0

0

میلیاردر آمریکایی: بیت کوین به کف قیمتی خود نزدیک شده است!

آرتور هیز بنیانگذار صرافی BitMEX معتقد است که بیت کوین به کف قیمتی خود رسیده و احتمال افزایش قیمت آن وجود دارد. وی ادعا می‌کند که موجودی فروشندگان بزرگ بازار به اتمام رسیده است.

میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

آرتور هیز (Arthur Hayes) بنیانگذار صرافی ارز دیجیتال BitMEX، به بررسی این احتمال می‌پردازد که ممکن است بیت‌کوین اکنون به کف بازار خرسی خود رسیده باشد. او در ادامه افزود که سه بازیگر کلیدی فعال در بازار این ارز دیجیتال احتمالاً با فروش‌های سنگین، موجودی بیت کوین (BTC) خود را به اتمام رسانده‌اند.

این کهنه کار ارزهای دیجیتال با انتشار یک پست در وبلاگ خود به شناسایی و معرفی سه گروه سرمایه‌گذار می‌پردازد که امسال به دلیل استفاده نادرست از اهرم در معاملاتشان مجبور به خروج از بازار بیت کوین شدند:

  • شرکت‌های وام‌دهی و تجاری متمرکز
  • استخراج‌کنندگان بیت‌کوین
  • سفته‌بازان عادی

هیز ابتدا با نگاهی به شرکت‌های متمرکز عنوان کرد که این موسسات احتمالاً بیشتر بیت کوین خود را پس از فروپاشی صندوق ارز دیجیتال Three Arrows Capital (3AC) و شرکت تجاری Alameda Research متعلق به سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) تخلیه کرده‌اند. او در ادامه گفت:

وقتی این دو شرکت (Alameda و 3AC) دچار مشکل شدند، ما شاهد نقل و انتقالات بزرگی از پرحجم‌ترین ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (WBTC در صرافی‌ غیر ممتمرکز) و اتر (WETH در صرافی غیر متمرکز) به سایر صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز بودیم که سپس فروخته شدند. همه این اتفاقات در وضعیت نزولی فعلی بازار رخ داده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود:

نمی‌توانم به‌طور آشکار ثابت کنم که تمام بیت‌کوین در اختیار این مؤسسات ورشکسته، در طول سقوط‌های متعدد آن‌ها فروخته شده است. اما به نظر می‌رسد که آن‌ها تمام تلاش خود را کرده‌اند تا نقدشونده‌ترین وثیقه‌های رمزنگاری شده خود را درست قبل از ورشکستگی شرکت هایشان نقد کنند. شرکت‌های وام‌دهی متمرکز و همه شرکت‌های تجاری بزرگ، بیشتر بیت کوین خود را فروخته‌اند. تنها چیزی که در حال حاضر باقی مانده است، کوین‌های غیر نقدشونده، سهام خصوصی در شرکت‌های رمزنگاری و توکن‌های قفل شده پیش فروش است.

هیز در مورد استخراج‌کنندگان بیت‌کوین نیز می‌گوید:

از اولین بحران اعتباری پیش آمده در ژوئن برای ماینر‌های بیت کوین (BTC) و درست زمانی که پادشاه ارز‌های دیجیتال برای اولین بار پس از ۱۸ ماه به زیر قیمت ۲۰ هزار دلار رسید، آن‌ها بیت‌کوین‌های خود را به طور خالص به فروش رسانده‌اند.

وی همچنین افزود:

آنها برای اینکه بتوانند بدهی‌های بزرگ فیات خود را مدیریت کنند، باید این کار (فروش خالص دارایی بیت کوین) را انجام دهند. اگر هم بدهی نداشته باشند، باز هم باید قبض برق و هزینه‌های دیگر را بپردازند و از آنجایی که قیمت بیت کوین بسیار پایین است، مجبورند به منظور فعال نگه داشتن تجهیزات خود، حتی مقدار بیشتری به فروش برسانند.

و در آخر او به گروه سوم یعنی سفته بازان عادی پرداخت. او در حال بررسی میزان سود باز Open Interest (OI) در قراردادهای بلند و کوتاه است تا سطح سفته‌بازی در بازارها را بسنجد. به گفته وی بالاترین مقدار تاریخی در OI با سقف تاریخی بیت کوین همزمان بوده است. مقدار OI همچنین با سقوط بازار کاهش ارزش شدیدی یافت که نشان می‌دهد دلالان از بازار خارج شده‌اند.

با نگاهی به مجموع OI در تمام صرافی‌های متمرکز برای دارایی‌های دیجیتال و تمام مشتقات آن، می‌بینیم که پایین‌ترین سطح OI نیز با کاهش قیمت بیت کوین به کمتر از ۱۶ هزار دلار در روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر مصادف شده است. اکنون OI  به سطوحی بازگشته است که از اوایل سال ۲۰۲۱ دیگر مشاهده نشده بود.

زمانبندی و میزان کاهش OI من را به این باور می‌رساند که بیشتر پوزیشن‌های خرید بیش از حد وثیقه گذاری شده‌ (Over Leveraged) بلند مدت، از میان رفته‌اند.

نتیجه‌گیری هیز این بود که او ۱۰۰ درصد مطمئن نیست که آیا کف بازار نزولی فعلی بیت کوین در حدود ۱۵,۹۰۰ دلار است یا خیر! اما وی معتقد است که بیت کوین به دلیل توقف فروش اجباری ناشی از انقباض اعتباری، از این سطح جهش کرد. او همچنین خاطرنشان می‌کند که همه چیز به صورت چرخه‌ای تکرار می‌شود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)