زنان چه نقشی در دنیای کریپتو بازی می‌کنند؟ نگاهی به فعالیت زنان در ارزهای دیجیتال

حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

2 دقیقه

از وقتی که نسل بشر در این کره خاکی چشم به جهان گشود، تقسیم وظایف هم بین زن و مرد به‌وجود آمد. در طی قرن‌ها و هزاره‌ها، مردان برای تامین مایحتاج خانواده دست به فعالیت‌هایی می‌زدند که معمولا لازمه انجام‌ آنها ریسک پذیری و جسارت بود. زنان نیز وظیفه حفظ و نگهداری از خانه و کاشانه را داشتند.

این تقسیم وظایف به اجداد ما کمک می‌کرد تا بتوانند از زمان و منابع، هوشمندانه‌تر استفاده کنند؛ اما حالا، در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیاری از قواعد و اصول قدیمی را از نو ساخته. جهان امروزِ ما حداقل در موارد زیادی، لزومی برای پایبندی به آن شیوه تکراری و قدیمی نمی‌بیند. امروزه بانوان بیشتر از هر زمان دیگری، می‌توانند مسیرهای جدیدی را امتحان کنند که قبلا حضور کم‌رنگ‌تری در آنها داشته‌اند.

در این مقاله از سایت پول نو می‌خواهیم درباره نقشی که بانوان در جهان ارزهای دیجیتال بازی می‌کنند بگوییم و بنویسیم. قصدمان این است که با آمار بررسی کنیم و ببینیم که زنان چقدر در شناخت و فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال جلو رفته‌اند و اصلا این راه چه جذابیت‌هایی برای آنها دارد.

زنان در ارزهای دیجیتال

نگاهی کلی به حضور زنان در عرصه کسب و کار و سرمایه گذاری

سالهاست که زنان در کسب و کارهای مختلف مشغول کار هستند، اما آمارها به ما می‌گوید که از نظر تعداد شاغلین، دچار یک شکاف جنسیتی هستیم. در سطح جهانی، سهم زنان از مشاغل بسیار کمتر از مردان است و حتی در یک شغل یکسان هم معمولا زنان دستمزد کمتری نسبت به مردان دریافت می‌کنند. میانگین جهانی نرخ مشارکت اقتصادیِ زنان نیز حدود ۵۰٪ است که به طرزی مشخص، از نرخ ۸۰ درصدی مشارکت اقتصادی مردان پایین‌تر است.

نرخ مشارکت اقتصادی از تقسیم تعداد جمعیت فعال (مجموع افراد شاغل و افراد غیرشاغل در جستجوی کار) بر تعداد جمعیت در سن کار به‌دست می‌آید. در کشورخودمان هم آمار اشتغال زنان، اختلاف قابل توجهی با مردان دارد. مثلا طبق اطلاعاتی که مرکز آمار ایران در تابستان ۱۴۰۱، منتشر کرده، نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۳.۷٪ بوده است؛ این نرخ در همان بازه زمانی، برای مردان ۶۸.۴٪ اعلام شده بود.

از طرفی دیگر، حضور زنان در فعالیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری به اندازه مردان بالا نیست. البته با گذشت زمان، تعداد زنان سرمایه‌گذار در کل دنیا، افزایش داشته، اما بررسی‌ها نشان داده که سرمایه‌گذاران زن کمتر سراغ دارایی‌های با ریسک بالا (مثل سهام بورس یا ارزهای دیجیتال) می‌روند.

ارزهای دیجیتال و زنان

در سالهای اخیر سهم زنان از مشارکت در دنیای کریپتو چقدر بوده؟

جهان غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال جدا از تمام تفکیک‌های جنسیتی رایج، جاییست که زنان و مردان به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، می‌توانند در جایگاهی برابر مشغول به فعالیت شوند. بااین‌حال در این مارکت نیز حضور زنان به نحو معنی‌داری از مردان کمتر است. اما خبر خوب اینکه در سال‌های اخیر، ورود زنان به بازار رمزارزها بیشتر شده است.

برای مثال، در یک نظرسنجی که شرکت مالی و خدمات سرمایه‌گذاری eToro در سال ۲۰۲۲ ترتیب داد، معلوم شد که سال ۲۰۲۲ سال افزایش مالکان زنِ دارایی‌های دیجیتال بوده است. در هر فصل از این سال، تعدادِ زنانی که سرمایه‌گذار خُرد ارزهای دیجیتال بوده‌اند، نسبت به فصل قبلی بیشتر شده است.

همان‌طور که در نمودار بالا مشخص است، تعدادِ زنان دارنده کریپتو در فصل آخر ۲۰۲۲ (Q4)، حتی از مالکان مرد این نوع دارایی نیز بیشتر افزایش داشته‌ است. در نظر سنجی eToro این هم مشخص شد که در این سال، ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک کلاس دارایی، دومین رتبه را از نظر محبوبیت در بین زنان پیدا کرده است. زنان در این سال، برای نگهداری سرمایه خود، بعد از پول نقد، دارایی‌های رمزنگاری را مورد توجه قرار داده‌اند.

نگاه آماری به فعالیت زنان در دنیای کریپتو

چگونه حضور زنان در دنیای رمز ارزها پررنگ‌تر خواهد شد؟

گفته می‌شود که اعتماد به نفسی که بانوان به توانایی خود در سرمایه‌گذاری دارند، کمتر از مردان است. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵، توسط شرکت سرمایه‌گذاری فیدیلیتی صورت گرفت، مشخص شد که تنها ۹٪ از زنان فکر می‌کنند که نسبت به مردان سرمایه‌گذاری بهتری دارند؛ درحالی‌که وضعیت کلی سرمایه‌گذاری‌های زنان حتی مقدار کمی بهتر و سود‌ده‌تر از مردان است.

علت دیگر حضور کم‌رنگ‌تر بانوان در دنیای کریپتو، ریسک‌گریز بودن آنهاست. این نکته به خودی خود خیلی هم خوب است و بسیاری مواقع، جلوی ضررهای سنگین را می‌گیرد، اما عدم آشنایی با پروژه‌های سودآور رمزنگاری منجر به از دست‌رفتن فرصت هم می‌شود.

زنان در سرمایه‌گذاری محتاط هستند، بنابراین قبل از هرکاری باید به‌اندازه کافی، اطلاعات دقیق، صحیح و قانع‌کننده‌ای نسبت به دارایی مورد نظر کسب کنند. خوشبختانه با گذشت زمان و با افزایش آموزش‌های در دسترس، جامعه شناخت بیشتری از ارزهای دیجیتال پیدا خواهد کرد. در این میان، زنان بیشتری نیز با ارزهای رمزنگاری آشنا خواهند شد.

اگر مایل به کسب آگاهی بیشتر در رابطه با ارزهای دیجیتال هستید، می‌توانید مطالب مفید زیادی را در وبلاگ پول نو پیدا کنید. همچنین قادر خواهید بود که در بخش جستجوی وبلاگ (که در بالای صفحه قابل مشاهده است)، با نوشتن و سرچ‌کردن یک کلمه یا عبارت، محتوای آموزشی از قبل آماده شده را مطالعه کنید.

معرفی چند تن از زنان تاثیرگذار کریپتویی

بد نیست در پایان این مقاله، از چند تن از بانوان فعال در زمینه ارزهای دیجیتال هم نامی به میان آوریم؛ با اینکه گزینه‌های زیادی برای گنجاندن در این لیست وجود دارد، ما سعی کردیم از زنان تاثیرگذاری صحبت کنیم که در شاخه‌های مختلفی از دنیای کریپتو مشغول به فعالیت هستند.

– الیزابت استارک (Elizabeth Stark)

الیزابت استارک یکی از زنان تاثیرگذار دنیای کریپتو و جز معدود بانوانی است که از بنیان‌گذاران یک پروژه شناخته‌شده کریپتویی به‌حساب می‌آید. او مدیرعامل پروژه لایتنینگ است. شبکه لایتنینگ بیت کوین یک پروژه لایه دوم به شمار می‌رود که باعث ارزان‌تر شدن کارمزد تراکنش‌ها شده و سرعت انجام تراکنش‌های BTC را هم بسیار بالا می‌برد.

– ملتم دمیرورز (Meltem Demirors)

ملتم دمیرورز مدیر ارشد استراتژی شرکت کوین شیرز است که در سال ۲۰۱۵ کار در حوزه ارزهای دیجیتال را شروع کرد. کوین شیرز (CoinShares) بزرگترین شرکت اروپاییست که در زمینه سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های دیجیتال کار می‌کند. ملتم قبلا موقعیت‌های شغلی مختلف و قابل‌توجهی مثل ریاست مشترک شورای ارزهای دیجیتال در مجمع جهانی اقتصاد را تجربه کرده است. ملتم در حال حاضر با مشاوره به شرکت‌ها و پروژه‌های رمز ارزی به توسعه آنها کمک می‌کند.

– لی تامپسون (Lea Thompson)

لی تامپسون اولین بار هنگام استفاده از یک رسانه اجتماعی به نام Steemit مجبور شد که با ارزهای دیجیتال کار کند. قبل از این، لی به‌وسیله یکی از دوستانش که به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پرداخت، با کریپتوکارنسی‌ها آشنا شده بود. لی بعد از چند جرقه اولیه، سعی کرد شناخت بیشتری از ارزهای دیجیتال پیدا کند. بعد از این شروع کرد به تولید و انتشار محتواهای آموزشی در شبکه‌های اجتماعی. آموزش‌های لی به صورتی سرگرم‌کننده و به زبانی ساده، مردم را با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا می‌کند. او با نام Girl Gone Crypto در شبکه‌های اجتماعی مختلفی مثل توییتر، تیک تاک، یوتیوب و اینستاگرام فعالیت دارد.

– ملیحه عابدی (Maliha Abidi)

ملیحه عابدی بانوی هنرمند لیست ما است. او یک نویسنده و نقاش است که در زمینه سلامت روان، مسائل اجتماعی زنان و کمک به توانمندسازی آنها فعالیت می‌کند. ملیحه عابدی اصلیتی پاکستانی – آمریکایی دارد و سه کتاب نوشته که روایت کننده داستان‌هایی از زنان در سراسر جهان هستند. ساخت مجموعه NFT مشهوری به نام Women Rise از مهمترین اقدامات او در دنیای رمزارزها بوده. این مجموعه شامل ۱۰,۰۰۰ نقاشی دیجیتال است که هرکدام از آنها تصویری از یک زن با نژاد، طبقه یا شغل متفاوت را نشان می‌دهد.

مسیر کوتاه نیست!

باوجود رشدی که در بین سرمایه‌گذران زن شاهد هستیم، می‌دانیم که باز هم تعداد زنانی که در بازار کریپتو فعالند کمتر از مردان است. البته تفاوت به اینجا ختم نمی‌شود. متاسفانه حضور بانوان در بین بنیان‌گذاران و صاحبان ایده در این حوزه، با اختلاف زیادی، کمتر از مردان است. در واقع فعلا تنها ۵٪ از بنیان‌گذاران شرکت‌هایی که در زمینه ارز دیجیتال مشغول به کارند را زنان تشکیل می‌دهند. تا زمانی‌که وضع به‌این‌صورت باشد، دنیای رمزنگاری از بخش قابل توجهی از پتانسیل موجود بی‌بهره خواهد بود. هرچند زنان پیشرویی هم در این مسیر وجود دارند که با شجاعت به راه خود ادامه داده و سعی می‌کنند که به دیگران کمک کنند تا با این وادی کمتر شناخته شده آشنا شوند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)