0

0

کاهش ارزش سهام Meta پس از تغییر نام

سال ۲۰۲۲ سال سختی برای صنعت فناوری بود و متا نیز سال بسیار سختی را پشت سر گذاشت. سهام این شرکت از زمان تغییر نامش در اکتبر ۲۰۲۱ و زمانی که با قیمت ۳۲۳.۵۷ دلار به ازای هر سهم معامله می‌شد، اکنون ۶۰ درصد کاهش یافته است. طبق گزارش MarketWatch، درحال‌حاضر سهام متا با قیمت ۱۱۴.۷۴ دلار معامله می‌شود.

کاهش ارزش سهام Meta پس از تغییر نام این شرکت
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

این غول رسانه‌های اجتماعی تاکنون میلیاردها دلار برای پروژه نوپای خود خرج کرده است، بااین‌حال هنوز هیچ دستاوردی برای به نمایش گذاشتن برای عموم مردم ارائه نداده است.

اندرو باس‌ورث (Andrew Bosworth) مدیر ارشد فناوری در Reality Labs، با انتشار پستی از حساب کاربری این شرکت نوشت:

متا سال ۲۰۲۲ را با نامی‌ جدید و چشم‌اندازی جدید برای آینده آغاز کرد، و در Reality Labs این وظیفه ماست که این چشم‌انداز را زنده نگاه داریم. ما هرگز فکر نمی‌کردیم که این کار ساده‌ای باشد، اما امسال حتی سخت‌تر از آن چیزی بود که انتظارش را داشتیم.

اندرو در ادامه توضیح داد که:

چالش‌های اقتصادی در سراسر جهان به همراه فشارها بر کسب‌وکار اصلی متا، طوفانی از شک و تردید در مورد سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهیم، ایجاد کرده است.

شرکت متا که قبلاً با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد، در سپتامبر ۲۰۲۰، Facebook Reality Labs را راه‌اندازی کرد. شرکت Reality Labs که هدست واقعیت مجازی Oculus Rift را در سال ۲۰۱۶ ایجاد کرده بود، پارسال و پس از اعلام تغییر نام فیس‌بوک به متا وظیفه توسعه پروژه متاورس این شرکت را بر عهده گرفت.

باس‌ورث نوشت:

ارزش بلندمدت این فناوری‌ها از نحوه پذیرش آن‌ها توسط اکوسیستم توسعه‌دهندگان، خلق کنندگان و سازندگانی که پیرامون این نوع از تکنولوژی فعالیت می‌کنند، نشأت می‌گیرد.

در ماه اکتبر متا فاش کرد که بخش متاورس Reality Labs بیش از ۳.۶ میلیارد دلار در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ از دست داده است و این در حالی است که سال قبل در همین زمان، ضرر آن‌ها ۲.۶۳ میلیارد دلار بوده است. طبق گفته اندرو باس‌ورث، ۲۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری متا به Reality Labs و ۸۰ درصد دیگر آن به تجارت اصلی متا، فیس بوک، واتس اپ و اینستاگرام اختصاص یافته است.

باس‌ورث در ادامه اظهارنظرات خود گفت:

ما معتقدیم این میزان از سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های Reality Lab برای یک شرکت متعهد به پیشرو ماندن در حیطه تکنولوژی، کاملاً منطقی است.

در ماه نوامبر مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مدیرعامل متا گفت که با وجود ضرر ۳.۶ میلیارد دلاری و متعاقب آن اخراج ۱۱ هزار کارمند، همچنان چشم‌انداز بلندمدت امیدوارکننده‌ای برای متاورس می‌بیند.

متاورس واژه‌ای است که برای توصیف نسل بعدی اینترنت استفاده می‌شود:

دنیای مجازی مشترک و پایدار که در آن افراد به ‌عنوان آواتارهای سه‌ بعدی با هم تعامل دارند. بسیاری از افراد در فضای دارایی‌های دیجیتال، آینده‌ی متاورس را در بلاک چین و به ویژه توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFTها می‌بینند.

درحال‌حاضر شرکت Reality Labs وظیفه توسعه پروژه Horizon Worlds را به عنوان بخشی از پروژه‌ی بزرگتر Metaverse بر عهده دارد.

این پروژه برای به دست آوردن توجه فعالین حوزه‌ی تکنولوژی در سرتاسر دنیا تلاش فراوانی کرده است. در ماه اکتبر متاورس در قرنطینه کیفیت (Quality Lockdown) قرار گرفت، زیرا اخبار داخلی آن‌ها حاکی از این بود که حتی کارکنان متا هم نمی‌توانند وارد سیستم بشوند. در نسخه نمایشی تبلیغاتی این شرکت از آخرین پیشرفت‌های آواتار انسانی آن‌ها نیز از پاهای تقلبی استفاده شده بود.

در همین حال بازیکنان دیگری که بر روی متاورس متمرکزند، در مخالفت با تسلط احتمالی متا بر این فضا با یکدیگر همسو شده‌اند. اتحاد Open Metaverse که شامل اعضایی مانند Dapper Labs ،The Sandbox ،Animoca Brands Alien Worlds ،Decentraland ،MetaMetaverse و Unstoppable Domains می‌شود، برای ایجاد یک متاورس با قابلیت تعامل که مبتنی بر بلاک چین هم باشد، تلاش می‌کند.

در ماه نوامبر متا شروع به ادغام برنامه‌ریزی‌شده NFTها برای بیش از دو میلیارد کاربر ماهانه اینستاگرام خود کرد و آنها را به‌جای اصطلاح رایج NFT، مجموعه‌ دیجیتال نامید. این شرکت با انتشار توییتی در تاریخ ۲ نوامبر (۱۱ آبان) ۲۰۲۲ به این موضوع پرداخت:

به‌زودی می‌توانید #NFT‌ها را در @instagram بسازید و بفروشید. اکنون این قابلیت با استفاده از @0xPolygon امکان پذیر است. همچنین کاربران می‌توانند به کیف پول @solana و Phantom متصل شده و اطلاعات مربوط به مجموعه @Opensea را ببینند.

اگر قیمت فعلی سهام متا نشان‌گر چیزی باشد، قطعاً آن چیز نارضایتی سرمایه‌گذاران از فعالیت‌های زاکربرگ در رابطه با پروژه متاورس است. با وجود اینکه این اعداد ممکن است نگران‌کننده به نظر برسند، باس‌ورث آن را به عنوان محکی برای شرکت متا می‌بیند.

باس‌ورث در این رابطه گفت:

در دوران رونق، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و جاه طلبانه برای آینده آسان است. اما وقتی شرایط اقتصادی تغییر می‌کند، راحت‌تر است که مسیر خود را عوض کنید، جاه‌طلبی‌های خود را کاهش دهید، به امن‌ترین و سودآورترین چیزی که در دسترس‌تان است پایبند باشید و تاجایی‌که می‌توانید از آن بهره ببرید. اما همین لحظات سخت است که واقعاً باور مردم به آینده را محک می‌کند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)