دوج کوین چیست؟ شوخی‌ای که جدی شد!

دوج کوین چیست لوگوی دوج کوین در بغل زن
محمد خزائی

زمان مطالعه :

11 دقیقه

دوج کوین یک رمزارز محبوب است که پس از یک شوخی کوچک ایجاد شد. این ارز که لوگوی آن یک سگ از نژاد شیبا اینو است و با نماد DOGE معامله می‌شود، از سوی دو مهندس کامپیوتر با نام‌های بیلی مارکوس و جکسون پالمر از طریق فورک گرفتن از لایت کوین در سال ۲۰۱۳ به وجود آمد. داستان پیدایش دوج کوین خیلی جالب است و فراز و فرودهای زیادی دارد!

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (DOGE) یک ارز دیجیتال است که در سال 2013 به عنوان یک سیستم پرداختی و با هدف شوخی با بیت کوین کار خود را آغاز کرد و به همین خاطر، لقب «نخستین میم کوین» را به خود اختصاص داد. این میم کوین توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام‌های جکسون پالمر و بیلی مارکوس ایجاد شد. دوج کوین از ارزهای محبوب ایلان ماسک به حساب می‌آید و همانند بیت کوین (BTC)، از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

هرچند می‌توان دوج را یک میم کوین دانست، اما به دلیل جامعه رو به رشد آن و حمایت افراد معروفی مانند ایلان ماسک از این ارز دیجیتال،‌ کارشناسان بازار از آن به عنوان یک کوین آینده‌دار یاد می‌کنند.

البته که علاوه بر دوج کوین، میم‌کوین‌های دیگری هم در بازار معامله می‌شوند و توانسته‌اند به سطوح بالایی از محبوبیت دست یابند. در مقاله بهترین میم کوین‌های سال 2023، به معرفی این کوین‌ها پرداخته‌ایم.

دوج کوین چه کاربردی دارد؟

اکنون که به شناخت مناسبی از دوج کوین دست پیدا کردیم، بد نیست اگر به سوال دوج کوین چه کاربردی دارد؟ پاسخ دهیم:«دوج کوین به عنوان یک شیوه پرداخت و ابزاری برای خرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال به سبب مکانیزم عرضه نامحدود، دوج کوین یک ارز تورمی (Inflationary) به حساب می‌آید و نمی‌توان از آن به عنوان گزینه‌ای مناسب برای حفظ ارزش نام برد.

دوج کوین چطور خلق شد؟

جالب‌ترین یا شاید عجیب‌ترین بخش داستان به‌وجود آمدن ارز دیجیتال دوج این است که قرار بود فقط یک شوخی ساده باشد. همه چیز از انتشار یک توییت شروع شد.

بیلی مارکوس (Billy markus)، که یکی از خالق‌های دوج است، در توییتر خود نوشت که قصد دارد یک پروژه ارز دیجیتال برای به چالش کشیدن بیت کوین راه اندازی کند. این توییت را جکسون پالمر (Jackson Palmer) که آن زمان دیتا آنالیزور شرکت ادوبی بود دید و از آن استقبال کرد. او با مارکوس تماس گرفت و در رابطه با ایده‌ای که منتشر کرده بود با او صحبت کرد. نتیجه این گفتگوی ساده، پیدایش یک پروژه ارز دیجیتال جدید با نام دوج کوین (Doge Coin) بود که بیلی مارکوس آن را در سال ۲۰۱۳ و راه‌اندازی کرد. 

بیلی مارکوس و جکسون پالمر، خالقان دوج کوین لوگوی ارز دیجیتال دوج
بیلی مارکوس و جکسون پالمر، خالقان میم کوین دوج.

البته حتی پس از راه‌اندازی و توسعه نیز، هیچ‌کس این پروژه را جدی نمی‌گرفت و تلاشی برای معرفی آن به جامعه نمی‌کرد. بنیان‌گذاران دوج بر این عقیده بودند که ارزهای دیجیتال و شبکه‌های آن‌ها باید کمی از این فضای جدی دور شوند؛ بنابراین دوج کوین را فقط یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه می‌دانستند و هیچ قصدی برای گسترش جامعه کاربران آن نداشتند.

اما پس از مدتی دوج کوین کم کم معروف شد و کاربران و طرفدارانی پیدا کرد. کاربرانی که از دوج کوین استفاده می‌کردند معتقد بودند که این پروژه دوست داشتنی، نباید به این اندازه گمنام باشد و کاربران بیشتری باید از آن استفاده کنند. این افراد تصمیم گرفتند برای معرفی شبکه و ارز دیجیتال دوج ،‌ از آن برای پرداخت هزینه‌های خدمات اینترنتی و استفاده از محتواهای موجود در دنیای وب استفاده کنند. همچنین آن‌ها از دوج کوین به‌عنوان انعام برای تشویق تولیدکنندگان محتوا در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند. کاربردهای خیریه و جمع‌آوری اعانه و کمک برای افراد نیازمند هم دلیل دیگر محبوبیت دوج بود.

این روش‌ها کارساز بود و به‌مرور نام دوج میان فعالان حوزه وب و شبکه‌های اجتماعی پخش شد و این آغاز فعالیت جدی رمزارز DOGE بود. این رمزارز بیش از اینکه در بین جامعه اصلی کاربران بازار کریپتو محبوب باشد در جوامع کوچک‌تر معروف است و باعث شده که افراد خارج از دنیای رمزارزها نیز به این دنیا علاقه‌مند باشند. خیلی از سالمندان در آمریکا از این رمزارز برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند و یکی از ارزهای محبوب در خانه‌های سالمندان آمریکا به شمار می‌رود!

توکنومیکس دوج کوین

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، توکنومیکس دوج کوین بدین صورت طراحی شده که این شبکه، از یک مکانیزم عرضه نامحدود پیروی می‌کند و به مرور به تعداد توکن‌های در گردش آن افزوده می‌شود. در زمان بروزرسانی این مطلب، تعداد سکّه‌های در گردش DOGE به 140.5 میلیارد واحد می‌رسد.

ارز دیجیتال دوج کوین چطور کار می‌کند؟

دوج کوین هم مثل بیت کوین و اتریوم یک ارز رمزنگاری شده است که روی شبکه بلاک چین اجرا می‌شود. بلاک چین چیست؟ بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده و امن است که تمامی تراکنش‌ها روی آن ثبت می‌شود. نودهای فعال در شبکه یک نسخه از این دفتر کل را در اختیار دارند و هر زمان که تراکنش جدیدی انجام می‌شود، اطلاعات آن داخل بلاک چین ثبت می‌شوند. از آن‌جایی که دوج یک هارد فورک از شبکه لایت کوین است و خود لایت کوین هم از بیت کوین گرفته شده است؛ این شبکه‌ها شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. تمام این شبکه‌ها از یک مکانیزم به نام Proof-of-Work برای استخراج کوین‌های جدید استفاده می‌کنند. به دلیل شباهت پروسه ماینینگ لایت کوین و این ارز دیجیتال، کاربران می‌توانند به صورت همزمان بلاک‌های هر دو شبکه را ماین کنند.

قیمت لحظه ای دوج کوین

در ازای تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلوک‌ها، ماینرهای دوج کوین، به عنوان پاداش این توکن را دریافت می‌کنند و بعدتر می‌توانند توکن‌های خود را در صرافی‌های مختلف مثل پول نو، به فروش برسانند. پیشنهاداتی مبنی بر تبدیل دوج کوین به یک ارز پرداختی وجود دارد، اما یکی از معایب این ارز دیجیتال که آن را به گزینه خوبی برای پرداخت تبدیل نمی‌کند، نبود سقف کل و محدودیت عرضه دوج کوین است. در نتیجه دوج به طور ذاتی یک ارز تورمی محسوب می‌شود.

تفاوت دوج کوین و بیت کوین چیست؟

با توجه به اینکه دوج ، شاخه‌ای از بیت کوین است، بدیهی است که این دو، شباهت‌های ساختاری زیادی داشته باشند ولی ویژگی‌هایی، این دو را با هم متفاوت کرده است. در جدول زیر به تفاوت دوج کوین و بیت کوین پرداخته شده است:

دوج کوینبیت کوین
دوج کوین یک ارز تورمی است و تعداد کل کوین‌های آن نامحدود استتعداد کل بیت کوین‌های دنیا محدود به ۲۱ میلیون عدد است و کاملا ضد تورمی محسوب می‌شود
دوج کوین به عنوان یک شوخی شروع به کار کرد و خالق‌های آن به هیچ عنوان قصد نداشتند به صورت جدی روی آن کار کنندهدف از خلق بیت کوین، عرضه یک ارز دیجیتالی غیرمتمرکز بود
چنین اکوسیستمی برای دوج کوین وجود نداردبیت کوین یک اکوسیستم قوی و گسترده دارد
هر بلاک در ۱ دقیقه ایجاد می‌شود.زمان ایجاد هر بلاک ۱۰ دقیقه است
گزینه مناسبی برای انجام پرداخت‌های خرد است.برای انجام پرداخت‌های خرد مناسب نیست

از دیگر تفاوت‌های دوج کوین و بیت کوین می‌توان به تفاوت آدرس‌ آن‌ها اشاره کرد. آدرس دوج کوین با یک D بزرگ شروع می‌شود و سپس با یک حرف بزرگ انگلیسی یا عدد ادامه پیدا می‌کند. این در حالی است که آدرس‌های بیت کوین با 1 یا bc1 شروع می‌شوند.

محبوبیت دوج کوین

حمایت‌های پایان‌ناپذیر ایلان ماسک، حرکات قیمتی جذاب و شایعات متعدد، از جمله دلایل محبوبیت دوج کوین به شمار می‌آیند. علاوه بر این، سهولت استفاده و کاربردهای متعدد در تراکنش‌های روزمره نیز، بر محبوبیت این میم کوین افزوده‌اند و آن را به بزرگترین میم کوین بر اساس ارزش بازار (مارکت کپ) تبدیل کرده‌اند.

همچنین امکان استخراج دوج کوین و کسب درآمد از ماینینگ دوج، از دلایلی است که بسیاری را به دوج کوین علاقه‌مند نموده است.

نقشه راه و اهداف دوج کوین

طبق موارد درج شده در وبسایت رسمی دوج کوین، این بنیاد نقشه راه (Roadmap) را یک مفهوم “بیش از حد” رسمی قلمداد می‌کند که صرفا توسط یک فرد یا یک سازمان مشخص می‌شود. توسعه دهندگان دوج کوین معتقدند که دوج کوین پلتفرمی منبع باز است که روی اجتماع داخلی خود متمرکز می‌شود.

برخلاف بسیاری از پروژه‌های کریپتویی دیگر، دوج کوین رودمپ چندان دقیقی را منتشر نکرده و از اطلاعیه‌های وبسایت آن، می‌توان دریافت که هدف اصلی این بنیاد، در افزایش و بهبود Nodeها و اجتماع خود خلاصه می‌شود. به طور کلی، دوج کوین سعی دارد به سمت و سویی پیش رود که در آن، تمامی افراد بتوانند نقشی اساسی را ایفا کنند.

چرا نماد دوج کوین یک سگ است؟

از آنجایی که بیلی مارکوس حتی تا لحظه آخر هم این رمزارز را جدی نگرفت، اسم شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto) را برای خود انتخاب کرد تا به نوعی با خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو شوخی کرده باشد. همچنین لوگوی این ارز دیجیتال هم یک میم (Meme) اینترنتی است که تصویر یک سگ از نژاد شیبا اینو را نشان می‌دهد. این سگ با نگاه بامزه و خنده‌دار خود سوژه شبکه‌های اجتماعی شده و مردم بر اساس حس و حال خود از تصاویر این سگ همراه با نوشته‌های خنده‌دار استفاده می‌کنند.

قبل از اینکه بیلی مارکوس از تصویر این سگ به عنوان لوگوی رمزارز خود استفاده کند، کاربران شبکه‌های اجتماعی از آن برای شوخی با موضوعات مختلف استفاده می‌کردند اما الان همه با دیدن آن به یاد Doge می‌افتند.

نام دوج از یک برنامه ویدیویی طنز اینترنتی گرفته شد که یکی از کاراکترهای این برنامه عبارت “Dwag” که به معنای دوست صمیمی است را با لحن و لهجه خاصی “Doge” تلفظ می‌کرد. پس از Doge، میم‌کوین‌های دیگری با همین ایده پا به میدان گذاشتند به این امید که موفقیت دوج را تکرار کنند. توکن شیبا یکی از این پروژه‌ها بود.

مزایا و معایب دوج کوین چیست؟

بد نیست اگر مزایا و معایب دوج کوین را بررسی کنیم تا به درک بهتری از پروژه دست یابیم. در ادامه به سوال:«مزایا و معایب دوج کوین چیست؟» پاسخ خواهیم داد.

ابتدا مزایای دوج کوین:

  • امنیت بالا
  • استفاده آسان
  • اجتماع گسترده و حامی
  • سهولت در ماینینگ

امّا دوج کوین هم بی نقص نیست و معایبی را داراست:

  • تاثیرپذیری بالا از حواشی
  • رودمپ و اهداف نامشخص
  • ریسک بالا

چطور می‌توان دوج کوین را استخراج کرد؟

اشاره کردیم که الگوریتم اجماع شبکه دوج کوین از نوع اثبات کار (PoW) و با سخت‌افزارهای ماینینگ است و به‌دلیل یکسان بودن تکنولوژی این شبکه با شبکه لایت کوین، کاربران می‌توانند در پروسه ماینینگ، هر دو ارز را استخراج کنند.

فرآیند استخراج به افزودن بلاک‌های جدید به شبکه گفته می‌شود اما برای اینکه فقط افراد مورد اعتماد بتوانند بلاک‌های جدیدی را به شبکه اضافه کنند، باید از سیستم‌هایی استفاده شود که توان پردازشی بالایی داشته باشند و بتوانند معادلات ریاضی پیچیده را حل کنند.

در فرایند استخراج بیت کوین که محبوب‌ترین رمزارز برای ماینینگ است، از پروتکل SHA-256 استفاده شده است. استفاده از این پروتکل باعث می‌شود استخراج سکه‌های بیت کوین سخت‌تر و پر هزینه‌تر و نیازمند انرژی بیشتری باشد. در گذشته برای استخراج بیت کوین امکان استفاده از کارت‌های گرافیکی (GPU) و پردازنده‌های کامپیوتری قوی (CPU) وجود داشت؛ اما در حال حاضر برای تولید این رمزارز فقط می‌توان از دستگاه‌های ماینینگ (ASIC) استفاده کرد.

استفاده از پروتکل اسکریپت در استخراج دوج کوین باعث شده که فرایند استخراج ساده‌تر و سریع‌تر صورت گیرد. برای استخراج با استفاده از الگوریتم اسکریپت به قدرت پردازشی خیلی کمتری نسبت به روش‌های دیگر نیاز است و با سیستم‌های کامپیوتری معمولی هم می‌توان در این فرایند به‌راحتی شرکت کرد. بنابراین استخراج دوج هزینه و انرژی کمتری نیاز دارد و بسیار آسان‌تر از استخراج سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر PoW مانند بیت کوین است. پاداش استخراج این رمزارز هم در حال حاضر از بیت کوین بیشتر است.

داستان انفجار قیمت ارز دیجیتال دوج کوین چه بود؟

طرفداران دوج در ابتدا برای معرفی این رمزارز به دیگران از‌ آن به‌عنوان انعام و طرح‌های تشویقی در دنیای وب استفاده می‌کردند؛ این کار باعث شد به‌مرور سکه‌های DOGE میان افراد مختلف توزیع شود. این افراد نیاز داشتند توکن‌هایی را که در اختیار دارند به افراد دیگر انتقال دهند و به همین دلیل پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال، مجبور شدند رمزارز Doge را به فهرست معاملاتی خود اضافه کنند.

در سال ۲۰۱۵ دوج کوین ارزشی برابر با ۰.۰۰۰۲ دلار داشت؛‌ این در حالی بود که بیت کوین در آن سال در کانال ۲۵۵ دلار بود! در همان سال چند گروه رسانه‌ای اقدام به انتشار اخبار دوج در کانال‌های خبری مختلف کردند و نام آن را تا حدودی سر زبان‌ها انداختند. این فعالیت رسانه‌ای در مدت زمانی کوتاه قیمت دوج را به ۰.۰۱۵ دلار و ارزش بازار آن را به کانال ۰.۲ دلار رساند.

این آخرین نوسان جدی دوج قبل از نوسانات کلی بازار کریپتوکارنسی در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی و اوایل سال ۲۰۲۱ بود . در این زمان بازار رمزارزها دچار تحولات بزرگی شد و قیمت تمامی رمزارزها با تغییرات چشمگیری روبه‌رو شد. Doge هم از این تغییرات بی‌نصیب نماند و با رشد قیمت مناسبی که داشت توانست به یکی از ده رمزارز محبوب دنیا تبدیل شود. اما این رشد قیمت به‌طور کامل حاصل نوسانات بازار نبود.

روند قیمتی دوج کوین در سال‌های مختلف

همانطور که اشاره شد، دوج در سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد و در نتیجه یکی از توکن‌های قدیمی بازار محسوب می‌شود. در طی این سال‌ها، قیمت دوج کوین فراز و نشیب‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشت و بارها سرمایه گذاران خود را شاد و بسیار غمگین کرد.

دوج کوین هنگام عرضه در بازار با قیمتی کمتر از یک صدم سنت معامله می‌شد و سرمایه گذاران دنیای کریپتو امید چندانی به آینده این رمز ارز نداشتند. اما کم کم با افزایش روزافزون اعضای این جامعه و پشتیبانی افرادی مانند ایلان ماسک از آن، بخت و اقبال به این میم کوین رو کرد.

بعد از گذشت چند سال دوج کوین یه یکی از محبوب‌ترین دارایی‌های دیجیتال در دنیای کریپتو تبدیل شد و سال ۲۰۲۱ با رشد کل بازار، سقف تاریخی جدیدی را ثبت کرد و قیمت آن به ۰.۶۸ دلار رسید. البته این رشد خیره کننده با ریزش بازار در ۲۰۲۲ کاهش شدیدی را تجربه کرد.

البته باز هم در بازار خرسی سال ۲۰۲۲، دوج کوین یکی از ارزهای نسبتاً پرسود سال باقی ماند. هرچند نتوانست سودهای چند هزار درصدی گذشته را تکرار کند، اما بعد از خرید توییتر توسط ایلان ماسک باز یک پامپ قیمتی را پشت سر گذاشت.

ماجرای توییت‌های ایلان ماسک از چه قرار بود؟

یکی از تاثیرگذارترین حامیان دوج کوین، ایلان ماسک مدیر عامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس بود. او در آپریل ۲۰۲۱ یک توییت منتشر کرد که در آن نوشته بود «Doge barking at the moon» و نقاشی معروف اسپانیایی «Dogs Barking At the Moon» را هم پس از آن منتشر کرد. این توییت یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که باعث شد قیمت دوج کوین افزایش چشمگیری داشته باشد. او توییت‌های دیگری هم در مورد دوج کوین داشت که باعث شد محبوبیت آن بیشتر شود.

ایلان ماسک بر این عقیده بود که دوج کوین، ارز دیجیتال مردمی است و باید از آن حمایت شود.

به جز ایلان ماسک چه چیزهایی روی محبوبیت دوج کوین تاثیر گذار بود؟

یکی از دیگر از دلایلی که باعث شد قیمت دوج کوین افزایش داشته باشد، پشتیبانی یک گروه معروف در ردیت (Reddit) از این رمز ارز بود. پس از پامپ این گروه، قیمت دوج کوین با افزایش ۶۰۰ درصدی مواجه شد.

خیلی از سلبریتی‌ها و افراد معروف هم از دوج حمایت کردند. برای مثال رپرهای معروفی مثل اسنوپ داگ، Lil Yachty و… از این ارز حمایت کردند و سرمایه گذار معروف، مارک کوبان هم اعلام کرد که ترجیح می‌دهد به جای بلیط لاتاری، Doge بخرد.

نکته قابل توجه این است که ایلان ماسک، که همانطور که اشاره شد یکی از بزرگ‌ترین هولدرهای دوج است، به تازگی پیشنهادی مبنی بر خرید کل سهام توییتر را به این شرکت عرضه کرده است. این میلیارد آمریکایی وعده داده که قرار است دوج کوین را به ارز پرداختی پلتفرم توییتر نیز بدل کند.

با انتشار این اخبار در چند هفته گذشته، دوج کوین یک پامپ جدید را شروع کرد ولی به دلیل جو منفی بازار نتوانست رشد خود را ادامه دهد. البته در صورتی که پیشنهاد خرید توییتر توسط ایلان ماسک واقعا عملی شود، احتمالا هولدرهای بلند مدت این رمز ارز شاهد رشدهای قیمتی بیشتر آن باشند.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

بهترین کیف پول دوج کوین کدام کیف پول است؟

برای نگهداری، ارسال و دریافت راحت ارزهای دیجیتال باید از یک کیف پول امن و معتبر استفاده کنید. برای خرید دوج هم مانند تمامی رمزارزهای دیگر باید از یک والت مطمئن استفاده کرد. در حال حاضر بیشتر کیف پول‌های معتبر و شناخته شده ارز دیجیتال از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند اما معتبرترین آن‌ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

کیف پول‌های اختصاصی معرفی شده در وب‌سایت رسمی دوج کوین

  • DogeCoin Core: این کیف پول یک نسخه کامل از بلاک چین دوج کوین را دانلود می‌کند و با استفاده از می‌توانید به تمامی تراکنش‌های این شبکه دسترسی داشته باشید.
  • MultiDoge: این کیف پول برخلاف مورد قبلی تمام بلاک چین را دانلود نمی‌کند و در واقع نسخه سبک‌تری از این کیف پول به شمار می‌رود.
  • وب‌سایت my.dogechain.info: این وب‌سایت یک کیف پول آنلاین است که در مرورگرهای اینترنتی قابل اجرا است.

کیف پول‌های غیر اختصاصی

علاوه بر کیف پول‌هایی که در وب‌سایت رسمی دوج کوین معرفی شده‌اند، کیف پول‌های زیر هم که توسط سرویس‌دهنده‌های ثالث تولید شده‌اند، گزینه مناسبی برای نگهداری، دریافت و ارسال دوج کوین هستند:

  • کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S): برای نگه‌داری امن و بی دردسر رمزارزها، خیلی از کارشناس‌ها توصیه می‌کنند که از کیف‌های آفلاین استفاده کنید. یکی از بهترین کیف پول‌های آفلاین برای نگه‌داری دوج کوین، لجر نانو اس است که به دلیل قابلیت‌های امنیتی خود مورد توجه کاربران قرار گرفته است. این کیف پول که مثل یک فلش مموری عمل می‌کند، کلیدهای امنیتی شما را به صورت آفلاین نگه‌داری می‌کند و برای استفاده از آن‌ها باید پین کدی که برای این کیف پول تنظیم کرده‌اید را وارد کنید. همچنین این کیف پول دوج کوین امکان پشتیبان‌گیری و بازیابی راحت دارایی‌ها را به کاربر می‌دهد و همچنین کاربر می‌تواند از تایید هویت دو مرحله‌ای نیز استفاده کند.
  • تراست والت: کیف پول تراست یک کیف پول چند ارزی یا مولتی کوین است که از شبکه‌های مختلف از جمله دوج پشتیبانی می‌کند. تراست والت از نظر امنیت رتبه خوبی دارد و برای اکثریت کاربران، ساده و قابل استفاده است. Trust Wallet به راحتی از طریق گوشی‌های موبایل قابل دسترسی و استفاده است و یک گزینه مناسب برای کاربران ایرانی به شمار می‌رود. درباره نحوه دانلود کیف پول تراست والت بیشتر بخوانید.
  • کیف پول جکس (Jaxx): این کیف پول برای نگهداری انواع ارزها کاربرد دارد و کاربر می‌تواند روی دستگاه‌های مختلف از آن استفاده نماید. کیف پول ژاکس در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و علاوه بر دوج، از ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، Dash، زی کش و ده ها ارز دیگر هم پشتیبانی می‌کند. بنابراین در صورتی که می‌خواهید ارزهای مختلفی را داخل کیف پول خودتان نگه‌داری کنید، این محصول گزینه مناسبی به شمار می‌رود.
  • کیف پول کوینومی (Coinomi): کوینومی یک کیف پول موبایل است که قابلیت‌های بسیار زیادی را در اختیار خریداران دوج کوین قرار می‌دهد. هدف اصلی این کیف پول، مدیریت آسان و سریع رمزارزها است و بیش از هزار رمزارز مختلف از جمله دوج کوین، بیت کوین، اتریوم و… را پوشش می‌دهد. استفاده از این کیف پول خیلی راحت است و از آنجایی که کلیدهای خصوصی کاربر داخل حافظه گوشی او ذخیره می‌شود، از امنیت بسیار بالایی هم برخوردار است.

آینده دوج کوین

رشد فزاینده دوج کوین در سال 2021 و حواشی تمام‌نشدنی این ارز و بزرگترین حامی آن یعنی ایلان ماسک، سبب شدند تا بیش از هر زمانی درباره آینده دوج کوین گفتگو شود. حتی زمانی که قیمت دوج کوین با سقف تاریخی (ATH) خود بیش از 90 درصد فاصله دارد!

طبق پیشبینی‌های وبسایت تحلیلی تِکوپدیا (Techopedia)، آینده قیمتی دوج کوین بدین صورت خواهد بود:

  • انتهای سال 2023: بین 0.7 تا 0.8 دلار
  • انتهای سال 2024: سطوح بین 0.11 تا 0.12 دلار
  • انتهای سال 2025: نواحی 0.3 دلار
  • انتهای سال 2030: سطوح 0.70 تا 0.71 دلار

دوج کوین بخریم یا نخریم؟!

بخش بزرگی از جامعه رمزارزها هنوز نتوانسته به ارز دیجیتالی که از یک شوخی آغاز شد اطمینان داشته باشد و روی آن سرمایه گذاری کند. اما عده‌ای دیگر عقیده دارند وقتی یک رمزارز پتانسیل رشد قیمتی بالایی دارد و می‌تواند در عرض ۲ هفته رکورد رشد قیمت ۷۰ درصدی داشته باشد، می‌توان برای سرمایه گذاری و کسب سود به آن اعتماد کرد.

اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که قیمت و بازار دوج به‌شدت متاثر از هیجانات و اخبار است. یک خبر مثبت یا منفی می‌تواند خیلی سریع روی ارزش این ارز دیجیتال تاثیرگذار باشد. بنابراین برخی از فعالان این حوزه بر این باورند که هیجان بالای بازار Doge می‌تواند در حال حاضر خطرناک باشد. امکان دارد در روزهای آینده شخصی مشهور و تاثیرگذار حمایت یا عدم حمایت خود را از این ارز دیجیتال اعلام کند و باعث شود قیمت آن به شکل چشمگیری نوسان داشته باشد. در نتیجه هنوز نمی‌توان تحلیلی دقیق و روشن در رابطه با دوج ارائه داد و برای اینکه تصمیم بگیریم دوج کوین بخریم یا نخریم باید منتظر اتفاقات پیش روی بازار رمزارزها و نقش این رمز ارز در آن بود.

بیلی مارکوس صاحب ایده و خالق دوج کوین چندی پیش تمام دارایی دوج خود را فروخت و پس از آن اعلام کرد که ارزش واقعی این شبکه به فعالیت‌‌های انسان دوستانه و جامعه کاربری صمیمی آن متکی است. ولی طرفداران سرسخت این میم کوین محبوب عقیده دارند که آینده این رمز ارز روشن است و می‌توان به آن اعتماد کرد.

آخرین اخبار دوج کوین

به سبب حواشی این میم کوین و حواشی حامی آن یعنی ایلان ماسک، دوج کوین همواره در صدر اخبار کریپتویی قرار دارد. شایعه اضافه کردنِ ارز دیجیتال اختصاصی X (توییتر سابق)، از آخرین اخباری است که به نوعی با دوج کوین مرتبط بود. ما در قسمت اخبار پول نو، به صورت اختصاصی آخرین اخبار دوج کوین و دیگر رمزارزها را پوشش می‌دهیم.

نحوه خرید و فروش دوج کوین در صرافی پول نو

در پول نو امکان خرید و فروش بیش از ۱۱۰ دارایی دیجیتال از جمله دوج کوین فراهم شده است. مزیت پول نو نسبت به سایر صرافی‌های ایرانی علاوه بر امنیت بالا و رابط کاربری ساده این است که می‌توانید بدون نیاز به احراز هویت به خرید دوج کوین و سایر رمز ارزها بپردازید. همچنین در زمان فروش این توکن می‌توانید روی ما حساب کنید و این دارایی دیجیتال را با قیمت لحظه‌ای بازار به فروش برسانید.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همانطور که گفتیم، رابط کاربری ساده و امنیت بالا، از مزایای استفاده از صرافی‌های معتبر ایرانی به حساب می‌آیند. چرا که برخلاف اکثریت صرافی‌های خارجی، با موانعی چون عدم احراز هویت و تحریم‌های پلتفرم‌ها مواجه نیستیم.

به منظور خرید و فروش ارز دیجیتال، شما می‌توانید در کمتر از 2 دقیقه به ساخت حساب کاربری تایید شده بپردازید و معاملات خود را در صرافی پول نو آغاز کنید!

سوالات متداول

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (DOGE) یک ارز دیجیتال است که در سال 2013 به عنوان یک سیستم پرداختی و با هدف شوخی با BTC کار خود را آغاز کرد و به همین خاطر، لقب «نخستین میم کوین» را به خود اختصاص داد. این کوین توسط دو مهندس نرم‌افزا یعنی جکسون پالمر و بیلی مارکوس ایجاد شد. دوج کوین از ارزهای محبوب ایلان ماسک به حساب می‌آید و همانند بیت کوین (BTC)، از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

آینده دوج کوین به چه صورت است؟

وبسایت تحلیلی تِکوپدیا (Techopedia)، پیشبینی می‌کند که تا انتهای سال 2023، هر واحد DOGE در ناحیه 0.7 دلار، تا انتهای 2024 در محدوده 0.11 دلار، سال 2025 در سطوح قیمتی 0.3 دلار و تا انتهای سال 2030، در محدوده قیمتی 0.7 تا 0.71 دلار معامله خواهد شد.

هدف دوج کوین چیست؟

تسهیل امور مالی از جمله پرداخت‌ و خرید و فروش‌های روزمره، توسعه یک اجتماع گسترده و پشتیبانی از فرایند ماینینگ، از جمله اهداف دوج کوین به شمار می‌آیند.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هانابل
هانابل
2 سال قبل

مرسی از توضیحات کاملتون. به نظر من که دوج کوین داشتن اعصاب قوی میخواد

محمد خزائی
محمد خزائی
2 سال قبل
پاسخ به  هانابل

ممنون از نظراتتون، بله دوج کوین به خاطر نوسانات بالایی که داره استرس زیادی به هولدر وارد میکنه

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

9

نظر مخاطبان (2)