آشنایی با مهم‌ترین الگوهای کندلی و تفسیر آن‌ها

الگوهای کندل استیک
جمال نوری

زمان مطالعه :

15 دقیقه
فهرست عنوان ها

در بازارهای مالی، روش‌های بسیار زیادی برای معامله‌کردن وجود دارد. یکی از این روش‌ها بررسی کندل‌ها و الگو‌های کندل استیک است. در این مقاله که دومین بخش از سری آموزش‌های کندل شناسی است، قصد داریم در مورد الگو‌های کندلی، معرفی برترین الگو‌ها کندل استیک، الگو‌های ادامه دهنده، الگو‌های برگشتی و … صحبت کنیم. اگر هنوز بخش اول این سری مقالات را مطالعه نکردید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا نگاهی به مقاله کندل چیست بیندازید.

الگوی کندل استیک چیست؟

در مقاله قبل در مورد کندل‌ها و اجزای یک کندل صحبت کردیم؛ اما باید بدانید که نحوه‌ تصمیم‌گیری خریداران و فروشندگان در بازار بر قیمت تاثیر دارد و این تاثیر در کندل‌ها قابل مشاهده است. برخی کارشناسان با بررسی شکل کندل‌ها یک شیوه معامله در بازار را ایجاد کرده‌اند. به این اشکال، الگو‌های کندلی یا الگوهای کندل استیک می‌گویند. الگو‌های کندل استیک بر اساس واکنش بازار به آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

انواع الگوهای کندل استیک

همان‌طور که در ابتدا بیان شد اشکال کندل‌ها نشان از احساسات و تصمیم‌گیری افراد در بازارهای مختلف دارد. این الگوها مانند یک آلارم عمل می‌کند و در زمان مشاهده این الگو‌ها یا کندل‌ها می‌توان انتظار داشت که بازار واکنش خاصی انجام دهد. این الگوها را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • الگوهای برگشتی صعودی (Bullish Reversal Patterns): این الگوهای کندل استیک در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شوند و می‌توانند؛ مانند یک آلارم برای شروع یک روند صعودی باشند.
  • الگوهای برگشتی نزولی (Bearish Reversal Patterns): این الگو‌ها در انتهای یک روند صعودی تشکیل شده و احتمال نزولی شدن بازار را افزایش می‌دهند.
  • الگوهای ادامه‌دهنده (Continuation Patterns): پس از تشکیل این الگو‌ها بازار به روند سابق خود باز می‌گردد. به عنوان مثال در یک روند صعودی در صورت مشاهده چنین الگوهایی می‌توان انتظار داشت که بازار دوباره به روند صعودی خود ادامه دهد.

اسامی کندل استیک‌ها

در ادامه تمام الگوهای کندل استیک مشهور بازار را که باید برای پیشرفت در کندل شناسی با آن‌ها آشنا باشید را معرفی می‌کنیم. همچنین عکس الگوهای کندل استیک نیز در کنار توضیحات مربوط به آن‌ها ذکر شده است.

الگو کندلی چکش (Hammer)

چکش یکی از الگوهای کندلی برگشتی است که در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشان از بازگشت به روند صعودی دارد. بدنه این کندل برگشتی کوچک است و دارای یک سایه بلند، تقریبا دو برابر بدنه، در پایین کندل است. در این الگو سایه بالایی وجود ندارد یا بسیار کوچک است. این کندل می‌تواند، یک کندل صعودی (سبز رنگ) یا یک کندل نزولی (قرمز رنگ) باشد.

الگوی کندلی چکش

تفسیر الگو کندلی چکش (Hammer): زمانی که کندل جدیدی در یک روند نزولی ایجاد می‌شود، فروشندگان با افزایش فشار سعی در کاهش بیشتر قیمت دارند؛ اما پس از گذشت زمانی خریداران وارد مارکت شده و اقدام به خرید می‌کنند. این موضوع باعث افزایش قیمت می‌شود. در صورتی که کندل تشکیل شده در الگو، چکش صعودی باشد، نشان‌دهنده قدرت بیشتر خریداران است و می‌تواند احتمال برگشت قیمت را افزایش دهد.

الگو کندلی مرد حلق‌آویز (Hanging man)

الگو کندل استیک مرد حلق‌آویز درست مانند چکش است؛ اما تفاوت آن این است که این الگو یک الگو برگشتی نزولی است و نوید برگشت و نزولی شدن قیمت را در یک روند صعودی می‌دهد. چنین الگویی بیشتر در نواحی مقاومتی تشکیل می‌شود.

الگوی کندلی مرد حلق آویز

تفسیر الگو کندلی مرد حلق‌آویز (Hanging man): پس از ایجاد کندل جدید در یک روند صعودی قیمت سعی در رشد بیشتر دارد؛ اما این تلاش با افزایش فشار فروش همراه خواهد شد که باعث کاهش قیمت می‌شود. برخی از افراد منفی بودن این الگو را نشان از افزایش فشار فروش می‌دانند.

الگو کندلی چکش معکوس (Inverted Hammer)

الگوی چکش معکوس مانند الگوی چکش یک الگو برگشتی است که در انتهای یک روند نزولی ایجاد می‌شود. این کندل با بدنه‌ای کوچک، سایه بالایی بلند و سایه پایین خیلی کوچک ایجاد می‌شود. باید دقت داشته باشید که سایه بالایی باید حدودا دو برابر بدنه باشد. این الگوی کندل استیک می‌تواند یک کندل صعودی یا نزولی باشد. وجود حجم بالا در این کندل احتمال برگشت قیمت را افزایش می‌دهد.

الگو کندلی چکش معکوس

تفسیر الگو کندلی چکش معکوس (Inverted Hammer): همان‌طور که می‌دانید، در یک روند نزولی قدرت در دست فروشندگان است، به همین دلیل اکثر کندل‌ها در روند نزولی، منفی هستند. اما الگو چکش معکوس نشان از کاهش قدرت فروشندگان و افزایش قدرت خریداران دارد به طوری که فروشندگان قدرتی برای کاهش بیشتر قیمت ندارند.

الگو کندلی شوتینگ استار (Shooting Star)

الگوی کندلی شوتینگ استار جزو الگوهای برگشتی نزولی به حساب می‌آید که در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود. در این الگو، کندل دارای یک بدنه در پایین و یک سایه بلند در بالاست. سایه باید تقریبا دو برابر بدنه کندل باشد. این کندل می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

الگو کندلی شوتینگ استار

تفسیر الگو کندلی شوتینگ استار (Shooting Star): پس از یک روند صعودی و رسیدن به یک محدوده مقاومتی، اگر خریداران نتوانند قدرت خود را حفظ کنند، فروشندگان برتری پیدا کرده و باعث کاهش قیمت و ایجاد یک سایه بلند در بالای کندل می‌شوند. وجود این کندل نشان از افزایش قدرت فروشندگان دارد به همین دلیل می‎توان انتظار داشت که روند نزولی آغاز شود.

الگو کندلی ماربوزو سفید (White Marubozu)

الگو ماربوزو سفید یک الگو تک کندلی است که در پایان یک روند نزولی شکل می‌گیرد؛ به عبارت دیگر الگو ماربوزو یک الگو برگشتی صعودی است. ماروبوزو یک کندل مثبت با بدنه بزرگ و بدون سایه بالا و پایین یا سایه خیلی کوچک است. ایجاد این الگو کندلی پس از یک روند نزولی می‌تواند احتمال برگشت قیمت را افزایش دهد.

الگو کندلی ماربوزو سفید

تفسیر الگو کندلی ماربوزو سفید (White Marubozu): در یک روند نزولی ایجاد یک کندل ماربوزو نشان از کاهش قدرت فروشندگان و ورود خریداران دارد. وجود بدنه بزرگ در این کندل نشان‌دهنده فشار خرید در کندل فعلی است.

الگو کندلی ماربوزو مشکی (Black Marubozu)

ماربوزو مشکی یک الگو کندل استیک برگشتی است که در انتهای یک روند صعودی ایجاد می‌شود. این کندل نزولی یک بدنه بزرگ منفی بدون سایه یا سایه‌های خیلی کوچک دارد. در یک روند صعودی هرگاه یک الگو ماربوزو مشکی ایجاد شود، احتمال کاهش قیمت وجود دارد.

الگو کندلی ماربوزو مشکی

تفسیر الگو کندلی ماربوزو مشکی (Black Marubozu): در یک روند صعودی که اکثر کندل‌های مثبت هستند، ایجاد یک کندل منفی با بدنه بزرگ که نشان از فشار فروش دارد، احتمال برگشت قیمت را افزایش می‌دهد.

الگو کندلی دوجی (Doji)

در الگو دوجی قیمت باز شدن و بسته‌شدن کندل بسیار نزدیک به هم است و این موضوع نشان از عدم تصمیم‌گیری دارد. بر اساس نوع شکل‌گیری دوجی می‌توان آن را به چندین دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دوجی عادی (Common Doji): این الگو کندلی زمانی اتفاق می‌افتد که عرضه و تقاضا برابر باشد. این الگو نشان از عدم تصمیم‌گیری دارد.
  • دوجی پا دراز (Long-Legged Doji): همان‌طور که از اسم این الگو مشخص است در این الگو سایه‌ها بلند و بدنه بسیار کوچک است. این الگو نیز نشان از عدم تصمیم‌گیری دارد.
  • دوجی سنگ قبر (Gravestone Doji): این کندل قیمت باز و بسته‌شدن بسیار نزدیک به هم و یک سایه بلند به سمت بالا دارد. این الگو معمولا در انتهای یک روند صعودی یافت می‌شود.
  • دوجی سنجاقک (Dragonfly Doji): الگو دوجی سنجاقک زمانی تشکیل می‌شود که قیمت باز و بسته‌شدن کندل بسیار نزدیک به هم باشد و یک سایه بلند در پایین کندل تشکیل شود. این الگو معمولا در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود.
انواع مختلف الگوی دوجی

باید توجه داشت که تمام الگو‌های کندلی دوجی نشان از عدم تصمیم‌گیری دارند، پس در زمان مشاهده آن دقت بیشتری به خرج دهید. 

الگو کندلی پیرسینگ (Piercing Pattern)

الگو پیرسینگ یک الگوی برگشتی صعودی است که پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد که نشان از برگشت قیمت دارد. این الگو از دو کندل تشکیل می‌شود که در آن کندل اول یک کندل منفی با بدنه بزرگ است و کندل دوم یک کندل مثبت است که پایین‌تر از کندل قبلی قرار گرفته است. به دلیل وجود گپ در آن، احتمال وجود این الگو در بازار سهام که مدتی بسته هستند، بیشتر است. در الگوی کندلی پیرسینگ، معمولا کندل اول ماربوزو (Marubozu) است. در این الگو باید دقت داشته باشید که کندل دوم بالاتر از نیمی از بدنه کندل اول بسته شود.

الگو کندلی پیرسینگ

تفسیر الگو کندلی پیرسینگ (Piercing Pattern): همان‌طور که بیان شد، این الگوی کندلی بیشتر مواقع در نمودار سهام دیده می‌شود که علت آن بسته‌شدن بازار در تایم‌های مشخصی است. بازار در روز کاری قبل با یک کندل منفی بسته شده و در روز بعد نیز با قیمت کمتری نسبت به کندل قبل باز شده است. رشد قیمت در کندل دوم نشان از مناسب بودن قیمت و واردشدن خریداران به بازار دارد. باید توجه داشت که این الگو کندل استیک بیشتر در تایم فریم روزانه قابل مشاهده و قابل استفاده است.

الگو کندلی ابر سیاه پوششی (Dark Cloud Cover)

الگو ابر سیاه پوششی، یک الگوی برگشتی نزولی است که در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود. این الگو مانند پیرسینگ است، با این تفاوت که در انتهای یک روند صعودی به چشم می‌خورد. در تصویر زیر این الگو کندلی قابل مشاهده است.

الگو کندلی ابر سیاه پوششی

تفسیر الگو کندلی ابر سیاه پوششی (Dark Cloud Cover): همان‌طور که در تصویر مشخص است، این الگوی کندل استیک دارای یک گپ قیمتی بین دو کندل مثبت و منفی است. این موضوع به معنی آن است که در کندل دوم خریداران بازار را با قیمت بالاتری باز کرده‌اند؛ اما توانایی رشد بیشتر قیمت را نداشته و در حال حاضر فروشندگان وارد مارکت شده‌اند. این موضوع می‌تواند، احتمال کاهش قیمت را در یک روند صعودی افزایش دهد.

باید توجه داشت که این الگو مانند الگو پیرسینگ بیشتر در تایم فریم روزانه قابل مشاهده و قابل استفاده است.

الگو کندلی انگلفینگ صعودی (Bullish Engulfing)

الگو کندلی انگلفینگ صعودی یک الگو برگشتی صعودی است که در پایان یک روند نزولی تشکیل می‌شود و احتمال رشد قیمت را افزایش می‌دهد. در این الگو ابتدا یک کندل نزولی و پس از آن یک کندل صعودی تشکیل می‌شود که تمام کندل اول را در بر می‌گیرد. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید.

الگو کندلی انگلفینگ صعودی

باید توجه داشته باشید که این نوع الگو مانند الگو پیرسینگ است، با این تفاوت که در پیرسینگ کندل دوم تمام کندل اول را در بر نمی‌گیرد. در انگلفینگ صعودی مانند دو الگوی قبلی، کندل دوم با گپ قیمتی باز می‌شود.

تفسیر الگو کندلی انگلفینگ صعودی (Bullish Engulfing): با وجود باز شدن کندل دوم با قیمت پایین‌تر، وجود تقاضای بالا باعث پرشدن گپ قیمت در کندل قبلی شده است. این دو موضوع نشان از ورود خریداران و افزایش تقاضا در بازار دارد.

الگو انگلفینگ نزولی (Bearish Engulfing)

انگلفینگ نزولی مانند الگوی انگلفینگ صعودی است و تنها تفاوت آن این است که در انتهای یک روند صعودی تشکیل شده و باعث افزایش احتمال برگشت قیمت خواهد شد؛ یا به عبارتی دیگر یک الگو برگشتی نزولی است.

الگوی کندلی انگلفینگ نزولی

تفسیر الگو انگلفینگ نزولی (Bearish Engulfing): با توجه به این که در یک روند صعودی قرار داریم و قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان است، بازار پس از یک کندل صعودی با گپ قیمتی بالاتر از کندل قبلی باز می‌شود؛ اما در کندل دوم خریداران نمی‌توانند بر فروشندگان غلبه کرده و روند صعودی را ادامه دهند. این موضوع نشان از ورود فروشندگان به بازار و کاهش قدرت خریداران است. این موضوع می‌تواند باعث کاهش قیمت شود.

الگوی هارامی صعودی (Bullish Harami)

هارامی در زبان ژاپنی به معنی باردار است. الگوی هارامی صعودی یک الگوی دو کندلی است که پس از یک روند نزولی شکل می‌گیرد. کندل اول که کندل مادر نامیده می‌شود، یک کندل نزولی با بدنه‌ای بزرگ است که کندل دوم را در خود جای داده است.

الگو کندلی هارامی صعودی

تفسیر الگوی هارامی صعودی (Bullish Harami): با توجه به این موضوع که در یک روند نزولی قرار داریم و یک کندل نزولی ایجاد شده است، بازار در کندل بعد نتوانسته کاهش قیمت بیشتری را ثبت کند. علاوه بر این موضوع قیمت با یک گپ باز شده که نشان از ورود خریداران به مارکت دارد.

الگو کندلی هارامی نزولی (Bearish Harami)

الگوی هارامی نزولی مشابه هارامی صعودی است و تنها تفاوت آن با این الگو این است که در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود و احتمال کاهش قیمت را افزایش می‌دهد. هارامی نزولی از یک کندل صعودی مادر و یک کندل نزولی فرزند در درون آن تشکیل شده است.

الگو کندلی هارامی نزولی

تفسیر الگو کندلی هارامی نزولی (Bearish Harami): تفسیر این الگو نیز معکوس الگوی هارامی صعودی است.

الگو کندلی موچین پایین (Tweezer Bottom)

الگوی کندلی موچین پایین یک الگوی برگشتی صعودی است که در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد. الگوی موچین پایین تشکیل شده از دو کندل (طول دو کندل برابر است) یک کندل نزولی با بدنه بزرگ و یک کندل صعودی که دارای بدنه کوچک‌تر با یک سایه بالایی است. وجود این الگو در یک روند نزولی می‌تواند احتمال برگشت قیمت را افزایش دهد.

الگو کندلی موچین پایین

تفسیر الگو کندلی موچین پایین (Tweezer Bottom): با توجه به روند نزولی فعلی و ایجاد یک کندل نزولی پرقدرت، کندل بعدی نتوانسته به قیمت‌های پایین‌تری نفوذ کند. این موضوع نشان‌دهنده یک حمایت قوی در محدوده close کندل اول است.

الگو کندلی موچین بالا (Tweezer Top)

الگوی موچین بالا دقیقا مانند الگوی موچین پایین است، با این تفاوت که الگوی موچین بالا در یک روند صعودی تشکیل شده و نشان از وجود یک ناحیه مقاومتی قوی در محدوده close کندل اول دارد.

الگو کندلی موچین بالا

تفسیر الگو کندلی موچین بالا (Tweezer Top): ایجاد این الگوی کندلی در یک روند صعودی نشان از وجود یک مقاومت روانی قوی در محدوده بالای این دو کندل دارد.

الگو کندلی خطوط جداکننده صعودی (Bullish Separating Lines)

این الگو یک الگوی ادامه دهنده است و در یک روند صعودی تشکیل می‌شود و نشان دهنده ادامه روند صعودی است. این الگو از یک کندل نزولی و یک کندل صعودی تشکیل شده است. کندل صعودی دوم با قیمتی برابر یا بالاتر از قیمت باز شدن کندل اول باز می‌شود؛ به بیانی دیگر بین دو کندل یک گپ قیمتی وجود دارد. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید. 

الگوی Bullish Separating Lines

تفسیر الگو کندلی خطوط جداکننده صعودی (Bullish Separating Lines): در یک روند صعودی یک کندل نزولی شکل می‌گیرد. این کندل نزولی نشان از کاهش قدرت خریداران و افزایش قدرت فروشندگان دارد؛ اما با کاهش قیمت خریداران جدیدی وارد مارکت شده و به دلیل افزایش زیاد تقاضا کندل بعد با گپ قیمت باز می‌شود. وجود گپ قیمت به همراه کندل صعودی نشان از این دارد که کندل نزولی اول یک کندل اصلاحی بوده است و بازار تمایل دارد تا روند خود را ادامه دهد.

الگو کندلی خطوط جداکننده نزولی (Bearish Separating Lines)

الگو Bearish Separating Lines یک الگو ادامه دهنده و معکوس الگوی Bullish Separating Lines است. این الگو در یک روند نزولی تشکیل می‌شود و نشان از ادامه روند دارد. این الگو تشکیل شده از یک کندل صعودی و یک کندل نزولی است که با یک گپ قیمتی از هم جدا شده‌اند. 

الگوی Bearish Separating Lines

تفسیر الگو کندلی خطوط جداکننده نزولی (Bearish Separating Lines): تفسیر این الگو دقیقا مشابه الگوی خطوط جداکننده صعودی است. وجود یک گپ قیمت در جهت نزول و یک کندل منفی پس از آن نشان از آن دارد که کندل صعودی اول فقط یک اصلاح کوچک در یک روند نزولی است.

الگو کندلی کبوتر خانگی صعودی (Homing Pigeon Bullish)

الگوی کبوتر خانگی صعودی یک الگوی دو کندلی برگشتی و صعودی است؛ یعنی این الگو در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود و نوید بازگشت قیمت را می‌دهد. این الگو از یک کندل منفی با بدنه بزرگ و یک کندل منفی با بدنه کوچک درون بدنه کندل قبلی، تشکیل می‌شود.

الگوی کبوتر خانگی صعودی Homing Pigeon Bullish

تفسیر الگو کندلی کبوتر خانگی صعودی (Homing Pigeon Bullish): با توجه به نزولی بودن بازار و ایجاد کندل قوی منفی (کندل اول) علاوه بر اینکه قیمت نتوانسته کاهش بیشتری را در کندل دوم داشته باشد، یک گپ قیمت نیز در کندل دوم ایجاد شده است. این دو موضوع در کنار هم نشان از ورود خریداران جدید به بازار دارد.

الگو کندلی کبوتر خانگی نزولی (Homing Pigeon Bearish)

الگو کبوتر خانگی نزولی دقیقا معکوس Homing Pigeon Bullish است. در این الگو دو کندل صعودی هستند و در انتهای یک روند صعودی قرار گرفته‌اند.

الگو کبوتر خانگی نزولی Homing Pigeon Bearish

تفسیر الگو کندلی کبوتر خانگی نزولی (Homing Pigeon Bearish): تفسیر این الگو نیز دقیقا مشابه الگوی قبل است. به‌صورت خلاصه وجود گپ و عدم توانایی صعود در کندل دوم نشان از کاهش قدرت خریداران دارد.

الگو کندلی مورنینگ استار (Morning Star)

مورنینگ استار یک الگوی برگشتی صعودی است که در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود. در این الگو، کندل اول یک کندل نزولی، کندل دوم یک دوجی با بدنه مثبت یا منفی و کندل سوم یک کندل صعودی است. بدنه کندل دوجی باید خارج از بدنه دو کندل دیگر باشد.

الگو کندلی مورنینگ استار

تفسیر الگو کندلی مورنینگ استار (Morning Star): در این حالت مارکت یک روند نزولی دارد، حال بازار دوباره اقدام به کاهش می‌کند، در این هنگام بعضی از خریداران وارد بازار می‌شوند؛ چون احتمال می‌دهند که روند در حال تغییر است، ورود خریداران باعث ایجاد یک کندل دوجی می‌شود که نشان از عدم تصمیم‌گیری در بازار دارد. اکنون که در بازار یک کندل صعودی قوی ایجاد می‌شود افزایش قدرت خریداران اثبات شده و می‌توان انتظار برگشت قیمت را داشت. 

الگو کندلی ایوینینگ استار (Evening Star)

ایوینینگ استار یک الگوی برگشتی نزولی است این الگو را می‌توان معکوس مورنینگ استار دانست. این الگو در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد. این الگو از یک کندل صعودی، یک کندل دوجی و یک کندل نزولی تشکیل شده است. در این الگو نیز مانند مورنینگ استار، کندل دوجی باید خارج از بدنه دو کندل دیگر باشد.

الگوی کندلی ایوینینگ استار

الگو کندلی سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

الگو سه سرباز سفید یک الگو برگشتی صعودی است که در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود. سه کندل در این الگو باید دارای بدنه‌ای مثبت و سایه‌های کوچک باشند. قیمت باز شدن کندل دوم و سوم در بدنه کندل قبل خود است و قیمت بسته‌ شدن این دو کندل خارج از بدنه کندل قبل قرار دارد.

الگو کندلی سه سرباز سفید

تفسیر الگو کندلی سه سرباز سفید (Three White Soldiers): وجود سه کندل با سایه‌های کوچک یا بدون سایه در یک روند صعودی نشان از ورود خریداران به بازار و افزایش تقاضا در بازار است. این موضوع می‌تواند احتمال برگشت قیمت را افزایش دهد.

الگو کندلی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)

الگوی سه کلاغ سیاه معکوس سه سرباز سفید است. این الگو از سه کندل نزولی تشکیل شده است و در انتهای روند صعودی ایجاد می‌شود.

الگو کندلی سه کلاغ سیاه

تفسیر الگو کندلی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows): وجود سه کندل نزولی پر قدرت در یک روند صعودی نشان از کاهش قدرت خریداران و افزایش فشار فروش دارد. این دو موضوع می‌تواند احتمال نزولی شدن بازار را افزایش دهد. باز شدن کندل دوم و سوم در بدنه کندل قبلی (گپ قیمت) نشان از تلاش خریداران برای صعود قیمت است اما به دلیل قدرت زیاد فروشندگان قیمت کاهش بیشتری را تجربه می‌کند (قیمت بسته‌شدن خارج از بدنه کندل قبل قرار می‌گیرد).

الگو کندلی Three Outside Up

الگوی Three Outside Up یک الگوی برگشتی است که در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود. کندل اول یک کندل نزولی است و کندل دوم یک کندل صعودی بوده که تمام کندل اول را در بر می‌گیرد. کندل سوم، با قیمتی پایین‌تر از close کندل قبلی باز شده و با قیمت‌های بالاتری نسبت به close کندل دوم بسته می‌شود. در صورتی که دو کندل صعودی دارای سایه کوچک یا بدون سایه باشند، این الگو از قدرت بیشتری برخوردار است.

الگوی کندلی Three Outside Up

تفسیر الگو کندلی Three Outside Up: در روندی نزولی قرار داریم و یک کندل نزولی تشکیل شده است. اکنون کندل دوم با گپ و در قیمت کمتری باز می‌شود، با توجه به ایجاد یک گپ قیمت در جهت کاهشی اما باز هم یک کندل صعودی که کندل قبلی را در بر می‌گیرد، ایجاد شده، این موضوع نشان از افزایش قدرت خریداران دارد. با ایجاد یک کندل صعودی دیگر احتمال برگشت قیمت افزایش یافته و می‌توان امیدوار بود که قیمت رشدی را تجربه کند.

الگو کندلی Three Outside Down

الگو Three Outside Down معکوس Three Outside Up است که در انتهای یک روند صعودی ایجاد می‌شود. نحوه قرارگیری سه کندل در این الگو دقیقا معکوس الگوی Three Outside Up است.

الگوی کندلی Three Outside Down

الگو کندلی سه ستاره در جنوب (Three Stars in the South)

سه ستاره در جنوب یک الگوی برگشتی صعودی است. این الگو در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود و احتمال رشد قیمت را افزایش می‌دهد. این الگو از سه کندل نزولی تشکیل شده، کندل اول یک کندل نزولی با بدنه بزرگ و سایه پایین بزرگ‌تر از سایه بالایی است. کندل دوم یک کندل نزولی با بدنه کوچک است و سایه پایین بزرگ است که با گپ قیمت باز شده است و نتوانسته قیمت پایین‌تری نسبت به سایه کندل اول ثبت کند. کندل سوم نیز یک کندل نزولی با بدنه کوچک است که با گپ قیمت باز شده است. این کندل داری سایه‌های بسیار کوچکی است.

الگوی سه ستاره در جنوب Three Stars in the South

تفسیر الگو کندلی سه ستاره در جنوب (Three Stars in the South): در یک روند نزولی یک کندل نزولی با بدنه بزرگ تشکیل می‌شود اما بخشی از این بدنه دارای سایه است که نشان از برگشت قیمت توسط خریداران دارد. حال کندل‌های بعدی همگی با یک گپ قیمت در جهت رشد باز می‌شود که این گپ نیز نشان از قدرت و تقاضای قیمت دارد و دو کندل بعد نمی‌توانند به محدوده قیمتی پایین‌تر از سایه پایین کندل اول دست یابند. این دو موضوع در کنار هم نشان از تقاضا زیاد و قدرت خریداران در محدوده سایه کندل اول دارد.

تفاوت الگو کندلی سه ستاره در جنوب با الگو سه کلاغ سیاه

الگوی سه ستاره در جنوب در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود و کندل‌های دوم و سوم نمی‌توانند کاهش قیمت بیشتری نسبت به کندل اول داشته باشند. الگو سه کلاغ سیاه در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود و هر کندل می‌تواند نسبت به کندل قبلی خود کاهش قیمت بیشتری داشته باشد.

الگو کندلی سه ستاره در شمال (Three Stars in the North)

الگو سه ستاره در شمال معکوس الگو سه ستاره در جنوب است؛ یعنی کندل‎‌ها در این الگو همگی کندل‌های صعودی است و در انتهای روند صعودی تشکیل می‌شود.

الگو سه ستاره در شمال Three Stars in the North

تفسیر الگو سه ستاره در شمال (Three Stars in the North): تفسیر الگو Three Stars in the North نیز دقیقا مشابه با سه ستاره در جنوب است. وجود دو گپ قیمت در جهت کاهش به همراه عدم توانایی رشد قیمت در کندل دوم و سوم نسبت به کندل اول، نشان از وجود یک مقاومت قوی در محدوده سایه کندل اول دارد. این موضوع می‌تواند احتمال کاهش قیمت را افزایش دهد.

تفاوت الگو سه ستاره در شمال با الگو سه سرباز سفید

سه سرباز سفید در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شوند و هر کندل نسبت به کندل قبل خود قیمت بالاتری را ثبت می‌کند؛ اما این الگو در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود و نشان از کاهش قیمت است. در الگو سه ستاره در شمال کندل‌ها نمی‌توانند نسبت به کندل اول رشد بیشتری داشته باشند.

الگو کندلی Rising Three Method

الگوی Rising Three Method یک الگوی ادامه‌دهنده است. این الگو در یک روند صعودی ایجاد می‌شود که نشان از ادامه‌دار بودن روند صعودی دارد. این الگو از پنج کندل تشکیل شده است که کندل اول و پنجم کندل‌هایی صعودی با بدنه‌هایی بلند و کندل‌های دوم، سوم و چهارم کندل‌هایی نزولی با بدنه‌هایی کوچک هستند.

الگوی Rising Three Method

تفسیر الگو Rising Three Method: در یک روند صعودی بازار در روندی صعودی یک کندل با بدنه بلند تشکیل می‌شود که نشان از قدرت خریداران است، پس از آن سه کندل ضعیف و نزولی ایجاد می‌شود که توسط کندل آخر، تمام این روند نزولی پوشش داده می‌شود. این روند کاهشی نشان از یک اصلاح کوچک قیمتی است و با توجه به کندل پر قدرت آخر می‌توان نتیجه گرفت که بازار به روند صعودی خود بازگشته است.

الگو کندلی Falling Three Method

الگو Falling Three Method یک الگو ادامه‌دهنده است که در یک روند نزولی دیده می‌شود و معکوس Rising Three Method است.

الگو Falling Three Method

آیا می‌توان با الگو‌های کندل استیک معامله کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانید، افرادی در بازارهای مالی موفق هستند که همواره سعی در کاهش ریسک معاملات خود می‌کنند. درست است که کاهش ریسک باعث کاهش سود نیز می‌شود؛ اما اصل اساسی در بازارهای مالی بقا است. شما باید بتوانید ابتدا از ضرر کردن جلوگیری کنید و سپس به فکر کسب سود باشید. برای کاهش ریسک بهتر است که برای معامله‌کردن از الگو‌های کندل استیک به تنهایی استفاده نکنید. بهترین راه استفاده از الگو‌های کندلی ترکیب آن‌ها با دیگر روش‌های معاملاتی خواهد بود. در مقاله بعدی، به ترکیب الگوهای کندلی با دیگر روش‌های معاملاتی می‌پردازیم.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

جمع‌بندی

در بازارهای مالی قیمت نشان‌دهنده وضعیت کلی بازار است و کندل‌ها بهترین شیوه برای نمایش قیمت محسوب می‌شوند. در این مقاله سعی کردیم در مورد الگو‌های کندلی استیک، معرفی برترین الگو‌های کندل استیک، تفسیر الگو‌های کندلی و… صحبت کنیم. امیدواریم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

6
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین بنی خزاعی
حسین بنی خزاعی
1 سال قبل

قبلاً ازتون سوال پرسیدم مبنی بر اینکه از مطالب سایت استفاده کنیم و منتشر کنیم منتهی فقط می توان ذکر منبع کرد و گذاشتن لینک برامون مقدور نمی باشد آیا فقط به ذکر منبع نمی شود اکتفا کرد ؟؟
ممنون از مساعدت تون

حسین بنی خزاعی
حسین بنی خزاعی
1 سال قبل
پاسخ به  جمال نوری

در یک شبکه ای متشکل از کانال های مختلف

حسین بنی خزاعی
حسین بنی خزاعی
1 سال قبل

با سلام و درود خدمت شما
امکان استفاده و انتشار از مطالب سایت ( البته با ذکر منبع و مأخذ ) مجاز است؟

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

6

20

نظر مخاطبان (6)