0

1

کاهش شدید درآمد ماینرهای بیت کوین؛ چه پیامدی برای قیمت دارد؟

داده‌های اخیر نشان می‌دهد به دنبال هاوینگ چهارم بیت کوین، درآمد ماینرهای این ارز دیجیتال در ماه می کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است.

پیشبینی بیت کوین بعد از هاوینگ
علی ابراهیمی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

مکانیسم هاوینگ بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که استخراج تمام 21 میلیون واحد این ارز دیجیتال را تا سال 2140 ادامه‌دار کند. هاوینگ تقریبا هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد و طی آن پاداش استخراج نصف می‌شود. آخرین هاوینگ در ماه آپریل نیز پاداش استخراج بیت کوین را از 6.25 به 3.125 واحد BTC رساند.

در حالی که هیاهوی اولیه ناشی از هاوینگ و راه‌اندازی پروتکل رونز و تراکنش‌های آن درآمد ماینرها را به طور موقت پس از هاوینگ چهارم در سطوح بالای خود حفظ کرد، در روزهای شدید شاهد کاهش گسترده درآمد آنها بوده‌ایم. بر اساس داده‌های آنچین، درآمد ماینرهای بیت کوین (شامل پاداش بلاک و کارمزد تراکنش‌ها) در روز نخست ماه می به 26.3 میلیون دلار سقوط کرد که کف جدیدی محسوب می‌شود.

نمودار درآمد ماینرهای بیت کوین
نمودار درآمد ماینرهای بیت کوین – منبع: blockchain.com

نکته قابل تامل این است که در روزهای دیگر ماه می، الگوی مشابهی را در میزان درآمد ماینرها شاهد هستیم که نشان‌دهنده تغییر جدیدی در میزان درآمد این دسته از سرمایه‌گذاران است. کاهش شدید درآمد ماینرها در حالی رخ می‌دهد که این رقم برای اولین بار در تاریخ بیت کوین، بلافاصله پس از هاوینگ از 107 میلیون دلار فراتر رفت و رکورد جدیدی به ثبت رساند.

در این شرایط، آن دسته از استخراج‌کنندگانی که پیش از هاوینگ، تغییراتی را در کسب و کار خود اعمال کردند می‌توانند همچنان سودآور باقی بمانند و ماینرهای ناکارآمد خواه نا خواه از گردونه رقابت خارج می‌شوند.

خرید ارز دیجیتال

کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیرعامل شرکت کریپتوکوانت می‌گوید برای سودآور باقی ماندن استخراج بیت کوین، این ارز دیجیتال باید از 80،000 دلار فراتر برود و در همین حوالی باقی بماند. در همین حال، به نظر می‌رسد اکثر ماینرها پیش از هاوینگ دستگاه‌های استخراج خود را ارتقا داده‌اند تا بتوانند ضمن کاهش هزینه‌های عملیاتی بلندمدت خود، همچنان سودآور باقی بمانند.

کاهش درآمد ماینرها چه تاثیری بر قیمت بیت کوین می‌گذارد؟

کاهش قابل توجه درآمد ماینرهای بیت کوین پس از هاوینگ چهارم این ارز دیجیتال می‌تواند پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدتی را برای این ارز دیجیتال داشته باشد.

در کوتاه‌مدت ماینرها ممکن است برای جبران ضررهای خود، کوین‌های خود را به فروش برسانند و اصطلاحا تسلیم شوند. این اتفاق می‌تواند با افزایش فشار فروش قیمت بیت کوین را کاهش دهد.

در سمت دیگر، سودآور نبودن فرآیند استخراج ممکن است ماینرها را از گردونه رقابت خارج کند؛ اتفاقی که به کاهش هش ریت بیت کوین در نهایت تمرکز بیشتر قدرت ماینینگ در دست شرکت‌های بزرگ منجر می‌شود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)