0

0

جنگ بین مارکت‌پلیس‌های NFT؛ Blur از کاربرانش می‌خواهد تا OpenSea را تحریم کنند

به نظر می‌رسد جنگ بزرگی بین مارکت‌پلیس‌های NFT بر سر حق‌الامتیاز آثار در حال شکل گرفتن باشد. اوپن‌سی و بلر دو سوی اصلی این ماجرا هستند. چرا که هر دوی آن‌ها از کاربرانشان می‌خواهند تا پلتفرم مقابل را تحریم کنند و از آن استفاده نکنند.

امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه
فهرست عنوان ها

۱۴ فوریه بالاخره زمان آن بود که مارکت‌پلیس “بِلِر Blur” توکن بومی‌اش یعنی BLUR را به بازار عرضه کند. این اتفاق با ایردراپ “بسته‌های حمایتی” رخ داد که خیلی هم مورد انتظار بود، به شکلی که تنها خبر آن، باعث رشد این مارکت‌پلیس در ماه گذشته شد. در ماهی که گذشت، حجم معاملات بلر حدود ۴۳۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

بر اساس داده‌های سایت «DappRadar» حجم معاملات بلر در روز ۱۴ام، ۹.۵ میلیون دلار بود. با این حجم، بلر در رتبه دوم از این لحاظ و پس از اوپن‌سی (OpenSea) قرار می‌گرفت که حجم حدودا ۱۲ میلیون دلاری را تجربه کرد. حالا اما به نظر می‌رسد قرار است بلر با اوپن‌سی جنگ بزرگی را بر سر حق‌الامتیاز NFTها راه بیندازد.

خرید ارز دیجیتال

بلر در یک پست که در بخش بلاگ سایت خود منتشر کرد، از کاربرانش خواست تا اوپن‌سی را تحریم کنند. چون خالقان آثار نمی‌توانند حق‌الامتیاز کامل آثار خود را با حضور همزمان در دو پلتفرم اوپن‌سی و بلر دریافت کنند. بلکه باید از بین این دو مارکت‌پلیس، یکی را انتخاب کنند تا از حق‌الامتیاز کامل آثار خود برخوردار باشند.

حق‌الامتیاز مبلغی‌ست که ، با هر بار معامله و خرید و فروش یک NFT، عاید خالق و هنرمند آن می‌شود. به نوعی تا ابد، هر زمانی که یک اثر NFT از فروشنده به خریدار منتقل شود، کارمزد کوچکی نصیب خالق اثر خواهد شد.

این دوراهی دلیل دیگری ندارد به جز سیاست‌های خاص اوپن‌سی. هنگامی که اوپن‌سی متوجه حضور یک اثر روی پلتفرم دیگری (مثل بلر) می‌شود، به صورت اتوماتیک پرداخت حق‌الامتیاز را برای تریدرها “اختیاری” می‌کند. این سیاست اوپن‌سی به گفته خودشان برای حفظ حقوق هنرمندان و منافع شخصی خود مارکت‌پلیس است.

اوپن‌سی VS بلر

اوپن‌سی در توییت‌هایی، دلایل خود را برای تحریم مارکت‌پلیس‌هایی که حق‌الامتیاز اختیاری دارند (مثل بلر)، شرح داده است:

در بازاری که دارد با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، هرکسی می‌خواهد NFTهایش را به سرعت به فروش برساند. کسانی که ضررهای زیادی را متحمل شده‌اند، ترجیح می‌دهند معاملات خود را در پلتفرم‌هایی انجام دهند که بابت معاملات کارمزد دریافت نمی‌کنند. رفته رفته این اتفاق عادی‌تر می‌شود و آثار هنرمندان در هر شرایطی در چنین پلتفرم‌هایی معامله خواهند شد. باید جلوی این اتفاق گرفته شود چرا که هر چه می‌گذرد، از حق و حقوق هنرمندان کاسته می‎‌شود.

در پی این اتفاق، اوپن‌سی می‌گوید هنرمندان باید اقدامی در این باره انجام دهند. خالقان آثار باید زمانی که قرارداد هوشمند NFTهای خود را می‌نویسند، پرداخت حق‌الامتیاز را برای آن اجباری کنند. یعنی اوپن‌سی از هنرمندان می‌خواهد با این روش اجازه ندهد آثارشان در پلتفرم‌های با حق‌الامتیاز اختیاری (مثل بلر) به فروش برسند. در غیر این صورت اوپن‌سی حق‌الامتیاز آن کالکشن به خصوص را به صورت اختیاری در می‌آورد.

خلاصه بگوییم، اوپن‌سی از هنرمندان می‌خواهد آثارشان را در پلتفرم‌هایی مثل بلر قرار ندهند. چون اوپن‌سی هم پرداخت حق‌الامتیاز آن‌ها را به حالت اختیاری در خواهد آورد.

بلر هم در مقابل از خود دفاع کرده است. بلر معتقد است که این هنرمندان هستند که باید درباره نحوه و مکان فروش آثار خود قضاوت کنند، نه شرکت‌های واسطه.

ترجیح ما بر این است هنرمندان در هر پلتفرمی که حضور دارند، از حق‌الامتیاز کامل آثارشان برخوردار شوند. نه اینکه برای دریافت کامل آن، مجبور به انتخاب بین مارکت‌پلیس‌های مختلف باشند. برای پیشبر این هدف، بلر برای آثاری که اوپن‌سی را تحریم کنند، پرداخت حق‌الامتیاز را اجباری می‌کنند.

پس از این اتفاقات، بین کامیونیتی وب ۳ در توییتر آشوبی به پا شد. خیلی‌ها معتقدند فصل جدیدی از جنگ بر سر حق‌الامتیاز آثار هنری در حال شکل گرفتن است اما برخی هم اینگونه فکر نمی‌کنند. با این حال چیزی که واضح و مبرهن است، این است که هنرمندان قربانی اصلی جنگ بین بلر و اوپن‌سی هستند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)