هرآنچه باید درباره هاوینگ ۲۰۲۴ بیت کوین بدانید

سینا شمس آور

زمان مطالعه :

5 دقیقه

چهارمین هاوینگ بیت کوین در روز ۲۰ آوریل اتفاق افتاد و روز شمار هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ این روزها تمامی اخبار و پیش‌بینی‌های بازار رمزارزها را معطوف به تاثیر این رویداد مهم بر آینده بیت کوین کرده است. در این مقاله از پول نو به تاریخچه و مفهوم هاوینگ بیت کوین می‌پردازیم و نظر کارشناسان را در مورد این رویداد و تاثیرات اقتصادی هاوینگ بر بازار ارزدیجیتال را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

هاوینگ ۲۰۲۴

زمانی که ساتوشی ناکاموتو خالق btc وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد به این اندیشیده بود که بر خلاف پول فیات این پول دیجیتال خاصیت ضد تورمی داشته باشد. او برای راه حل این قضیه پدیده هاوینگ را برای شبکه بیت کوین پیشنهاد کرد که در آن هر ۴ سال یکبار پاداش استخراج BTC نصف شود و کوین‌های جدید کمتری توزیع شود. این قضیه آنقدر ادامه پیدا خواهد کرد تا تعداد BTCهای استخراج شده به ۲۱ میلیون واحد بیت کوین برسد و پس از آن کوین جدیدی وارد شبکه نخواهد شد.

جالب است بدانید ساتوشی به نحوی این مکانیسم را طراحی کرد که همواره هاوینگ بیت کوین در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتفاق بیفتد و مردم با مقایسه میزان پول چاپ شده در دوره سپری شده ریاست جمهوری و BTC به ارزش این پول دیجیتال پی ببرند.

هاوینگ‌های قبلی و تأثیراتشان بر بازار

همان‌طور که گفته شد بیت کوین تاکنون ۳ هاوینگ را پشت سر گذاشته است و هاوینگ بعدی بیت کوین قرار است در روز ۲۰ آپریل ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد. در تمامی ۳ هاوینگ سپری شده بیت کوین توانسته سقف قیمتی جدیدی برای خود ثبت کند و کف قیمت آن نیز از کف قیمت هاوینگ قبلی بالاتر بوده است. در تحلیل تکنیکال تشکیل سقف قیمتی بالاتر (HH) و کف قیمتی بالاتر (HL) همان تعریف دقیق یک روند صعودی است. بنابراین می‌‌توان گفت که هاوینگ‌های بیت کوین تا کنون در هر چرخه سر منشا یک روند صعودی برای قیمت آن بوده‌اند.

هاوینگ ۲۰۲۴

اما هاوینگ ۲۰۲۴ بیت کوین یک تفاوت اساسی با هاوینگ‌های گذشته دارد. حدود ۱۹ میلیون واحد از ۲۱ میلیون واحد BTC استخراج شده است. علاوه بر آن اکنون مردم عادی بیشتر با این پدیده اقتصاد نوین آشنا شده‌اند که نقطه عطف آن پذیرش ETF اسپات بیت کوین در ایالات متحده است. جالب است بدانید یکی از این ETFها مربوط به شرکت معروف بلک راک است که با در اختیار داشتن ۸ تریلیون دلار سرمایه در اختیار خود، حدود ۱۰٪ از منابع مالی دنیا را در اختیار دارد. به واسطه این اتفاق اکنون شرکت‌های بزرگ می‌توانند بدون نگرانی قانونی به خرید بیت کوین از این صندوق دست بزنند.

تاریخ دقیق و پیش‌بینی‌ها

در ابتدا باید بدانید که هاوینگ بر مبنای شماره بلاک تعیین می‌شود و نه یک تاریخ دقیق و بنابراین پیش‌بینی دقیق هاوینگ بیت کوین ممکن نیست اما از آنجایی که هر بلاک بیت کوین تقریبا در ۱۰ دقیقه استخراج می‌شود، تاریخ احتمالی هاوینگ را تخمین می‌زنند. زمان هاوینگ ۲۰۲۴بیت کوین در روز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ بود.

چگونگی عملکرد هاوینگ

در این قسمت به بررسی فنی رویداد هاوینگ بر عملکرد شبکه بیت کوین می‌پردازیم.

فرآیند فنی و تأثیر بر استخراج

امنیت شبکه بیت کوین را دستگاه‌های استخراج یا ماینرها تامین می‌کنند. ماینرها همچون بانک‌ها کلیه تراکنش‌های موجود در شبکه را تایید می‌کنند و از وقوع هر نوع تقلب جلوگیری می‌کنند. از آنجایی که بیت کوین شبکه‌ای غیرمتمرکز است باید انگیزه اقتصادی از انجام این شبکه در داخل خود شبکه موجود باشد؛ توجه داشته باشید که ماینرها هزینه‌های نگهداری سنگین مانند هزینه برق مصرفی ماهانه پرداخت می‌کنند. 

برای حل این مشکل ساتوشی مکانیسمی را طراحی کرد که ماینری که یک بلاک را استخراج می‌کند، به او مقداری BTC تحت عنوان پاداش استخراج اهدا شود. این مقدار BTC آدرس مبدا ندارند و به وجود می‌آیند (چیزی مانند فرآیند چاپ پول) که به آن کوین‌بیس گفته می‌شود. مقدار این بیت کوین‌های اهدا شده به ازای هر بلاک در زمان تولد شبکه ۵۰ بیت کوین بود.

در هاوینگ اول در سال ۲۰۱۲ این مقدار به ۲۵ بیت کوین، در هاوینگ دوم (سال ۲۰۱۶) به ۱۲.۵ بیت کوین، در هاوینگ سوم (سال ۲۰۲) به ۶.۲۵ بیت کوین و در هاوینگ آینده به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش پیدا می‌کند.

این مکانیسم علاوه بر ایجاد انگیزه مالی در ماینرها باعث می‌شود که کل ۲۱ میلیون واحد BTC موجود به مرور توزیع شود و تورم بیت کوین در هر چرخه هاوینگ از چرخه قبلی کم‌تر باشد. این همان مدل اقتصادی شبکه بیت کوین است.

انتظار می‌رود پس از هاوینگ، با توجه به سخت‌تر شدن استخراج بیت کوین، ماینرها، دستگاه‌های خود را ارتقا دهند، اتفاقی که به رشد هش ریت بیت کوین و رکوردشکنی این پارامتر منجر می‌شود. انتظار می‌رود پس از هاوینگ، ماینرهای ضعیف‌تر برای جبران هزینه‌های عملیاتی خود شروع به فروش ذخایر بیت کوین خود کنند. با این حال، زمانی که ذخایر آنها تمام شود، عرضه کلی سمت فروش آنها در صرافی‌های متمرکز دوباره کاهش می‌یابد.

تأثیر هاوینگ برقیمت بیت کوین

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

همان‌طور که مشخص است هاوینگ عرضه جدید بیت کوین را کاهش می‌دهد و خاصیت ضد تورمی دارد. اگر در طرف تقاضا نیز روندی صعودی داشته باشیم به صورت خودکار قیمت بیت کوین افزایش خواهد یافت. تقاضا برای بیت کوین وابسته به شناخت، اعتماد و دیدگاه مردم نسبت به ارزش BTC است که خب هر ۳ این موارد در هر چرخه از ۳ هاوینگ گذشته به مرور زمان افزایش یافته است که خروجی آن افزایش قیمت بیت کوین بوده است.

در طرف دیگر باید به انگیزه اقتصادی ماینرها برای ادامه فعالیت اشاره کرد. ماینرها از ۲ طریق از شبکه کسب درآمد می‌کنند:

۱- پاداش استخراج شبکه

۲- کارمزدهای تراکنش‌ها

راهنمای کامل کسب بیت کوین رایگان در ۲۰۲۴

با اتفاق افتادن هاوینگ مقدار BTC بدست آمده برای ماینرها در یک دوره زمانی کاهش می‌یابد بنابراین اگر در دراز مدت توقع داشته باشیم که این ماینرها به فعالیت ادمه دهند باید شاهد افزایش قیمت بیت کوین باشیم تا بدین ترتیب خلا کاهش مقدار btc بدست آمده برای آن‌ها جبران شود.

بنابراین این طور می‌توان نتیجه گرفت که بر روی کاغذ رویداد هاوینگ منجر به رشد قیمت بیت کوین می‌شود. این ثانون در یک صورت نقض خواهد شد که با فعالیت‌های نهنگ‌ها و دولت‌ها دیدگاه عمومی نسبت به این پول نوظهور منفی شود و تقاضا برای آن کاهش یابد که با توجه به اتفاقات اخیر بسیار بعید به نظر می‌رسد.

تحلیل داده‌های تاریخی و دیدگاه‌های کارشناسان

در ابتدا تاثیرات ۳ هاوینگ گذشته بر نمودار قیمت بیت کوین را بررسی می‌کنیم. در شکل زیر خط‌های عمودی مشکی همان هاوینگ‌های بیت کوین هستند.

داده های مرتبط با هاوینگ

 فاصله بین ۲ هاوینگ متوالی را می‌توان به ۳ فاز تقسیم کرد:

فاز اول (رنگ سبز): 

این فاز پس از وقوع هاوینگ اتفاق می‌افتد و تاکنون بین ۳۷۱ تا ۵۴۶ روز متغیر بوده است و با ثبت رکورد جدید قیمتی برای آن همراه است. پس از هاوینگ اول قیمت بیت کوین ۹۸۰۰٪ رشد کرد و در هاوینگ دوم قیمت ۲۸۰۰٪ رشد کرد. این عدد برای هاونیگ سوم حدود ۶۰۰٪ رشد بود و پس از آن فاز صعودی چرخه به انتها می‌رسد. به این مرحله در اصلاح بول مارکت یا بازار گاوی گفته می‌شود.

فاز دوم (رنگ قرمز):

در این فاز بازار پس از رشد قابل توجه وارد فاز اصلاح می‌شود. نکته جالب اینجاست که در ۳ چرخه گذشته بین ۷۷٪ تا ۸۶٪ از اوج قیمتی آن چرخه را اصلاح داشته‌ایم اما در پایان اصلاح شاهد این بوده‌ایم که کف قیمت ثبت شده همچنان بالاتر از کف قیمت ثبت شده در چرخه گذشته است. به این مرحله بر مارکت یا بازار خرسی گفته می‌شود.

فاز سوم (رنگ زرد):

پس از ثبت کف قیمت بیت کوین بازار وارد این مرحله می‌شود. در این مرحله در ابتدا قیمت بیت کوین با رشدهای بسیار ضعیف مواجه می‌شود و معامله‌گران را ناامید از بازگشت به قیمت‌های گذشته می‌کند. کاهش نوسانات بازار بالاخره در یک جا متوقف می‌شود و یکی پس از دیگری مقاومت‌های قیمتی شکسته می‌شوند. در این مرحله البته اصلاح‌های سنگین قیمتی نیز اتفاق می‌افتد که معامله‌گران را از بازگشت دوباره به کف قیمتی می‌ترساند. در نهایت با رویداد هاوینگ این فاز به اتمام می‌رسد.

بسیاری از تحلیلگران نیز در آستانه هاوینگ بعدی بیت کوین تحلیل‌های خود را از تاثیر این رویدار تاریخی بر قیمت بیت کوین بیان کرده‌اند. به عنوان مثال رکت کپیتال (Rekt Capital) تحلیلگر مشهور بازار اعتقاد دارد که بیت کوین بعد از هاوینگ ابتدا وارد فاز انباشت می‌شود و بعد از آن، رالی صعودی را شروع می‌کند. در مقابل مایکل سیلور رییس شرکت ماکرو استراتژی معتقد است که بیت کوین پتانسیل عبور از قیمت ۱۰۰ هزار دلار در این هاوینگ را دارد.

اما برخی کارشناسان نیز دیدگاه‌های نجومی‌تری نسبت به قیمت بیت کوین دارند به عنوان مثال کتی وود، بنیانگذار و مدیرعامل آرک اینوست اعتقاد دارد که قیمت بیت کوین، اعداد هفت رقمی (بالای۱ میلیون دلار) را می‌بیند. اما در طرف مقابل بانک گلدمن ساکس هفته گذشته در مطلبی به مشتریان خود هشدار داده که چندان روی تکرار گذشته و رشد چرخه‌های پیشین بیت کوین حساب باز نکنند و هیچ تضمینی برای صعود بیت کوین پس از هاوینگ وجود ندارد.

نقش هاوینگ در اقتصاد دیجیتال

در اقتصاد دیجیتال همه چیز بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و آینده آن پدیده کاملا وابسته به این ۲ پارامتر است. در ادامه به تاثیر هاوینگ بر عرضه و تقاضا در طولانی مدت می‌پردازیم.

اثرات بلندمدت بر عرضه و تقاضا

همان‌طور که گفته شد ماینرها برای تامین هزینه خود به فروش btcهای استخراج شده می‌پردازند. بدین ترتیب کوین‌های جدید عرضه شده از طریق فروش ماینرها به دست مردم عادی و هولدرها می‌رسد و با خرید و فروش آن‌ها گردش پیدا می‌کند. فروش ماینرها همان عرضه اولیه و فروش هولدرها عرضه ثانویه است.

محدودیت عرضه بیت کوین ؛ بیت کوین کی تمام میشود؟

با رویداد هاوینگ این عرضه اولیه کاهش پیدا خواهد کرد اما به ذات خود تاثیری بر عرضه ثانویه نخواهد داشت. اما مدل اقتصادی بیت کوین که در قسمت‌های گذشته به آن اشاره شد و از آن مهم‌تر چارت قیمت بیت کوین در هاوینگ این انتظار را به وجود می‌اورد که قیمت در طی یک چرخه هاوینگ رشد پیدا می‌کند. طبیعی است که در این شرایط هولدرهای بیت کوین ترجیح دهند تا کوین‌های خود را تا رسیدن به قیمت‌های بالا نزد خود نگه دارند و دست به فروش آن نزنند. بنابراین رویداد هاوینگ به صورت غیر مستقیم بر عرضه ثانویه نیز تاثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد.

در طرف دیگر قضیه اگر اخبار و اتفاقات بیت کوین را از سال ۲۰۱۲ بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که در ابتدا به آن به چشم کلاهبرداری نگاه می‌شد و اعتماد عمومی نسبت به آن وجود نداشت. علاوه بر آن به خاطر ساختار کاملا متفاوت با پول‌های سنتی و البته غیرمتمرکز بودن آن تبلیغات چندانی نیز برای شناخت آن انجام نمی‌شد و بیشتر جمعیت دنیا یا اسم بیت کوین را نشنیده بودند یا نگرش مثبتی به آن نداشتند.

اما به مرور زمان و پس از زنده ماندن بیت کوین در حوادث سنگینی مانند هک صرافی MT.Gox کم کم معامله‌گران متوجه شده‌اند که کف قیمتی برای آن وجود دارد و در بحران‌ها می‌توان به بازگشت قیمتی بیت کوین بسیار امیدوار بود. این موضوع هر سال روند بهتری به خود می‌گرفت و در حوالی سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسیده بود.

اما هنوز یک مشکل بزرگ برای بیت کوین وجود داشت؛ شرکت‌های بزرگ مجاز به خرید این دارایی نبودند. این مشکل به آن دلیل به وجود آمده بود که اولا کمیسیون بورس و اوراق بهادار اکثر کشورها آن را یک اوراق بهادار ثبت نشده می‌دانستند که خرید و فروش آن برای شرکت‌های ثبت شده در این کمیسیون غیرقانونی است و ثانیا بدلیل ریسک‌های امنیتی کار کردن با کیف پول‌ها قوانین داخلی بیشتر شرکت‌ها با خرید بیت کوین سازگار نبود.

۲۱ کیف پول برتر بیت کوین برای ایرانی‌ها

در ژانویه ۲۰۲۴ کمیسیون بورس آمریکا با تقاضای ETF اسپات بیت کوین چند شرکت از جمله بلک راک و فیدلیتی موافقت کرد. این خبر هر ۲ مشکل بالا را حل می‌کرد و شرکتی مانند بلک راک به نمایندگی این بیت کوین‌ها را خریداری می‌کرد و نزد خود نگهداری می‌کرد و شرکت‌ها می‌توانند اوراق بهادار آن را خریداری کنند.

 بدین ترتیب این مشکل پیش آمده برای افزایش همه گیر شدن بیت کوین نیز بر طرف شد و می‌توان امیدوار بود که با مرور زمان تقاضا برای بیت کوین افزایش یابد. عرضه بیت کوین نیز همان‌طور که گفتیم در هر هاوینگ کاهش می‌یابد و این ایده‌آل‌ترین شرایط برای یک دارایی دیجیتال است.

سرمایه‌گذاری در دوره هاوینگ

اخبار پیرامون هاوینگ بیت کوین و تاثیرات قیمتی آن در گذشته همواره باعث معطوف شدن توجه سرمایه‌گذاران به این ارز دیجیتال شده است. در این دوره یا کمی پس از آن معمولا بسیاری از افراد برای اولین بار وارد بازار رمزارزها می‌شوند و به خرید و فروش این دارایی‌ها مشغول می‌شوند. در ادامه برخی از توصیه‌ها را برای وارد شدن به این بازار بیان می‌کنیم.

راهنمایی برای سرمایه‌گذاران و توصیه‌ها

  • بسیاری از افراد تازه وارد گمان می‌کنند که از لحظه وقوع هاوینگ شاهد رشد نجومی قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها خواهیم بود. این تصوری کاملا اشتباه است و به همین دلیل معمولا در هفته‌های آغازین پس از هاوینگ و عدم وقوع این رشد بسیاری از سرمایه‌گذاران مبتدی از بازار خارج می‌شوند و فشار فروش ناشی از آن‌ها باعث ریزش بیشتر قیمت می‌شود. توصیه می‌کنیم که با آگاهی از این موضوع به بازار وارد شوید.
  • به دلیل غیرمتمرکز بودن این بازار مسوولیت نگهداری این دارایی‌ها کاملا با خودتان خواهد بود و روش‌های کلاهبرداری در این حوزه بسیار زیاد است. لذا توصیه می‌کنیم در ابتدا آموزش‌های لازم اولیه در خصوص نحوه خرید و فروش این دارایی‌ها و نگهداری آن کسب کنید و پس از آن وارد بازار شوید.
  • ماهیت بازار رمزارزها همراه با نوسانات بسیار است لذا زمان خرید یا فروش مناسب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. معمولا زمانی معامله‌گران آماتور به این بازار ورود می‌کنند که اخبار رشدهای زیاد قیمت بیت کوین را شنیده‌اند. این بدترین زمان برای ورود به بازار است. توصیه می‌کنیم که چارت موجود در بالای این مقاله را ببینید تا با چرخه‌های قیمتی بیت کوین در هاوینگ‌ها آشنا شوید.
  • در طول حیات بازار ارزهای دیجیتال قیمت آلت کوین‌ها کاملا وابسته به قیمت بیت کوین بوده است. آلت کوین‌ها نوسانات قیمتی بسیار بیشتری از بیت کوین دارند و این موضوع از طرفی آن‌ها را جذاب می‌کند و در طرف دیگر ریزش‌های قیمتی بسیار سنگینی نیز در انتظار آن‌ها است. توصیه می‌کنیم که در بازار گاوی (فاز سبز رنگ) به خرید و فروش آلت کوین‌ها بپردازید و در ریزش‌های قیمتی بیت کوین حتما برای دارایی خود حد ضرر بگذارید.
  • همان‌طور که از نمودار قیمتی بیت کوین مشخص است هولدرهای بلند مدت آن به سود خوبی رسیده‌اند. توصیه می‌کنیم که اگر قصد خرید بیت کوین را دارید دیدگاه بلند مدتی را نسبت به آن داشته باشید و انتظار نداشته باشید که در کوتاه مدت سود عجیبی نصیبتان شود.
  • با توجه به تحریم بودن ایران در حوزه‌های مالی حتما در زمینه انتقال دارایی‌ها و استفاده از صرافی‌های خارجی تحقیقات لازم را انجام دهید. عدم رعایت این اصل می‌تواند به بلوکه شدن دارایی شما منجر شود.
  • با بالا رفتن ارزش کل بازار یا مارکت کپ بیت کوین طبیعی است که افزایش قیمت BTc نیز سخت‌تر انجام شود. در هر چرخه هاوینگ بیت کوین شاهد این موضوع بوده‌ایم که درصد رشد کمتری نسبت به چرخه قبلی شاهد بوده‌ایم. توصیه می‌کنیم که چندان به توصیه‌ها و وعده‌های نجومی برای اهداف قیمتی بیت کوین توجه نکنید و توقع رشدی منطقی از آن داشته باشید.

نتیجه‌گیری

هاوینگ یک مبدا زمانی برای بررسی رفتار قیمتی بیت کوین است که تاثیرات مهمی بر عرضه و تقاضای ‌ BTC می‌گذارد. این رویداد توسط ساتوشی ناکاموتو خالق آن برای مقابله با تورم شبکه طراحی شده است. در هاوینگ چهارم بیت کوین پاداش استخراج هر بلاک از ۶.۲۵ به ۳.۱۲۵ واحد BTC کاهش یافت.

خلاصه‌ای از اصلی‌ترین نکات و چشم‌انداز آینده

هاوینگ بیت کوین رویدادی است که هر ۴ سال یکبار در این شبکه اتفاق می‌افتد و منجر به نصف شدن پاداش بلاک‌های استخراج شده و در نتیجه کاهش عرضه آن می‌شود. این کاهش عرضه معمولا منجر به افزایش قیمت BTC و افزایش هایپ رسانه‌ای پیرامون این رمزارز می‌شود که همین موضوع تقاضا را برای این ارز دیجیتال بالا می‌برد و منجر به رشد بیشتر قیمت بیت کوین می‌شود. انتظار می‌رود که در این چرخه هاوینگ نیز با توجه تایید ETF اسپات بیت کوین در آمریکا شاهد رشد قیمت آن باشیم. تاکنون هر هاوینگ تا هاوینگ بعدی دارای ۳ فاز قیمتی بوده است که به بازار گاوی، بازار خرسی و دوره تثبیت موسوم است. با توجه به سنگین شدن مارکت کپ بیت کوین توصیه می‌کنیم که فریب تارگت‌های قیمتی نجومی را نخورید و توقع رشدی منطقی را از آن داشته باشید.

پرسش و پاسخ (FAQ)

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ رویدادی است که هر ۴ سال یکبار در شبکه بیت کوین اتفاق می‌افتد و طی آن پاداش استخراج هر بلاک به ماینرها نصف می‌شود.

چرا هاوینگ بیت کوین اتفاق میفتد؟

به دلیل کنترل تورم شبکه قرار است در نهایت به ۲۱ میلیون واحد BTC در گردش برسیم و هاوینگ بیت کوین با کاهش بیت کوین‌های عرضه جدید برای این مکانیسم طراحی شده است.

هاوینگ بیت کوین چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

هاوینگ بیت کوین با نصف کردن پاداش استخراج منجر به کاهش عرضه آن می‌شود و با افزایش هایپ رسانه‌ای پیرامون هاوینگ معمولا شاهد افزایش تقاضا برای خرید BTC هستیم که در نهایت این ۲ موضوع باعث افزایش قیمت بیت کوین پس از رویداد هاوینگ می‌شود.

هاوینگ بیت کوین چه تاثیری بر بازار ارزدیجیتال دارد؟

هاوینگ بیت کوین تاکنون منجر به معطوف شدن توجه سرمایه‌گذاران به بیت کوین و رشد قیمتی آن شده است. معمولا این سرمایه جذب اشده جدید تا مدت‌ها در بازار رمزارزها باقی می‌ماند و بخشی از آن در نهایت به سمت آلت کوین‌ها سرازیر می‌‌شود و باعث رشد قیمت آن‌ها می‌شود که به آلت سیزن مشهور است. بنابراین هاوینگ بیت کوین معمولا به رشد قیمت دارایی‌ها در بازار ارز دیجیتال منجر می‌شود.

اقدامات لازم قبل و بعد از هاوینگ بیت کوین برای تریدرها چیست؟

بهتر است قبل از وقوع هاوینگ اطلاعات خود در مورد بازار رمزارزها، نحوه خرید و فروش، انتقال و نگهداری رمزارزها را بالا ببرید تا مشکلی در این زمینه نداشته باشید. پس از هاوینگ نیز در اصلاح‌های قیمتی می‌توان به بازار ورود کرد و با هولد کردن دارایی در یک دوره و قبل از شروع بازار خرسی می‌توان با کسب یک سود منطقی نسبت به فروش رمز ارز خود اقدام کنید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)