0

0

حذف جفت‌های معاملاتی توکن سروم (SRM) مرتبط با FTX توسط صرافی بایننس!

بایننس به عنوان بزرگترین صرافی رمزارز جهان، چندین جفت معاملاتی که پیوندهای عمیقی با صرافی FTX و شرکت Alameda Research دارند را برای پروتکل غیر متمرکز سرم (DEX protocol Serum SRM) حذف خواهد کرد. این توکن دیگر قابل معامله با بیت کوین (BTC)، تتر (USDT) و یا توکن بومی بایننس (BNB) نخواهد بود.

حذف جفت‌های معاملاتی توکن سرم مرتبط با FTX توسط صرافی بایننس
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

بایننس در روز جمعه در اطلاعیه‌ای از اعمال محدودیت‌های معاملاتی برای توکن Serum و همچنین حذف تعدادی از جفت معاملات دیگر آن خبر داد. سایر دارایی‌های محدودشده شامل توکن BTCST مبتنی بر نرخ هش BTC و توکن GTO متعلق به پروتکل Gifto است.

صرافی بایننس ۱۶ جفت ذکرشده را از دوشنبه ساعت ۳:۰۰ به وقت جهانی حذف خواهد کرد. سایر جفت‌های مرتبط با دارایی‌های فهرست‌شده برای خرید و فروش در دسترس باقی خواهند ماند.

اطلاعیه بایننس در این رابطه به‌صورت زیر است:

به کاربران توصیه می‌شود قبل از توقف این خدمات تجارت استراتژیک، رویکرد معاملاتی خود را به‌روز کنند تا از متحمل شدن ضرر‌های احتمالی جلوگیری کرده باشند.

بایننس پنجشنبه گذشته نیز به‌طور موقت سپرده‌های USDT و USDC مبتنی بر Solana را به حالت تعلیق درآورد و تاکنون تنها فعالیت سپرده‌های USDC  را از سر گرفته است.

سروم (Serum) چیست؟

سروم یک پروتکل تبادل غیرمتمرکز در اکوسیستم Solana است، که توسط کنسرسیومی شامل FTX، Alameda Research و بنیاد Solana ایجاد شده است. در هنگام استفاده از این پروتکل به دارندگان رمزارز بومی آن یا همان SRM، تخفیف در هزینه‌های معاملاتی داده می‌شود.

در اوایل این ماه FTX و Alameda هر دو اعلام ورشکستگی کردند و برداشت‌ها را برای تقریباً همه کاربران خود متوقف کردند. در همین حال بنیاد سولانا روز دوشنبه فاش کرد که در حال حاضر ۱۳۴.۵۴ میلیون توکن آن‌ها در صرافی FTX به دام افتاده است. از زمانی که محدودیت‌های برداشت FTX در ۶ نوامبر (۱۵ آبان) آغاز شد، توکن SRM از قیمت ۰.۸۰ دلار به ۰.۲۷ دلار در زمان نگارش این خبر کاهش یافته است.

علاوه بر عدم قطعیت ایجاد‌شده میان سرمایه گذاران، این موضوع نیز حائز اهمیت است که سروم در واقع یک پروژه متمرکز است که به‌وضوح توسط صرافی FTX کنترل می‌شود. به گفته مکس اشنایدر (Max Schneider) یکی از بنیانگذاران صرافی غیرمتمرکز Mango Markets، کلید به‌روزرسانی برنامه سروم به‌جای SRM DAO به FTX متصل است. صرافی FTX مدت کوتاهی پس از اعلام ورشکستگی توسط یک شخص ناشناس هک شد و این به این معناست که ممکن است کلید پروتکل سروم به خطر بیفتد (اگرچه که قانون گذاران باهامایی ادعا می‌کنند که آنها پشت این به اصطلاح حمله هکری بوده‌اند).

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) بنیانگذار سولانا، هفته‌ها پیش نیز این ادعا را تکرار کرد و افزود که توسعه‌ دهندگانی که به سرم وابسته بودند در پاسخ به این اتفاقات در حال در حال همکاری با یکدیگر به منظور ارائه یک فورک جدید برای این برنامه هستند.

او با اشاره به بخش ارز دیجیتال Jump که در این فعالیت‌ها شرکت داشته است، گفت:

این هیچ ربطی به SRM یا حتی Jump ندارد. تعداد بسیار زیادی از پروتکل‌ها برای نقدینگی و نقدشوندگی به بازارهای سرم وابسته‌اند.

مشکلات توکن Serum

صرافی FTX به عنوان یکی از سازندگان سروم، دارای ۵.۴ میلیارد دلار توکن SRM بود و همانطور که توسط فایننشال تایمز فاش شد، در ترازنامه خود در تاریخ ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) آن‌ها را فهرست کرده بود. به گفته CoinGecko، این دارایی به‌تنهایی دارای ارزش بازار در گردش ۱۰۰ میلیون دلاری و حجم روزانه ۴۰ میلیون دلاری است.

اکنون بسیاری از پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) با غیرفعال کردن سرویس‌های دارایی مرتبط با SRM خود، از این توکن فاصله گرفته‌اند. صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر (Jupite DEX) یکی دیگر از تجمیع کننده‌های نقدینگی مبتنی بر سولانا، در ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) به کاربران خود گفت که استفاده از سروم به ‌عنوان یک منبع نقدینگی را متوقف کرده است.

این اکوسیستم در حال حاضر روی ارائه یک فورک کار می‌کند و آن‌ها به‌زودی و پس از انتشار این فورک به پشتیبانی از آن خواهند پرداخت.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)