0

5

رکود بازار NFT؛ کف تاریخی مجموعه Bored Ape Yacht Club

در چندوقت اخیر، مارکت NFT با روند نزولی روبرو بوده که باعث شده قیمت بسیاری از کالکشن‌ها افت پیدا کند. یکی از برجسته‌ترین کالکشن‌های NFT یعنی «Bored Ape Yacht Club» سقوط آزادی داشته و به کف قیمت تاریخی خود در دو سال گذشته رسیده است.

رکود بازار NFT؛ کف تاریخی مجموعه Bored Ape Yacht Club
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

قیمت مجموعه‌های BAYC و MAYC

قیمت پایه (Floor Price) مجموعه BAYC به ۵۲٬۰۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است. رقمی که نسبت به اوج آن در آوریل ۲۰۲۲ حدود ۸۸٪ کاهش داشته. مشابه این اتفاق برای کالکشن «Mutant Ape Yacht Club» هم رخ داده؛ مجموعه برادر BAYC. قیمت پایه این کالکشن هم در هفته گذشته حدود ۳۲٪ کاهش پیدا کرد و به ۴.۷ اتریوم (معادل ۹٬۱۰۰ دلار) رسید. این مقدار کمترین مقداری‌ست که مجموعه MAYC از زمان انتشارش تا به امروز تجربه کرده.

کالکشن‌های Azuki و Beanz

مجموعه‌ انیمه‌ای آزوکی در هفته گذشته با افت شدید ۵۹ درصدی مواجه شد و قیمت پایه آن به ۶ اتر (۱۱.۷ هزار دلار) رسید. همچنین مجموعه «Beanz»، یکی دیگر از مجموعه‌های برند آزوکی هم سقوطی ۷۷ درصدی داشت و به ۰.۴ اتر (۷۸۵ دلار) رسید.

ثبات CryptoPunks

رکود فعلی مارکت NFT هیچ مجموعه‌ای را بی‌نصیب نگذاشته است. با این حال «CryptoPunks» در مقایسه با سایر کالکشن‌های بازار، از ثبات راضی‌کننده‌ای برخوردار بوده. CryptoPunks در هفته گذشته ۱۴٪ افت قیمت پیدا کرد اما با این حال یکی از برجسته‌ترین‌های بازار به شمار می‌رود. به طوری که بدون نیاز به افزودن کاربرد (Utility) خاصی به NFTهایش، همچنان ارزشمند و قابل سرمایه‌گذاری‌ست.

عوامل ایجادکننده رکود فعلی بازار

به نظر می‌رسد موج جدید «فروش ناشی از واهمه»ای که ایجاد شده، عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد. مارکت‌پلیس «بلر Blur» بازاری‌ست که به فعالیت بیشتر تریدرها پاداش می‌دهد. افزایش فعالیت تریدرها در بلر یکی از عواملی بود که این بازار نزولی را تشدید کرد.

بازار ان اف تی بلر Blur چیست؟ رقیب نوظهور اوپن‌سی در مارکت NFT

اما شاید جرقه اصلی این بازار نزولی، فروش ناموفق مجموعه «المنتالز Elementals» بود. یکی از مجموعه‌های جدید تیم Azuki که در پروسه مینت با مشکل مواجه شد و جنجال زیادی به ‌پا کرد.

جمع‌بندی

مارکت NFT در حال حاضر در رکود شدیدی قرار دارد که باعث شده مجموعه‌های بزرگ زیادی با افت قیمت مواجه شوند. از جمله BAYC، MAYC، آزوکی و Beanz؛ در حالی که مجموعه CryptoPunks از ثبات نسبی برخوردار بوده است.

اثرات فروش واهمه‌ای و فعالیت تریدرها در پلتفرم‌های مثل بلر باعث شده تا مارکت با چنین وضعیتی روبرو شود. باید دید در ادامه مارکت چگونه می‌تواند سرپا بایستد و خود را از این وضعیت بیرون بکشد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)