همبستگی یا کورلیشن (Correlation) چیست؟ تقلب دارایی‌ها از روی دست یکدیگر!

همبستگی چیست؟
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

اگر بازارهای مالی به خصوص کریپتو را دنبال کرده باشید، احتمالا با این جمله برخورد کرده اید: «بیت کوین و طلا در این شرایط رفتاری مشابه به یکدیگر دارند وهر دو برای مدتی‌ست که روندی صعودی را در پیش گرفته اند». اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که منظور از این حرف چیست و آیا اصلا واقعیت دارد یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم همبستگی در بازارهای مالی بپردازیم.

همچنین بررسی در این مطلب بررسی می‌کنیم که در بازارهای مختلف از جمله فارکس، بورس و ارزهای دیجیتال، همبستگی چه مفهومی دارد. متوجه خواهیم داشت در بازار رمزارزها، چگونه می‌توانیم همبستگی‌های قوی را پیدا کنیم. همچنین همبستگی بیت کوین به عنوان پرچمدار بازار ارزهای دیجیتال را با سایر شاخص‌های اقتصادی و بورسی در دنیا مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس تا پایان این مقاله با پول نو همراه باشید!

همبستگی به چه معناست؟

همبستگی یا ضریب همبستگی یک شاخصه آماری‌ست که به صورت ریاضی و آماری قابل نمایش است. با این حال به نظر نمی‌رسد نحوه محاسبه این ضریب و نمایش عددی آن خیلی اهمیتی داشته باشد. برای همین صرفا به بررسی مفهوم آن می‌پردازیم!

همبستگی بین قیمت دو دارایی بدان معناست که قیمت آن دو، شبیه به یکدیگر رفتار می‌کنند. یعنی با هم رو به بالا حرکت می‌کنند و با هم نیز سقوط می‌کنند. به این مسئله، همبستگی قیمت بین دو دارایی گفته می‌شود. یا به عبارتی گفته می‌شود بین قیمت بیت کوین و طلا همبستگی وجود دارد.

همانظور که از پیشوند «هم» می‌توان حدس زد، همبستگی همیشه بین دو دارایی بررسی می‌شود. زمانی بین دو دارایی همبستگی وجود دارد، که قیمت آن دو دارایی با یکدیگر در یک سو حرکت کنند. یعنی اگر قیمت دارایی X افزایشی بود، دارایی Y هم همینگونه باشد. این اتفاق اگر در کاهش قیمت دارایی‌ها هم رخ بدهد، باز شاهد همبستگی بین قیمت X و Y هستیم. به این نوع از همبستگی اصطلاحا هم‌بستگی مثبت گفته می‌شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نقطه مقابل این موضوع هم وجود دارد. برخی از دارایی‌ها رفتار قیمتی کاملا متقابلی دارند. افزایش قیمت دارایی X موجب کاهش قیمت دارایی Y می‌شود و بالعکس. به این نوع از رابطه قیمت، هم‌بستگی منفی گفته می‌شود که در ادامه مقاله بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

پس به طور کلی می‌توان گفت زمانی که بین قیمت دو ارز، سهام یا ارز دیجیتال هم‌بستگی وجود دارد، قیمت آن‌ها با الگو مشخصی تغییر می‌کند. یا قیمت آن‌ها به دنبال هم کاهش و افزایش پیدا می‌کند، یا اینکه قیمت یکی در خلاف جهت دیگری حرکت می‌کند.

دلایل این پدیده را عموما می‌توان در حوزه فاندامنتال و بنیادی دسته‌بندی کرد. برای مثال می‌توان گفت بین بیت کوین و طلا، همبستگی مثبت وجود دارد. در انتهای مقاله درباره چرایی این موضوع بحث خواهیم کرد. اما فعلا باید اشاره کرد که دلیل این همبستگی، دید افراد جامعه نسبت به این دارایی‌ها و ماهیت آن‌هاست. این دارایی‌ها جایگزینی برای واحدهای پولی ملل مختلف هستند. زمانی که ارزش واحدهای پولی تاثیرگذار در دنیا در معرض خطر قرار می‌گیرد، مردم به دنبال جایگزین‌های مستقل از ارزهایی مثل دلار هستند. مثل بیت کوین و طلا که توسط هیچ کشوری در دنیا نظارت و کنترل نمی‌شوند.

همبستگی دلار و طلا و بیت کوین

پس می‌توان گفت به دلیل ماهیت مشابهی که بیت کوین و طلا دارند، این دو دارایی دارای همبستگی مثبت هستند.

حالا به نظر شما بین بیت کوین یا طلا، و دلار چه همبستگی‌ای وجود دارد؟! در قسمت کامنت‌ها منتظر نظرات شما هستیم 🙂

همبستگی مثبت چیست؟

همبستگی مثبت به معنای همسو بودن قیمت دو دارایی در روندهای نزولی و صعودی است. زمانی که بین دو دارایی همبستگی مثبت وجود داشته باشد، با افزایش قیمت هرکدام قیمت دیگری هم بالا می‌رود. همچنین کاهش قیمت یکی از دارایی‌ها، باعث کاهش قیمت دیگری هم خواهد شد.

همبستگی بیت کوین و اتریوم

در تصویر بالا می‌توانید نمودار بیت کوین (نمایش‌داده شده با کندل) و اتریوم (خط سفید) را به صورت همزمان ببینید. همانطور که مشخص است این دو ارز همبستگی بالایی با هم دارند و می‌توان گفت بیت کوین و اتریوم دارای همبستگی مثبت هستند. مقدار این همبستگی هم بسیار زیاد است. چرا که در روندهای صعودی و نزولی، BTC و ETH رفتار قیمتی بسیار مشابهی داشته اند.

خرید بیت کوین

همبستگی منفی چیست؟

همبستگی منفی به معنای حرکت قیمت دو دارایی در خلاف جهت یکدیگر است. یکی از مثال‌های جالب برای همبستگی منفی، قیمت نفت در بازارهای جهانی و سهام شرکت‌های هواپیمایی‌ست! زمانی که قیمت نفت در دنیا افزایش پیدا می‌کند، سوخت هواپیما هم به طبع گران‌تر خواهد شد. این موضوع باعث افزایش هزینه‌های شرکت‌های هوایی می‌شود و روی سودآوری آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. زمانی هم که سرمایه‌گذاران کاهش سودآوری شرکت‌های هواپیمایی را می‌بینند، اقدام به فروش سهام‌های خود می‌کنند. در ادامه این فروش، ارزش این شرکت‌های در بازارهای بورسی کاهش پیدا می‌کند.

ضریب همبستگی چگونه بدست می‌آید؟

شاید برای بیان کیفی همبستگی از واژه‌های «مثبت و منفی» و یا «کم و زیاد» استفاده کنیم، اما کلمات دقیق نیستند. بلکه برای نشان دادن مقدار دقیق همبستگی، باید به اعداد و آمار متوسل شویم.

اصلا مفهوم همبستگی یک مفهوم کاملا آماری‌ست و ما برای فهم بهتر، آن را با صفات کیفی می‌سنجیم. همبستگی بین دو متغیر X و Y از طریق فرمول خاصی به دست می‌آید که در تصویر زیر آنرا مشاهده می‌کنید.

فرمول ضریب همبستگی

در نهایت با محاسبه از طریق این فرمول، می‌توان ضریب همبستگی بین دو متغیر X و Y را محاسبه کرد. این ضریب مقداری بین منفی 1 و 1 خواهد داشت. اما از عدد ضریب همبستگی چه برداشتی می‌توان کرد؟

  • اگر ضریب همبستگی کوچکتر از صفر (بین 0 و منفی 1) باشد ، بین دو متغیر همبستگی منفی وجود دارد. در این حالت، هرچه ضریب همبستگی به منفی 1 نزدیک‌تر باشد، کورلیشن منفی قوی‌تر است.
  • اگر ضریب همبستگی صفر باشد، هیچ همبستگی‌ای بین دو متغیر دیده نمی‌شود.
  • و اگر ضریب همبستگی بزرگ‌تر از صفر (بین 0 و 1) باشد، دو متغیر دارای همبستگی مثبت هستند. در این حالت هرچه ضریب به 1 نزدیک‌تر باشد، کورلیشن مثبت بین دو متغیر، شدت بیشتری دارد.

همبستگی چه کاربردهایی دارد؟

دانستن همبستگی‌های مهم در هر بازار مالی، یکی از مسائلی‌ست که کمک می‌کند معاملات دقیق‌تری داشته باشیم. در هر بازاری، دارایی‌هایی وجود دارند که با هم همبستگی مثبت یا منفی دارند. با بررسی نمودار قیمتی هر یک از این دارایی‌ها و پیشبینی روند آینده آن، روند احتمالی دارایی همبسته به آن را هم تا حد زیادی پیشبینی خواهیم کرد.

از طرفی همبستگی‌های منفی هم رهنمودهای مهمی در بازارهای مالی هستند. زمانی که یک دارایی سقوط یا افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه می‌کند، دارایی همبسته به آن دقیقا به صورت مخالف رفتار می‌کند.

به طور کلی استفاده از همبستگی‌ها، می‌تواند به عنوان یک تاییدیه در معاملات ما مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال فرض کنید با بهره‌گیری از ابزارهای تحلیل به این نتیجه رسیدیم که قیمت اونس جهانی طلا افزایش پیدا خواهد کرد. و می‌دانیم که قیمت طلا با شاخص‌های بورس در آمریکا همبستگی مثبت دارد. بررسی شاخصی مثل «S&P500» نشان می‌دهد این شاخص افت پیدا خواهد کرد. پس این می‌تواند تاییدیه‌ای برای ورود به معامله فروش طلا برای ما باشد (چرا که تحلیل ما از کاهش قیمت طلا مثبت بوده است).

همبستگی در مدیریت ریسک چه نقشی دارد؟

مدیریت ریسک به معنای این است که ما در هر معامله با چه درصدی از سرمایه کل خود وارد معامله می‌شویم. طبیعتا برای هر معامله با درصد اطمینان متفاوتی که از آینده داریم، درصد کمتری از سرمایه خود را وارد پوزیشن خواهیم کرد. فرض کنید دو دارایی مختلف را تحلیل کرده‌اید و برای هرکدام پیشبینی خاص خود را دارید. اما از وقوع اولی 90% و از دومی 70% مطمئن هستید. پس برای معامله اول سرمایه بیشتری را اختصاص خواهید داد. به همین اختصاص هوشمندانه و محاسبه‌شده پول به معاملات مختلف، «مدیریت سرمایه» یا «مدیریت ریسک» گفته می‌شود.

نقش همبستگی در مدیریت سرمایه و ریسک

اما ارتباط مدیریت سرمایه با همبستگی چیست؟ یکی از اصول اصلی مدیریت ریسک، همین جمله ساده و پرکاربرد است: «همه تخم‌ مرغ‌های خود را درون یک سبد نچینید.»

سبدی که ما برای سرمایه‌گذاری یا ترید انتخاب می‌کنیم، ممکن است پر از دارایی‌هایی باشد که با هم همبستگی منفی یا مثبت دارند. اگر در سبد سرمایه‌گذاری ما چندین ارز با همبستگی مثبت وجود داشته باشد و تنها یکی از آن‌ها خلاف پیشبینی ما جرکت کند (کاهش قیمت داشته باشد)، در آن صورت ارزهای دیگر هم به احتمال زیاد مشابه آن رفتار خواهد کرد. این باعث ضرر هنگفتی خواهد شد که شاید جبران‌پذیر هم نباشد.

سبدی که شامل ارزهای دارای همبستگی منفی است هم می‌تواند پرخطر باشد. این ادعا با استدلالی مشابه استدلال قیمت قبل اثبات می‌شود.

پس انتظار می‌رود زمانی که مجموعه‌ای از دارایی‌های مختلف را خرید و فروش می‌کنیم، مراقب همبستگی آن‌ها هم باشیم. کورلیشن بین ارزها با توجه به تحلیلی که از قیمت‌شان داریم، می‌تواند تحلیل‌های ما را ۱۸۰ درجه تغییر بدهد.

همبستگی یا کورلیشن (Correlation) در بازارهای مالی

همبستگی قیمتی نه تنها در بازارهای مالی، بلکه در همه بخش‌های اقتصاد دیده می‌شود. فرضا قیمت ملک در هر کشوری با قیمت مصالح ساختمانی همبستگی مثبت دارد. اگر قیمت مصالح ساختمانی افزایش پیدا کند، قیمت ملک هم بیشتر خواهد شد. نقطه مقابل این پدیده هم وجود دارد؛ افزایش قیمت ملک باعث افزایش قیمت مصالح خواهد شد.

اما برای ما، یعنی افرادی که بازارهای مالی بیشتر دغدغه‌شان است، همبستگی در حوزه‌های مثل فارکس و ارزهای دیجیتال از اهمیت بیشتری برخوردار است. در همه بازارهای مالی که سرمایه‌گذاران و تریدرها در آن‌ها فعالیت می‌کنند، همبستگی وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه همبستگی را در همه بازارهای مالی پرکاربرد، یعنی بورس ایران و آمریکا، فارکس و ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار خواهیم داد.

همبستگی در بازار فارکس

پیشتر اشاره کردیم که همبستگی‌ها ریشه‌هایی عمیق و اصولا بنیادی یا فاندامنتال دارند. دلایلی بنیادی که باعث می‌شود در بازار فارکس شاهد وجود همبستگی‌های متعددی باشیم، به اقتصاد کشورهای مختلف و شرایط کلی اقتصاد در دنیا برمی‌گردد.

برای مثال جفت ارز GBPUSD (پوند انگلستان به دلار آمریکا) با جفت ارز EURUSD (یورو به دلار آمریکا) همبستگی مثبت بسیار بالایی دارد. دلیل این همبستگی بالا، ارتباط تنگاتنگ اقتصاد کشورهای حوزه اروپا، ایالات متحده آمریکا و بریتانیاست. به دلیل مراودات اقتصادی و ارتباط نزدیک این کشورها با یکدیگر، واحدهای پولی کشورشان هم تاثیر زیادی از هم می‌گیرند.

همبستگی‌های منفی هم در بازار فارکس دیده می‌شوند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها همبستگی منفی بین ارزش دلار آمریکا و اونس جهانی طلاست. طلا همواره ارزشی مستقل داشته است و مردم به آن به چشم یک دارایی برای حفظ ارزش پول‌شان نگاه می‌کرده اند. زمانی که ارزش دلار آمریکا بیشتر می‌شود، قیمت اونس جهانی طلا (به دلار) کاهش پیدا می‌کند. در مواقعی هم که به دلایل مشخصی ارزش دلار آمریکا با افت مواجه می‌شود، می‌توان دید که توجه بیشتر مردم، سرمایه‌گذاران و تریدرها به سوی طلا معطوف می‌شود.

همبستگی دلار و طلا
نمودار XAUUSD

نمودار XAUUSD ارزش اونس جهانی طلا را به دلار نشان می‌دهد. زمانی که این نمودار صعودی‌ست (ارزش طلا بیشتر می‌شود) حتما به دلیل خاصی ارزش دلار کمی کمتر شده است. این یک نمونه از همبستگی‌ست که بین دو دارایی و در یک نمودار دیده می‌شود. چرا که هم طلا (XAU) و دلار (USD) یک دارایی مستقل هم به شما می‌روند. جلوتر خواهیم دید که عموما همبستگی را بین دو نمودار قیمتی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

همبستگی در بازار بورس

همبستگی در بازار بورس بین سهام‌های حوزه‌های یکسان به وفور دیده می‌شود. برای مثال سهام‌ بانک‌های مختلف، همه در یک دسته‌بندی مشابه قرار می‌گیرند. در هر کشوری، بانک‌ها تابع سیاست‌های بانک مرکزی آن هستند. این یکی از دلایلی‌ست که سهام‌های یک دسته‌بندی مثل سهام بانک‌ها، همبستگی مثبت قوی‌ای با هم داشته باشند.

این همبستگی نه تنها بین سهام‌های بانکی، بلکه در سهام‌های دسته‌بندی‌های مشابه دیگر هم دیده می‌شود. تقریبا می‌توان گفت همه سهام‌های خودرویی با هم، شرکت‌های تولید مواد شوینده با هم و شرکت‌های ساختمانی با هم دارای همبستگی هستند. اما از طرفی سهام‌های خودرویی با سهام‌های عمرانی و ساختمانی ممکن است هیچ همبستگی‌ای نداشته باشند.

مثال‌هایی که زدیم مربوط به سهام‌های بورس‌های یک کشور واحد مثل ایران یا آمریکا بود. اما در بورس آمریکا که سهام‌ها و شاخص‌های آن تحت تاثیر عوامل اقتصادی مهم در دنیا هستند، با دارایی‌های خارج از بورس هم همبستگی دارند.

برای مثال همانطور که اشاره کردیم، قیمت اونس جهانی طلا در اکثر مواقع با یکی از شاخص‌های بورسی مهم آمریکا یعنی «S&P500» همبستگی مثبت دارد. چرا اکثر مواقع؟ چرا که در برخی اوقات به دلایل خاصی این همبستگی از بین می‌رود یا حتی به همبستگی منفی تبدیل می‌شود.

در تصویر بالا، کندل‌های سبز و قرمز قیمت طلا جهانی را نسبت به دلار آمریکا نشان می‌دهند. نمودار نارنجی هم شاخص S&P500 را نشان می‌دهد. همبستگی مثبت قدرتمند بین این دو، در تصویر بالا به خوبی مشخص است.

همبستگی در بازار ارزهای دیجیتال

بازار کریپتوکارنسی خصوصیات خاص خود را دارد. در این بازار، ارزهای حوزه‌های خاصی دیده می‌شوند که با هم همبستگی مثبت دارند؛ درست مثل بازار بورس. برای مثال پروژه‌های بسیاری هستند که در حوزه هوش مصنوعی (AI) فعالیت می‌کنند. همین امسال بود که با سر زبان افتادن هوش مصنوعی، پروژه‌های AI رشد زیادی کردند و همه با هم همبستگی داشتند. این اتفاق نه تنها در پروژه‌های هوش مصنوعی، بلکه در حوزه‌های دیگر هم رخ می‌دهد. پروژه‌های دیفای (DeFi)، پلتفرم‌های استیکینگ اتریوم، پروژه‌های NFT، بازی‌های بلاک‌چینی و پروژه‌های لایه دوم اتریوم. هرکدام از این‌ها حوزه‌هایی هستند که ارزها و پلتفرم‌های درون‌شان، همبستگی نسبتا بالایی با یکدیگر دارند.

علاوه بر پروژه‌های مرتبط، پروژه‌هایی هم هستند که به دلایل فاندامنتال با یکدیگر همبستگی دارند. بهترین مثال برای آن، همبستگی بین بیت کوین و اتریوم است. این دو غول دنیای کریپتو، از لحاظ معماری، ساختار، کارکرد و هدف تقریبا هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. با این حال همبستگی مثبت بسیار قوی‌ای از خود نشان می‌دهند. دلیل این همبستگی هم تاثیر بسیار بالای آن در بازار ارزهای دیجیتال است. به نوعی که تریدرهای این دو ارز، از روی دست هم برای معاملات آینده‌شان تقلب می‌کنند! این اتفاق نه تنها برای تریدرهای بیت کوین و اتریوم، بلکه برای معامله‌گران ارزهای دیگر هم رخ می‌دهد.

خرید اتریوم

بیت کوین خارج از دنیای کریپتوکارنسی هم با شاخص‌های و عوامل اقتصادی مهمی همبستگی مثبت و منفی دارد. به برخی از آن‌ها پیشتر در این مقاله اشاره کردیم و مابقی آن‌ها را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

همبستگی بیت کوین با سایر دارایی‌ها

بیت کوین را می‌توان رهبر دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده قلمداد کرد و به نوعی نماینده دنیای کریپتوکارنسی‌ست. معمولا وقایع اقتصادی مهم، روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند و دلیل آن هم همین رهبری دنیای رمزارزها توسط بیت کوین است. در ادامه و در هر قسمت، همبستگی بیت کوین را با شاخص‌ها و دارایی‌های مهم اقتصادی در دنیا مورد بررسی قرار خواهیم داد. کورلیشن بیت کوین با شاخص دلار آمریکا، شاخص NASDAQ، شاخص S&P500، طلا و نهایتاً اتریوم، به عنوان دومین ارز مهم در دنیای کریتو پس از خود BTC.

همبستگی بیت کوین با دلار

دلار که به خودی خود ارزشی ثابت دارد؛ یعنی همیشه 1 دلار همان 1 دلار است. اما پس چگونه می‌توان ارزش دلار را نسبت به معیارهای دیگر مورد بررسی قرار داد؟ شاخصی وجود دارد به نام شاخص دلار آمریکا (DXY)؛ که ارزش دلار را نسبت به ۶ دارایی دیگر می‌سنجد. این 6 دارایی اعم اند از یورو، ین ژاپن، پوند انگلستان، کرون سوئد، فرانک سوئیس و دلار کانادا. هرگاه که ارزش دلار در برابر سبدی از این شش واحد پولی بیشتر شود، نشان می‌دهد قدرت دلار آمریکا بیشتر شده است.

چیزی که مشخص است، همبستگی منفی بین شاخص دلار آمریکا و بیت کوین است. یعنی زمانی که شاخص دلار افزایش پیدا می‌کند، بیت کوین نزولی‌ست و بالعکس.

شاید اصطلاح «ارز فیات» را شنیده باشید. ارزهای فیات به ارزهای کنترل‌شده توسط دولت‌ها و بانک‌های کشورهای مختلف گفته می‌شود که کاملا متمرکز هستند. نقطه مقابل ارزهای فیات، رمزارزها هستند که به صورت غیرمتمرکز کار می‌کنند. زمانی که ارزش دلار در معرض خطر می‌گیرد، پیشبینی مردم این است که ارزهای فیات تضعیف خواهند شد. برای همین هم به ارزهای دیجیتال و اللخصوص بیت کوین روی می‌آورند. این تمایل مردم به استفاده از ارزهای دیجیتال، خصوصا بیت کوین، باعث رشد BTC و در ادامه همه بازار کریپتوکارنسی خواهد شد.

همبستگی بیت کوین و دلار

همبستگی بیت کوین با طلا

بیت کوین و طلا شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند؛ حتی بسیاری بیت کوین را «طلای دیجیتال» می‌خوانند. هر دو عرضه محدودی دارند و این عرضه روز به روز کاهش می‌یابد که باعث افزایش ارزش آن‌ها می‌شود. همچنین جفت این دارایی‌ها به عنوان جایگزینی برای ارزهای ملی کشورها و برای حفظ ارزش دارایی‌ها کاربرد دارند.

طلا و بیت کوین همیشه جایگزینی برای ارزهای فیات بوده اند. این دو دارایی ارزشی مستقل و نشات‌گرفته از خودشان دارند و صرفا با ارزهای فیات، این ارزش به عدد تبدیل می‌شود. اما آیا اینکه بیت کوین و طلا هرکدام جایگزینی برای ارزهای فیات هستند، باعث می‌شود با هم نیز همبستگی داشته باشند؟

همبستگی بین بیت کوین و طلا

در سال گذشته، بیتکوین و طلا همبستگی مثبت خوبی از خود نشان داده اند. ضریب همبستگی بین طلا و BTC همواره در حال بالا و پایین شدن بوده است اما در بیش از ۹۵٪ مواقع، این ضریب بالای 0 بوده است؛ که نشان میدهد کورلیشن بین طلا و بیت کوین مثبت و تنها شدت آن تغییر می‌کند.

به این نکته توجه کنید که همبستگی یک صفت کیفی نیست که صرفا مثبت و منفی باشد. بلکه از طریق آمار و ارقام محاسبه می‌شود. همین باعث می‌شود مقدار ضریب به دست آمده برای آن در هر زمانی متفاوت باشد. زمانی که می‌گوییم همبستگی بین طلا و بیت کوین مثبت است، یعنی در “اکثر مواقع” این ضریب مثبت است. برای تمام همبستگی‌هایی که در این مقاله بررسی شدند و خواهند شد، این نکته را به خاطر داشته باشید.

همبستگی بیت کوین با شاخص نزدک (NASDAQ)

نزدک یا NASDAQ دومین بازار بورس بزرگ در ایالات متحده است که سهام شرکت‌های الکترونیکی در آن خرید و فروش می‌شود. درست مثل نکته‌ای که در بخش قبل اشاره کردیم، بورس NASDAQ هم همبستگی ثابتی با بیت کوین ندارد. مقایسه این شاخص با نمودار قیمتی بیت کوین نشان می‌دهد این دو دارایی در سال گذشته، فراز و نشیب بسیاری داشته اند. در خیلی از مواقع همبستگی مثبت قوی و برخی مواقع هم همبستگی منفی قوی با هم داشته اند.

دلیل اینکه چرا در برخی اوقات این همبستگی مثبت و در برخی مواقع منفی بوده است را باید در ریشه افزایش و کاهش BTC و NASDAQ جستجو کرد. البته این موضوع از حوصله این مقاله خارج است؛ چرا که باید نقطه به نقطه سال گذشته را بررسی کرد. به دنبال نقاطی بود که نزدک و بیت کوین مشابه و متفاوت رفتار کرده اند و دلیل آن را پیدا کرد.

در قسمت بعد می‌توانید نمودار همبستگی NASDAQ را با بیت کوین مشاهده کنید. اما فعلا باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر، NASDAQ و بیت کوین همبستگی مثبت بالایی با هم دارند. ضریب این همبستگی چیزی حدود ۰.۷ است.

همبستگی بیت کوین با شاخص S&P 500

شاخص S&P 500 هم شاخصی از ۵۰۰ شرکت بزرگ در آمریکاست که سهام‌های آن‌ها در بازارهای بورس معامله می‌شود. این شاخص بورسی هم شباهت بسیار با NASDAQ دارد. در واقع همبستگی اصلی S&P 500 با شاخص نزدک است، نه بیت کوین!

از آنجایی که S&P 500 همبستگی مثبت بسیار بالایی با NASDAQ دارد، همبستگی S&P 500 با بیت کوین شبیه NASDAQ است. همبستگی بین بیت کوین S&P 500 هم در سال گذشته بالا و پایین‌های بسیاری داشته است. در برخی اوقات این همبستگی از نوع مثبت و در برخی اوقات از نوع منفی بوده است.

تصویر زیر، کورلیشن طلا، شاخص NASDAQ و S&P 500 را با بیت کوین نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید، در حال حاضر همبستگی بالایی بین بیت کوین و شاخص S&P 500 دیده می‌شود.

همبستگی بیت کوین و اتریوم

شاید بالاترین همبستگی را ارز «اتریوم (ETH)» با بیت کوین داشته باشد. اتریوم به عنوان دومین ارز بزرگ بازار کریپتوکارنسی از نظر حجم بازار (Market Cap) انتخاب بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدرها برای معامله در بازار ارزهای دیجیتال است.

هر دوی این ارزهای نماینده اقتصاد و روش‌های پرداخت غیرمتمرکز در دنیا هستند و بازار رمزارزها به نوعی با آن‌ها شناخته می‌شود. بیت کوین به دلیل سابقه و مقبولیت بیشتری که دارد، توسط افراد بیشتری در دنیا شناخته شده است و معامله می‌شود. اما از طرفی هم اتریوم بستر توسعه بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) است. هر یک از این دلیل‌ها باعث شده تا اتریوم و بیت کوین طرفداران خاص خود را داشته باشند و به عنوان رمزارزهای برتر شناسایی شوند.

در تصویر بالا نمودار بیت کوین و اتریوم را به صورت همزمان می‌توانید ببینید. کندل‌های سبز و قرمز نمودار BTC و خط نارنجی نمودار اتریوم را نشان می‌دهد. همانطور که مشخص است همبستگی مثبت قدرتمندی بین این دو ارز وجود دارد. ضریب همبستگی بین اتریوم و بیت کوین حدود 0.85 است که نشان‌دهنده همبستگی مثبت قوی بین این دو دارایی‌ست.

جدول همبستگی ارزهای دیجیتال

در بخش قبل همبستگی بیت کوین را با اتریوم به عنوان دو ارز مهم در مارکت کریپتو بررسی کردیم. اما بین خیلی از ارزهای دیگر هم همبستگی وجود دارد. جدول زیر همبستگی ارزهای دیجیتال مختلف را با هم و با دو دارایی مهم اقتصادی بررسی می‌کند؛ طلا و شاخص S&P 500.

البته که این ضرایب همواره در حال تغییر هستند و ممکن است کم یا زیاد بشوند. این تصویر مربوط به زمان تالیف مقاله است و شما می‌توانید از طریق این لینک، جدول به‌روزشده را ببینید.

جمع‌بندی

مهم‌ترین چیزی که راجع به همبستگی باید بدانید، شاید تاثیر آن در چیدن سبد سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک و سرمایه باشد. سبدی که پر از ارزهای دارای همبستگی مثبت و منفی‌ست، ریسک بسیار بالایی دارد و می‌تواند ضررهای هنگفتی را برای تریدر به ارمغان بیاورد. اگر برای چیدن پورتفولیوی سرمایه گذاری خود دنبال اطلاعات جامع هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «سبد ارز دیجیتال چیست؟» را مطالعه کنید.

در کنار دانستن این موضوع، برای فعالیت در بازارهای مالی و به ویژه ارزهای دیجیتال (که بیشتر خوانندگان این مقاله را این دسته از تریدرها تشکیل می‌دهند)، باید از همبستگی‌های مختلف در این مارکت آگاه باشید. در این مقاله سعی شد به بهترین شکل ماهیت همبستگی و تفاوت همبستگی مثبت و منفی تبیین شود. همچنین همبستگی‌های مهم در بازارهای مالی مختلف، به ویژه کریپتوکارنسی مورد بررسی قرار گرفتند.

امیدواریم با خواندن این مقاله از این به بعد تصمیمات هوشمندانه‌تری، با توجه بیشتر به همبستگی بین دارایی‌ها، در بازارهای مالی اتخاذ کنید!

همبستگی بیت کوین با سایر ارزهای دیجیتال چگونه است؟

ارزهای بسیاری با بیت کوین به عنوان رهبر و پیشرو بازار کریپتوکارنسی همبستگی دارند. مهم‌ترین آن‌ها ارز اتریوم (ETH) است. علاوه بر اتریوم، بیت کوین با ADA، XRP، BNB و LTC هم همبستگی مثبت بالایی دارد.

همبستگی یا Correlation در بازارهای مالی به چه معناست؟

همبستگی در بازارهای مالی به معنای رفتار قیمتی مشابه یا مخالف بین دو دارایی‌ست. همبستگی به دو نوع مثبت و منفی تقسیم می‌شود. اگر دو دارایی همبستگی مثبت داشته باشند، رفتار قیمتی شبیه به هم دارند. اما اگر دو ارز یا سهام، کورلیشن یا همبستگی منفی داشته باشند، از نظر قیمتی مخالف هم رفتار می‌کنند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)