بازار ان اف تی بلر Blur چیست؟ رقیب نوظهور اوپن‌سی در مارکت NFT

بلر چیست
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

7 دقیقه

اگر تریدر مارکت NFT، علاقه‌مند به این بازار یا حتی دنبال‌کننده اخبار کریپتویی باشید، قطعا در هفته‌های گذشته با نام «بلر Blur» برخورد کردید. مارکت‌پلیس (Marketplace) یا بازار خرید و فروش NFT (آموزش خرید NFT) به تازگی بر سر زبان‌ها افتاده و توانسته از نظر حجم معاملات، از مارکت پرآوازه «اوپن‌سی OpenSea» هم پیشی بگیرد.

 در این مقاله قصد داریم تا کمی بیشتر درباره بازارگاه Blur صحبت کنیم. قابلیت‌ها و شاخصه‌های مهم آن را زیر ذره‌بین ببریم و تاریخچه آن را موشکافی کنیم. در ادامه هم به بررسی ایردراپ‌های توکن BLUR و معرفی ارز بلر خواهیم پرداخت. دلایل رشد و محبوبیت ناگهانی بلر هم در این مقاله پیدا می‌شوند، پس تا پایان این مقاله جامع با ما همراه باشید!

بلر Blur چیست؟

مارکت‌پلیس یا بازارگاه NFT بلِر یکی از بازارهای جدید و نوپای این مارکت به شمار می‌رود. Blur علاوه بر “مارکت‌پلیس بودن”، یک تجمیع‌کننده (NFT Market Aggregator) هم به شمار می‌رود. به عبارتی آثار موجود در مارکت‌پلیس‌های دیگر مثل OpenSea ، X2Y2 و LooksRare را هم می‌توان در بلر خرید و فروش کرد.  این پلتفرم در اکتبر ۲۰۲۲ شروع به کار کرد و در مدت زمان کوتاهی، به برترین مارکت دنیا بدل شد.

آموزش تصویری ساخت NFT و کسب درآمد از فروش NFT ها!

Blur یک اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApp) روی شبکه اتریوم است که خود را “سریع‌ترین مارکت‌پلیس NFT دنیا” معرفی می‌کند. علاوه بر سریع بودن، بلر از قابلیت‌هایی مثل نداشتن کارمزد، حق‌الامتیاز اختیاری و سوییپ (Sweep) هم برخوردار است. رابط کاربری جالب و شبیه به بازی‌های Arcade وبسایت بلر، از دیگر نکات بارز این پلتفرم به شمار می‌رود. شاید مجموعه این قابلیت‌ها در کنار هم یکی از اصلی‌ترین دلایلی‌ست که متخصصان و تریدرهای NFT، بلر را به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین پلتفرم‌های موجود برای این کار معرفی می‌کنند.

فضای مارکت‌پلیس بلر Blur

بنیان‌گذاران بلر

مثال‌ها برای افراد سرشناسی که درس و دانشگاه را رها کردند تا کسب‌وکار شخصی خود را توسعه دهند، کم نبوده و نیستند. خالق بلر هم به نوعی چنین فردی است! البته این موضوع درباره یکی از خالقان مستقیم بلر صدق می‌کند. به جز خالقان مستقیم بلر (که فعلا یک نفر از آن‌ها را می‌شناسیم)، افراد و موسسه‌های دیگری از جمله موسسه مالی و حمایتی «پارادایم Paradigm» به شکل غیرمستقیم در شکل‌گیری بلر نقش داشته‌اند.

پارادایم علاوه بر بلر، حامی پروژه‌های بزرگ دیگری از جمله اوپن‌سی، مجیک ایدن، میکر و کامپاند هم بوده است.

«تیشان روگر Tieshun Roquerre»، هم‌بنیان‌گذار و یکی از خالقان مستقیم بلر، رزومه بسیار غنی‌ای دارد. در سال ۲۰۱۸ او دانشگاه MIT آمریکا را رها کرد و به دنبال تاسیس شرکت «Namebase» رفت. Namebase یک پلتفرم ثبت دامنه بود که به صورت غیرمتمرکز، روی بلاک‌چین “Handshake” و با ارز HNS کار می‌کرد. روگر در سال ۲۰۲۱ این بستر را فروخت و شرکت استارتاپی «Stealth» را راه انداخت. تا همین چندوقت پیش هویت واقعی تیشان روگر مبهم بود و دیگران او را با نام مستعار «Pacman» در توییتر می‌شناختند.

خالق ارز دیجیتال بلر
پک‌من در دنیای وب ۳ و وب ۲!

روگر در ۲۰۲۲ شرکت استارتاپی «Stealth» را راه‌اندازی کرد و بسیاری گمان می‌کنند این شرکت، همان بلر باشد. برخی از کاربران توییتری هم متوجه ارتباط روگر با «آنتونی لیو Anthony Liu» شدند که در لینکدین، خود را به عنوان مدیر ارشد تکنولوژی (CTO) “Stealth” معرفی می‌کند. لیو همزمان با روگر در ۲۰۱۸ از دانشگاه MIT انصراف داد تا با همراهی هم Namebase را بسازند.

کارمزد مارکت‌پلیس بلر

شاید یکی از دلایلی که بلر در چندوقت گذشته با چنین استقبال خوبی مواجه شده، فی و کارمزدهای آن باشد. در حال حاضر Blur یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای خریداران است چرا که:

  • در وهله اول، هیچ کارمزدی از کاربران دریافت نمی‌کند.
  • پرداخت حق‌الامتیاز آثار در بلر اختیاری‌ست و می‌توان اصلا آن را پرداخت نکرد.

حق‌الامتیاز (Royalty) آپشنی‌ست که مارکت‌پلیس‌ها برای کمک به هنرمندان در در نظر می‌گیرند. به گونه‌ای که برای هربار معامله‌شدن اثری از یک هنرمند در بازارهای ثانویه، درصدی از مبلغ معامله به هنرمند آن می‌رسد. این مبلغ در مارکت‌پلیس‌های دیگر از ۱ و ۲ درصد تا معمولا ۱۰ درصد متغیر است.

بلر حق‌الامتیاز هنرمندان را به صورت اختیاری در آورده است. یعنی اگر خریدار قصد حمایت از هنرمند را داشته باشد، می‌تواند حداکثر ۰.۵٪ معامله را به عنوان حق‌الامتیاز به هنرمند بپردازد. این مبلغ کاملا اختیاری‌ست و می‌توان هنگام معامله آن را پرداخت نکرد.

کمی هم به فکر هنرمند باش آقای بلر!

معرفی ارز دیجیتال بلر

توکن BLUR، از نوع ERC-20 و توکن حاکمیتی (Governance Token) مارکت‌پلیس Blur است که در ۱۴ فوریه ۲۰۲۳ به بازار عرضه شد. پیش از این طی سه ایردراپ که به صورت‌های مختلفی انجام شده بودند، توکن‌های BLUR از طریق “بسته‌های حمایتی (Care Packages)” به کاربران اعطا شده بودند. ۱۴ فوریه اما روزی بود که هم ارز دیجیتال بلر لانچ می‌شد و هم کاربران می‌توانستند بسته‌های خود را باز کنند.

بلافاصله پس از لانچ این توکن، BLUR روی قیمت ۰.۱ دلار معامله می‌شد. در عرض تنها چند دقیقه، قیمت ارز بلر به ۸.۳ دلار هم رسید اما سریعا افت پیدا کرد. بلر توانست در مدت کوتاهی سقف ۱.۴ دلار را هم تاچ کند؛ با این حال این رمزارز اکنون در کانال قیمتی ۴۵ سنت (۰.۴۵ دلار) قرار دارد.

قیمت ارز دیجیتال بلر

با وجود قیمت پایین توکن BLUR در حال حاضر، اما به نظر می‌رسد آینده ارز بلر روشن باشد. همین حالا پلتفرم بلر توانسته اوپن‌سی را از تخت سلطنت بر مارکت‌پلیس‌های NFT پایین بکشد. اگر فرض بگیریم روند محبوبیت پلتفرم بلر ادامه‌دار باشد، و پلتفرم‌هایی مثل اوپن‌سی (فعلا) توکن بومی نداشته باشند، ارز بلر می‌تواند در آینده رشد خوبی بین ارزهای حوزه NFT پیدا کند.  

توکنومیک بلر

حداکثر عرضه (Max Supply) بلر ۳٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ واحد است که طی ۴ الی ۵ سال به طور کامل در به مارکت عرضه خواهند شد. تخصیص این حجم از توکن‌های BLUR به صورت زیر است:

  • ۵۱ درصد به کامیونیتی بلر (۱٬۵۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰ BLUR)
  • ۲۹ درصد به توسعه‌دهندگان فعلی و آینده پروژه (۸۶۷٬۶۰۱٬۸۸۸ BLUR)
  • ۱۹ درصد به سرمایه‌گذاران پروژه (۵۶۵٬۶۳۳٬۸۲۶ BLUR)
  •  ۱ درصد به مشاوران پروژه (۳۶٬۷۶۴٬۲۸۶ BLUR)
توکنومیک و نحوه تخصیص توکن‌های بلر

از ۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون توکنی که قرار است به اعضای کامیونیتی اختصاص داده شود، ۳۶۰ میلیون آن در ایردراپ فصل ۱ بلر توزیع شدند. ۳۰۰ میلیون دیگر هم در فصل ‌۲ ایردراپ خواهند شد. ۸۷۰ میلیون توکن دیگر باقی‌ خواهند ماند که طی طرح‌های تشویقی بعدی و طی زمان ۴-۵ ساله به کامیونیتی اختصاص داده خواهند شد.

ایردراپ‌های بلر

در بخش قبل به این اشاره کردیم که توکن‌های بلر که در حال حاضر در چرخه بازار قرار دارند، طی سه ایردراپ به کاربران اهدا شدند. “فصل اول یا Season 1” ایردراپ‌های بلر، ۳ مرحله داشت که کاربران شرکت‌کرده در هر ایردراپ، همزمان با لانچ توکن BLUR بسته‌های حمایتی خود را باز کردند. در مجموعه و طی سه فاز فصل اول ایردراپ‌هاب بلر، ۳۶۰ میلیون توکن بلر به بازار عرضه شد. باید یادآوری کرد که بلر طی هر فاز از ایردراپ‌های فصل اول، ارزهای بلر را در “بسته‌های حمایتی یا مراقبتی (Care Packages)” به کاربران داد.

بسته‌ها از لحاظ کمیابی و محتویات، به ۴ دسته تقسیم می‌شدند؛ غیرمعمول (Uncommon)، کمیاب (Rare)، حماسی (Legendary) و افسانه‌ای (Mythical).

 بلر حالا کمپین جدید خود، یعنی “فصل دوم (Season 2)” ایردراپ‌ها را آغاز کرده است که قرار است در آن ۳۰۰ میلیون توکن BLUR دیگر را وادر چرخه بازار کند. در ادامه هر دو فصل ایردراپ‌ها را با جزئیات بررسی می‌کنیم.

ایردراپ ۱ (Blur Airdrop 1)

فاز اول از ایردراپ‌های فصل اول بلر از اکتبر ۲۰۲۲ و همزمان با راه‌اندازی پلتفرم Blur شروع شد. شرایط دریافت بسته حمایتی در این ایردراپ هم این بود که والت شما در ۶ ماه گذشته و قبل از لانچ بلر، سابقه ترید NFT داشته باشد. به عبارتی اگر فعال مارکت NFT می‌بودید، به راحتی می‌توانستید این ایردراپ را دریافت کنید.

ایردراپ ۲ (Blur Airdrop 2)

ایردراپ دوم از نوامبر ۲۰۲۲ آغاز شد و به افرادی تعلق می‌گرفت که از نوامبر به طور پیوسته در بلر NFTهای خود را لیست می‌کردند یا برای فروش می‌گذاشتند. به نوعی برای افزایش شانس خود برای این ایردراپ باید آثار خود را در بلر لیست می‌کردید یا از طریق بلر، آثارتان را در مارکت‌پلیس‌های دیگر قرار می‌دادید.

اگر اقدامامت به خصوصی برای ایردراپ دوم انجام می‌دادید، روی نوع بسته حمایتی‌ای که دریافت می‌کردید، اثرگذار بود. لیست کردن هرچه بیشتر در بلر، استفاده از آپشن‌های پلتفرم بلر هنگام لیست کردن، فروش NFT از کالکشن‌های معروف در بلر. این اقدامات به علاوه برخی دیگر می‌توانستند بسته‌های حمایتی کمیاب‌تر، با تعداد ارز بلر بیشتری را برای‌تان به همراه داشته باشند.

ایردراپ ۳ (Blur Airdrop 3)

سومین ایردراپ بلر از فصل اول، بزرگ‌ترین ایردراپ این فصل لقب گرفت که به گفته خود بلر، تا ۲ برابر از ایردراپ ۲ بزرگ‌تر بود. این ایردراپ به افرادی تعلق می‌گرفت که برای آثاری که در مزایده به فروش می‌رسیدند، پیشنهاد (Bid) ثبت کنند. هرچه پیشنهاد مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند، یا برای کالکشن معروف‌تری پیشنهاد ثبت می‌شد، شانس دریافت این ایردراپ بالاتر می‌رفت. ثبت پیشنهادی بالاتر از سایر خریداران هم می‌توانست امتیاز شما برای ایردراپ BLUR را افزایش دهد.

فصل ۲ ایردراپ‌های بلر

ایردراپ‌های ۱ تا ۳ که بررسی شدند، همگی در فصل اول ایردراپ‌های بلر قرار داشتند. در این فصل قرار است تا ۳۰۰ میلیون ارز دیجیتال بلر ایردراپ شود که همانند فصل اول، کاربران آن‌ها را در بسته‌های حمایتی دریافت خواهند کرد. اقداماتی که شانس شما را برای این ایردراپ افزایش خواهند داد، شبیه به کارهایی‌ست که باید در سه ایردراپ فصل اول انجام می‌دادید. یعنی ثبت پیشنهاد بر روی آثار مزایده‌ای، لیست نکردن آثار در پلتفرم‌های دیگر، استفاده از آپشن‌های بلر هنگام لیست کردن NFT و مواردی از این قبیل.

جزئیات بیشتری درباره زمان و نحوه انجام این ایردراپ از سوی بلر منتشر نشده اما حداقل می‌دانیم چگونه باید خود را برای آن آماده کنیم و شانس‌مان را افزایش بدهیم!

فصل دوم ایدرراپ‌های ارز بلر

دلایل رشد بلر

  1. تقریبا از زمان معرفی بلر در اکتبر سال گذشته، حجم معاملات در این مارکت‌پلیس از رقبایش بالاتر بوده است. اصلی‌ترین دلیل برای این محبوبیت در همان ابتدا، می‌تواند ایردراپ اول از فصل ۱ بلر باشد که تقریبا شامل تمام فعالان مارکت NFT می‌شد. در ادامه و با ۲ ایردراپ دیگر در سال ۲۰۲۲، بلر توانست به خوبی خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.

2. علاوه بر ایردراپ، Blur یکی از معدود مارکت‌پلیس‌های مارکت است که هیچ‌گونه کارمزدی بابت خدمات دریافت نمی‌کند. از طرفی پرداخت مبلغ حق‌الامتیاز هم در بلر به صورت اختیاری و یا حداقل قابل چشم‌پوشی است. این دو عامل می‌توانند هزینه‌های تریدرها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

3. دلیل سوم که اهمیت ویژه‌ای دارد، این است که بر نه تنها یک مارکت‌پلیس، بلکه یک تجمیع‌کننده بازار (Aggregator) است. شما در این پلتفرم، علاوه بر آثاری که قرار است در بلر به فروش برسند، NFTهای لیست‌شده در مارکت‌پلیس‌های دیگر را هم پیدا می‌کنید. اوپن‌سی، X2Y2 و LooksRare از جمله مارکت‌پلیس‌هایی اند که از طریق بلر به آثارشان دسترسی دارید.

4. و در آخر هم باید به محیط و رابط کاربری مناسب برای کاربر Blur اشاره کرد. اتمسفر این پلتفرم به گونه‌ای طراحی شده که حس بازی‌های ویدئویی را به کاربران القا می‌کند. در عین حال بلر پلتفرم بسیار حرفه‌ای و کاملی‌ست که آپشن‌های بسیاری را پیش روی خریداران و فروشندگان قرار می‌دهد.

رابط کاربری بلر در صفحه معاملات کالکشن MoonBirds

مقایسه بلر (Blur) با رقبا

به جرئت می‌توان گفت خیلی وقت بود که پیش از بلر، تاج و تخت پادشاهی مارکت‌پلیس‌های NFT، در اختیار «اوپن‌سی OpenSea» بود. اما از زمانی که بلر پا به عرصه رقابت گذاشت، تقریبا روز یا هفته‌ای نبود که حجم معاملات (Trading Volume) بلر از اوپن‌سی کمتر باشد. حجم معاملات در بلر همیشه بیشتر و یا حداقل برابر با اوپن‌سی بود. دلیل این برتری هم به بخش قبل و “دلایل رشد بلر” باز می‌گردد. بلر توانست با تبلیغات و ویژگی‌های جذاب‌تری که نسبت به رقبای دیگر در مارکت ارائه می‌داد، خودش را از آن‌ها پیش بیندازد.

مقایسه سهم مارکت‌پلیس‌های مختلف از بازار
در نمودار سمت چپ، سهم هرکدام از مارکت‌پلیس‌ها از بازار را مشاهده می‌کنید. بلر در حال حاضر بیش از ۳ برابر اوپن‌سی از مارکت NFT سهم دارد.

به جز اوپن‌سی مار‌کت‌پلیس‌های مطرح دیگری مثل «X2Y2»، «LooksRare» و «Magic Eden» هم وجود دارند که می‌توان به عنوان رقبای بلر آن‌ها را بررسی کرد. با این وجود مهم‌ترین و کلیدی‌ترین معیاری که می‌توان برای سنجش محبوبیت و فراگیری یک مارکت‌پلیس در نظر گرفت، همان حجم معاملات است.

تقریبا می‌توان گفت در مقایسه حجم معاملات بلر با مارکت‌پلیس‌های دیگر (به جز اوپن‌سی)، بلر حجم بسیار بالاتری دارد و سهم بزرگ‌تری از معاملات کل مارکت را در اختیار گرفته است.

مقایسه حجم معاملات هفتگی و روزانه مارکت‌پلیس‌های مختلف

در این داشبورد از وبسایت Dune، آمار و ارقام مفیدی درباره مارکت‌پلیس‌ها وجود دارد. همانطور که در تصویر بالا و در نمودار ۱ می‌بینید، حجم معاملات روزانه بلر از ابتدای سال از همه مارکت‌پلیس‌های دیگر بیشتر بوده است. در روز ۱۴ و ۱۵ فوریه و با لانچ ارز بلر، شاهد هستیم که حجم معاملات در این پلتفرم افزایش چشمگیری پیدا می‌کنند و بلر از آن به بعد، سلطه کاملی روی بازار دارد. چارت ۳ و ۴ به ترتیب حجم معاملات روزانه و هفتگی را به صورت درصدی و به نسبت به یکدیگر نشان می‌دهند. چارت شماره ۲ هم نمایان‌گر مقدار و حجم معاملات هفتگی در مارکت‌پلیس‌های مختلف است.

بلر VS اوپن‌سی

حدودا ۳ هفته پیش، زمانی که ارز دیجیتال بلر به تازگی به بازار عرضه شد، اوپن‌سی حس کرد باید ترمز بلر را بکشد. اوپن‌سی در رشته‌توییت‌هایی از کاربران خواست تا پلتفرم‌هایی که حق‌الامتیاز (Royalty) اختیاری (مثل بلر) دارند را تحریم کنند. OpenSea هدف خود از این تصمیم را “حمایت از هنرمندان” بیان کرد. چرا که سیاست‌های اوپن‌سی در این حوزه به گونه‌ای است که اگر متوجه لیست‌شدن اثری در مارکت‌پلیس دیگری شود، بلافاصله رویالتی هنرمندان را به صورت اختیاری در می‌آورد. اینگونه ممکن است حق‌الامتیاز آثار هنرمندان در این میان پایمال شود و از طریق هیچ پلتفرمی، به صورت کامل به هنرمند پرداخت نشود.

بلر هم در مقابل از کاربرانش خواست تا اوپن‌سی را تحریم کنند چون معتقد بود هنرمندان باید برای نحوه فروش آثارشان تصمیم بگیرند، نه پلتفرم‌هایی که در این مارکت فعالیت می‌کنند.

در ادامه وقتی اوپن‌سی دید که همچنان زورش به بلر نمی‌رسد، تصمیم گرفت تا شرایط را مساوی کند. اوپن‌سی کارمزدهای خود را از ۲.۵٪ به ۰٪ تغییر داد و حق‌الامتیاز را اختیاری و حداقل مقدار آن را به ۰.۵٪ تغییر داد. از توییت اوپن‌سی برای اجرای تغییرات چندین هفته می‌گذرد ولی کامیونیتی NFT همچنان منتظر سبقت او از بلر هستند!

 جزئیات بیشتر جنگ بین OpenSea و Blur در این خبر قرار دارند.

سخن پایانی

بلر و ارز دیجیتال بلر دست‌کم به عنوان یک مارکت‌پلیس نوپا و جذاب از لحاظ بصری، ارزش مطالعه و بررسی کردن را دارند. با این حال همین دلایل برای کنار زدن اوپن‌سی که مدت‌هاست بر تخت سلطنت مارکت‌پلیس‌ها تکیه زده، کافی نیستند. Blur سلسله مراتبی را به طرز هوشمندانه‌ای طی کرد تا توانست به نقطه‌ای برسد که بیش از ۷۰٪ حجم معاملات بازار را در اختیار بگیرد.

در این مقاله سعی کردیم به ترتیب و مفصل به این سلسله مراتب بپردازیم. درباره اینکه مارکت‌پلیس بلر و ارز BLUR چیست صحبت کردیم. ایردراپ‌های ارز بلر و همچنین توکنومیک آن را مورد بررسی قرار دادیم.

اما به نظر شما فراگیری بلر و هیجان‌ها نسبت به آن مقطعی خواهند بود؟ آیا بلر می‌تواند رتبه اول خود را حفظ کند یا آن را در رقابت با مارکت‌پلیس نوپای دیگر، یا همین اوپن‌سیِ معروف از دست خواهد داد؟  

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)