تایید تراکنش‌های صحیح، تراکنش‌های اشتباه خودشان را تایید کنند. به همین خاطر الگوریتم اثبات کار خلق شد تا فقط افراد قابل اعتماد بتوانند تراکنش‌ها را تایید نمایند.

در این روش ماینرها به میزان بسیار زیادی توان پردازشی نیاز دارند تا بتوانند محاسبات مربوط به رمزنگاری تراکنش‌ها را انجام دهند. برای تامین چنین توان پردازشی‌ای، علاوه بر هزینه خرید تجهیزات، برق مصرفی هم هزینه زیادی به کاربر تحمیل می‌کند. در چنین شرایطی او ترجیح می‌دهد به جای خرابکاری در شبکه، از تجهیزات خود برای ماینینگ و کسب درآمد استفاده کند. زیرا چیزی که با خرابکاری در شبکه به دست می‌آورد خیلی کمتر از هزینه خرید تجهیزات، برق و… است.

اثبات سهام چیست؟

اثبات سهام یا Proof-of-Stake یک روش نسبتا جدید برای تامین امنیت شبکه است. در این روش کاربر با استفاده از سکه‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند تراکنش‌ها را تایید کند. هر کاربری که تعداد سکه‌های بیشتری در اختیار داشته باشد، قدرت ماینینگ بیشتری هم دارد. اثبات سهام به عنوان روش جایگزین برای اثبات کار به شمار می‌رود و هدف آن از بین بردن مشکلات ذاتی Proof-of-Work است. بررسی جامع استخراج و استیکینگ کاردانو + آموزش استیک کاردانو

همانطور که گفته شد در متد اثبات کار باید برق زیادی برای انجام محاسبات مصرف شود برای مثال در سال ۲۰۱۵ برق مصرفی برای انتقال یک بیت کوین، با برق مصرفی ۱.۵ خانواده آمریکایی در کل روز برابر بود. این میزان مصرف برق مشکلاتی مثل گرمایش جهانی، آلودگی‌های زیست محیطی و… را در پی دارد. علاوه بر این شبکه‌هایی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند به شدت در معرض حمله ۵۱ درصدی هستند.

حمله ۵۱٪ زمانی رخ می‌دهد که به دلیل کاهش تعداد ماینرها، یک ماینر یا گروهی از آن‌ها بیش از ۵۱٪ توان پردازشی شبکه را تامین کند. در چنین شرایطی ماینر تمامی تراکنش‌های خودش را (که می‌توانند غیرمعتبر هم باشند) را تایید خواهد کرد و تمامی تراکنش‌های دیگران را هم رد می‌کند. به این دلایل خیلی از شبکه‌هایی که در سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند، به جای استفاده از الگوریتم اثبات کار، از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کنند.

اوروبوروس ماری که دم خود را می‌خورد الگوریتم اثبات سهام کاردانو
اوروبوروس در افسانه‌های کهن به معنی مار یا اژدهایی است که دم خود را می‌خورد و به بی‌نهایت بودن و جاودانگی اشاره دارد. کاردانو نام الگوریتم خود را از این سمبل الهام گرفته است.

الگوریتم اثبات سهام اوروبوروس چگونه کار می‌کند؟

اوروبوروس یک الگوریتم اثبات سهام متفاوت است که مسئولیت تامین امنیت شبکه کاردانو به آن سپرده شده است. در این الگوریتم زمان واقعی به دوره‌هایی به نام Epoch تقسیم می‌شود و هر Epoch هم به دوره‌های زمانی کوتاه‌تری به اسم اسلات (Slot) تقسیم شده است. مدت زمان هر اسلات قابل تغییر است و با رای‌گیری مشخص خواهد شد. همچنین هر دوره زمانی که پایان می‌یابد با یک دوره زمانی دیگر جایگزین خواهد شد.

در این الگوریتم هر اسلات دارای یک لیدر است که از طریق رای‌گیری و توسط دارندگان رمزارز آدا تعیین خواهد شد. اسلات لیدر مسئولیت ایجاد و تایید بلاک‌های شبکه را برعهده دارد اما در طی یک دوره زمانی، هر لیدر فقط می‌تواند یک بلاک ایجاد کند. این موضوع باعث می‌شود که قدرت در بین تمامی کاربران تقسیم شود و یک فرد یا گروهی از افراد نتوانند کنترل شبکه را در اختیار بگیرند. همچنین در صورتی که اسلات لیدر به هر دلیلی نتواند بلاک موردنظر را در مدت زمان مشخص ایجاد کند، حق ایجاد بلاک از او گرفته می‌شود و پاداشی هم به او تعلق نمی‌گیرد.

در الگوریتم اوروبورس، اسلات لیدر فقط یک نفر نیست بلکه مجموعه‌ای از افراد هستند که داخل یک استخر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همه افراد می‌توانند این استخرها را ایجاد کنند اما بهتر است فرد ایجادکننده مقداری دانش فنی داشته باشد. سپس افراد مختلف می‌توانند سکه‌های آدا را داخل استخر سپرده‌گذاری کنند. هرچقدر که میزان سکه‌های موجود در یک استخر بیشتر باشد، امکان انتخاب آن به عنوان اسلات لیدر هم بیشتر خواهد بود. در نهایت پس از پایان Epoch (هر پنج روز یکبار) پاداش‌ها بین فرد ایجاد کننده استخر و افرادی که داخل آن سپرده گذاری کرده‌اند تقسیم خواهد شد. مقدار جوایز هم به این بستگی دارد که هر نفر چه مقدار سکه داخل استخر سرمایه گذاری کرده است.

مکانیزم اجماع کاردانو

در این روش هرچقدر که تعداد سکه‌های در اختیار یک فرد بیشتر باشد، توان پردازشی بیشتری هم خواهد داشت و می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را تایید کند. برای مثال ماینری که ۳٪ از کل رمزارزهای شبکه را در اختیار دارد، فقط می‌تواند ۳٪ از کل بلاک‌ها را ماین کند.

آینده کاردانو

بدون شک قیمت لحظه‌ای کاردانو و قیمت ADA در آینده، از جذاب ترین موارد جستجو شده در مرورگر معامله گران کریپتویی است! به سبب نوسانات بالای بازار کریپتو و شرایط اقتصادی نه چندان باثبات در مقیاس کلان، طبیعتا نمی‌توان اهداف قیمتی کاردانو را به طور دقیق مشخص کرد. با این حال برای یک دیدگاه کلی در رابطه با آینده کاردانو، یکی از پیشبینی‌های احتمالی آیند کاردانو را بررسی می‌کنیم.

  • پایان سال ۲۰۲۳: در صورت به ثمر نشستن اهداف کاردانو، احتمالا شاهد عبور تبدیل مقاومت ۱ دلار به حمایت و شکل گیری یک روند صعودی باشیم.
  • پایان سال ۲۰۲۴: در صورت افزایش همکاری‌ها و اجرای بروزرسانی‌های در نظر گرفته شده، آدا می‌تواند پس از کمی عقب نشینی و اصلاح، به ناحیه ۲.۵ دلار صعود کند.
  • پایان سال ۲۰۲۵: در صورت حرکات امیدوارکننده ارزهای دیجیتال پس از هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴، طبیعتا روند صعودی ADA هم دور از انتظار نیست و می‌توان به سطح ۴ دلاری خوشبین بود.
  • پایان سال ۲۰۳۰: افزایش کاربرد و پذیرش ارزهای دیجیتال از جمله BTC تا دهه بعدی، یک محرک قوی برای افزایش قیمت آلت‌کوین‌های دیگر از جمله ADA خواهد بود. به طور کلی تا این سال، دستیابی به سطح ۱۰ دلار دور از ذهن نیست.

جای دارد مجددا یادآور شویم که هیچ چیز قطعی نیست. چرا که ما درحال گفتگو درباره بازار کریپتو هستیم!

بهترین کیف پول کاردانو چیست؟

در صورتی که قصد خرید و نگهداری رمز ارز ادا کاردانو را دارید، بهتر است از یک کیف پول ایمن و مطمئن برای این کار استفاده کنید. خود کاردانو کیف پول رسمی ددالوس (Daedalus) را معرفی کرده که فقط دارای نسخه دسکتاپ است. دیگر کیف پول‌های مناسب برای آدا از این قرارند:

  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano X
  • کیف پول سخت افزاری Ledger Nano s
  • کیف پول سخت افزاری Trezor Model T
  • کیف پول موبایلی تراست والت
  • کیف پول نرم‌افزاری Yoroi (دارای نسخه وب و موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Atomic (دارای نسخه دسکتاپ و موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Exodus (دارای نسخه دسکتاپ و موبایل)
  • کیف پول نرم‌افزاری Guarda (دارای نسخه وب، دسکتاپ و موبایل)

همچنین بخوانید: بهترین کیف پول‌های کاردانو برای ذخیره ADA در سال 2023

چطور کاردانو بخریم؟

در صورتی که قصد خرید رمز ارز ادا کاردانو را دارید، به راحتی می‌توانید در صفحه خرید و فروش ADA با پرداخت معادلی ریالی آن، به سرعت مقدار خریداری شده را در کیف پول خود دریافت کنید.

در طول سال جاری و همچنین به صورت کلی قیمت کاردانو با افزایش چشمگیری روبرو بوده است و به همین دلیل می‌توان آن را یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری دانست. همچنین این رمز ارز توانایی آن را دارد که بخش زیادی از بازار اتریوم را تصاحب کند. پیش از خرید، مطالعه این مقاله را فراموش نکنید: ۵ نکته مهم که باید قبل از خرید ارز دیجیتال کاردانو (ADA) بدانید!

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

5

نظر مخاطبان (0)