0

0

عوامل پشت پرده ریزش قیمت بیت کوین در هفته گذشته!

سقوط قیمت بیت کوین در هفته گذشته موجی از شوک را در بازار کریپتو ایجاد کرد و سرمایه گذاران و معامله گران را به تکاپو انداخت تا دلیل این افت ناگهانی را دریابند. در میان عوامل مختلفی که در این سقوط نقش داشته‌اند، بیداری نهنگ‌های خفته نقش به‌سزایی داشته است.

دلیل ریزش قیمت بیت کوین در هفته گذشته
هستی تاری

زمان مطالعه :

3 دقیقه

فعالیت مجدد این نهنگ‌ها چه تأثیری بر بازار گذاشت و چه عوامل دیگری در ریزش قیمت اخیر بیت‌کوین نقش داشته‌اند؟

بررسی اجمالی بازار کریپتو

بازار کریپتو در حال حاضر متزلزل و بی‌ثبات است و رمزارزها اغلب در بازه‌های زمانی کوتاه نوسانات شدیدی را تجربه می‌کنند.

خرید ارز دیجیتال

ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، آنها را نسبت به عوامل خارجی مانند اعلانیه‌های رگولاتوری، احساسات بازار و رویدادهای اقتصادی جهان حساس‌تر می‌کند. به همن دلیل افت ناگهانی قیمت دارایی‌های دیجیتال اتفاق عجیبی نیست.

بازار کریپتو با اینکه در سال‌های اخیر رشد کرده و فراگیرتر شده، اما در مقایسه با بازارهای مالی سنتی هنوز تازه و جانیفتاده است، که همین موضوع نیز می‌تواند منجر به افزایش نوسانات آن شود.

متعاقب چنین حالتی، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران جدید نیز بیشتر تحت‌تأثیر دستکاری‌های بازار و تصمیم‌گیری‌های احساسی قرار می‌گیرند.

عوامل پشت پرده کاهش قیمت بیت کوین

معاملات مارجین

معاملات مارجین در تشدید تأثیر حرکت قیمت در بازار ارزهای دیجیتال نقش مهمی داشته است.این نوع معاملات امکان قرض‌گیری وجوه برای خرید و فروش موقعیت‌های بزرگتر را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند.

هنگامی که بازار بر خلاف موقعیت این معامله‌گران تغییر کند، آنها شاید مجبور شوند دارایی‌های خود را بفروشند تا ضررهای واردشده را پوشش دهند. سقوط اخیر قیمت بیت کوین احتمالاً تا حدی تحت‌تأثیر چنین اتفاقات مارجینی و لیکوئید شدن‌هایی بوده است.

در هفته گذشته در واقع مبلغ سنگین ۱۶۰ میلیون دلار از موقعیت‌های خرید اهرمی در کمتر از یک ساعت نقد شدند و در این بین بیشتر از همه معامله‌گران اتریوم را متضرر ساخت.

داده‌های Coinglass نشان داده که مبلغ لیکوئید شدن در آن ساعت بیش از ۱۶۴ میلیون دلار بوده است. ۹۸ درصد آن متعلق به موقعیت‌های لانگ (خرید) اهرمی بوده و تنها ۴ میلیون دلار آن از فروشندگان کوتاه‌مدت حاصل شده بود که باعث شد گاوهای بازار ضرر بیشتری را متحمل شوند.

بیشترین میزان لیکوئیدی در آن ساعت مربوط به موقعیت‌های رمز ارز اتر (ETH) بود که حدود ۳۶ میلیون دلار برآورد شد. لیکوئیدی بیت کوین نیز چیزی حدود ۲۷.۶ میلیون دلار بود. پس از آن نیز DOGE و XRP در چنین موقعیتی قرار گرفتند.

این موج از لیکوئید شدن در مقیاس وسیع نشان‌دهنده این است که چگونه معاملات مارجین می‌توانند باعث تقویت تغییرات بازار و کاهش شدید قیمت‌ها، مانند آنچه که اخیراً برای بیت‌کوین رخ داده، شوند.

دغدغه‌های رگولاتوری

شدت بخشیدن بر اقدامات نظارتی نیز می‌تواند یکی دیگر از عواملی باشد که در کاهش قیمت بیت کوین تأثیر داشته است. اقدامات نظارتی، مانند تشدید محدودیت‌ها در مبادلات رمزارز یا ممنوعیت برخی فعالیت‌ها، ممکن است باعث ایجاد شک و تردید و بلاتکلیفی در سرمایه‌گذاران ‌شود و به خاطر دلهره و اضطرابی که از این حالت می‌گیرند مجبور ‌شوند دارایی‌های دیجیتال خود را بفروشند.

سقوط هفته گذشته بازار کریپتو همزمان شد با شایعاتی مبنی بر تغییرات احتمالی در حوزه رگولاتوری در بازارهای کلیدی، که احتمالاً در این رکود بی‌تأثیر نبوده است.

برای نمونه، به مدیر ارتباطات دولت بایدن دستور دادند فاصله خود را با شرکت‌های کریپتویی و فناوری که قبلاً با آنها در ارتباط بوده، حفظ کند.

بن لابولت (Ben LaBolt)، مدیر ارتباطات جو بایدن، از این پس مجاز به تعامل و همکاری با مشتریان کریپتویی سابق خود نیست. او در گذشته، برای شرکت‌های چون Uniswap و Andreessen Horowitz که یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر متمرکز بر فناوری دیجیتال است، خدمات ارتباطی فراهم کرده است.

علاوه‌براین، برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)، مدیرعامل صرافی کوین‌بیس (Coinbase)، از کنگره خواسته تا در رویکرد کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در تنطیم مقررات برای ارزهای دیجیتال مداخله کند.

وی در توییتی در ۲۱ آوریل (۲۰۲۳) بر اهمیت تنظیم سیاست‌های شفاف قبل از اجرای آنها تأکید کرد و اظهار کرد که قانوگذاران باید جلوی SEC را بگیرند تا مانع رشد حوزه کریپتو کشور نشود.

این توییت آرمسترانگ بر نیاز به یک رویکرد نظارتی متعادل‌تر برای اطمینان از رشد و توسعه مداوم بازار ارزهای دیجیتال تأکید داشت.

عدم اطمینان در مورد تغییرات احتمالی نظارتی می‌تواند تشدید‌کننده نوسانات و سقوط بازار کریپتو باشد.

دستکاری بازار

دستکاری بازار عامل دیگری است که ممکن است در این ریزش اخیر نقش داشته باشد. شیوه‌های دستکاری از قبیل طرح‌های «پامپ و دامپ» و فروش هماهنگ‌شده، می‌تواند منجر به تغییرات ناگهانی قیمت در بازار کریپتو شود.

در حالی که ربط دادن قطعی این سقوط اخیر به هر گونه دستکاری خاص در بازار دشوار است، اما همچنان یک احتمال است که باید در نظر گرفته شود.

فروش اخیر بیت کوین با حجم بالا، سوالاتی را در مورد دستکاری احتمالی بازار، به‌ویژه در رابطه با فروش لحظه‌ای در بایننس ایجاد کرده است. با بررسی دقیق داده‌های موجود می‌توان به بینش‌هایی در مورد اتفاقاتی که در حین این فروش رخ داده رسید و به رفع این نگرانی‌ها کمک کرد.

این فروش در ساعت ۸:۰۹:۳۱ صبح به وقت جهانی آغاز شد و فروش ۱۱۳ بیت کوین در صرافی بایننس به ثبت رسید. در مقایسه با صرافی‌های Bitfinex و Coinbase، این افزایش چشمگیر در حجم سفارشات فروش لحظه‌ای در بایننس در خور توجه بود. کاهش قیمت بعدی در حجم کم اتفاق افتاد.

فروش حدوداً ۸۶.۲ بیت کوین، تنها در هشت ثانیه منجر به کاهش قیمت این رمز ارز از ۲۹۸۶۰ دلار به ۲۹۷۳۰ دلار شد.

جالب اینجاست که Bid Depth یک درصدی BTC-USDT بایننس در طول این فروش کاهش قابل‌توجهی داشت. با شروع فروش، در عرض یک دقیقه یک‌سوم کاهش یافت و تنها در دو دقیقه، از ۶۰۰ بیت کوین به ۲۴۰ بیت کوین نزول پیدا کرد.

تجزیه و تحلیل داده‌های سایر صرافی‌ها نشان می‌دهد که منشأ این سقوط از صرافی بایننس بوده، جایی‌که شخصی پوزیشن قابل‌توجهی را به فروش رسانده است.

این یافته‌ها تأثیر بالقوه‌ای را که معامله‌گران یا گروه‌ها می‌توانند بر بازار کریپتو داشته باشند، نشان می‌دهد. به خصوص زمانی‌که سفارشات بزرگ با شرایط نقدینگی کم انجام می‌شوند.

برای سرمایه‌گذاران ضروری است که از این احتمالات در دستکاری بازار آگاه باشند و آنها را هنگام اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرند.

فعالیت دوباره نهنگ‌های خفته

یک عامل اساسی و بنیادی که در سقوط اخیر قیمت بیت کوین نقش داشته است، فعالیت دوباره نهنگ‌های خفته بازار بوده است. این نهنگ‌ها از هولدرهای بزرگ بیت کوین بوده‌اند که برای مدت طولانی در بازار فعال نبوده‌اند.

سه نهنگ که روی هم ۸۱۹۹ بیت کوین (معادل ۲۲۵ میلیون دلار) را در خود جای می‌دادند پس از سال‌ها خاموش ماندن فعال شدند.

مهم‌تر از آن، فعالیت یک نهنگ غول‌پیکر با ۷۹۹۵۷ بیت کوین (معادل ۲.۱۹ میلیارد دلار) بوده که پس از ۱۲ سال از خواب بیدار شد. قیمت بیت کوین زمانی که این نهنگ آن را دریافت کرد تنها ۰.۹۳ دلار بوده است.

با این تفاسیر، ظهور مجدد این نهنگ‌های خفته منجر به افت ناگهانی قیمت بیت کوین در هفته‌ای که گذشت، شد. و با سفارش‌های فروش حجیم خود تأثیر بسیار زیادی بر بازار کریپتو گذاشتند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)