0

0

نزاع کاردانو و XRP؛ چه اتفاقاتی در جریان است؟

اگرچه کاردانو (ADA) و XRP در بطن خود پرو‌ژه‌های متفاوتی از یکدیگر هستند، اما به‌تازگی چهره‌های پشت آن‌ها با هم درگیر شده‌اند. با وجود اینکه هر دو آلتکوین ارزشگذاری‌های متفاوتی دارند، چرا این اتفاق افتاده است؟

نزاع کاردانو و XRP
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

در حالی که کاردانو به عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند غیرمتمرکز در حوزه‌ی دارایی‌های دیجیتال شناخته می‌شود، XRP بر ارائه توکنی برای پرداخت‌های بین‌مرزی با کارمزد پایین متمرکز است.

وجه اشتراک آلت کوین‌ها این است که یک جامعه قوی دارند و این دقیقاً همان چیزی است که چارلز ‌هاسکینسون (Charles Hoskinson) بنیانگذار ADA به واسطه آن به XRP حمله می‌کند. به گفته این کارآفرین، جامعه آلت کوین هفتم بازار کریپتوکارنسی (XRP)، مخرب و کوچک است.

البته این موضوع تنها ادعای هاسکینسون نیز نبوده است. او همچنین عنوان کرد که پروژه توسعه‌یافته‌اش توسط ریپل (Ripple) برای آن‌ها فاقد همکاری سازنده و ارزش است و او به همین دلایل روابط خود را با XRP قطع می‌کند. اتهامات خالق کاردانو اندکی پس از آن مطرح شد که جامعه XRP او را دروغگو خواند.

هاسکینسون به نقل از منابع موثق اعلام کرده بود که پرونده SEC علیه ریپل در ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) ۲۰۲۲ بسته می‌شود. با این حال مبارزه‌ای که در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، هنوز به پایان نرسیده است و این دلیلی برای شورش حامیان XRP و حمله به وی بود.

دیوید شوارتز (David Schwartz) مدیر ارشد فناوری ریپل به اظهارات این تاجر آمریکایی پاسخ داد. او که یا قصد داشت خود را آرام نشان دهد یا صرفاً سورپرایزی برای دارندگان XRP آماده کرده بود، گفت که هاسکینسون باید چند روز صبر کند و سپس به انتشار این ادعا‌ها بپردازد تا مطمئن شود گفته‌هایش صحت دارند یا خیر.

آیا دعوایی بین کاردانو و XRP وجود دارد؟

در ماه اکتبر ۲۰۲۲ هاسکینسون به دلیل عنوان کردن نظریه‌ای در مورد بازار ارزهای دیجیتال مبنی بر اینکه SEC اتریوم (ETH) را نسبت به سایر توکن‌ها در محیط بلاک چین ترجیح می‌دهد، درگیر دشمنی دیگری با جامعه XRP شد.

در سال ۲۰۱۸ ویلیام هینمن (William Hinman) رئیس وقت کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) مسئول بازکردن پرونده علیه ریپل بود. او یک سخنرانی با نظراتی در مورد وضعیت قانونی اتریوم ارائه کرد. هینمن بیان کرد که آلت کوینی مانند بیت کوین (BTC) اوراق بهادار محسوب نمی‌شود.

ارتش XRP معتقد است که هینمن به نفع اتریوم عمل کرده است. بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، چهار جلسه برنامه‌ریزی‌شده با نمایندگان آلت‌کوین‌های پیشرو در بازار برگزار شد. جایی که آنها دسترسی بی‌نظیری به SEC داشتند، موقعیتی که هیچ پروتکل بلاک چین دیگری از آن بهره‌مند نبود.

علاوه‌براین، هینمن قبل از بدست آوردن ریاست در SEC، شریک شرکت حقوقی Simpson Thacher & Bartlett LLP بود. اما این موضوع چه ارتباطی به این ماجرا دارد؟ این شرکت بخشی از Enterprise Ethereum Alliance (EEA) است که هدف آن تجاری‌سازی پلتفرم قرارداد هوشمند است.

این موارد توسط هاسکینسون مورد انتقاد قرار گرفت و اظهار داشت که دعوای حقوی بین این دو نتیجه یک توطئه‌چینی علیه بلاک چین ریپل نیست، بلکه فقط به این دلیل است که ایالات متحده مقررات مشخصی در حوزه ارزهای دیجیتال ندارد.

جامعه XRP به‌سرعت به این تاجر آمریکایی حمله کرد و او در سخنرانی خود گفت آنچه گفته شده خارج از چارچوب است.

در این مورد حتی با وجود ادعای هاسکینسون مبنی بر اینکه او در پرونده SEC علیه ریپل، در دادگاه حامی ریپل بوده است، باز هم بسیاری از جامعه XRP این حرف‌ها را قبول ندارند. البته همه این جنجال‌ها وقتی صحبت از خالق پرحاشیه‌ی کاردانو به میان باشد چیز عجیبی نیست.

جنجال‌های هاسکینسون

هاسکینسون نه‌تنها به عنوان یکی از رقبای اصلی بلاک چین اتریوم (ETH)، بلکه به دلیل اظهارات جنجالی خود نیز شناخته شده است. او گفته است که در بازار کریپتو افرادی هستند که او را دوست دارند و افرادی هستند که از او متنفرند و پیدا کردن کسی که نسبت به او احساس بی‌طرفی داشته باشد بسیار دشوار است.

او قبلاً هم از ارزهای دیجیتال مهم بازار انتقاد کرده است. از نظر این کارآفرین فعال در حوزه‌ی دارایی‌های دیجیتال، بیت کوین (BTC) یک مدل اجماع منسوخ و کند دارد. به این ترتیب او در ماه اکتبر اعلام کرد که استخراج بزرگترین ارز دیجیتال بازار از نظر حجم مارکت باید متوقف شود.

از نظر هاسکینسون حوزه بلاک چین نیازی به مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) ندارد، زیرا کاربرد آن فقط برای انتقال دارایی‌ها بوده و هیچ‌گونه موفقیتی در سایر زمینه‌ها کسب نکرده است.

این کارآفرین معتقد است که تمام واحدهای BTC موجود باید به رپد بیت کوین (WBTC) تبدیل شوند. به‌طورخلاصه، رپد بیت کوین (WBTC) باعث ورود بیت کوین (BTC) به فضای دارایی‌های مالی غیرمتمرکز (DiFi) می‌شود، قابلیتی که دارندگان دیگر ارزهای دیجیتال نمی‌توانند از آن بهره ببرند و همین مسأله منجر به ایجاد نقدینگی عظیم بیت کوین در صرافی‌های متمرکز شده است. در تحلیل هاسکینسون، رپد بیت کوین همچنان همان بیت کوین است، زیرا عیناً تمام ویژگی‌ها و کاربرد‌های BTC دارد.

در رابطه با اتریوم این کارآفرین اظهار داشت که تیم توسعه‌دهنده این آلت کوین، سال‌ها پروتکل Ouroboros را نادیده می‌گرفت و این همان چیزی بود که باعث تأخیر فراوان در تحویل اثبات سهام (PoS) به شبکه اتریوم شد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)