متاورس چیست و چگونه پیش از اینکه دیر شود وارد Metaverse شویم؟

متاورس چیست و چگونه کار می‌کند؟
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

12 دقیقه

مفاهیمی مانند اینترنت در دهه ۹۰ میلادی، بیت کوین در یک دهه اخیر و همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ را به خاطر آورید.

بازتاب حداکثری همه این موضوعات در رسانه‌ها، وجه اشتراک تمام آن‌ها محسوب می‌شود. این عبارات برای مدت‌ها تیتر نخست معروف‌ترین نشریات را به خود اختصاص دادند و همچنان با آن‌ها سر و کار داریم.

از سقف تاریخی جدید بیت کوین و اتریوم که بگذریم، به NFT و متاورس می‌رسیم که در سال ۲۰۲۱، به داغ ترین موضوعات مقالات و گزارشات مختلف تبدیل شده‌ بودند. اما متاورس چیست؟ و چه چیزی آن را این همه بر سر زبان‌ها انداخته است؟

پیش تر از NFT و توکن‌های غیرمثلی گفته‌ایم. امّا متاورس چطور؟ آیا باید از این مفهوم تازه به عنوان یک تحول یاد کنیم؟ آیا با گسترش متاورس اتفاقات ناخوشایندی در انتظار ما خواهد بود؟ در بلاگ امروز پول نو با این مفهوم تلخ و شیرین آشنا خواهیم شد.

متاورس چیست؟

به عنوان یکی از هیجان انگیزترین مفاهیم عصر تکنولوژی، می‌توان متاورس را مجموعه‌ای از دنیاهای مجازی دانست که بر پایه بلاک چین بنا شده و ویژگی‌های دنیای واقعی را هم در خود گنجانده است.

متاورس چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی لغوی را از متاورس ارائه دهیم، نیاز داریم تا ریشه کلمه Meta را بشناسیم. متا در زبان یونانی معنایی معادل «فراتر» داشته و کلمه verse هم در لغت به مفهومی معادل «جهان» اشاره دارد.

با این اوصاف، شاید بتوانیم متاورس را دنیایی فراتر از دنیای واقعی و مجازی تصور کنیم که ترکیبی از هر دو فضا را در اختیار ما قرار می‌دهد.

در نگاه اول، ممکن است از متاورس با عنوان یک مکان یاد کنیم. امّا بهتر است دیدگاه خود را اصلاح کنیم! چرا که نمی‌توان عبارت متاورس را صرفا به یک مکان اطلاق کرد.

به طور خلاصه، متاورس مجموعه‌ای از فضاهای دیجیتالی را شامل می‌شود که هر یک از این دنیاها، نسخه‌ای شبیه سازی شده از دنیای واقعی را در اختیار ما قرار می‌دهند و برای حضور در این فضا، نیاز به ابزارهایی مخصوص مانند هدست‌های واقعیت مجازی (VR) خواهیم داشت.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

دنیای متاورس چگونه است؟

همانطور که دیدیم، شاید نتوان از متاورس تعریف دقیق و واضحی را ارائه داد. چرا که یک مفهوم خارجی یا ملموس نبوده و موضوعی است که می‌تواند دنیای ما را در بر بگیرد.

امّا دنیای متاورس چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟ پاسخ: چندان عجیب و غریب نخواهد بود!

احتمالا اکنون تصور کردید که متاورس مفهومی ساده بوده و تفاوتی با زندگی روزمره ما نخواهد داشت. ولی فراموش نکنیم که طبیعتا شرایط بدین شکل نخواهد بود.

دنیای متاورس

به طور کلی، ما در سالیان اخیر با فضاهای مختلفی چه در خارج و چه فراتر از مرزهای جغرافیایی دنیای واقعی‌مان در ارتباط بوده‌ایم.

بازی‌های آنلاین، فضای مجازی و حتی دورکاری در ایام پاندمی! این‌ها مواردی بودند که تا حد زیادی به ما آموختند که می‌توانیم بدون حضور فیزیکی در یک مکان، به تجربیات بسیاری دست پیدا کنیم.

با توجه به معنای لغوی عبارت متاورس، می‌توانیم حدس بزنیم که در متاورس، محدودیت مشخصی برای ما وجود نداشته و می‌توانیم با آواتارهای شخصی سازی شده خودمان، در اماکن مورد نظرمان حضور پیدا کنیم.

تصور کنید که بنا به هر دلیلی، امکان حضور در جلسه کاری برای شما فراهم نشده. در چنین شرایطی، متاورس به شما این امکان را می‌دهد که بدون خروج از منزل، آواتار یا شخصیت دیجیتالی خودتان را به جلسه فرستاده و حضور در فضای اداری را تجربه کنید.

فراموش نکنید که تمام این‌ها درحالی است که شما همچنان در منزل خود حضور دارید!

چه فعالیت‌هایی را می‌توان در متاورس انجام داد؟

همانند اماکن مختلف در دنیای واقعی، در متاورس هم با فضاها و فعالیت‌های گوناگونی روبرو خواهیم بود.

فعالیت در متاورس

برخی به طور تخصصی برروی حوزه گیمینگ متمرکز شده و برخی در تلاش هستند تا فضایی را برای برگزاری مهمانی‌ها یا کنفرانس‌ها فراهم کنند.

در تاریخ ۱۹ می ۲۰۲۲، یک زوج تصمیم گرفتند تا مراسم ازدواج خود را در متاورس جشن بگیرند! اگرچه، این یک اقدام نمادین بود و مراسم رسمی ۳ سال قبل اتفاق افتاده بود.

تاسیس شرکت، رویدادهای ورزشی، جلسات کاری، نشست خبری و میلیون‌ها فعالیت دیگر! بسیاری از کمپانی‌های مشهور کار خود را در این صنعت گسترش داده‌ و طرفداران زیادی را جذب کرده‌اند. پس طبیعتا می‌توانیم در حوزه‌های مختلفی، تجربیات متفاوتی را داشته باشیم.

شاید بتوانیم متاورس را به یک برنامه تلویزیونی مانند کنیم که مخاطبین و اعضای اجتماع، مهم ترین رکن پایداری آن محسوب می‌شوند. با این تفاسیر، اکثریت متاورس‌ها بر توسعه محیطی سرگرم کننده و شاد تاکید دارند تا اجتماع گسترده‌تری را در اختیار داشته باشند.

چگونه به متاورس وارد شویم؟

احتمالا در چند ماه اخیر، شما هم تحت تاثیر اخبار و حواشی متاورسی بوده‌اید و تصمیم گرفته‌اید که ورود خود را به آن عملی کنید.

ثبت نام در متاورس

برای ورود به متاورس، نیاز داریم تا دارایی‌های این دنیا مانند املاک متاورس را خریداری کرده و یا در فعالیت‌های صورت گرفته مشارکت داشته باشیم. این اقدامات در پروژه‌های متاورس انجام پذیر هستند.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به بهترین پروژه‌های متاورس؛ اگر شما هم اکوسیستمی را در نظر دارید، حتما با ما در میان بگذارید تا در آینده به ‌آن‌ها بپردازیم!

متاورس سندباکس

با بیش از ۳۰۰ هزار کاربر ماهانه، متاورس سندباکس لقب محبوب ترین متاورس را به خود اختصاص داده است. در دنیای مجازی سندباکس، کاربران این قابلیت را دارند که زمین‌هایی را خریداری کرده و سازه‌هایی را تحت مالکیت خود بسازند و به فعالیت‌های روزمره مشغول شوند.

علاوه بر ساخت و ساز و خلق تجربیات جدید، امکان خرید و فروش دارایی‌های مختلف از جمله املاک و زمین هم برای اعضای این اجتماع وسیع وجود دارد.

این پلتفرم به قدری محبوب شده که افراد مشهوری مانند Snoop Dogg هم در آن مشغول به فعالیت شده‌اند. جالب است بدانید که در آپریل ۲۰۲۲، اسنوپ داگ موزیک ویدیوی خود را در متاورس سندباکس منتشر کرد.

سندباکس یک مرتبه در سال ۲۰۱۱ و باری دیگر در سال ۲۰۱۶، نسخه‌های مختلفی را منتشر کرد.

اکوسیستم سندباکس

این دو محصول به ترتیب The Sandbox و The Sandbox Evolution نام داشتند. مجموع دانلودهای این دو نسخه از بازی، به بیش از ۴۰ میلیون نصب در سیستم عامل‌های اندروید و iOS رسید.

در سال ۲۰۱۸، استودیوی Pixowl تصمیم گرفت تا این بازی را بر روی تکنولوژی بلاک چین پیاده سازی کند. از آن زمان، سندباکس بر روی اتریوم اجرا شد و هدف این کار هم مالکیت کامل دارایی‌های بازیکنان بود که می‌توانند آن‌ها را در قالب توکن‌های NFT به فروش برسانند.

امکان در اختیار داشتن کامل مالکیت دارایی‌ها، مهم ترین وجه تمایز سندباکس از اکوسیستم‌های مشابهی چون Minecraft به حساب می‎‌آید.

توکن بومی سندباکس (SAND) از ارزهای محبوب متاورسی است که نوسانات قیمتی جذابی را در تاریخ خود تجربه کرده است. در مقاله کسب درآمد از سندباکس، درباره این موضوع و موضوعاتی چون فعالیت در این پلتفرم، به گفتگو پرداخته‌ایم.

 خرید زمین در متاورس؛ آینده املاک دیجیتال

متاورس دیسنترالند

یکی دیگر از محصولات بلاک چین اتریوم و مهم ترین رقیب سندباکس، چیزی نیست جز پلتفرم 3ِD دیسنترالند.

پلتفرم دیسنترالند

در فوریه ۲۰۲۰، این پلتفرم کار خود را آغاز کرد و با ایجاد اجتماعی متشکل از ۲۳۰ هزار کاربر ماهانه در دنیاهای مختلف مجازی، سعی دارد تا تجربیات جذابی را در اختیار اعضای اکوسیستم خود قرار دهد.

خرید و فروش املاک، پوشاک، اکسسوری‌ها، آیتم‌هایی برای شخصی سازی آواتارها و تعاملاتی چون بازی‌های مجازی، از جمله فعالیت‌های قابل انجام در دیسنترالند به شمار می‌آیند.

همانند رقیب خود سندباکس، در اینجا هم NFTها بازیگر اصلی صحنه نمایش هستند و توکن ERC-20 مانا هم ارز داخلی بازی محسوب می‌شود که برای خرید و فروش NFTهای داخل بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای شناخت انواع زمین‌های موجود در دیسنترالند، اهداف این پروژه و دیگر مطالب مرتبط، مقاله آشنایی با Decentraland را از دست ندهید.

متاورس Otherside

با گذری بر فضای مجازی، در جریان تراکنش‌های میلیون دلاری NFTهای اکوسیستم BoredApeYachtClub قرار خواهیم گرفت! حال پس از این کالکشن پر سر و صدا، کمپانی Yuga Labs تصمیم گرفته تا محصول جدیدی را روانه بازار کند.

متاورس Otherside

این محصول Otherside نام دارد که امکان انجام بازی‌های آنلاین چندنفره در فضای متاورس را به وجود می‌آورد. اگرچه، ورود به این فضا رایگان نخواهد بود.

این اکوسیستم 3D، تنها مختص به خریداران زمین‌های NFT مجموعه Otherdeeds خواهد بود. علاوه بر یوگا لبز، Animoca Brands هم از سازندگان این بازی محسوب می‌شود. تمامی خرید و فروش‌های داخلی این پلتفرم هم به وسیله توکن ایپ کوین (APE) انجام می‌پذیرد.

متاورس Horizon Worlds

شاید اگر میلیاردر جوان یعنی مارک زاکربرگ نبود، بسیاری از ما درکی از مفهوم متاورس نداشتیم. در ماه نوامبر، وی نام فیس بوک را به متا تغییر داد و یک ماه بعد، محصول متاورسی این کمپانی را معرفی کرد.

در ۹ دسامبر ۲۰۲۱، Horzion Labs توسط متا منتشر شد. دورهمی دوستانه، برگزاری جلسات و انجام بازی‌های مختلف، از جمله فعالیت‌های قابل انجام در محصول جدید Meta هستند.

این محصول برای دو هدست واقعیت مجازی Oculus Rift S و Oculus Quest 2 معرفی شد و با فعالیت‌های تعاملی و گروهی در پلتفرم، به نوعی افراد می‌توانند حضور در متاورس را تجربه کنند.

اکوسیستم Horizon Worlds

به گفته زاکربرگ، نسخه منتشر شده فاز ابتدایی (Beta) این محصول بوده و تنها با دعوت دوستان امکان دسترسی به این فضا وجود خواهد داشت.

تقویت تکنولوژی واقعیت افزوده (AR)، از مهم ترین آپدیت‌هایی است که در ورژن‌های بعدی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. آیا این پلتفرم هم مانند متا یا همان فیس بوک موفق خواهد بود؟ به نظر می‌رسد باید در این مورد به زاکربرگ اعتماد کنیم!

نام‌های بزرگ در متاورس

طبق تجربه، همواره حضور چهره‌های شاخص در تبلیغات اقدامی هوشمندانه بوده و احتمال موفقیت محصول تبلیغ شده را به حداکثر می‌رساند.

در یک سال اخیر هم سلبریتی‌ها و برندهای صاحب نامی به دنیای متاورس و NFT پا گذاشتند تا به ارزش این گونه پروژه‌ها بیافزایند. در ادامه مطلب، مهم ترین کمپانی‌های حاضر در متاورس را خواهیم شناخت.

گوچی؛ درخشان در صنعت مد

همگی دست کم یک بار با نام این کمپانی ایتالیایی مشهور را شنیده‌ایم. گوچی به محصولات گران‌قیمت خود شهرت داشته و همیشه به عنوان انتخاب اوّل سلبریتی‌ها از آن‌ یاد‌ می‌شود.

گوچی در متاورس

در ژانویه سال ۲۰۲۲ و به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس این برند، گوچی و Roblox با یکدیگر همکاری‌ای را صورت دادند که به راه اندازی نمایشگاه مد گوچی در متاورس منجر شد.

در این نمایشگاه پر زرق و برق، نسخه دیجیتالی محصولات گوچی برای مدت محدودی به حراج گذاشته شدند و مطابق انتظار، خریداران مبالغ بالایی را برای این آیتم‌ها پرداخت کردند.

جالب است بدانید که پس از اتمام حراجی، برخی از این دارایی‌های خریداری شده با قیمتی بالاتر، مجددا به فروش رسیدند؛ حتی ارزش برخی از محصولات دیجیتالی از نسخه واقعی آن‌ها هم فراتر رفته بود!

سامسونگ؛ غول تکنولوژی در شرق آسیا

نباید انتظار داشته باشیم که بزرگترین رقیب اپل یعنی سامسونگ، از قافله متاورس جا بماند!

تقریبا همزمان با کمپانی گوچی، سامسونگ هم در ژانویه ۲۰۲۲ فروشگاه متاورسی خود را در دیسنترالند راه اندازی کرد. فروشگاه این کمپانی کره‌ای Samsung 837X نام گرفت.

837X به نمایندگی سامسونگ در شهر نیویورک اشاره دارد که شماره ۸۳۷ برروی ساختمان آن نقش بسته است.

کاربران می‌توانند در نزدیکی این فروشگاه توقفی داشته باشند و به فعالیت‌هایی چون جستجوی محصولات، تعامل با دیگر آواتارها و ماجراجویی در این دنیای مجازی بپردازند.

فروشگاه سامسونگ در متاورس

همچنین، در این اکوسیستم بازی‌هایی وجود داشته که طرفداران سامسونگ می‌توانند از پشت سر گذاشتن مراحل آن لذت ببرند! در کمتر از ۳ ماه از شروع به کار این پروژه، بیش از ۱۲۰ هزار کاربر به جمع این پلتفرم پیوستند.

کوکا کولا؛ محصول قرن ۱۹

باید قبول کنیم که برای برندهای حوزه غذا و نوشیدنی، ورود به متاورس امر چندان آسانی به شمار نمی‌آید. امّا برای کمپانی عظیم کوکا کولا حد و مرزی وجود ندارد!

با تکیه بر قدرت محصولات خود و به مناسبت روز جهانی دوستی، در سال ۲۰۲۱ کوکاکولا کالکشن NFT اختصاصی خود را در پلتفرم OpenSea به حراج گذاشت.

این کالکشن Coca-Cola Friendship Loot Box نام داشت و خریداران می‌توانستند از NFTهای این مجموعه برای شخصی سازی آواتارهای دیجیتالی خود استفاده کنند.

کوکا کولا در متاورس

یک دستگاه یخچال از برند Coca-Cola که نوشیدنی‌های این برند را هم شامل می‌شد، جایزه برنده این مزایده بود. سرانجام با قیمتی بیش از ۵۷۵ هزار دلار، توکن‌های این کالکشن نصیب خریداری شد که بیشترین پیشنهاد را ارائه داده بود.

آدیداس؛ علاقمند به متاورس

شاید بتوانیم این کمپانی ورزشی آلمانی را یکی از بزرگترین علاقمندان به متاورس و NFT بدانیم. چرا که علاوه بر معرفی محصولات خود، با برخی نام‌های بزرگ دیگر هم همکاری‌هایی را به عمل آورده است.

همانند برندهایی که از آن‌ها نام بردیم، آدیداس هم طرفداران را به خریداری محصولات بی همتای خود (همان NFTها) دعوت کرد. در این مسیر، این کمپانی بزرگ با برند مشهور Prada هم توافقاتی را صورت داد.

این همکاری با هدف آموزش کاربران و آشنایی هرچه بیشتر آن‌ها با هنر دیجیتال شکل گرفت.

علاوه بر Prada، آدیداس با کالکشن محبوب BAYC هم توافق کرد تا مجموعه Adidas Originals را به بازار بیاورد. از زمان آغاز این پروژه، شمار NFTهای عرضه شده در این کالکشن از ۳۰ هزار توکن فراتر رفته است.

آدیداس در متاورس

دارندگان توکن‌های کالکشن Adidas Originals، می‌توانند پیش از عرضه جهانی به محصولات آدیداس دسترسی پیدا کنند.

بازی‌های متاورسی

تا کنون دیدیم که پلتفرم‌هایی چون سندباکس و دیسنترالند، محبوب ترین پروژه‌های متاورسی به حساب می‌آیند. امّا نباید فراموش کنیم که بازی‌های متاورس به این دو پلتفرم محدود نمی‌شوند.

اکسی اینفینیتی (AXS)

شاید اگر در سال ۲۰۱۸ کمپانی Sky Mavis اکسی اینفینیتی را منتشر نمی‌کرد، بسیاری از افراد با مفهوم NFT آشنا نمی‌شدند. افرادی هستند که از اکسی به عنوان بهترین بازی متاورس یاد می‌کنند.

Axieها موجوداتی فانتزی هستند که در دنیایی به نام Lunacia به سر می‌برند. کاربران این بازی با هدف کسب جوایز، به رقابت با دیگر اکسی‌ها می‌پردازند. این اکسی‌ها NFT محسوب می‌شوند و بازیکنان می‌توانند به خرید و فروش آن‌ها بپردازند.

جالب است بدانید که بازی کردن تنها راه کسب درآمد از اکسی اینفینیتی نبوده شما می‌توانید با استیک دارایی‌های خود در صرافی غیرمتمرکز Katana و یا پرورش اکسی‌ها (Breeding)، درآمدزایی خود را از این بازی آغاز کنید.

بازی اکسی اینفینیتی

توکن حاکمیتی این بازی AXS نام دارد و SLP هم توکنی است که به وسیله گذراندن مراحل و رقابت با بازیکنان دیگر، به شما پاداش داده می‌شود. این بازی بر روی موبایل، ویندوز و mac OS قابل اجرا خواهد بود.

برای آشنایی کامل با این بازی محبوب، مقاله اکسی اینفینیتی؛ پنجره‌ای جدید رو به بازی‌های بلاک چینی را از دست ندهید.

مای نیبر آلیس (ALICE)

این بازی جذاب توسط کمپانی Antler Interactive منتشر شده و به سبب ایده خلاقانه و گرافیک جذاب، توسط بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای و حتی استریمرهای یوتیوب هم مورد استقبال قرار گرفت.

این بازی حال و هوای مزرعه و پرورش محصولات را برای بازیکنان تداعی می‌کند. به طوری که هرکس در زمین اختصاصی خود حضور داشته و با زیباسازی آن محیط، می‌تواند ملک خود را به عنوان NFT به فروش برساند.

برخلاف اکسی اینفینیتی، بازی My Neighbor Alice تنها یک توکن را در اختیار دارد که ALICE نام داشته و علاوه بر کاربرد حاکمیتی، برای فعالیت‌های درون بازی و سهامداری (استیکینگ) هم مورد استفاه قرار می‌گیرد.

بازی My Neighbor Alice

تعداد توکن‌های ALICE به ۱۰۰ میلیون واحد می‌رسد. به عبارتی، ذخیره آن محدود بوده و می‌توانیم آن را در لیست دارایی‌های ضد تورمی قرار دهیم.

آشنایی کامل با بازی و ارز دیجیتال ALICE

ایلین ورلدز (TLM)

بازی Alien Worlds در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و مورد توجه بسیاری از گیمرها و سرمایه گذاران قرار گرفت. در این بازی، بازیکنان می‌توانند در میان ۶ سیاره مختلف به جستجو پرداخته و ارز تریلیوم (TLM) را به دست آورند.

در هر سیاره، گروهی از کاربران امکان حکمرانی و تصمیم گیری برای امور را در اختیار دارند. اگرچه، اختیارات افراد یکسان نبوده و حق رای هر شخص، به میزان TLM استیک شده در پلتفرم بستگی خواهد داشت.

برای ورود به این بازی، کافیست کیف پول Wax را نصب کنید. سپس برای استخراج TLM، یک بیل دریافت خواهید کرد. اگرچه، این نوع از فرایند ماینینگ با سرعت پایینی انجام شده و برای تسریع این پروسه، Alien World گزینه خرید Landها را در اختیار ما قرار داده است.

بازی Alien Worlds

البته، این امکان برای ما فراهم است که زمین‌های دیگر بازیکنان را اجاره کرده و به فعالیت و کسب سود بپردازیم. در مقاله معرفی بازی Alien World؛ آموزش خرید ارز TLM به طور کامل به این بازی و توکن مرجع آن پرداخته‌ایم.

با احتساب سندباکس و دیسنترالند، ۵ بازی متاورسی را معرفی کردیم. برای آشنایی با بازی‌های موفق دیگری چون Gods Unchained و Town Star، مقاله بهترین بازی‌های بلاک چینی در ۲۰۲۲ را به شما توصیه می‌کنم!

متاورس: رویا یا کابوس؟

تغییر نام محصول زاکربرگ، موجب شد تا متاورس به یکی از داغ ترین موضوعات مورد گفتگو تبدیل شود. اگرچه، نظرات متفاوتی درباره این مفهوم جنجالی وجود دارد.

عده‌ای متاورس را انقلابی می‌دانند که تمامی ابعاد زندگی ما را متحول خواهد ساخت. تصور کنید که بدون سفر به پاریس، بتوانید بازدید از برج ایفل و موزه لوور را تجربه کنید. حتی می‌توانید با شرکای تجاری خود در کشورهای دیگر دیدار داشته باشد؛ درحالی که از اتاق خود بیرون نرفته‌اید!

برخی هم پیشبینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰، شمار مشاغل ایجاد شده در متاورس به بیش از ۲۳ میلیون خواهد رسید!

البته نباید از نقاط ضعف احتمالی این مفهوم رویایی غافل شویم. باید ببینیم که آزادی اعطا شده به هر شخص تا چه اندازه خواهد بود. به عنوان مثال، آیا می‌توانیم مستقیما از متاورس متا به دیسنترالند و فروشگاه سامسونگ سفر کنیم؟

مزایا و معایب متاورس

برخی از صاحب نظران هم اعتقاد دارند که هیچ نظارتی برروی متاورس وجود نداشته و ممکن است شخصی با ۲۰۰ آواتار متفاوت به این دنیا وارد شود. به عبارتی، نگرانی‌های مبنی بر عدم شفافیت وجود دارد.

همچنین، عده‌ای هم بر این باور هستند که توسعه دنیای دیجیتال، لذت حضور در دنیای واقعی را از بین خواهد برد. اگرچه، این بدان معنا نیست که از مزایای متاورس به خصوص از بین بردن محدودیت‌های زمانی و جغرافیایی غافل شویم!

همانطور که دیدیم، افراد مختلف دیدگاه‌های مختلفی را به اشتراک گذاشته‌اند تنها زمانی می‌توانیم میان آن‌ها قضاوت کنیم که به طور کامل با متاورس روبرو شویم! شما به کدام گروه تعلق دارید؟ به آینده متاورس امیدوار هستید؟

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sadegh
sadegh
1 سال قبل

چطور ثبت نام کنم و دوستام دعوت بدم

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
1 سال قبل
پاسخ به  sadegh

سلام صادق عزیز
برای آشنایی با روند ثبت نام این نوشته رو بخونین: راهنمای ثبت نام در صرافی پول نو
برای آشنایی با نحوه دعوت از دوستان با کد دعوت هم روی لینک کلیک کنین.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

2

نظر مخاطبان (2)