0

0

ارتقای شانگهای اتریوم فعال و ۳۴ میلیارد دلار اتر استیک‌شده (sETH) آزاد شد!

سپرده‌گذارانی که از سال ۲۰۲۰ اترهای خود را در شبکه اتریوم به اشتراک گذاشته بودند (Staking)، اکنون با فعال شدن ارتقای شانگهای می‌توانند آنها را برداشت کنند.

ارتقای شانگهای فعال شد
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

در ساعت ۶:۲۷ بعدازظهر به‌‌وقت شرقی، ارتقای شانگهای بلاک چین اتریوم با موفقیت اجرا شد و امکان برداشت اترهای استیک‌شده (sETH) را فراهم کرد و عملاً انتقال چندین ساله این شبکه به اثبات سهام (PoS) را نهایی کرد.

سپتامبر گذشته، اتریوم پروژه ادغام (Merge) خود را با موفقیت اجرا کرد و برای همیشه نحوه تولید اتر (ETH) و نحوه اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه را تغییر داد. در این ارتقاء (ادغام)، اتریوم به یک مکانیسم اجماع اثبات سهام تبدیل شد که در آن کاربران برای اعتبارسنجی تراکنش‌های آنچینی، اتر ETH را در شبکه به اشتراک می‌گذارند و در ازای این مشارکت پاداش دریافت می‌کنند. از زمان شروع سپرده‌گذاری اتر در سال ۲۰۲۰ تا کنون، شرکت‌کنندگان بیش از ۳۴.۵۶ میلیارد دلار از این رمزارز را به شبکه واریز کرده‌اند.

خرید ارز دیجیتال

با این حال، آن وجوه -و پاداش‌های متقابل آن- حتی پس از ارتقای Merge نیز برای کاربران قابل‌دسترسی نبود، اما اکنون با فعال شدن ارتقای شانگهای می‌توانند اترهای خود و پاداش‌شان را برداشت کنند. حالا می‌توان شبکه اتریوم را یک شبکه اثبات سهامی کامل در نظر گرفت.

ارتقای شانگهای پروسه‌ای زمانبری بوده که توسعه‌دهندگان اصلی آن سعی بر انتشار هرچه سریع‌تر آن داشته‌اند. شانگهای در ابتدا قرار بود بخش‌های دیگری از شبکه اتریوم را نیز بهبود بخشد، از جمله طرح پیشنهادی Proto-Danksharding که با نام EIP-4844 نیز شناخته می‌شود.

با این حال، این به‌روزرسانی‌ها از ارتقای شانگهای حذف شدند تا اطمینان حاصل شود که برداشت‌های (ETH) در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. چنین تصمیمات عجولانه‌ای می‌تواند شبکه را سال‌ها مشغول اصلاحات فنی کند. حتی تغییرات جزئی در روش‌های رمزگذاری اتریوم نیز از این ارتقاء حذف شد.

فشار برای انتشار ارتقاء شانگهای منطقی بود، چراکه امنیت و دسترسی به رمزارزهایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار در اولویت بود و هر گونه نقص در اجرای این ارتقاء می‌توانست مشکلات عمده‌ای را برای این شبکه به بار بیاورد؛ نه‌تنها از سوی کاربران ناراضی، بلکه از سوی دلالان عظیمی مانند لایدو (Lido) و کوین‌بیس (Coinbase) که در حال حاضر بیشترین میزان استیکینگ اتریوم را در اختیار دارند. رگولاتورهای دولتی نیز بدون شک به‌دقت آن را زیر نظر دارند.

خوشبختانه، این نگرانی‌ها پشت‌سر گذاشته‌ شد. در ساعت ۶:۲۷ بعدازظهر به‌وقت شرقی، وقتی بلاک چین اتریوم به ایپاک ۱۹۴.۰۴‌اُم خود رسید، شیکه اصلی آن برای افزودن ارتقای شانگهای شروع به فورک کرد. در این ایپاک، هشت اسلات از دست رفت؛ مقدار استانداردی که نشان می‌دهد نودها هنوز مشتریان خود را برای این ارتقاء به‌روز نکرده بودند. اما شبکه اتریوم به پردازش تراکنش‌ها ادامه داد، که نشانه‌ای از یک ارتقای موفقیت‌آمیز بود. بلافاصله پس از آن، برداشت‌های اتر استیک‌شده (sETH) به‌آرامی شروع به پردازش کردند.

سپرده‌گذارانی (استیک‌کننده‌ها) که حداقل ۳۲ اتریوم (به ارزش تقریبی ۶۱۰۰۰ دلار در زمان انتشار این خبر) را مستقیماً در شبکه اتریوم واریز کرده‌اند، اکنون می‌توانند سود حاصل از سپرده‌های خود یا کل سپرده را برداشت کنند. انتظار می‌رود به دلیل افزایش تقاضا و فضای محدود بلاک، این فرآیند چندین روز طول بکشد.

پروسه برداشت برای سپرده‌گذرانی که اتر (ETH) خود را از طریق استخرهای واسطه یا صرافی‌های کریپتویی متمرکز سپرده‌گذاری کرده‌اند، کمی بیشتر زمان می‌برد. لایدو گفته است قابلیت برداشت اتر (ETH) را حدوداً یک ماه دیگر برای مشتریان فعال می‌کند. کوین‌بیس نیز به‌نوبه‌خود اعلام کرد مشتریانش شاید مجبور باشند چندین ماه منتظر بمانند تا بتوانند اتر استیک‌شده‌ی خود را برداشت کنند. هر کدام از این سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات استیکینگ اتریوم، برداشت‌ها را در بازه زمانی خاص خود باز خواهند کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)