خرید دوج کوین خوب یا بد؛ مزایا و معایب دوج کوین

ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

3 دقیقه

دوج کوین (Dogecoin) با نماد DOGE یک ارز دیجیتال محبوب بین سرمایه‌گذاران آماتور است که بر اساس یک «میم» اینترنتی ساخته شد. میم اینترنتی یک عبارت یا تصویر آنلاین به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز است که معمولاً با هدف شوخی و سرگرمی طراحی می‌شود. در مورد دوج کوین، این میم نوعی سگ ژاپنی به نام شیبا اینو است که خیلی زود تبدیل به سمبل خوش شانسی ارزهای دیجیتال شد. با افزایش محبوبیت این ارز دیجیتال، ممکن است از خودتان بپرسید که آیا وقت آن رسیده است که روی این میم کوین محبوب سرمایه‌گذاری کنید؟ آیا چنین تصمیمی برای سرمایه‌گذاری صحیح است؟ با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب دوج کوین بیشتر آشنا شده و در نهایت بتوانید تصمیم درستی در مورد آن بگیرید.

خرید دوج کوین را فوری و با کمترین کارمزد از پول نو انجام دهید. آشنایی با 10 کیف پول‌ برتر دوج کوین در سال 2023

با وجود اینکه Dogecoin در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک شوخی با بیت کوین ساخته شد، اکنون به یکی از داغ‌ترین ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. این امر بیشتر به خاطر جامعه قوی و نام شناخته شده آن است. به ویژه که میلیاردر معروف، ایلان ماسک نیز Dogecoin را تأیید کرده و از آن با عنوان ارز دیجیتال مردم نام برده است. اما آیا آقای ماسک خالق این ارز دیجیتال است؟ در مقاله خالق دوج کوین به این پرسش پاسخ داده‌ایم.

DOGE؛ میم کوین محبوب مردم

مزایا و معایب دوج کوین

Dogecoin، سال‌ها به عنوان یک ارز دیجیتال برای شوخی و سرگرمی در حاشیه قرار داشت و کمتر از یک سنت معامله می‌شد. اما در سال‌های اخیر، این توکن جایگاهی را در میان با ارزش‌ترین دارایی‌ها در پلتفرم‌های اصلی معاملات ارزهای دیجیتال به دست آورده است.

این میم کوین یکی از پرشورترین جوامع کاربری را در دنیای ارزهای دیجیتال دارد. اما بهتر است صرفاً به خاطر هیجانات تبلیغاتی به سراغ خرید و فروش دوج کوین نروید. قبل از اضافه کردن این میم کوین به پورتفولیوی خود، دانش کافی در مورد آن را کسب کنید. در اینجا به مزایا و معایب دوج کوین خواهیم پرداخت، تا بتوانید تصمیم‌های سرمایه گذاری مناسب‌تری اتخاذ کنید.

در مقاله «دوج کوین چیست» با بلاک چین دوج کوین، سازوکار این شبکه و ارز DOGE به طور کامل آشنا می‌شوید

مزیت دوج کوین چیست؟

بر خلاف سایر رمز ارزها، ارزش DOGE به پشتوانه ارزشی واقعی یا تمایل به کسب درآمد از این ارز وابسته نیست. در مقابل می‌توان گفت، Dogecoin یک نشانه فرهنگی است که ارزش آن به قدرت جامعه و علاقه مشتریان متکی است.

شاید بتوان هدف و ارزش این سکه را از روی نام اختصاری آن یعنی DOGE: Do Only Good Everyday بهتر خلاصه کرد؛ «هر روز فقط کارهای خوب انجام دهید». به همین دلیل است که بسیاری از مردم به سمت این میم کوین کشیده می‌شوند. از نظر آن‌ها هولد کردن DOGE در حکم بلیط ورود به یک جامعه بشردوستانه و سرگرم‌کننده است.

با این وجود، ارزش معاملاتی این توکن تنها به تقاضای بازار بستگی دارد. ارزشمندی دوج بدون وجود هیچ پروژه واقعی یا دارایی برای پشتیبانی از آن، دقیقاً به این امر بستگی دارد که مردم چقدر حاضر هستند بابت آن پول بپردازند.

آیا خرید دوج کوین خوب است؟

دوج کوین و ایلان ماسک

نکته بعدی که هنگام ارزیابی DOGE باید از خود بپرسید این است که آیا خرید دوج کوین با پرتفولیو و تحمل ریسک شما متناسب است یا خیر؟

به طور کلی، ارزهای دیجیتال توسط سرمایه‌گذاران سنتی به عنوان دارایی‌های پر نوسان در نظر گرفته می‌شوند. در حالی که استیبل کوین‌ها هم وجود دارند، قیمت بیشتر ارزهای دیجیتال به‌شدت متغیر است، به‌ویژه آن‌هایی که جدید بوده یا ارزش «واقعی» ندارند.

Dogecoin یکی از این کوین‌هاست. اگرچه قدمت آن به اندازه بیت کوین است، اما به غیر از جامعه‌ای که به بازار آن نیرو می‌بخشد، ارزش واقعی قابل توجهی ندارد. بنابراین، بسیاری از افراد سرمایه‌گذاری در DOGE را یک سرمایه‌گذاری پر ریسک در نظر می‌گیرند. البته افراد زیادی هم با این رمز ارز پولدار شده‌اند. هر چه ریسک یک سرمایه‌ گذاری بالاتر باشد، پاداش آن نیز بیشتر خواهد شد.

ریسک‌پذیری؛ فاکتور مهم در خرید میم کوین‌ها

در واقع، مشکل خرید دوج کوین ریسک بالای ‌آن است. تحمل ریسک، میزان ریسکی است که می‌توانید بدون احساس استرس متحمل شوید. اگر تحمل ریسک بالایی دارید، می‌توانید از سرمایه‌گذاری‌های با ریسک به پاداش بالا مانند سرمایه‌گذاری در Dogecoin و سایر ارزهای دیجیتال بهره‌مند شوید. از سوی دیگر، اگر تحمل ریسک شما پایین است، بهتر است از سرمایه‌گذاری‌های کم سود/کم ریسک استفاده کنید.

بنابراین، در خرید DOGE، به پرتفولیوی خود نگاه کرده و ریسک سرمایه‌گذاری خود را بررسی کنید. اگر علیرغم داشتن یک پرتفولیوی کم ریسک، خرید Dogecoin را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که از ریسک‌های آن مطلع هستید.

موقعیت پولی فعلی نیز می‌تواند مبنایی برای تصمیم‌گیری باشد که دوج کوین بخریم یا نه. از آنجایی که Dogecoin یک سرمایه‌گذاری پر ریسک است، هرگز نباید بیش از توانایی خود در آن سرمایه‌گذاری کنیم. بهترین استراتژی این است که درصد کوچکی از پس انداز خود را به سرمایه گذاری اختصاص دهیم.

یک معیار مناسب برای سلامت مالی، در نظر گرفتن بدترین سناریو است. به طور خلاصه از خودتان بپرسید؛ اگر فردا تمام سرمایه‌گذاری‌ Dogecoin خود را از دست بدهید چه می‌شود؟ آیا می‌توانید با چنین اتفاقی کنار آمده و آن را تحمل کنید؟ اگر جواب‌تان به این سوال مثبت هست، پس درصد درستی از پس انداز خود را به این سرمایه گذاری اختصاص داده‌اید.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

چه زمانی دوج کوین بخریم؟

اگر می‌خواهید در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، بهترین کار این است که استراتژی میانگین‌گیری یا متوسط هزینه دلاری (dollar-cost averaging) را تمرین کنید. با استفاده از این روش، شما در یک دوره زمانی طولانی مقدار کافی خرید می‌کنید. حتی اگر معلوم شود در آن فواصل زمانی قیمت آنقدرها هم پایین نبوده، در نهایت میانگین قیمت خرید شما کاهش خواهد یافت.

بازار کریپتو پر از نوساناتی است که بسته به ارز دیجیتال خاصی که می‌خرید، بسیار متفاوت است. برای کسی که قصد زمان‌بندی خرید کریپتو را دارد، تجزیه و تحلیل تاریخچه رمز ارزها نیز مفید است. به این ترتیب، می‌توان چرخه نوسانات آن ارز دیجیتال را بهتر ارزیابی کرد.

زمان مناسب برای خرید و فروش دوج کوین

بهترین زمان خرید دوج کوین

دقیقاً مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، قیمت DOGE بسته به تقاضای بازار در طول زمان در نوسان است. با این حال، برخلاف بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های دیگر، این میم کوین برای ایجاد ارزش تنها به نیروهای بازار متکی است. به عبارت دیگر، اگر شرایط بازار مناسب باشد، DOGE بسیار پر نوسان خواهد بود. بنابراین، اگر قصد سرمایه‌گذاری در این رمز ارز را دارید، توجه به قیمت آن ضروری است.

به گزارش کوین مارکت کپ، از اول اکتبر ۲۰۱۴، یک واحد Doge حدود ۰.۰۰۰۲۶ دلار ارزش داشت. ارزش آن در زمان نگارش این مقاله حدود ۰.۰۸۷ دلار و ارزش بازار آن حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار است. اگرچه ممکن است این رقم زیاد به نظر نرسد، اما ارزش DOGE از زمانی که به صورت عمومی معامله شد، حدود ۲۴۰ هزار درصد افزایش داشته است. به علاوه، ارزش کل بازار این توکن از بسیاری از شرکت‌ها بیشتر است.

بهترین زمان خرید دوج کوین و هر ارز دیجیتال دیگری، زمانی است که بازارها سراسر قرمز پوش شده و در اصطلاح حمام خون به راه افتاده است. در این زمان است که می‌توانید این میم کوین محبوب و هر رمز ارز دیگری را با قیمت‌های ارزنده‌ای خریداری کنید. بهتر است جهت آمادگی برای خرید در چنین شرایطی، همواره بخشی از سرمایه خود را به صورت نقد نگه دارید.

آینده DOGE

بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال معتقدند که آینده این ارز دیجیتال به شدت وابسته به سفته بازی است و البته این حرف تا حدی هم درست است. بدون یک پروژه قابل اجرا که از این رمز ارز پشتیبانی کند، بعید است که DOGE در گذر زمان تاب بیاورد. با این وجود، این توکن کاربردهای خودش را نیز دارد.

خرید Dogecoin یک راه مناسب برای ورود افراد مبتدی به دنیای ارزهای دیجیتال است، زیرا داشتن ۱۰۰۰ واحد DOGE به ارزش ۸۶ دلار حس موفقیت بیشتری نسبت به نگه داشتن ۰.۰۰۳ بیت کوین یا ۰.۰۴ واحد اتر ایجاد می‌کند. هر چند که بهتر است افراد مبتدی همیشه با مبالغ کم وارد این بازار شوند.

شاید به نظر برسد این ارز دیجیتال نیز خود را خیلی جدی نمی‌گیرد. بنابراین، می‌تواند برای تازه‌کارهایی که در حال کشف دنیای رمزارزها هستند، متفاوت و هیجان‌انگیز باشد. همچنین دوج کوین یک روش پرداختی مناسب نیز به حساب می‌آید، زیرا کارمزدهای این شبکه بسیار پایین است.

دوج کوین بخریم یا نه؟

با تمام این اوصاف، DOGE همچنان پتانسیل خوبی برای سودآوری در کوتاه مدت دارد. شما می‌توانید مقدار مناسبی از آن را (با در نظر گرفتن مزایا و معایب دوج کوین) خریداری کنید، منتظر افزایش قیمت آن باشید و زمانی که به هدف خود رسیدید بفروشید. این کار برای مبتدیانی که به دنبال چشیدن طعم دنیای ارزهای دیجیتال بوده و کهنه‌کارانی که به دنبال نوسان گیری هستند، مناسب است.

اینکه آیا دوج کوین بخریم یا نه کاملاً به انتخاب خودمان بستگی دارد. تا زمانی که از اصول صحیح سرمایه‌گذاری در معاملات خود پیروی کنیم، نباید هیچ مشکلی در محدوده تحمل ریسک قابل قبول، برای ما ایجاد شود.

اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری بلندمدت روی این سکه دارید، از ریسک‌های ناشی از چنین حرکتی آگاه باشید. برخی معتقدند DOGE نمی‌تواند در گذر زمان ارزش خود را حفظ کند، اما شاید روزی ثابت شود که این گفته اشتباه است. جالب است بدانید که علاوه بر معامله دوج کوین، امکان کسب درآمد از طریق استخراج این میم کوین هم وجود دارد که در مقاله استخراج دوج کوین آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

بنابراین، اگر فکر می‌کنید سلامت مالی و رفاه شما مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌گیرد، احتمالاً بیش از آنچه برای وضعیت فعلی شما مناسب است سرمایه‌ گذاری می‌کنید. با این حال، اگر وضعیت مالی شما در وضعیت سبز قرار دارد، حتی اگر تمام سرمایه‌ DOGE خود را از دست بدهید، آسیب چندانی نخواهید دید. از این رو، همیشه با پولی در بازار ارزهای دیجیتال وارد شوید که هیچ احتیاجی به آن ندارید.

پس از خواندن مزایا و معایب دوج کوین، امیدواریم که اکنون آماده تصمیم‌گیری باشید. آیا علاقه‌ای به خرید دوج کوین دارید؟ تحمل ریسک شما چقدر است؟ آیا این میم کوین را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت مناسب می‌دانید یا برای معاملات کوتاه مدت؟ منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طاها موسوی
طاها موسوی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
خرید دوج کوین بهتره یا شیبا برای سود دهی؟

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  طاها موسوی

سلام طاهای عزیز،
هردو این رمز ارزها مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن و میزان ریسک و سوددهی شون متفاوت هست. باید خودتونو باتوجه به میزان ریسک پذیری تان تصمیم به سرمایه گذاری بگیرین
موفق باشین

Ali
Ali
1 سال قبل

سلام دوج کِی رشد میکنه؟
تا قبل سال میلادی رشد میکنه؟

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 سال قبل
پاسخ به  Ali

سلام به صورت زمانی نمیشه دقیق گفت.
رشد دوج کوین وابستگی زیادی به روند بیت کوین داره. اگه بیت کوین روند صعودی پایداری رو آغاز کنه دوج هم میتونه سقف‌های قبلی‌ش رو دوباره ببینه

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

4

نظر مخاطبان (4)