0

0

قیمت بیت کوین در آوریل ۲۰۲۳ به ۳۳ هزار دلار خواهد رسید

پس از عبور از سال بسیار طاقت‌فرسا و نزولی ۲۰۲۲ که در آن ارز دیجیتال بیت کوین (BTC)، ۶۴ درصد از ارزش خود را از دست داد، فعالان بازار کریپتوکارنسی انتظارات زیادی برای سال ۲۰۲۳ دارند. بااین‌حال، تاریخچه نسبتاً کوتاه تجارت بیت کوین نشان می‌دهد معمولاً پس از به اتمام رسیدن یک دوره‌ی نزولی، در سال بعد رشد قیمت و بهبود بازار این رمزارز رخ می‌دهد.

قیمت بیت کوین در آوریل ۲۰۲۳ به ۳۳ هزار دلار خواهد رسید
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

در هر یک از این چرخه‌ها بلافاصله پس از پایین آمدن قیمت بیت کوین (BTC) به صورت کلی، یک فاصله چند ماهه را به منظور ورود به دوره بعد شاهد هستیم. این اتفاقات همواره منجر به یک حرکت نسبتاً قوی به سمت بالا برای رسیدن به یک قله نسبی می‌شود که پس از آن اصلاح دیگری رخ می‌دهد. در نتیجه این اصلاح، قیمت BTC در نمودار بلندمدت خود به کف دیگری می‌رسد و دقیقاً از همین نقطه به بعد بازار صعودی واقعی آغاز می‌شود.

وبسایت خبری BeInCrypto،  بر اساس تجزیه و تحلیل‌های خود تلاش می‌کند تا زمان رخ دادن پیک بالقوه بعدی در نمودار بیت کوین که در اثر یک حرکت صعودی در سال ۲۰۲۳ به آن خواهد رسید را تخمین بزند. آن‌ها این کار را بر اساس داده‌های تاریخی، فرضیه چرخه‌های بیت کوین و شباهت‌های موجود به آنها و سطوح اصلاح فیبوناچی انجام می‌دهند.

از طرفی در این تحلیل فرض شده که سطح ۱۵،۴۹۵ دلاری که در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ به دست آمد، پایین‌ترین سطح محلی بازار نزولی فعلی بیت کوین (BTC) بوده است. این فرض لزوماً درست نیست و اگر شاهد کاهش قیمت BTC در سال ۲۰۲۳ باشیم، این فرضیه به سرعت نقض می‌شود. به هر حال این فرضیات برای تخمین اهدافی که به‌زودی ممکن است در حرکت صعودی بالقوه بعدی اتفاق بیفتد، ضروری است.

اصلاحات و انباشتگی‌های تاریخی در نمودار بیت کوین (BTC)

با نگاهی به تاریخچه معاملات قیمت بیت کوین، ۴ بازار نزولی عمده را مشاهده می‌کنیم که در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ رخ داده است. طبق فرضیه چرخه‌های طولانی بیت کوین، هر بازار نزولی که بیشتر به طول انجامیده، منجر به کاهش قیمت کمتری بوده است.

البته در اینجا لازم به ذکر است که کاهش‌ قیمت در طول هر بازار نزولی به شکل یک اصلاح ABC مطابق با نظریه موج الیوت است. حتی بازار نزولی اخیر که در سال ۲۰۲۲ شروع شد نیز می‌توان در قالب این اصلاحیه قرار گیرد. اما باید در نظر داشت که اوج بازار صعودی در نوامبر ۲۰۲۲ در قیمت ۶۹،۰۰۰ دلار به دست نیامد، بلکه در آوریل ۲۰۲۲ و با قیمت ۶۴،۵۰۰ هزار دلار به آن رسیده‌ایم. البته، فرض اخیر منجر به شکل نسبتاً غیرعادی از تصحیح ABC می‌شود. ولی باز هم با بسیاری از شاخص‌های فنی، داده‌های زنجیره‌ای، فعالیت‌های اجتماعی و احساسات در بازار ارزهای دیجیتال همسو است.

از طرف دیگر، اگر کسی با این فرض موافق نباشد و استدلال کند که بیت کوین در پایان سال ۲۰۲۱ به قیمت بالاتری رسیده است، آنگاه بازار نزولی را می‌توان به‌درستی در قالب یک تکانه الیوت ۵ موجی بیان کرد. همانطور که از نمودار نیز پیداست، هر دو این سناریو‌ها نشان می‌دهد که قیمت فعلی بیت کوین ممکن است روی سطوح کف چرخه تاریخی آن قرار گرفته باشد.

با مشاهده نمودار می‌توان دید که بیت کوین پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح ماکرو خود، حرکت صعودی قوی‌تر (در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۹) یا ضعیف‌تری (در سال ۲۰۱۵) را آغاز کرده است. این حرکت به یک قله نسبی منتهی می‌شود، که همیشه پایین‌تر از بالاترین رکورد قبلی آن (دایره‌های سبز) است.

این اوج همیشه با اصلاح قابل توجه دیگری (دایره‌های قرمز) همراه بوده است. در فرآیند این اصلاح، کف پایین‌تری از قبل به دست می‌آید که به دوره انباشت پایان داده و بازار را وارد دوره‌ی صعودی واقعی می‌کند. شایان ذکر است که همه اینها قبل از رویداد بعدی نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین (Halving) (خطوط آبی) اتفاق افتاده است.

پیک‌های نسبی پس از یک بازار نزولی

در مرحله بعد می‌توانیم دوره زمانی را بین کف ماکرو قسمت‌های نزولی تا پیک نسبی بعدی در نظر بگیریم. در نتیجه این تغییرات بازه‌های زمانی زیر را به دست می‌آوریم:

 ۷۷ روز در سال ۱۲-۲۰۱۱، ۱۷۵ روز در سال ۲۰۱۵، و ۱۹۶ روز در سال ۲۰۱۹ (محدوده تاریخ آبی).

با توجه به فرضیه تکرار چرخه‌های طولانی بیت کوین، اوج نسبی بعدی پس از رسیدن به کف ماکرو در یک دوره زمانی به طور چشمگیری طولانی‌تر حاصل می‌شود. بنابراین اگر بازار نزولی فعلی نیز طولانی بشود، می‌توان حدس زد که حدود ۲۱۵ روز پس از شروع جریان نزولی اخیر به آن برسیم.

از طرف دیگر اگر این چرخه طولانی نشود، با میانگین گرفتن از بازه‌ی دوره‌های تاریخی بیت کوین پیک بعدی پس از ۱۵۰ روز ظاهر خواهد شد. این محاسبات به ما یک محدوده تاریخی از ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) تا ۲۶ ژوئن (۵ تیر) ۲۰۲۳ می‌دهد. در همین بازه‌ی زمانی است که بیت کوین می‌تواند به اوج نسبی فرضی خود برسد.

علاوه‌براین، به منظور تعیین محدوده قیمت برای این حرکت، سطوح لگاریتمی اصلاح فیبوناچی را در بازارهای نزولی قبلی پوشش می‌دهیم. از نظر تاریخی حرکت صعودی پس از رسیدن قیمت بیت کوین به کف ماکرو خود در سطوح ۰.۵ فیب در سال ۱۲-۲۰۱۱، ۰.۳۸۲ فیب در سال ۲۰۱۵ و ۰.۶۱۸ فیب در سال ۲۰۱۹ رخ داده است.

بنابراین می‌توانیم محدوده ۰.۳۸۲-۰.۶۱۸ فیب را به‌عنوان هدف احتمالی برای حرکت صعودی آینده بیت‌کوین در نظر بگیریم. این مقادیر متناظر با محدوده قیمت ۲۷،۵۰۰ تا ۳۹،۰۰۰ دلار است.

قیمت بیت کوین (BTC) در آوریل ۲۰۲۳ و با مقدار ۳۳ هزار دلار، به اوج خود می‌رسد

با خلاصه کردن تحلیل فوق، به محدوده تاریخی بین ۱۷ آوریل و ۲۶ ژوئن ۲۰۲۳ و محدوده قیمتی در سطوح ۲۷,۵۰۰ تا ۳۹,۰۰۰ دلار دست خواهیم یافت. ناحیه‌ای که در آن قیمت بیت کوین می‌تواند در سال ۲۰۲۳ به اوج خود برسد، روی نمودار با مستطیل آبی مشخص شده است. پس از این پیک دوباره اصلاحی در قیمت این رمزارز رخ خواهد داد.

بااین‌حال، اگر کسی یک قدم جلوتر رفته و بخواهد زمان و قیمت یک پیک بالقوه در آینده را دقیق‌تر پیشبینی کند، می‌تواند به رویداد قریب‌الوقوع نصف شدن پاداش بیت کوین (Halving) مراجعه کند. طبق آخرین داده‌ها، این رویداد برای پایان مارس ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌شود.

از لحاظ تاریخی مشاهده می‌کنیم (نمودار بالا) که پیک نسبی نمودار پس از پایین آمدن قیمت ماکرو BTC به ترتیب در ۴۷، ۵۲ و ۴۶ هفته قبل از رویداد نصف شدن (محدوده تاریخ سبز) قرار گرفته است. به طور متوسط، ما یک دوره ۴۸ هفته قبل از هاوینگ بعدی را نیاز داریم تا پیک نسبی بعدی پدیدار شود. این دوره مربوط به تاریخ ۲۴ آوریل (۴ اردیبشت) ۲۰۲۳ است که در قسمت اولیه محدوده‌ای است که ما تعیین کرده‌ایم.

از سوی دیگر، با توجه به قیمت پیش‌بینی‌شده بیت‌کوین، می‌توانیم میانگین سطح اصلاحی ۰.۵ فیب را به عنوان محتمل‌ترین قیمت برای حرکت صعودی در سال ۲۰۲۳ در نظر بگیریم. این قیمت با مقداری در حدود ۳۳۰۰۰ دلار مطابقت دارد.

این سطح هم با داده‌های تاریخی چرخه‌های قبلی و هم منطقه حمایت بلندمدت از قیمت BTC در سال ۲۰۲۱ (فلش‌های آبی) مطابقت دارد. درحال‌حاضر می‌توان انتظار داشت که این سطح به عنوان مقاومت عمل کند. بنابراین احتمالاً با آغاز یک حرکت، به‌راحتی نمی‌توان بر آن غلبه کرد و از این روی رخ دادن یک اصلاح قیمت دور از ذهن نیست. 

بنابراین پیش‌بینی ما  برای قیمت بیت‌ کوین در تاریخ ۲۴ آوریل ۲۰۲۳ در محدوده ۳۳۰۰۰ دلار (منطقه قرمز) خواهد بود. باید تأکید کرد که این یک سناریوی بسیار خوشبینانه است و احتمال تحقق نیافتن آن بسیار زیاد است. بااین‌حال اگر رفتار بیت کوین با چرخه‌های تاریخی آن همگام باشد، با رسیدن زمان فرآیند نصف شدن پاداش بیت کوین، ریتم تاریخی کل بازار ارزهای دیجیتال حفظ شده و می‌توان به اصلاحات لگاریتمی فیب اعتماد کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)