آشنایی با رمز ارزها

زمان مطالعه :

17 دقیقه

دوج کوین چیست؟ شوخی‌ای که جدی شد!

دوج کوین چیست لوگوی دوج کوین در بغل زن
فهرست عنوان ها

دوج کوین یک رمزارز محبوب است که پس از یک شوخی کوچک ایجاد شد. این ارز که لوگوی آن یک سگ از نژاد شیبا اینو است و با نماد DOGE معامله می‌شود، از سوی دو مهندس کامپیوتر با نام‌های بیلی مارکوس و جکسون پالمر از طریق فورک گرفتن از لایت کوین در سال ۲۰۱۳ به وجود آمد. داستان پیدایش دوج کوین خیلی جالب است و فراز و فرودهای زیادی دارد!

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (DOGE) یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک سیستم پرداختی و با هدف شوخی با بیت کوین کار خود را آغاز کرد و به همین خاطر، لقب «نخستین میم کوین» را به خود اختصاص داد. این میم کوین توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام‌های جکسون پالمر و بیلی مارکوس ایجاد شد و از ارزهای محبوب ایلان ماسک به حساب می‌آید. رمزارز DOGE همانند بیت کوین (BTC)، از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

دوج کوین چیست خیلی خلاصه

هرچند می‌توان دوج را یک میم کوین دانست، اما به دلیل جامعه رو به رشد آن و حمایت افراد معروفی مانند ایلان ماسک از این ارز دیجیتال،‌ کارشناسان بازار از آن به عنوان یک کوین آینده‌دار یاد می‌کنند.

البته که علاوه بر دوج کوین، میم‌کوین‌های دیگری هم در بازار معامله می‌شوند و توانسته‌اند به سطوح بالایی از محبوبیت دست یابند. در مقاله بهترین میم کوین‌های سال ۲۰۲۳، به معرفی این کوین‌ها پرداخته‌ایم.

دوج کوین چه کاربردی دارد؟

اکنون که به شناخت مناسبی از دوج کوین دست پیدا کردیم، بد نیست اگر به سوال دوج کوین چه کاربردی دارد؟ پاسخ دهیم: «دوج کوین به عنوان یک شیوه پرداخت و ابزاری برای خرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال به سبب مکانیزم عرضه نامحدود، دوج کوین یک ارز تورمی (Inflationary) به حساب می‌آید و نمی‌توان از آن به عنوان گزینه‌ای مناسب برای حفظ ارزش نام برد.

DOGE COIN به عنوان یک ارز سرگرم‌کننده طرفداران زیادی (مثل ایلان ماسک) دارد و همین مسئله به رشد قابل‌توجه آن کمک کرده است. اگرچه نمی‌تواند گزینه مناسبی برای حفظ ارزش باشد و یا مثل اتریوم به عنوان پلتفرمی برای ساخت برنامه‌های بلاک چینی عمل کند، اما بسیاری از کاربران از آن برای پاداش دادن به سازندگان محتوای آنلاین استفاده می‌کنند. علاوه بر این، کسب‌وکارهای مختلفی مثل شرکت بزرگ اسپیس اکس (SpaceX) دوج کوین را به عنوان ابزاری برای پرداختِ بعضی از کالاهایشان قبول کرده‌اند.

بسیاری از هولدرهای DOGE هم امیدوارند که ایلان ماسک از این میم کوین به عنوان ابزاری برای پرداخت‌های شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) استفاده کند. چنین کاربردهایی می‌تواند به رشد قیمت دوج کوین هم کمک کند. 

دوج کوین چطور خلق شد؟

جالب‌ترین یا شاید عجیب‌ترین بخش داستان به‌وجود آمدن ارز دیجیتال دوج این است که قرار بود فقط یک شوخی ساده باشد. همه چیز از انتشار یک توییت شروع شد.

بیلی مارکوس (Billy markus)، که یکی از خالق‌های دوج است، در توییتر خود نوشت که قصد دارد یک پروژه ارز دیجیتال برای به چالش کشیدن بیت کوین راه اندازی کند. این توییت را جکسون پالمر (Jackson Palmer) که آن زمان دیتا آنالیزور شرکت ادوبی بود دید و از آن استقبال کرد. او با مارکوس تماس گرفت و در رابطه با ایده‌ای که منتشر کرده بود با او صحبت کرد. نتیجه این گفتگوی ساده، پیدایش یک پروژه ارز دیجیتال جدید با نام دوج کوین (Doge Coin) بود.

بیلی مارکوس و جکسون پالمر، خالقان دوج کوین لوگوی ارز دیجیتال دوج
بیلی مارکوس و جکسون پالمر، خالقان میم کوین دوج.

توکن محبوب دوج در نهایت در ۶ دسامبر ۲۰۱۳ (۱۵ آذر ۱۳۹۲) با الهام از میم معروف یک سگ راه‌اندازی شد. میم مذکور از روی یک سگ ژاپنی از نژاد شیبا اینو گرفته شده بود. این سگ که کابوسو (Kabosu) نام داشت، در خرداد ۱۴۰۳ در گذشت؛ اما تا زمانی که زنده بود، در کنار یک معلم ژاپنی به اسم آتسوکو ساتو (Atsuko Sato) زندگی می‌کرد.

در هر صورت بنیان‌گذاران دوج بر این عقیده بودند که ارزهای دیجیتال و شبکه‌های آن‌ها باید کمی از این فضای جدی دور شوند؛ بنابراین دوج کوین را فقط یک سیستم پرداخت آنلاین ساده راه‌اندازی کردند. دوج کوین در مدت خیلی کمی به شهرت زیادی رسید، به همین خاطر تعداد تراکنش‌های آن فقط یک هفته بعد از راه‌اندازی‌اش از بیت کوین پیشی گرفت. مارکوس و پالمر هم در سال ۲۰۱۴ پروژه دوج کوین را ترک کردند اما یک تیم ۴۰ نفره مسئولیت رشد و گسترش آن را برعهده گرفتند.

تاریخچه ارز دیجیتال دوج کوین

همان طور که گفتیم، دوج کوین در اواخر سال ۲۰۱۳ توسط دو مهندس نرم‌افزار به اسم بیلی مارکوس و جکسون پالمر که به ترتیب در شرکت‌های IBM و ادوبی کار می‌کردند، ایجاد شد. با استفاده از کد منبع باز لایت کوین و به عنوان فورک آن راه‌اندازی شد تا آگاهی عمومی از قابلیت‌های فناوری بلاک چین را افزایش دهد. یکی دیگر از اهداف مارکوس از راه‌اندازی دوج کوین این بود که به راه‌اندازی توکن‌های مشکوک انتقاد کند.

دوج کوین سپس به لطف حمایت جامعه بزرگ خود که شامل افراد مشهوری ایلان ماسک، مارک کوبان و اسنوپ داگ می‌شد، به رشد چشم‌گیری رسید. این ارز دیجیتال تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴ هزار درصد افزایش یافت اما در بازار خرسی بخش زیادی از رشدش را از دست داد.

خالق Dogecoin

دوج کوین توسط ۲ فرد راه‌اندازی شد. یکی از این افراد بیلی مارکوس بود که قبل از راه‌اندازی DOGE در شرکت IBM فعالیت می‌کرد. یکی دیگر از بنیان‌گذاران دوج کوین هم جکسون پالمر بود که قبل از دوج کوین، در شرکت ادوبی کار می‌کرد.

چرا نماد دوج کوین یک سگ است؟

از سال ۲۰۱۰ تصویر و میم کابوسو و به طور کلی سگ‌های شیبا اینو به شدت در اینترنت پخش شد. محبوبیت این میم به قدری افزایش یافت که در سال ۲۰۱۳ به عنوان برترین میم سال انتخاب شد. به نظر می‌رسد هدف بیلی مارکوس برای ایجاد یک ارز دیجیتال سرگرم‌کننده آن را به سمت سگ دوج کشانده است. او به قدری در دنیای این میم‌ها غرق شده بود که اسم شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto) را برای خود انتخاب کرد.

سگ دوج کوین

توکنومیکس دوج کوین

دوج کوین با عرضه نامحدود طراحی شده است؛ به این معنی که هیچ سقف مشخصی برای تعداد کل توکن‌های DOGE که می‌توانند ایجاد شوند، وجود ندارد. در حال حاضر، نرخ انتشار سالانه دوج کوین حدود ۱۰ میلیارد توکن است. این عرضه نامحدود در تضاد با ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین است که دارای عرضه محدود ۲۱ میلیون توکن هستند.

گفتنی است که دوج کوین در ابتدا از طریق فرآیندی به نام استخراج به طور مساوی بین ماینرها توزیع شد. با گذشت زمان توزیع DOGE به طور قابل توجهی متمرکزتر شده است؛ به طوری که تعداد کمی از کیف پول‌ها بخش قابل‌توجهی از عرضه آن را در اختیار دارند. گفتنی است عرضه در گردش دوج کوین هنگام نگارش این مطلب به ۱۴۴ میلیارد DOGE می‌رسد.

آیا عرضه دوج کوین محدود است؟

خیر. عرضه دوج کوین محدود نیست. برخلاف ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین که عرضه کل مشخصی دارند، محدودیت عرضه دوج کوین به هیچ سقفی ختم نمی‌شود و نامتناهی است. این به این معنی است که هیچ سقف مشخصی برای تعداد کل توکن‌های DIOGE که می‌توانند ایجاد شوند، وجود ندارد. در حال حاضر، نرخ انتشار سالانه دوج کوین حدود ۱۰ میلیارد واحد است. 

آیا عرضه DOGE متمرکز است؟

بله، عرضه دوج کوین متمرکز است. در حالی که دوج کوین با عرضه نامحدود طراحی شده، توزیع آن به طور قابل‌توجهی در دست تعداد کمی از هولدرها متمرکز شده است. 

برخی از آمارها نشان می‌دهند که ۱ درصد از آدرس‌های DOGE، بیش از ۸۰ درصد از عرضه آن را در اختیار دارند. علاوه بر این ۵ درصد از آدرس‌های DOGE بیش از ۹۵ درصد از عرضه آن را در اختیار دارند. استخراج اولیه یکی از مهم‌ترین عواملی است که به این تمرکز کمک کرده است. به عبارت دیگر در زمان راه‌اندازی DOGE، تعداد کمی از ماینرها سهم قابل‌توجهی از عرضه را به دست آوردند.

ارز دیجیتال دوج کوین چطور کار می‌کند؟

دوج کوین که با نماد DOGE شناخته می‌شود، یک ارز دیجیتال همتا به همتا (P2P) و متن‌ باز است. برخلاف برخی از ارزهای دیجیتال که برای کاربردهای خاصی مانند قراردادهای هوشمند طراحی شده‌اند، دوج کوین عمدتاً به عنوان یک دارایی سرمایه‌گذاری یا برای پرداخت‌های آنلاین استفاده می‌شود. 

دوج کوین از طریق فرآیندی به نام استخراج ایجاد و به شبکه اضافه می‌شود. در فرآیند استخراج ماینرها از رایانه‌ها برای حل معادلات پیچیده ریاضی استفاده می‌کنند. ماینرهایی که این معادلات را حل می‌کنند، با DOGE جدید پاداش می‌گیرند. 

مانند سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر اجماع اثبات سهام (PoW) از جمله بیت کوین، دوج کوین نیز دارای دفتر کل توزیع‌شده است که تمام تراکنش‌ها را ثبت می‌کند.  

قیمت لحظه ای دوج کوین

بلاک چین در دوج کوین

دوج کوین از بلاک چین مشابه لایت کوین استفاده می‌کند که خود آن از بلاک چین بیت کوین فورک شده است. این نوع بلاک چین‌ها به عنوان اجماع اثبات کار (PoW) شناخته می‌شوند. کاربران دوج کوین تراکنش‌هایی را انجام می‌دهند که شامل ارسال DOGE از یک آدرس به آدرس دیگر می‌شود. این تراکنش‌ها در یک استخر تراکنش جمع‌آوری می‌شوند و منتظر می‌مانند تا تایید شوند.

ماینرها از رایانه‌های خود برای حل معادلات ریاضی پیچیده برای تایید تراکنش‌ها و افزودن آن‌ها به بلاک جدید استفاده می‌کنند. هر بلاک جدید حاوی تعدادی تراکنش و همچنین یک لینک به بلاک قبلی است. به ماینرهایی که با موفقیت یک بلاک را استخراج می‌کنند، به عنوان پاداش DOGE تعلق می‌گیرد.

زنجیره‌ای از بلاک‌ها که به آن بلاک چین می‌گویند، تاریخچه تمام تراکنش‌های دوج کوین را در دفتر کل توزیع‌شده ثبت می‌کنند. این دفتر کل توسط شبکه‌ای از رایانه‌ها نگهداری می‌شود و هر تراکنش جدید باید قبل از کانفرم شدن، توسط اکثریت این رایانه‌ها تایید شود.

نحوه استخراج DOGE

استخراج دوج کوین در ابتدا بسیار ساده‌تر بود. یک ماینر فقط به یک کامپیوتر با فضای کافی و یک GPU بازی نیاز داشت. با این حال تعداد ماینرهای دوج کوین پس از مدتی به شدت افزایش یافت و ماینرهای انفرادی به سختی می‌توانستند بلاکی را برای استخراج پیدا کنند.

به همین دلیل، مثل بقیه ارزهای دیجیتال (از جمله بیت کوین) استخرهای ماینینگ  DOGE راه‌اندازی شد. ماینرهای DOGE سپس به آن‌ها ملحق شدند تا قدرت هش خود را در کنار ماینرهای دیگر افزایش دهند. 

سپس، در سال ۲۰۱۴ کد دوج کوین اصلاح شد تا امکان استخراج ترکیبی آن با ارزهای دیجیتالی فراهم شود که یک الگوریتم مشابه دارند (مثل لایت کوین). با این حال امروزه، همه ماینرهایی که دوج کوین را استخراج می‌کنند، به سخت‌افزارهای تخصصی مثل ASIC نیاز دارند.

برنامه استخراج دوج کوین

برای استخراج دوج کوین ابتدا باید سخت‌افزارها و ماینر خود را انتخاب کنید. سپس می‌توانید نرم‌افزارهای مختلف را بررسی و یک مورد را انتخاب نمایید. از بین بهترین نرم‌افزارهای موجود می‌توان ایزی ماینر (EasyMiner) اشاره کرد که مخصوصاً برای افراد کم‌تجربه خوب است.

علاوه بر این برنامه CGminer برای سیستم‌های ASIC و GPU انتخاب خوبی است. از برنامه‌های CPUMiner و MultiMiner هم می‌توان به ترتیب برای سیستم‌های CPU و ASIC استفاده کرد. یک برنامه خوب دیگر هم CudaMiner نام دارد که برای پردازنده‌های Nvidia و ASIC مناسب است.

روش‌های استخراج دوج کوین چیست؟

استخراج دوج کوین فرآیندی است که طی آن، اعتبارسنج‌ها (ماینرها) به حل معادلات پیچیده شبکه دوج کوین می‌پردازند تا توکن‌های DOGE جدیدی ایجاد کنند. در ازای به اشتراک‌گذاری این توان محاسباتی، ماینرها پاداش خود را در قالب DOGE دریافت خواهند کرد.

وابستگی به لایت کوین

دوج کوین به عنوان فورک لایت کوین راه‌اندازی شد و هر دوی این شبکه‌ها تقریباً یک کد دارند. در نتیجه ساختار و بسیاری از ویژگی‌های دو شبکه مذکور شبیه به هم است، اما در بعضی از جهات مثل عرضه کل و زمان با هم متفاوت هستند. 

در هر صورت همین مسئله باعث شده است تا بسیاری از استخرها DOGE و LTC را با هم استخراج می‌کنند. مزیت این ماینینگ ترکیبی این است که شما نیازی به تقسیم هش ریت برای استخراج چند ارز دیجیتال ندارید.

عرضه نامحدود

یکی از معایب اصلی دوج کوین عرضه نامحدود آن است. دلیل آن هم این است که ارزهای دیجیتال با عرضه نامحدود، سازوکار ضد تورمی کارآمدی ندارند. این مسئله می‌تواند تاثیر بدی روی قیمت آن‌ها بگذارد. علاوه بر این، ماینینگ بی‌حد و حصر دوج کوین باعث می‌شود رقابت ماینرهای آن افزایش یافته و عملیات استخراج آن سخت‌تر شود. 

توسعه ضعیف؛ در دست تعمیر!

با وجود افزایش تعداد کاربران و حامیان دوج کوین، شبکه این میم کوین از نظر تکنولوژی و فناوری عملکرد ضعیفی دارد. برای مثال توسعه‌دهندگان دوج کوین نسبت به بیت کوین، اتریوم و کاردانو فعالیت کم‌تری دارند. بسیاری از معامله‌گران باور دارند که DOGE از سال ۲۰۱۵ هیچ پیشرفت تکنولوژیکی قابل‌توجهی انجام نداده است. اکثر پروژه‌های راه‌اندازی‌شده توسط آن‌ها هم هنوز تمام نشده‌اند و باید به‌روزرسانی شوند.

استخراج انفرادی DOGE یا پیوستن به استخرهای ماینینگ؟

هر یک از روش‌های استخراج انفرادی و یا گروهی دوج کوین مزایا و معایب خاص خود را دارد. در روش انفرادی، ماینرها باید از چند دستگاه به صورت هم‌زمان استفاده کنند تا بتوانند به استخراج دوج کوین بپردازند. در این روش تمام پاداش به خود ماینر می‌رسد، اما به خاطر رقابت شدید ماینرهای DOGE، کار به شدت سختی است.

در روش گروهی، ماینرها با پیوستن به استخرهای استخراج (Mining Pool) سخت‌افزارهای خود را با بقیه ماینرها به اشتراک می‌گذارند تا در کنار هم به استخراج دوج کوین بپردازند. این روش آسان‌تر از روش انفرادی است اما پاداش‌ها را بین ماینرهای مختلف توزیع می‌کند.

تفاوت دوج کوین و بیت کوین چیست؟

با توجه به اینکه دوج ، شاخه‌ای از بیت کوین است، بدیهی است که این دو، شباهت‌های ساختاری زیادی داشته باشند ولی ویژگی‌هایی، این دو را با هم متفاوت کرده است. در جدول زیر به تفاوت دوج کوین و بیت کوین پرداخته شده است:

دوج کوینبیت کوین
دوج کوین یک ارز تورمی است و تعداد کل کوین‌های آن نامحدود استتعداد کل بیت کوین‌های دنیا محدود به ۲۱ میلیون عدد است و کاملا ضد تورمی محسوب می‌شود
دوج کوین به عنوان یک شوخی شروع به کار کرد و خالق‌های آن به هیچ عنوان قصد نداشتند به صورت جدی روی آن کار کنندهدف از خلق بیت کوین، عرضه یک ارز دیجیتالی غیرمتمرکز بود
چنین اکوسیستمی برای دوج کوین وجود نداردبیت کوین یک اکوسیستم قوی و گسترده دارد
هر بلاک در ۱ دقیقه ایجاد می‌شود.زمان ایجاد هر بلاک ۱۰ دقیقه است
گزینه مناسبی برای انجام پرداخت‌های خرد است.برای انجام پرداخت‌های خرد مناسب نیست

از دیگر تفاوت‌های دوج کوین و بیت کوین می‌توان به تفاوت آدرس‌ آن‌ها اشاره کرد. آدرس دوج کوین با یک D بزرگ شروع می‌شود و سپس با یک حرف بزرگ انگلیسی یا عدد ادامه پیدا می‌کند. این در حالی است که آدرس‌های بیت کوین با ۱ یا bc1 شروع می‌شوند.

محبوبیت دوج کوین

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید، مطمئناً درباره دوج کوین چیزهای زیادی شنیده‌اید. این محبوبیت فقط مخصوص ایران نیست و DOGE در کشورهای زیادی طرفدار دارد. البته اکثر میم کوین‌ها، جامعه‌های فعالی دارند و این مختص دوج کوین نیست.

با این حال DOGE به عنوان اولین میم کوین جهان و همچنین ششمین ارز دیجیتال برتر جهان (بدون در نظر گرفتن استیبل کوین‌ها) توانسته‌ است یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین جوامع بازار را به دست آورد.

چرا دوج کوین محبوب است؟

به نظر می‌رسد عوامل زیر به افزایش محبوبیت دوج کوین کمک کرده است.

نام و لوگوی بامزه

نام و لوگوی بامزه دوج کوین به خوبی توانسته‌ است هدف توسعه‌دهندگان آن از راه‌اندازی این میم کوین را نشان دهد و در جذب طرفداران جدید مفید باشد. همان طور که گفتیم، میمی که دوج کوین بر اساس آن ساخته شده بود؛ به عنوان برترین میم سال ۲۰۱۳ انتخاب شد. 

شایان ذکر است که کابوسو (همان سگ ژاپنی که نماد دوج کوین از روی آن گرفته شده) در خرداد ۱۴۰۳ در گذشت و افراد مشهوری مثل ایلان ماسک به آن واکنش نشان دادند.

توییت ایلان ماسک برای دوج کوین

عرضه در زمان مناسب

زمانی که دوج کوین راه‌اندازی شد، بیت کوین در شرایط سختی قرار داشت و به خاطر مشکلات قانونی چین بخش زیادی از ارزشش را از دست داده بود. دوج کوین با ساختار ساده‌اش توانست افرادی را به خود جذب کند که به دنبال یک ارز دیجیتال ساده می‌گشتند تا به راحتی و با هزینه کم آن را استخراج کنند.

کاربرد در خیریه و حمایت‌های مالی

اعضای جامعه دوج کوین تاکنون بارها با مشارکت در خیریه‌های مختلف همبستگی خود را ثابت کرده‌اند. به همین خاطر خیریه‌های زیادی DOGE را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته‌اند

یکی از بزرگ‌ترین کمک‌های جامعه دوج کوین پرداخت ۳۰٬۰۰۰ دلار به تیم بابسلِد یا سورتمه‌سُری جامائیکا بود تا آن‌ها بتوانند در مسابقات المپیک زمستانی سال ۲۰۱۴ شرکت کنند. علاوه بر این در همان سال یک راننده حرفه‌ای به اسم جاش وایز (Josh Wise) هم توانست ۵۵٬۰۰۰ دلار سرمایه را از جامعه دوج کوین دریافت کند. هولدرهای دوج کوین تاکنون ۳۰٬۰۰۰ دلار سرمایه را به کنیا فرستاده‌اند تا در حل مشکلات آبی کمک کنند. البته این‌ها تنها بخشی از فعالیت‌های خیرخواهانه هولدرهای DOGE محسوب می‌شود.

کاربرد در پرداخت‌های کوچک

یکی از اهداف اصلی توسعه‌دهندگان دوج کوین این بود که ارزی را راه‌اندازی کنند که در تراکنش‌های روزمره و پرداخت‌های ساده کاربرد داشته باشد. شاید جالب باشد بدانید که توسعه‌دهندگان دوج کوین ابتدا می‌خواستند عرضه کل آن را به ۱۰۰ میلیارد واحد برسانند، اما در نهایت برای ترویج آن به عنوان یک روش پرداخت، محدودیت مذکور را برداشتند. بسیاری از کاربران هم برای پاداش دادن به محتواهای آنلاین از DOGE استفاده می‌کنند.

حمایت افراد مشهور جهان

افراد مشهوری مثل اسنوپ داگ (Snoop Dogg)، لیل یاچی (Lil Yachty)، کوین جوناس (Kevin Jonas) و جن سیمونز (Gene Simmons) تاکنون از دوج کوین حمایت کرده‌اند. با این حال احتمالاً مشهورترین طرفدار DOGE تاکنون ایلان ماسک بوده است.

چرا بزرگان از این پروژه حمایت می‌کنند؟

افراد مشهور تاکنون دلیل علاقه خود به دوج کوین توضیح را نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد سادگی و سرگرم‌کننده بودن این میم کوین آن‌ها را به خود جذب کرده است. حتی ایلان ماسک هم توضیح مشخصی درباره این مسئله ارائه نکرده و فقط گفته است:

  • دوج کوین سگ و میم دارد. بقیه رمز ارزها این دو را ندارند.

البته تاثیر ماسک بر دوج کوین همیشه مثبت نبوده‌ است. او برای مثال حدود ۴ سال پیش در توییتر اعلام کرد:

  • اگر هولدرهای بزرگ دوج کوین ذخایر خود را بفروشند، باز هم از این ارز حمایت می‌کنم. به‌ نظر من تنها مشکل جدی دوج کوین متمرکز بودن آن است.

انتشار این توییت باعث شده بود قیمت دوج کوین حدود ۲۵ درصد سقوط کند.

چرا دوج کوین اینقدر ناگهانی محبوب شد؟

دوج کوین در ابتدای راه حتی توسط توسه‌دهندگان خود هم جدی گرفته نمی‌شد. با این حال به نظر می‌رسد سادگی، جامعه قوی و دوستانه (مخصوصاً در ابتدای راه) و تجربه کاربری قوی آن باعث شد به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کند. علاوه بر این، بی‌شک توجه سلبریتی‌ها و افراد بزرگ هم در افزایش محبوبیت این میم کوین موثر بوده است.

نقشه راه و اهداف دوج کوین

طبق موارد درج شده در وبسایت رسمی دوج کوین، این بنیاد، نقشه راه (Roadmap) را یک مفهوم “بیش از حد” رسمی قلمداد می‌کند که صرفا توسط یک فرد یا یک سازمان مشخص می‌شود. توسعه دهندگان دوج کوین معتقدند که دوج کوین پلتفرمی منبع باز است که روی اجتماع داخلی خود متمرکز می‌شود.

برخلاف بسیاری از پروژه‌های کریپتویی دیگر، دوج کوین رودمپ چندان دقیقی را منتشر نکرده و از اطلاعیه‌های وبسایت آن، می‌توان دریافت که هدف اصلی این بنیاد، در افزایش و بهبود Nodeها و اجتماع خود خلاصه می‌شود.

البته توسعه‌هندگان DOGE از سال ۲۰۲۱، بخشی از برنامه سالانه خود برای این میم کوین را به عنوان رودمپ آن اعلام می‌کنند. برای مثال آن‌ها در سال ۲۰۲۴ قرار است روی پروژه‌های لیب دوج کوین (LibDogecoin)، گیگا ولت (GigaWallet) و رادیو دوج (RadioDoge) کار کنند و به‌روزرسانی مورد نیازشان را انجام دهند.

مزایا و معایب دوج کوین چیست؟

بررسی مزایا و معایب دوج کوین می‌تواند درک بهتری به سرمایه‌گذاران نسبت به آینده و قیمت آن بدهد. به طور کلی مهم‌ترین مزیت دوج کوین جامعه فعال و بزرگ آن است که با حمایت خود، به رشد قیمت این ارز دیجیتال کمک می‌کند. علاوه بر این کاربران با استفاده از دوج کوین به راحتی می‌توان پرداخت‌های مورد نظر را انجام دهد. استخراج ساده DOGE هم یکی از دیگر عواملی است که به افزایش تعداد طرفداران آن کمک کرده است.

با این حال دوج کوین حواشی زیادی دارد و سرمایه‌گذاری در آن ریسک شدیدی در پی خواهد داشت. علاوه بر این، همانطور که گفته شد، رودمپ آن هم چندان مشخص نیست و توسعه بسیاری از پروژه‌های فعلی، سال‌ها است که طول کشیده است.

پشتوانه ارز دیجیتال دوج کوین

میم کوین‌هایی مثل دوج کوین برخلاف استیبل کوین‌هایی مثل تتر هیچ پشتوانه‌ای ندارند. آن‌ها معمولاً هیچ هدف مشخصی هم ندارند و وقتی به جامعه مورد نظرشان رسیدند، تلاش می‌کنند با راه‌اندازی پروژه‌های جدید، به افزایش کاربرد توکن‌ها و رشد قیمت آن‌ها کمک کنند.

این مسئله مخصوص دوج کوین هم نیست. چنین اتفاقی برای میم کوین‌هایی مثل شیبا اینو هم رخ داده و به همین خاطر، اکثر فعالان و تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال باور دارند سرمایه‌گذاری در آن‌ها ریسک شدیدی در پی خواهد داشت.

دوج‌کوین؛ سرگرمی یا یک ارز دیجیتال با ارزش؟

دوج کوین ابتدا به عنوان یک سرگرمی و شوخی در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد، اما به مرور زمان توانست موقعیت خود را در بازار ارزهای دیجیتال تثبیت کند. کارمزد تراکنش‌های پایین، سرعت بالا در پردازش تراکنش‌ها و جامعه قوی دوج کوین به این میم کوین کمک کرده است تا به هشتمین ارز برتر بازار (با در نظر گفتن استیبل کوین‌ها) تبدیل شود.

چطور می‌توان دوج کوین را استخراج کرد؟

اشاره کردیم که الگوریتم اجماع شبکه دوج کوین از نوع اثبات کار (PoW) و با سخت‌افزارهای ماینینگ است و به‌دلیل یکسان بودن تکنولوژی این شبکه با شبکه لایت کوین، کاربران می‌توانند در پروسه ماینینگ، هر دو ارز را استخراج کنند.

فرآیند استخراج به افزودن بلاک‌های جدید به شبکه گفته می‌شود اما برای اینکه فقط افراد مورد اعتماد بتوانند بلاک‌های جدیدی را به شبکه اضافه کنند، باید از سیستم‌هایی استفاده شود که توان پردازشی بالایی داشته باشند و بتوانند معادلات ریاضی پیچیده را حل کنند.

روند قیمتی دوج کوین در سال‌های مختلف

همانطور که اشاره شد، دوج در سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد و در نتیجه یکی از توکن‌های قدیمی بازار محسوب می‌شود. در طی این سال‌ها، قیمت دوج کوین فراز و نشیب‌های بسیار زیادی را پشت سر گذاشت و بارها سرمایه گذاران خود را شاد و بسیار غمگین کرد.

عامل تعیین‌ کننده قیمت دوج کوین

قیمت دوج کوین تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد که می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی عوامل بنیادی و عوامل احساسی تقسیم کرد.

در عوامل بنیادی مسائلی مثل عرضه و تقاضا، کاربرد، پذیرش و وضعیت کلی بازار روی قیمت DOGE تاثیر می‌گذارد. همانند سایر ارزهای دیجیتال، قیمت دوج کوین عمدتاً توسط عرضه و تقاضای آن در بازار تعیین می‌شود. اگر تقاضای دوج کوین افزایش یابد و عرضه آن با سرعت کم‌تری افزایش یابد، قیمت این میم کوین رشد می‌کند. برعکس اگر عرضه دوج کوین بیشتر از تقاضا افزایش یابد، قیمت آن کاهش می‌یابد.

با این حال در عوامل احساسی مسائلی مثل هیاهو و توجه رسانه‌ها، فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی و همچنین اظهار نظرهای افراد مشهور روی دوج کوین تاثیر می‌گذارد. به دلیل عرضه نامحدود و تمرکز بالای توزیع دوج کوین، این ارز دیجیتال به طور قابل‌توجهی به عوامل احساسی  وابسته است و نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه می‌کند.

تاریخچه قیمت دوج کوین

قیمت دوج کوین از زمان راه‌اندازی آن با فراز و فرودهای زیادی مواجه شده‌ است. همان طور که می‌دانید، ارزهای دیجیتال یک نوع داراریی پرریسک محسوب می‌شود و میم کوین‌ها هم ریسک بیشتری در مقایسه با ارزهایی مثل بیت کوین دارند. در ادامه تاریخچه قیمت دوج کوین از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۸ را بررسی خواهیم کرد.

حرکت قیمت دوج کوین از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴

دوج کوین در سال ۲۰۱۳ کار خود را در محدوده ۰.۰۰۰۵۵ دلار شروع کرد. در هفت ماه بعد روند DOGE نزولی بود اما ناگهان در ابتدای ۲۰۱۴ صعودی شد و قیمت این میم کوین به رکورد ۰.۰۰۱۵ دلار رسید. در ماه‌های بعد هم دوج کوین نتوانست به روند صعودی‌اش ادامه دهد و به همین خاطر با اصلاح‌های جدیدی روبه‌رو شد.

حرکت قیمت ارز دیجیتال دوج کوین از ۲۰۱۵-۲۰۱۷

دوج کوین سال ۲۰۱۵ را با قیمت ۰.۰۰۰۱ دلار شروع کرد و برای مدتی حتی به محدوده ۰.۰۰۰۰۹ دلار هم رسید. روند نزولی و نه چندان خوب DOGE در سال ۲۰۱۶ هم ادامه یافت. البته در این سال‌ها بازار ارزهای دیجیتال نزولی بود و دوج کوین تنها ارزی نبود که با چنین شرایطی دست‌وپنجه نرم می‌کند. دوج کوین در سال ۲۰۱۷ با نوسانات شدیدی روبه‌رو شد اما در نهایت توانست به سطح ۰.۰۰۸ دلار برسد.

حرکت قیمت ارز دیجیتال دوج کوین از ۲۰۱۸-۲۰۲۰

روند صعوی دوج کوین در سال ۲۰۱۸ ادامه یافت و این ارز دیجیتال را در همان ابتدای سال به ۰.۰۱ دلار رساند. با این حال در سال‌های بعد دوج کوین با بازار خرسی جدیدی روبه‌رو شد و بخش زیادی از رشدش را از دست داد. این توکن دوباره در سال ۲۰۲۰ توانست به لطف بازار صعودی ارزهای دیجیتال رشد کند و به رکوردهای جدیدی برسد. شایان ذکر است که قیمت دوج کوین در حال حاضر در محدوده ۰.۱ دلار قرار دارد.

داستان انفجار قیمت ارز دیجیتال دوج کوین چه بود؟

دوج کوین در سال ۲۰۲۱ با رشد زیادی روبه‌رو شد و توجه بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کرد. این رالی که از اوایل سال مذکور آغاز شده بود، در ماه می (اردیبهشت) به اوج خود رسید و دوج کوین را به بالاترین سطح قیمتی خود یعنی ۰.۷۵ دلار رساند.  البته در آن زمان اکثر ارزهای دیجیتال صعودی بودند و احساسات معامله‌گران به شدت مثبت بود.

ایلان ماسک هم در آن سال بارها در توییتر از دوج کوین حمایت کرد و در افزایش محبوبیت آن تاثیر داشت. کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند ردیت و تیک تاک هم نقش مهمی در افزایش آگاهی و هیجان عمومی در مورد دوج کوین ایفا کردند. 

ماجرای توییت‌های ایلان ماسک از چه قرار بود؟

یکی از تاثیرگذارترین حامیان دوج کوین، ایلان ماسک مدیر عامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس بود. او در آپریل ۲۰۲۱ یک توییت منتشر کرد که در آن نوشته بود «Doge barking at the moon» و نقاشی معروف اسپانیایی «Dogs Barking At the Moon» را هم پس از آن منتشر کرد. این توییت یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که باعث شد قیمت دوج کوین افزایش چشمگیری داشته باشد.

او توییت‌های دیگری هم در مورد دوج کوین نوشت و باعث شد محبوبیت آن بیشتر شود. ایلان ماسک بر این عقیده بود که دوج کوین، ارز دیجیتال مردمی است و باید از آن حمایت شود. حتی بعد از اینکه او شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) را خریداری کرد، لوگوی رسمی حساب کاربری این شبکه اجتماعی به دوج کوین تغییر یافت و سر و صدای زیادی به پا کرد.

به جز ایلان ماسک چه چیزهایی روی محبوبیت دوج کوین تاثیر گذار بود؟

درست است که ایلان ماسک نقش مهمی در افزایش محبوبیت دوج کوین در سال ۲۰۲۱ ایفا کرد، اما عوامل دیگری نیز در این زمینه دخیل بودند. در این مورد برای مثال می‌توان به افزایش فعالیت طرفداران دوج کوین در شبکه‌های اجتماعی، لیست شدن در صرافی‌های جدید و پذیرش توسط شرک‌های مختلف (مثل مک دونالد و اسپیس اکس) اشاره کرد. گفتنی است که بعضی از شرکت‌ها پشتیبانی از DOGE را متوقف کرده‌اند اما مشتریان اسپیس اکس هنوز می‌توانند برخی از کالاهای آن را با این ارز دیجیتال خریداری کنند.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

بهترین کیف پول دوج کوین کدام کیف پول است؟

خوشبختانه محبوبیت DOGE باعث شده است که کیف پول‌های دوج کوین زیادی گسترش یابد و بسیاری از پلتفرم‌ها هم از این میم کوین پشتیبانی کنند.

کیف پول‌های اختصاصی معرفی شده در وب‌سایت رسمی دوج کوین

کیف پول‌های اختصاصی یک نسخه کامل از بلاک چین دوج کوین را دانلود می‌کنند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید به تمامی تراکنش‌های این شبکه دسترسی داشته باشید. در این مورد برای مثال می‌توان به دوج کوین کور (DogeCoin Core) و مای دوج کوین چین (my.dogechain.info) اشاره کرد.

کیف پول‌های غیر اختصاصی

علاوه بر کیف پول‌های دوج کوین که در وب‌سایت رسمی معرفی شده‌اند، کیف پول‌های زیر هم که توسط سرویس‌دهنده‌های ثالث تولید شده‌اند، گزینه مناسبی برای نگهداری، دریافت و ارسال دوج کوین هستند. در این مورد برای مثال می‌توان به لجر نانو (Ledger Nano)، تراست ولت (TrustWallet)، کیف پول جکس (Jaxx) و کیف پول کوینومی (Coinomi) اشاره کرد.

کیف پول Multidoge

MultiDoge یک کیف پول اختصاصی است اما تمام بلاک چین دوج کوین را دانلود نمی‌کند و در واقع نسخه سبک‌تری از چنین کیف پول‌هایی به شمار می‌رود.

کیف پول TrustWallet

اگر هنوز نمی‌دانید کیف پول تراست والت چیست؟ باید بگویم که تراست والت یک کیف پول چند ارزی یا مولتی کوین است و از شبکه‌های مختلف از جمله دوج پشتیبانی می‌کند. تراست والت از نظر امنیت رتبه خوبی دارد و برای اکثریت کاربران، ساده و قابل استفاده است. Trust Wallet به راحتی از طریق گوشی‌های موبایل قابل دسترسی و استفاده است و یک گزینه مناسب برای کاربران ایرانی به شمار می‌رود.

کیف پول Ledger Nano

برای نگه‌داری امن و بی دردسر رمزارزها، خیلی از کارشناس‌ها توصیه می‌کنند که از کیف‌های آفلاین استفاده کنید. یکی از بهترین کیف پول‌های آفلاین برای نگه‌داری دوج کوین، لجر نانو اس است که به دلیل قابلیت‌های امنیتی خود مورد توجه کاربران قرار گرفته است. این کیف پول که مثل یک فلش مموری عمل می‌کند، کلیدهای امنیتی شما را به صورت آفلاین نگه‌داری می‌کند و برای استفاده از آن‌ها باید پین کدی که برای این کیف پول تنظیم کرده‌اید را وارد کنید. همچنین این کیف پول دوج کوین امکان پشتیبان‌گیری و بازیابی راحت دارایی‌ها را به کاربر می‌دهد و همچنین کاربر می‌تواند از تایید هویت دو مرحله‌ای نیز استفاده کند.

ماهیت آدرس کیف‌ پول دوج‌کوین چیست؟

آدرس کیف پول دوج کوین مجموعه منحصربه‌فردی از حروف و اعداد است که برای دریافت و ارسال DOGE از آن استفاده می‌شود. این آدرس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امن و کارآمد باشند و به کاربران اجازه دهند تا به طور ایمن تراکنش‌های دوج کوین را انجام دهند.

آدرس کیف پول دوج کوین از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • پیشوند: این بخش با «D» شروع می‌شود و برای شناسایی این نوع ارز دیجیتال از آن استفاده می‌گردد. بعد از این حرف حتماً یک عدد یا حرف بزرگ انگلیسی می‌آید.
  • Base58: این بخش از چند حرف و عدد تصادفی تشکیل شده است و برای رمزگذاری آدرس‌های کیف پول از آن استفاده می‌شود.
  • Checksum: این بخش از چند حرف و عدد تشکیل شده است و برای تایید صحت آدرس کیف پول از آن استفاده می‌شود.

آدرس کیف پول دوج کوین را از کجا پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن آدرس خود، وارد کیف پول دوج کوین مورد نظرتان شوید و روی بخش Receive کلیک کنید. با کلیک راست بر روی آن و سپس انتخاب «Copy Address»، قسمت آدرس را در کلیپ بورد خود کپی می‌کنید. سپس می‌توانید این آدرس را در جایی ذخیره کنید تا دیگر آن را فراموش یا گم نکنید. 

اگر توکن‌های دوج را به آدرس اشتباهی بفرستیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر توکن‌های دوج را به آدرس اشتباهی ارسال کنید، احتمال بازیابی آن‌ها بسیار کم است و ممکن است آن‌ها را برای همیشه از دست بدهید. دلیل آن هم این است که تراکنش‌های بلاک چین غیرقابل برگشت هستند. این بدان معنا است که شما نمی‌توانید تراکنش خود را لغو کنید یا توکن‌های خود را به آدرس اصلی‌تان بازگردانید.

علاوه بر این تنها کسی که می تواند به دوج کوین در یک آدرس کیف پول دسترسی داشته باشد، صاحب کلید خصوصی آن آدرس است. اگر توکن‌های خود را به آدرسی ارسال کنید که کلید خصوصی آن را ندارید، نمی‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

مقایسه دوج کوین، لایت کوین و بیت کوین

ازبین مهم‌ترین تفاوت‌های دوج کوین، لایت کوین و بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

جدول مقایسه دوج کوین، لایت کوین و بیت کوین

ویژگیبیت کویندوج کوینلایت کوین
تاریخ ایجاد۲۰۰۹۲۰۱۳۲۰۱۱
هدفذخیره ارزش، واسط پرداختارز دیجیتال سرگرم‌کننده و شوخی، پرداخت‌های کوچکارز دیجیتال سریع‌تر و کارآمدتر از بیت کوین
عرضه کل۲۱ میلیوننامحدود۸۴ میلیون
الگوریتم استخراجSHA-256ScryptScrypt
زمان بلاک۱۰ دقیقه۱ دقیقه۲.۵ دقیقه
میانگین کارمزد تراکنش۱.۵ دلار۰.۰۲ دلار۰.۰۱ دلار
اندازه بلاک۱ مگابایت۱ مگابایت۱ مگابایت
موارد استفادهذخیره ارزش، پرداخت‌ها، سرمایه‌گذاریپرداخت‌ها، انعام، سرگرمیپرداخت‌ها، سرمایه‌گذاری

آینده دوج کوین

رشد فزاینده دوج کوین در سال ۲۰۲۱ و حواشی تمام‌نشدنی این ارز و بزرگ‌ترین حامی آن یعنی ایلان ماسک، سبب شدند تا بیش از هر زمانی درباره آینده دوج کوین گفتگو شود. حتی زمانی که قیمت دوج کوین با سقف تاریخی (ATH) خود بیش از ۹۰ درصد فاصله دارد!

طبق پیش‌بینی‌های وبسایت تحلیلی تِکوپدیا (Techopedia)، آینده قیمتی دوج کوین بدین صورت خواهد بود:

  • انتهای سال ۲۰۲۵: نواحی ۰.۳ دلار
  • انتهای سال ۲۰۳۰: سطوح ۰.۷۰ تا ۰.۷۱ دلار

آیا خرید دوج کوین خوب است؟

سرمایه‌گذاری در دوج کوین می‌تواند هیچان‌انگیز و جالب باشد اما اگر آدم ریسک‌پذیری نیستید، این کار را انجام ندهید. یک جمله قدیمی در بازار ارزهای دیجیتال می‌گوید: به اندازه‌ای سرمایه‌گذاری کن که حاضری آن را از دست بدهی. دوج کوین ریسک و نوسانات زیادی دارد و همین مسئله سرمایه‌گذاری در آن را برای آدم کم ریسک سخت می‌کند.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال دوج کوین

تحلیل تکنیکال یکی از قدیمی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف است. تحلیل تکنیکال دوج کوین هم می‌تواند روش خوبی برای سرمایه‌گذاری در آن باشد. با این تحلیل متوجه می‌شود در کجا باید دوج کوین را خریداری کنید و در کجا باید آن را به فروش برسانید. با این حال توجه داشته باشید که استفاده از تحلیل تکنیکال در کنال تحلیل بنیادی یا فاندامنتدال و همچنین تحلیل اقتصادی مفیدتر خواهد بود.

ریسک‌ پذیری؛ فاکتور مهم در خرید میم کوین‌ها

همان طور که گفتیم، دوج کوین به عنوان یک ارز دیجیتال و میم کوین ریسک به شدت زیادی دارد و به همین خاطر با نوسانات زیادی هم مواجه می‌شود. در نتیجه سرمایه‌گذاری در آن نمی‌تواند برای افراد کم ریسکی که معمولاً روی دارایی‌های امنی مثل طلا یا استیبل کوین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، گزینه مناسبی باشد.

دوج کوین بخریم یا نه؟

معامله‌گران زیادی هنوز نتوانسته‌اند به ارز دیجیتالی که از یک شوخی آغاز شد، اطمینان داشته باشند و روی آن سرمایه‌گذاری کنند. با این حال عده‌ای دیگر عقیده دارند وقتی یک رمزارز پتانسیل رشد بالایی دارد و ممکن است در عرض ۲ هفته به رکورد رشد ۷۰ درصدی برسد، می‌توان برای سرمایه گذاری و کسب سود به آن اعتماد کرد.

اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که قیمت و بازار دوج کوین به‌ شدت متاثر از هیجانات و اخبار موجود است. یک خبر مثبت یا منفی می‌تواند خیلی سریع روی ارزش این ارز دیجیتال تاثیرگذار باشد. بنابراین برخی از فعالان این حوزه بر این باورند که هیجان بالای بازار DOGE می‌تواند در حال حاضر خطرناک باشد. امکان دارد در روزهای آینده شخصی مشهور و تاثیرگذار حمایت یا عدم حمایت خود را از این ارز دیجیتال اعلام کند و باعث شود قیمت آن به شکل چشم‌گیری نوسان داشته باشد. 

جالب این جا است که ایلان ماسک این کار را با بیت کوین کرد. او در سال ۲۰۲۱ ابتدا اعلام کرد از بیت کوین به عنوان ابزاری برای پرداخت معاملات در شرکت‌های خود پشتیبانی خواهد کرد، اما سپس به بهانه مضر بودن استخراج BTC از تصمیم خود منصرف شد. این اتفاق باعث شد قیمت بیت کوین به شدت کاهش یابد. در نتیجه هنوز نمی‌توان تحلیلی دقیق و روشن در رابطه با دوج ارائه داد و برای اینکه تصمیم بگیریم دوج کوین بخریم یا نخریم باید منتظر اتفاقات پیش رو باشیم.

چه زمانی دوج کوین بخریم؟

عوامل مختلفی مثل اخبار و رویدادها، فعالیت نهنگ‌ها و احساسات معامله‌گران روی دوج کوین تاثیر می‌گذارد. شرایط اقتصادی کلان هم به طور کلی روی بازار ارزهای دیجیتال موثر است.

برخی از معامله‌گران از تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی حرکات قیمتی دوج کوین استفاده می‌کنند. این نوع تحلیل شامل بررسی نمودارهای قیمتی و الگوهای معاملاتی برای شناسایی فرصت‌های احتمالی خرید یا فروش است. 

در نتیجه می‌توان ادعا کرد بهترین زمان برای خرید دوج کوین زمانی است که تمام عوامل مذکور مثبت باشد.

آخرین اخبار دوج کوین

به سبب حواشی این میم کوین و حواشی حامی آن یعنی ایلان ماسک، دوج کوین همواره در صدر اخبار کریپتویی قرار دارد. شایعه اضافه کردنِ ارز دیجیتال اختصاصی X (توییتر سابق)، از آخرین اخباری است که به نوعی با دوج کوین مرتبط بود. ما در قسمت اخبار پول نو، به صورت اختصاصی آخرین اخبار دوج کوین و دیگر رمزارزها را پوشش می‌دهیم.

خرید دوج کوین در ایران

راه‌های مختلفی برای خرید دوج کوین در ایران وجود دارد، اما بهترین و ساده‌ترین راه مراجعه به صرافی‌‌ها و پلتفرم‌هایی مثل پول نو است. در این روش شما ریسک از دست دادن دارایی‌هایتان در صرافی‌های خارجی را نخواهید داشت و می‌توانید به راحتی آن را به ریال تبدیل کنید. علاوه بر این نگران هک‌ها و کلاهبرداری‌های بازار ارزهای دیجیتال نخواهید بود.

امنیت در خرید دوج کوین

امنیت در خرید دوج کوین بسیار مهم است، زیرا خطرات زیادی در این زمینه وجود دارد. برای مثال افراد کلاهبردار می‌توانند از روش‌های مختلفی مانند وب سایت‌های جعلی، ایمیل‌های فیشینگ و طرح‌های پانزی برای فریب دادن شما استفاده کنند.

صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول‌های مختلف ممکن است هک شوند و دوج کوین شما را از دست بدهند. علاوه بر این، شما هم ممکن است به طور تصادفی و به خاطر خطای انسانی دوج کوین خود را به آدرس اشتباه ارسال کنید یا کلیدهای خصوصی خود را گم کنید. برای محافظت از دوج کوین خود در برابر این خطرات، می‌توانید از پلتفرم‌های معتبری مثل پول نو استفاده کنید.

نحوه خرید و فروش دوج کوین در صرافی پول نو

در پول نو امکان خرید و فروش بیش از ۲۱۰ دارایی دیجیتال از جمله دوج کوین فراهم شده است. مزیت پول نو نسبت به سایر صرافی‌های ایرانی علاوه بر امنیت بالا و رابط کاربری ساده این است که می‌توانید بدون نیاز به احراز هویت به خرید دوج کوین و سایر رمز ارزها بپردازید. همچنین در زمان فروش این توکن می‌توانید روی ما حساب کنید و این دارایی دیجیتال را با قیمت لحظه‌ای بازار به فروش برسانید.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

همانطور که گفتیم، رابط کاربری ساده و امنیت بالا، از مزایای استفاده از صرافی‌های معتبر ایرانی به حساب می‌آیند. چرا که برخلاف اکثر صرافی‌های خارجی، با موانعی چون عدم احراز هویت و تحریم‌های پلتفرم‌ها مواجه نیستیم.

به منظور خرید و فروش ارز دیجیتال، شما می‌توانید در کمتر از ۲ دقیقه به ساخت حساب کاربری تایید شده بپردازید و معاملات خود را در صرافی پول نو آغاز کنید!

چند پرسش متداول درباره دوج کوین

دوج کوین چیست؟

دوج کوین (DOGE) یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک سیستم پرداختی و با هدف شوخی با BTC کار خود را آغاز کرد و به همین خاطر، لقب «نخستین میم کوین» را به خود اختصاص داد. این کوین توسط دو مهندس نرم‌افزا یعنی جکسون پالمر و بیلی مارکوس ایجاد شد. دوج کوین از ارزهای محبوب ایلان ماسک به حساب می‌آید و همانند بیت کوین (BTC)، از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند.

آینده دوج کوین به چه صورت است؟

وبسایت تحلیلی تِکوپدیا (Techopedia)، پیشبینی می‌کند که تا انتهای سال ۲۰۲۳، هر واحد DOGE در ناحیه ۰.۷ دلار، تا انتهای ۲۰۲۴ در محدوده ۰.۱۱ دلار، سال ۲۰۲۵ در سطوح قیمتی ۰.۳ دلار و تا انتهای سال ۲۰۳۰، در محدوده قیمتی ۰.۷ تا ۰.۷۱ دلار معامله خواهد شد.

هدف دوج کوین چیست؟

تسهیل امور مالی از جمله پرداخت‌ و خرید و فروش‌های روزمره، توسعه یک اجتماع گسترده و پشتیبانی از فرایند ماینینگ، از جمله اهداف دوج کوین به شمار می‌آیند.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هانابل
هانابل
2 سال قبل

مرسی از توضیحات کاملتون. به نظر من که دوج کوین داشتن اعصاب قوی میخواد

محمد خزائی
محمد خزائی
2 سال قبل
پاسخ به  هانابل

ممنون از نظراتتون، بله دوج کوین به خاطر نوسانات بالایی که داره استرس زیادی به هولدر وارد میکنه

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

13

نظر مخاطبان (2)