ماینینگ چیست؟ آشنایی با راه و رسم استخراج ارزهای دیجیتال

ماینینگ (استخراج) ارز دیجیتال چیست
حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

8 دقیقه

استخراج مخصوصا اگر منظورمان چیزی شبیه به استخراج در معدن باشد، یعنی صرف توان و انرژی برای بیرون کشیدن یک ماده معدنی ارزشمند از بستری که این ماده در آن پنهان شده است. فرایند استخراج یا همان معدن‌کاری، شامل همه مراحل یافتن این ماده با ارزش و تبدیل آن به ماهیتی قابل استفاده برای انسان می‌شود.

واژه ماینینگ (Mining) در ارزهای دیجیتال هم از همین مفهوم گرفته شده. ماینینگ ارز دیجیتال مخصوص ارزهایی است که از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند، مانند بیت کوین، دوج کوین، لایت کوین و ...

در این مقاله قرار است درباره ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال با هم صحبت کنیم. البته از آنجایی‌ که نام ماینینگ به نام الگوریتم اجماع اثبات کار پیوند خورده است، بیایید اول کمی دنده عقب برویم و به مفهوم الگوریتم اجماع در بلاک چین هم نگاهی بیندازیم.

آشنایی با نقش الگوریتم اجماع در بلاک چین

کار اصلی یک بلاک چین غیرمتمرکز، ثبت و نگهداری اطلاعات و داده‌های جدید است. درست بودن اطلاعات ثبت شده در بلاک چین، اهمیت خیلی زیادی دارد؛ ازطرفی هیچ نهاد مرکزی مورد اعتمادی هم در سیستم تعریف نشده؛ ایجاد بلاک‌های جدید و نظارت بر درستی اطلاعاتی که در هر بلاک ثبت می‌شود را سیستم‌های کامپیوتری جدا از هم به نام نود (Node) برعهده دارند.

الگوریتم اجماع یعنی روشی که نودها با کمک آن می‌توانند بر سر مورد اعتماد بودن اطلاعات جدیدی که در شبکه ثبت می‌کنند، به توافق برسند. با استفاده از این روش، دیگر خیالمان راحت است که تراکنش‌های جعلی و اطلاعات نادرست در شبکه ثبت نمی‌شود.

نود (Node) چیست؟ آشنایی با مفهوم نُود یا گره در بلاک چین

انواع مختلفی از الگوریتم‌های اجماع طراحی شده است؛ دو تا از معروف‌ترین آن‌ها، روش اجماع اثبات کار (POW) و روش اجماع اثبات سهام (POS) هستند. در الگوریتم اجماع اثبات کار با اجرای عملیات ماینینگ، ثابت می‌شود که برای هر بلاک به‌اندازه لازم، توان و وقت هزینه شده باشد. درحالی‌که اجماع اثبات سهام وابسته به استیک ارزهای دیجیتال است و برای ایجاد اعتماد، تکیه بر ارزش رمزارزهای گرو گذاشته شده دارد.

برای آشنایی بهتر با فرایند استیکینگ ارز دیجیتال می‌توانید به مقاله استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ رجوع بفرمایید.

بررسی مفهوم استخراج و پیش نیازهای آن

ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال عملیاتی است که در آن سیستم‌های کامپیوتری با حل مسائل ریاضی، بلاک‌های تازه و همچنین واحدهای جدیدی از یک نوع ارز دیجیتال POW را به دست آورده و به شبکه اضافه می‌کنند.

برای به‌دست‌آوردن ارزهای دیجیتالی که دارای الگوریتم اجماع اثبات کار هستند، درست مثل استخراج طلا، ذغال‌سنگ و کانی‌های قیمتی، احتیاج به صرف انرژی و انجام کار سخت داریم.

– ماینر

برای استخراج ارز دیجیتال نیازی به کلاه ایمنی و دینامیت نیست. این نوع استخراج از دست ما انسان‌ها برنمی‌آید و دستگاه‌های کامپیوتری با مصرف برق و انرژی زیاد، آن را انجام می‌دهند. به این دستگاه‌ها ماینر (Miner) گفته می‌شود.

– هش ریت یا قدرت استخراج

هش ریت (Hash Rate) معیاری است برای اندازه‌گیری توان محاسباتی و قدرت استخراج. حالا ممکن است بخواهیم به قدرت استخراج در یک سخت‌افزار ماینینگ اشاره کنیم یا اینکه قدرت استخراجِ کل یک شبکه بلاک چین را در نظر بگیریم؛ فرقی نمی‌کند به این معیار، هش ریت یا نرخ هش گفته می‌شود.

هش ریت بر حسب تعداد محاسبات هش در هر ثانیه (H/s) بیان می‌شود. هرچه هش ریت یک دستگاه بیش‌تر باشد؛ یعنی با ابزار قدرتمندتری برای استخراج ارز دیجیتال طرف هستیم. درمورد بلاک چین‌ها هم هش ریت بالاتر به معنای وجود رقابت و ترافیک بیشتر بین ماینرهای شبکه است.

هش ریت بیت کوین چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

– پاداش بلاک در فرایند ماینینگ ارز دیجیتال

فرایند ماینینگ معمولا با پاداش بلاک (Block Reward) هم همراه است؛ ماینرها با هر بلاک جدیدی که استخراج می‌کنند، مقدار مشخصی ارز دیجیتالِ بومی شبکه را جایزه می‌گیرند که به آن پاداش بلاک می‌گوییم. این پاداش در کنار کارمزد تراکنش‌‌ها یکی از عوامل تشویق ماینرهاست، تا با صرف زمان و انرژی به کشف بلاک‌های جدید و ثبت و تایید تراکنش‌ها بپردازند.

مثالی از رابطه ماینینگ، ثبت تراکنش‌ها و پاداش بلاک

بیایید به یک دنیای فرضی برویم. در این دنیا صفی داریم که از اتصال تعدادی جعبه (درست مثل بلاک چینی که از اتصال بلاک‌ها به وجود آمده) تشکیل شده است. درون هرکدام از این جعبه‌ها را می‌توانیم با برگه‌هایی که حاوی اطلاعات و صورت‌حساب تراکنش‌ها هستند، پر کنیم.

به‌جز این جعبه‌های مخصوص هم هیچ نوع بسته دیگری را نمی‌توان به این صف و زنجیره اضافه کرد. اما خود این جعبه‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟ دستگاهی وجود دارد که فقط از آن می‌توانیم این بسته‌های مخصوص را جایزه بگیریم. هرکس بخواهد می‌تواند با شرکت در مسابقه حدس عدد درست، به جمع متقاضیان جایزه بپیوندد. با هر حدس درست، جعبه جدیدی از این دستگاه بیرون می‌آید که مقداری سکه درون خود دارد.

روال کار این است که استخراج‌کننده هر جعبه، اول سکه‌های درون آن را برای خود برمی‌دارد و بعد هم در ازای دریافت مقداری پول از افرادی که می‌خواهند اطلاعاتی را به زنجیره اصلی اضافه کنند، اطلاعات آنها را می‌گیرد، در جعبه می‌گذارد و آن بسته را به زنجیره اصلی جعبه‌ها، برای همیشه، متصل می‌کند.

روش‌های استخراج ارزهای دیجیتال

فرقی نمی‌کند که کدام یک از ارزهای دیجیتال اثبات کار برای استخراج را انتخاب کنیم؛ چند راه کلی برای استخراج این ارزها وجود دارد که در اینجا به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

استخراج انفرادی – Solo Mining

در این نوع استخراج، یک فرد به‌تنهایی تمام ابزار لازم برای تبدیل‌شدن به یک نود ماینر را فراهم کرده و مستقیما به بلاک ‌چین وصل می‌شود. استخراج انفرادی در همه انواع ارزها جواب نمی‌دهد؛ مثل بیت کوین که رقابت در استخراج آن بسیار زیاد است.

بنابراین، این مدل در حالت ساده‌ای که صرفا از یک یا چند دستگاه استفاده شده باشد، چندان به‌‌صرفه نیست؛ چون هزینه راه‌اندازی اولیه به‌ اضافه قیمت برق مصرفی، معمولا کمتر از درآمد حاصل از ماین بیت کوین خواهد بود.

مزرعه استخراج – Farm Mining

این حالت نیز می‌تواند نوعی استخراج انفرادی محسوب شود؛ اما تعداد دستگاه‌هایی که به پشتوانه آنها عملیات ماینینگ انجام می‌گیرد، خیلی بیش‌تر از حالت قبلی است. در مدل فارم ماینینگ تعداد زیادی از دستگاه‌های سخت‌افزاری مخصوص ماین، در یک مکان جمع می‌شوند تا قدرت حل مسئله بسیار بالا رود. این روش خیلی گران است؛ اما می‌توان برای یک بازدهی خوب به آن امیدوار بود.

استخراج ابری – Cloud Mining

در استخراج ابری، نیازی به خرید و استفاده از دستگاه‌های گران استخراج نداریم. با کلود ماینینگ در اصل از خدمات شرکت‌هایی که ظرفیت دستگاه‌های ماینینگ خود را به‌صورت ابری اجاره می‌دهند، بهره می‌بریم. در زمان نوشتن این مقاله، سایت‌هایی مثل GMINERS و ECOS در زمینه ارائه خدمات استخراج ابری فعالیت می‌کنند.

این راه شبیه استفاده از خدمات ابری برای ذخیره‌سازی فایل‌هاست که با کمک اینترنت قابل‌استفاده است. باتوجه‌ به مقدارِ هزینه‌های اشتراک که در این روش باید پرداخت شود، استخراج ابری برای کسب سود از ماینینگ، خیلی مناسب به نظر نمی‌رسد.

استخر استخراج – Mining Pool

استخر استخراج راهی است برای ایجاد هم‌افزایی قدرت بین تعداد زیادی از دستگاه‌های ماینینگ. دستگاه‌هایی که متعلق به اشخاص متفاوتی بوده و مکان استقرارشان نیز با هم فرق می‌کند؛ اما همه با هم توان پردازشی خود را، چه کم باشد و چه زیاد، به اشتراک گذاشته و به‌اندازه این توان هم حق سهم می‌گیرند.

یعنی در نهایت، هرچقدر ارز دیجیتال که توسط یک استخر استخراج شده باشد، در دوره‌های زمانی مشخص و بعد از کسر هزینه‌های استخر، بین همه مشارکت‌کنندگان استخر توزیع خواهد شد.

هر فرد به نسبت مقدار قدرت استخراج یا هش ریتی که در اختیار استخر ماینینگ گذاشته، از ارزهای استخراج شده در آن سهم می‌گیرد. ماینینگ به وسیله استخرهای استخراج، اگر ازطریق استخر معتبری صورت بگیرد، می‌تواند یکی از راه‌های مناسب جهت کسب سود باشد.

باتوجه‌به سودآوری هر استخر و درآمدی که مالکان آن بابت حق عضویت از شما دریافت می‌کنند، استخرهای زیادی راه‌اندازی شده‌اند. با سنجیدن و مقایسه مواردی مثل اعتبار، هزینه عضویت، قدرت استخراج، شفافیت، سیستم پشتیبانی از مشتری و مدل پرداخت درآمدها در استخرهای مختلف، می‌توانیم بهترین استخرهای ارز دیجیتال را پیدا کنیم.

مواد موردنیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال

برای اجرای عملیات ماینینگ ارزهای دیجیتال در قدم اول به سه آیتم نیاز داریم. این سه مورد شامل سخت ‌افزار ماینینگ، نرم‌افزار‌های استخراج ارز دیجیتال و کیف پول یا والت مناسب برای رمزارزی که قصد استخراج آن را داریم، هستند.

کیف پول استخراج ارز دیجیتال

همان‌طور که برای ذخیره امن ارزهای دیجیتالی که خریداری می‌کنید به یک والت احتیاج دارید، برای نگهداری از ارزهایی که با روش ماینینگ به دست می‌آورید هم باید یک کیف پول کریپتویی داشته باشید.

در وب‌سایت رسمی هر ارز دیجیتال، والت‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای ذخیره آن ارز استفاده کرد، معرفی شده‌اند. اگر مایل هستید که با راه و رمز انتخاب والت بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله کیف پول ارز دیجیتال چیست را مطالعه کنید.

برنامه‌های استخراج ارز دیجیتال

استخراج هر رمز ارز نیازمند نرم‌افزاری است که باید بر روی سیستم موجود باشد. با کمک نرم افزار ماینینگ، سخت افزارهای استخراج می‌توانند کار خود را به‌درستی انجام دهند.

روی بسیاری از دستگاه‌های مخصوص استخراج، برنامه ماینینگ ارز دیجیتال به طور پیش‌فرض نصب شده است؛ اما باز هم برای استفاده از قطعاتی مثل CPU یا GPU، مدیریت حرفه‌ای‌ فرایند استخراج یا کنترل یک مزرعه استخراج، نرم افزارهایی تولید شدند که برای کمک به ماینرها تخصصی‌تر کار می‌کنند.

برای مثال نرم‌افزار CGMiner از نرم‌ افزارهایی است که برای استخراج بیت کوین و لایت کوین به کار می‌رود. نرم‌افزارهای دیگری هم هستند که برای سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند یا امکان مدیریت استخراجِ چند ارز مختلف را به ما می‌دهند.

آشنایی با انواع سخت افزارهای استخراج ارز دیجیتال

برای استخراج ارزهای دیجیتال به دستگاه‌های کامپیوتری احتیاج داریم که بتوانند معادلات سخت ریاضی را حل کنند. بسته به ارز دیجیتالی که استخراج می‌کنیم و تعداد کل ماینرهایی که برای استخراج یک نوع ارز با هم رقابت می‌کنند، نوع قطعه‌ سخت‌افزاری مورد نیازمان هم فرق خواهد کرد.

در طول زمان، بیش‌تر از چهار نوع سخت‌افزار برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده شده است:

  • CPU (واحد پردازنده مرکزی کامپیوتر): از ابتدایی‌ترین سخت‌افزارهایی بود که برای ماینینگ ارز دیجیتال به کار گرفته شد. در اوایل پیدایش ارزهای دیجیتال، می‌توانستیم تعداد بسیار زیادی از ارزی مانند بیت کوین را تنها با CPU کامپیوتر معمولی خودمان استخراج کنیم؛ اما الان با رشد فوق‌العاده هش ریتِ شبکه بیت کوین (و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر) استفاده از این قطعه رواج خود را ازدست‌داده است.
  • GPU (واحد پردازنده گرافیکی): جزء اصلی کارت گرافیکی است که در رایانه‌ها وجود دارد. به‌جز تولید تصویر بر روی مانیتور کامپیوتر، از کارت گرافیک برای استخراج ارز دیجیتال هم استفاده می‌شود. این قطعه از نظر قدرت استخراج، قوی‌تر از CPUها عمل می‌کرد؛ ولی با روی کار آمدن سخت افزارهای جدیدتری FPGA و ایسیک‌ها، مزیت رقابتی ،GPU روزبه‌روز کم‌تر شد.
  • FPGA (مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر): این نوع از قطعات طوری ساخته شدند که مشتری بعد از خرید آنها، می‌توانست با برنامه‌ریزی مشخص کند که دستگاه چه نوع عملیاتی را به‌صورت انحصاری انجام دهد؛ بعضی از FPGAها را برای یک‌بار و بعضی دیگر را چندین و چند بار می‌توان دوباره برنامه‌ریزی کرد. قطعات FPGA نسبت به CPU و GPU ها، سرعت عمل بالاتر و مصرف برق کمتری دارند.
  • ASIC (مدار مجتمع با کاربرد خاص): این قطعات سخت‌افزاری شامل مدارهایی هستند که از اول، تنها برای انجام یک نوع کار طراحی می‌شوند. هر نوع ای‌سیک تا آخر عمر فقط می‌تواند یک نوع عملیات را اجرا کند. دستگاه‌های ای‌سیک برای انجام وظایف متفاوتی ساخته می‌شوند؛ اما در عملکرد یک دستگاه ASIC تنوعی وجود ندارد.

 کارایی و قدرت هش این قطعات خیلی بهتر از سه گزینه قبلی است؛ به همین علت در حال حاضر، برای استخراج ارزهای دیجیتال مشهوری که هش ریت بالایی دارند (مانند بیت کوین)، ای‌سیک‌ها مناسب‌ترین و بهترین دستگاه ماینر شناخته می‌شوند.

آیا استخراج ارز دیجیتال با گوشی امکان‌پذیر است؟

بله که می‌شود؛ کار نشد ندارد. یک گوشی موبایل هم از سخت‌افزارهایی تشکیل شده که هرچند نسبت به ماینرهای واقعی خیلی ضعیف‌ترند؛ اما می‌توانند بخش کوچکی از بار پردازش استخراج ارز دیجیتال را به دوش بکشند.

البته از آنجا که دوست داریم وجدانمان سبک بماند، بگذارید راستش را بگوییم و خودمان را راحت کنیم. استخراج ارزهای دیجیتال با موبایل، مثل این است که بخواهید با چاقوی کُند آشپزخانه تنه یک درخت تنومند را قطع کنید. بله، دقیقا به همان اندازه منطقی!

بعضی از نرم‌افزار‌های استخراج موبایل برای استخراج انفرادی و برخی دیگر برای استخراج با پیوستن به یک استخر ارز دیجیتال طراحی شده‌اند. سایت‌هایی مثل F2Pool و ANTPool دو نمونه برنامه استخراج ارز دیجیتال اندروید و ios هستند.

لطفا توجه داشته باشید که آوردن نام این برنامه‌ها صرفا برای آشنایی شماست و به‌هیچ‌وجه به معنای تشویق یا تأیید سرمایه‌گذاری در آنها نیست. اگر موبایل خود را برای استخراج رمز ارزها به کار بیندازیم، احتمالا قبل از اینکه چیزی دستگیرمان شود، مجبور به خرید دوباره یک گوشی خواهیم شد.

با وجود همه معایبی که استخراج ارز دیجیتال با گوشی دارد، اگر باز هم مایل به امتحان این روش بودید، حواستان را به یک نکته جمع کنید؛ مهم است که هنگام دانلود و نصب برنامه، حتما از معتبر بودن لینک دانلود و فایل برنامه مطمئن باشید.

به‌جز آنچه گفتیم، برنامه‌های موبایلی هم هستند که به شما کمک می‌کنند، بدون درگیرکردن قطعات دستگاه خود، با استفاده از خدمات ابری، به استخراج ابری ارزهای دیجیتال بپردازید. استخراج ارز دیجیتال با موبایل (اگر از ناچیز بودن سود آن بگذریم) احتمالا بهتر از دو مورد دیگر است؛ چون حداقل سخت افزار گوشی سالم می‌ماند و زیر فشار بی‌امان پردازش از بین نمی‌رود.

ماینر گیت (MinerGate)

ماینر گیت نام یک استخر استخراج مشهور است که برای مدتی در ایران نامش بر سر زبان‌ها افتاده بود. در آن دوره افراد بسیاری به دنبال دانلود نرم افزار MinerGate و کسب درآمد با موبایل بودند. این استخر امکان مشارکت در استخراج ارزهای دیجیتال مختلفی مثل، بیت کوین، اتریوم، مونرو و لایت کوین را فراهم می‌کند. باتوجه‌ به سوالاتی که درباره نرم افزار ماینر گیت از ما پرسیده می‌شود، تصمیم گرفتیم درباره این استخر ماینینگ کمی بیش‌تر صحبت کنیم.

استخر ماینرگیت در سال ۲۰۱۴ به راه افتاد. برای شروع کار با آن، باید نرم‌افزار ماینر گیت را دانلود و در آن ثبت‌نام کنیم؛ بعدازاین به ما اجازه می‌دهد که از دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر خانگی یا موبایل، برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کنیم.

مشکلاتی نیز درباره کار با این استخر مطرح شده است. مواردی مثل مشکل در برداشت از کیف پول استخراج یا گزارش‌های زیادی که مربوط به دزدیده‌شدن توان هش سخت افزارها در این استخر بوده است.

به‌غیراز همه اینها، مسئله اساسی هنوز در جای خودش باقیست؛ یعنی ماینر گیت معجزه نمی‌کند؛ اگر دستگاهی مانند موبایل یا لپ‌تاپ (در برابر سخت افزارهای قدرتمندی مثل ای‌سیک‌ها) برای استخراج ارزهای دیجیتال به کار گرفته شود، نمی‌توان منتظر سودی معقول ماند که به هزینه‌های برق و استهلاک قطعات بچربد.

معروف‌ترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

راستی کدام ارزهای دیجیتال برای استخراج مناسب‌اند؟ در ادامه به معرفی چند ارز قابل ماین مهم خواهیم پرداخت.

– استخراج بیت کوین (BTC)

بیت کوین، ارز دیجیتال اصلی مارکت است که تقریبا تمام پیشرفت‌ها در زمینه استخراج را مدیون ماینرهای آن هستیم. برای BTC محدودیت عرضه وجود دارد و نهایتا ۲۱ میلیون بیت کوین می‌تواند تولید شود. در زمان نوشتن این مقاله هر ماینر با تولید هر بلاک، ۶.۵ واحد BTC جایزه می‌گیرد. این مقدار هر چهار سال (بعد از تولید ۲۱۰,۰۰۰ بلاک) طی فرایند هاوینگ بیت کوین نصف می‌شود.

– ماینینگ ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک (ETC)

مهاجرت اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار به روش اثبات سهام، ممکن است خبر خوبی برای خویشاوند قدیمی اتریوم یعنی اتریوم کلاسیک باشد. به دلیل شباهت زیرساخت بین این دو بلاک چین، بسیاری از دستگاه‌هایی که قبلا برای استخراج اتریوم به کار می‌رفتند را حالا می‌توان برای ماینینگ اتریوم کلاسیک استفاده قرار کرد.

برای استخراج اتریوم کلاسیک می‌توانیم از دو نوع قطعه سخت‌افزاری GPU و ASIC استفاده کنیم. در سایت اتریوم کلاسیک عنوان شده که این شبکه نسبت به حفظ الگوریتم اثبات کار (که باعث الزام اجرای عملیات ماینینگ می‌شود) کاملا متعهد است.

– استخراج ترون (TRX)

در سال‌های ابتدایی وجود رمزارزها، بزرگ‌ترین ارزهای شناخته شده با روش ماینینگ تولید می‌شدند. ارزهای دیجیتال دیگری هم بودند که با مدل استیکینگ ایجاد شوند، اما شهرت کمتری داشتند؛ شاید به همین دلیل باشد که در ذهن بسیاری از کاربران، استخراج به‌عنوان نام دیگرِ روش تولید ارزهای دیجیتال جا افتاده است.

برای تولید واحد‌های جدید ارز ترون، به‌جای استخراج، از روش استیک ارز دیجیتال استفاده می‌شود. یک نود، با ذخیره مقدار مشخصی از ترون، می‌تواند واحدهای جدید TRX را ایجاد کند.

استیک ترون بهتر است یا استخراج آن؛ کدام روش سود بیشتری دارد؟

– ارز دیجیتال کاردانو ADA

کاردانو هم مانند ترون درواقع استیک می‌شود. با استیک و قفل کردن ارز بومی کاردانو، ADA، در شبکه آن، هم به تولید ارزهای جدید کاردانو کمک می‌کنیم و هم مقداری سود به عنوان پاداش استیکینگ دریافت خواهیم کرد. آیا استخراج سولانا امکان پذیر است؟

بررسی جامع استخراج و استیکینگ کاردانو + آموزش استیک کاردانو

– استخراج دوج کوین Doge

دوج کوین اولین ارز معروفی است که شکل‌گرفتن آن کلا بر پایه مزاح و شوخی بوده. دوج کوین در سال‌های ابتدایی عمر خود اصلا ارز مهمی محسوب نمی‌شد. اما بعد، مورد توجه افراد مشهوری مثل ایلان ماسک، اسنوپ داگ و مارک کوبان قرار گرفت. این شد که بالاخره به چشم مردم آمد.

در دوج کوین زمان تولید هر بلاک جدید (Block Time)‌ ۶۰ ثانیه است. استخراج دوج برخلاف بیت کوین نیاز به محاسبات زیادی ندارد و با دستگاه‌هایی مثل ASIC، GPU و حتی Cpuهای کامپیوترهای خانگی (خیلی پیشنهاد نمی‌شود) قابل استخراج است.

– استخراج ارز دیجیتال مونرو XMR

مونرو ارزی که اراده خود را بر حفظ حریم خصوصی کاربرانش گذاشته، انتخاب بعدی ما است. میزان ناشناس ماندن اطلاعات در تراکنش‌های مونرو خیلی بیشتر از بیت کوین است. تابه‌حال هیچ شخص یا شرکتی نتوانسته از هویت پشت تراکنش‌های غیرمتمرکز آن سر دربیاورد.

نکته جالبی که درمورد استخراج مونرو وجود دارد، علاقه توسعه‌دهندگان آن به برقراری عدالت بین استخراج‌کنندگان مونرو است. الگوریتم استخراج XMR طوری طراحی شده که اصلا اجازه استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند تخصصی مثل ASIC را نمی‌دهد. ارز دیجیتال مونرو با CPU و GPU قابل ماین است.

استخراج ارز دیجیتال و کلام آخر

حالا دیگر می‌دانیم که ماینینگ ارز دیجیتال یعنی چه، با بعضی اصطلاحات مهم مربوط به آن، انواع قطعات سخت‌افزاری استخراج و روش‌های متنوع ماینینگ هم آشنا شدیم. در پایان نیز تعدادی از ارزهای دیجیتال که با استخراج آنها می‌توان به درآمد رسید را معرفی کردیم.

هرگز فراموش نکنید که برای سرمایه‌گذاری و اعتماد به یک پلتفرم، سایت یا نرم‌افزار که در زمینه کریپتوکارنسی کار می‌کند، باید تحقیق مفصلی کنید تا از درستی انتخاب خود مطمئن شوید. حتی ممکن است برخی از سایت‌ها و برنامه‌هایی که در این مقاله نامشان را آوردیم، در آینده تغییر کرده یا به‌دلیل ضعف در امنیت، تحت حملات هکری قرار بگیرند.

امیدواریم که این مقاله شامل پاسخ سوالات شما درباره استخراج ارز دیجیتال بوده باشد. خوشحالمان می‌کنید اگر سوالی دارید یا نکته‌ای را که می‌بینید جا افتاده، با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)