آشنایی با صرافی بایننس؛ بزرگترین صرافی خارجی ارزهای دیجیتال

همه چیز درباره صرافی بایننس
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

14 دقیقه

صرافی بایننس یک صرافی رایج ارزهای دیجیتال است که در آن سرمایه‌گذاران دارایی‌های دیجیتال خود را خریداری کرده، می‌فروشند و ذخیره می‌کنند. این شرکت بزرگترین پلتفرم تجارت کریپتو از نظر حجم معاملات با میلیون‌ها مشتری در سراسر جهان است. همچنین رمز ارز بایننس کوین، که جزو ۱۰ ارز دیجیتال برتر بازار است، توسط این صرافی توسعه داده شده است.

اخیراً، حساب‌های معاملاتی بسیاری از معامله‌گران صرافی بایننس به دلیل کشور محل سکونت، به طور موقت یا برای همیشه مسدود شده است.

بایننس یکی از برترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی است. برای آشنایی با دیگر صرافی‌ها، مقاله بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان را مطالعه کنید.

چرا بایننس حساب‌ها را می‌بندد؟ بایننس چه کشورهایی را تحریم کرده است؟ کدام کشورها از استفاده از صرافی بایننس حمایت یا منع شده‌اند؟ بایننس در کدام کشور است؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم. امّا اجازه دهید تا در ابتدا به سوال مهم‌تری پاسخ دهیم.

صرافی بایننس چیست؟

به طور خلاصه، می‌توان صرافی بایننس را پیشروترین پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال دانست که در سال ۲۰۱۷ و در هنگ‌کنگ کار خود را آغاز کرد. امنیت بالا و هزینه پایین، موجب شده تا این صرافی بیشترین حجم معاملات بازار کریپتو را به خود اختصاص دهد. خرید بایننس کوین

جالب است بدانید که تا سال ۲۰۲۳، میزان کاربران فعال صرافی بایننس در سراسر دنیا، حدود ۹۰ میلیون تخمین زده می‌شود. تعداد ارزهای پشتیبانی شده توسط این پلتفرم، به بالغ بر ۴۰۰ کوین و توکن می‌رسد.

علی‌رغم این‌که این صرافی توانسته بیش از ۹۰ میلیون کاربر را از کشورهای مختلف به خود جذب کند، در برخی مناطق مانند حوزه بریتانیا، مالزی و ایتالیا، امکان دسترسی به بایننس وجود ندارد.

آشنایی با صرافی بایننس

بایننس (Binance.com)، یکی از پیشروترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان، در طول این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی داشته است اما هنوز مشخص نیست که صرافی بایننس در کدام کشور است و مقر اصلی بایننس کجاست. این صرافی که در برآورد اخیر بیش از ۵/۴ میلیارد دلار ارزش داشت، ابتدا در شانگهای شروع به کار کرد.

صرافی بایننس

چانگ پنگ ژائو (معروف به CZ) با بهره‌گیری از رونق گرفتن ICO در سال ۲۰۱۷، توانست ۱۵ میلیون دلار از طریق فروش ۲۰۰ میلیون توکن بایننس (BNB) سرمایه جذب کند. ژائو از این وجوه برای ارتقای صرافی بایننس استفاده کرد.

با این حال، راه‌اندازی بایننس تا حدی با سرکوب ارزهای دیجیتال توسط دولت چین خدشه‌دار شد. شرکت ژائو که به دلیل عدم اتکا به بانک‌ها به هیچ کشوری وابسته نبود، شانگهای را ترک و به ژاپن نقل مکان کرد.

این اقدام تنها یک هفته قبل از اعلام ممنوعیت تجارت کریپتو توسط چین صورت گرفت. ژائو توانست تمام سرورهای صرافی بایننس را علاوه بر تیم اصلی شرکت به خارج از چین منتقل کند. در ژانویه ۲۰۱۸، تنها چند ماه پس از ممنوعیت، بایننس با ارزش بازار ۳/۱ میلیارد دلار به عنوان بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان معرفی شد. علیرغم رقابت شدید سایر صرافی‌ها، از جمله Coinbase مستقر در ایالات متحده، بایننس توانسته بیش از چهار سال در رتبه اول خود باقی بماند.

در مارس ۲۰۱۸، در حالی که بازارهای کریپتو وارد رکود شدیدی شدند، صرافی بایننس اعلام کرد که قصد دارد دفتری در کشور مالت باز کند و تفاهم نامه‌ای را با بورس اوراق بهادار این کشور امضا کرد تا بستری برای تجارت توکن‌های امنیتی ایجاد کند. این اقدام در پاسخ به قوانین سختگیرانه‌تر ارزهای دیجیتال توسط ژاپن و چین انجام شد. همچنین، این شرکت یک یادداشت تفاهم با دولت برمودا برای بهره‌برداری از یک صرافی ارز دیجیتال امضا کرد.

تقریباً در همان زمان، بایننس راه‌اندازی Binance Jersey را اعلام کرد، یک شرکت مستقر در اروپا که یک نهاد کاملاً مستقل از شرکت مادر Binance.com خواهد بود. هدف از این حرکت، گسترش نفوذ بایننس در اروپا و ارائه جفت‌ ارزهای معاملاتی کریپتو-فیات، از جمله یورو و پوند بریتانیا بود. ارزهای BNB و BUSD چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

با وجود امضای تفاهم نامه با مالت، سازمان خدمات مالی این کشور (MFSA) گزارش‌های رسانه‌ای که بایننس را یک شرکت «مستقر در مالت» می‌دانستند، رد کرد. این نهاد نظارتی در فوریه ۲۰۲۰ اعلام کرد که صرافی بایننس «از طرف MFSA مجاز به فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال نبوده و بنابراین تحت نظارت MFSA نیست.»

صرافی بایننس کجاست؟

مقر بایننس کجاست؟

پرسش‌ها پیرامون مقر صرافی بایننس تنها چند ماه بعد توجه بیشتری را به خود جلب کرد. در اجلاس اتریال ConsenSys در می ۲۰۲۰، لورا شین (Laura Shin) روزنامه‌نگار حوزه ارزهای دیجیتال از چانگ پنگ ژائو پرسید که دفتر مرکزی شرکت او در کجا واقع شده است و بالاخره صرافی بایننس در کدام کشور است.

طبق گزارش CoinDesk، ژائو که انتظار چنین سؤالی را نداشت پاسخ داد:

خب، من فکر می‌کنم این زیبایی بلاک‌ چین است، این سوال مثل این است که بپرسید دفتر بیت‌کوین کجاست، زیرا بیت‌کوین دفتر ندارد.

ژائو ادامه داد و گفت که بایننس دفاتر بسیاری با کارکنان در ۵۰ کشور جهان دارد. وی از این شرکت به عنوان یک نوع سازمان جدید و بدون نیاز به بانک یا آدرس پستی ثبت شده یاد کرد. او صرافی بایننس را با تفاوت اسب و ماشین با وجود اینکه هر دو وسیله حمل و نقل هستند مقایسه کرد و افزود:

هر جا که من بنشینم، دفتر بایننس خواهد بود. هر جا که به نیرویی نیاز داشته باشم، محل صرافی بایننس است.

به طور کلی و با تمام گمانه زنی‌هایی که توسط کارشناسان در سراسر جهان ارائه شده است، هنوز به طور قطعی مشخص نیست دفتر مرکزی این این صرافی در کدام کشور قرار دارد.

جزایر کیمن

علیرغم اینکه ادعا می‌شد صرافی بایننس در خارج از مالت مستقر است، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بایننس در جزایر کیمن قرار دارد منتشر شد. در گزارشی توسط فایننشال تایمز آمده است که این صرافی ثبت شرکت خود را به جزایر کیمن منتقل کرده است.

یک سند ارتباط شرکتی که بعداً توسط وب سایت Decrypt تأیید شد نشان داد که این شرکت Binance Holdings Limited را در جورج تاون، جزایر کیمن در سال ۲۰۱۷ به ثبت رسانده است. این شرکت از این آدرس برای ثبت چندین علامت تجاری نام و لوگوی Binance در مارس ۲۰۱۸ استفاده کرده و روابط خود را با این کشور افزایش داده است.

تد لین (Ted Lin)، مدیر ارشد رشد صرافی بایننس، در آن زمان به Decrypt گفت که مالت به عنوان «دفتر مرکزی معنوی» شرکت عمل می‌کرد و گفت:

ما دفاتری در مالت برای خدمات مشتریان داریم و برخی از افراد در آنجا هستند، اما این دفتر مرکزی نیست. این یک ستاد معنوی است. مالت نامی است که مردم وقتی به صرافی بایننس فکر می‌کنند به ذهنشان می‌آید.

همچنین، گزارشی توسط The Block منتشر شده است که ادعا کرده صرافی بایننس ممکن است هرگز چین را ترک نکرده باشد. سخنگوی صرافی بایننس در این باره گفته که این شرکت «دفتر ثابتی در شانگهای» یا «موسسه‌ای در چین» ندارد و بیشتر کارمندان «از راه دور در چین کار می‌کنند».

آیا بایننس به فکر دفتر مرکزی دیگری است؟

در حالی که به تدریج پذیرفته شد که بایننس در خارج از جزایر کیمن فعالیت می‌کند، سازمان مقررات امور مالی این کشور وضعیت را بررسی کرد. در اطلاعیه‌ای که در جولای ۲۰۲۱ منتشر شد، اداره امور مالی جزایر کیمن (CIMA) گفت که صرافی بایننس مجاز به فعالیت در این کشور نیست.

در این اطلاعیه آمده بود که Binance Group و Binance Holdings Limited ثبت نشده، مجوز ندارند و یا به نحوی دیگر توسط این سازمان مجاز نیستند تا یک صرافی ارزهای دیجیتال را در جزایر کیمن یا در داخل آن اداره کنند.

CIMA ادامه داد و افزود که صرافی بایننس تحت نظارت این سازمان نیست و در حال بررسی است که آیا این شرکت صلاحیت آن را دارد یا خیر. بهترین کیف پول‌های BNB در سال 2023 + واریز BNB به تراست والت

از ماه می ۲۰۲۲، دفتر مرکزی بایننس همچنان در جزایر کیمن است. با این حال، به نظر می‌رسد این شرکت در حال آماده شدن برای حرکت دیگری است. بر اساس پروفایلی از چانگ پنگ ژائو در مجله Fortune در مارس ۲۰۲۲، مدیر عامل بایننس ادعا کرد که به قانون‌گذاران گفته است که این شرکت «به‌زودی» یک دفتر مرکزی مناسب را معرفی خواهد کرد.

موسس بایننس

می‌دانیم که چانگ پنگ ژائو که با نام CZ شناخته می‌شود، صرافی بایننس را بنیان‌گذاری کرد. امّا مسیر وی چندان هم ساده نبود.

CZ سال‌ها به مشاغل مختلفی مشغول بود که کار در مک‌دونالد و یک پمپ بنزین در ونکوور کانادا، از نقاط عطف زندگی کاری وی به شمار می‌آیند. CZ پیش تر این موضوع را متذکر شده بود که کانادا، زندگی وی را برای همیشه تغییر داد.

به گفته ژائو، یکی از دوستان وی به او این قول را داد که در صورت سرمایه گذاری در بیت کوین، می‌تواند سرمایه خود را تا ۱۰ برابر افزایش دهد. پس از سرمایه‌گذاری‌های اولیه، وی آپارتمان خود در شانگهای چین را به فروش رساند تا بتواند تمام سرمایه خود را وقف طلای بازار کند.

چانگ پنگ ژائو کیست؟

این ماجرا به سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد و تنها ۲ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۷، CZ توانست صرافی Binance که امروزه آن را به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال می‌شناسیم راه‌اندازی کند و در عرضه توکن اولیه (ICO)، سرمایه‌ای ۱۵میلیون دلاری را جذب کند.

البته که امروزه حجم معاملات بایننس در هر ۲۴ساعت ، چندین برابر کل سرمایه اولیه این صرافی است!

آموزش ثبت نام در بایننس

همانطور که احتمالا در اخبار و حواشی متوجه شده‌اید، همانند بسیاری از خدمات دیگر، ثبت نام در بایننس هم برای ما ایرانیان با موانع بسیاری همراه است. بایننس از چه طریقی به کسب درآمد می‌پردازد؟

پس از انتخاب گزینه Register، به بخش مربوط به ساخت حساب هدایت می‌شوید که همانند تصویر زیر، کافیست ایمیل و رمز عبور دلخواه خود را وارد کنید.

رمز عبور می‌بایست از شرایط زیر برخوردار باشد:

  • حداقل ۸ کاراکتر
  • حداقل یک حرف بزرگ و یک حرف کوچک
  • حداقل یک عدد

در صورتی که ایمیل خود را به درستی وارد کرده باشید، در قسمت Inbox یک کد تاییل را دریافت خواهید کرد.

پس از واردن کردن کد، می‌بایست گزینه Submit را انتخاب و حساب اولیه خود را ایجاد کنید.

احراز هویت در بایننس

بدون شک این موضوع یکی از بزرگترین چالش‌های معامله‌گران ایرانی به حساب می‌آید!

با این حال، این امر غیرممکن نبوده ولی کمی ریسکی است. برای این کار شما نیاز به تغییر آی پی خودتان از ایران به کشورهایی که بایننس به آن‌ها امکانات می‌دهد، دارید.

احراز هویت در بایننس

پس از ایجاد حساب اولیه، می‌توانید روی گزینه Verify Now کلیک کرده و با انتخاب منطقه‌ای که در آن سکونت دارید (نام ایران در این لیست به چشم نمی‌خورد!)، فرایند احراز هویت خود را پیش ببرید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، در این فیلدهای می‌بایست اطلاعات خود اعم از نام، نام خانوادگی و تاریخ تولّد را وارد کنید. همچنین، می‌بایست ملیّت خود را مطابق با آی پی خارجی خود برگزینید. تکامل بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس؛ BNB Chain چیست؟

پس از تکمیل این مشخصات، کار ما تقریبا به اتمام می‌رسد و نیاز داریم تا مشخصاتی چون آدرس محل تولّد را وارد کنیم که البته همانند مرحله قبل، نیاز است آن را با لوکیشن آی پی خود تطبیق دهیم!

در آخر، با اسکن QR نمایش داده شده در اپلیکیشن موبایل یا دسکتاپ بایننس، احراز هویت ما نهایی می‌شود. اگرچه که برای ورود به معاملات آتی (Futures)، نیاز داریم تا مراحل دیگری چون ارائه کارت شناسایی معتبر و احراز هویت تصویری را نیز، طی کنیم. معاملات فیوچرز چیست؟ همه چیز درباره Futures Contract یا معاملات آتی

معامله و ترید در بایننس

اکنون که حساب کاربری خود را در بایننس تایید کردیم، می‌توانیم معاملات خود را آغاز کنیم.

خرید، فروش و تبدیل رمزارز، از جمله معاملاتی هستند که می‌توانیم صورت دهیم. با این حال، امکانات بایننس به این موارد محدود نمی‌شود.

با انتخاب گزینه Trade در منوی بالای تصویر، می‌توانیم معاملات فیوچرز، مارجین و اسپات را آغاز کنیم. همچنین این امکان را داریم تا استراتژی‌های خود را در نمودار دارایی‌های مختلف تست کنیم و مهارت معامله‌گری خودمان را بهبود ببخشیم.

جست و جو ارز در بایننس

علاوه بر معاملات اسپات، فیوچرز و مارجین و حتی تبدیل ساده رمزارزها، بایننس قابلیت کسب درآمد از طریق استیکینگ را در اختیار ما قرار می‌دهد. استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ + آشنایی با بهترین رمز ارزها برای استیک در 2023

با ورود به قسمت Binance Earn، می‌توانیم ارزهای مد نظر خود را جست و جو کرده و به استیک بپردازیم. هر دارایی از مکانیزم مختص خود بهره می‌برد. به عنوان مثال، ما این امکان را داریم تا ارزی را به مدّت ۹۰ روز در پلتفرم استیک کنیم و یا بدون محدودیت زمانی، به قفل کردن دارایی بپردازیم.

لیست کشورهای تحریم شده بایننس

کشورهای تحریم شده بایننس

صرافی بایننس به صراحت اشاره نمی‌کند که کدام کشورها توسط صرافی آن پشتیبانی می‌شوند، اما اساساً در سراسر جهان به استثنای چند مورد همه کشورها به این صرافی دسترسی دارند.

پس از آن‌که صرافی بایننس سرویس اصلی خود را از کشور آمریکا خارج کرد، مشتریان ایالات متحده اکنون می‌توانند از Binance US استفاده کنند.

اگرچه بایننس به وضوح نمی‌گوید کدام کشورها محدود شده‌اند، اما گزارش‌هایی از سوی برخی از کاربران گزارش شده است که بایننس حساب‌های آن‌ها را به دلیل زندگی در برخی کشورها مانند ایران و صربستان بسته است.

کشورهایی که بایننس تحریم کرده

در اینجا لیستی از کشورهایی وجود دارد که معامله‌گران آن‌ها از تجارت در صرافی بایننس منع شده‌اند. لازم به ذکر است که منع معاملات از سوی قانونگذران این کشورها اعمال شده است. از این رو، صرافی بایننس نیز نمی‌تواند به کاربران این کشورها خدمات ارائه کند:

  • آنتاریو (کانادا)
  • چین
  • اروپا (برای تجارت مشتقات)
  • مالزی
  • ژاپن
  • انگلستان (در برخی موارد)
  • تایلند

علاوه بر این، صرافی بایننس در بخش مقررات استفاده از این صرافی اعلام کرده که امکان بستن یک حساب به صلاحدید این صرافی در هر زمان وجود دارد. یعنی هر لحظه ممکن است به هر دلیلی شاهد بسته شدن اکانت خودتان باشید. بنابراین، کشورهای در لیست تحریم باید بیشتر مراقب باشند.

بایننس در چه کشورهایی پشتیبانی می‌شود؟

به طور کلی، تبدیل کریپتو به ارز فیات در برخی کشورها محدودیت دارد و باید از مقررات سختگیرانه‌ای پیروی کند. صرافی بایننس تا چند وقت اخیر، تقریباً در همه کشورهای جهان می‌توانست فعالیت کند، مگر اینکه کشوری به دلایلی از جمله عدم رعایت مقررات آن کشور تصمیم به مسدود کردن بایننس گرفته باشد.

بایننس لیست رسمی کشورهای پشتیبانی شده ندارد. این صرافی در چندین کشور در قاره‌های آمریکا، اروپا، آسیا و سایر کشورها به فعالیت خود ادامه می‌دهد. با این حال، به دلیل قوانین مالی سختگیرانه در سطح جهانی، بایننس ارائه محصولات خود را به مشتریان در برخی کشورها محدود کرده است.

در حالی که بایننس لیست دقیقی از کشورهای پشتیبانی شده ندارد، لیستی از ویژگی‌های خاص مجاز برای برخی کشورها دارد. به عنوان مثال، این صرافی لیستی از کشورهایی دارد که برای برداشت ارزهای دیجیتال و فیات از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. این فهرست شامل بریتانیا، بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا و چند کشور دیگر است.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

کدام کشورها نمی‌توانند از صرافی بایننس استفاده کنند؟

بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که بایننس حساب‌های آن‌ها را بسته است، زیرا در یکی از کشورهای پشتیبانی‌نشده آن زندگی می‌کنند – از جمله کاربرانی از صربستان، بوسنی، ایران، میانمار و چندین کشور دیگر.

صرافی بایننس در سرتاسر جهان با فشارهای نظارتی متعدد مواجه شده است. در بیشتر کشورها، این صرافی متهم به فعالیت بدون مجوز قانونی شده است. دلایل محرومیت عبارتند از:

  • عدم وجود مقررات و قانون‌گذاری: از آنجایی که اکثر رگولاتورهای بازارهای مالی بر فضای کریپتو نظارت ندارند، ممکن است تبلیغات بایننس را ممنوع کنند.
  • عدم شفافیت: بسیاری از رگولاتورها بر این باورند که بایننس همه تلاش خود را برای هشدار در مورد خطرات مرتبط با تجارت کریپتو انجام نمی‌دهد، از جمله اینکه سرمایه‌گذاران ممکن است تمام پول خود را از دست بدهند.
  • مشتقات کریپتو: سرمایه‌گذاران با استفاده از این ابزارها می‌توانند وام بگیرند تا از سرمایه‌گذاری خود بهر ببرند که این کار برای سرمایه‌گذاران خرد خطرناک است. برخی از قانون‌گذاران با این شیوه موافق نیستند.

زیرشاخه های بایننس

بایننس در ابتدا تنها با هدف پردازش مبادلات کریپتویی پا به میدان گذاشت. امّا رفته‌رفته حوزه نفوذ خود را گسترش داد تا امروزه علاوه بر خرید و فروش، خدمات گسترده دیگری را هم در اختیار ما قرار دهد.

علاوه بر معاملات فیوچرز، اسپات و حتی امکان استیکینگ که مورد بررسی قرار دادیم، بایننس توانسته در حوزه‌های دیگری نیز، سرآمد باشد که مهم ترین آن‌ها را مشاهده می‌کنیم.

  • زنجیره هوشمند بایننس (BSC)
  • مرجع جامع Binance Academy
  • Binance Cloud
  • Binance Charity

افزون بر این موارد، بایننس سرویسی را تحت عنوان Binance DEX راه‌اندازی کرده است. امّا این پلتفرم چه خدماتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

تفاوت بایننس و بایننس دکس چیست؟

بایننس یک صرافی متمرکز است. یعنی شما می‌توانید در آن معامله کنید، اما تمام دارایی‌های‌تان در اختیار صرافی است. شما برای دسترسی به دارایی خودتان می‌توانید از ایمیل، رمز عبور و ۲FA استفاده کنید. اگر یک صرافی متمرکز دچار مشکلاتی شود، ممکن است دارایی‌های خود را از دست بدهید، زیرا شما مالک واقعی نیستید و به طور رسمی دارایی‌های دیجیتال را به صرافی قرض داده‌اید تا بتوانید آنها را معامله کنید.

بایننس دکس

بایننس DEX (صرافی غیرمتمرکز) نوع دیگری از صرافی است که می‌توانید در آن معامله کنید و دارایی‌ها در اختیار صرافی نیست. برای دسترسی، کلید خصوصی خود را خواهید داشت و مالک واقعی دارایی خودتان خواهید بود. در یک DEX، در صورتی که حتی آن صرافی بسته شود، دارایی‌های خود را از دست نخواهید داد.

DEX بازاری است که به کاربران امکان می‌دهد مستقیماً با یکدیگر معامله کنند و هر واسطه‌ای را در این فرآیند حذف کنند. اما صرافی معمولی Binance (متمرکز) به عنوان یک شخص ثالث عمل می‌کند که دارایی‌ها را از طرف کاربران خود نگه می‌دارد. از سوی دیگر، بایننس دکس به کاربران اجازه می‌دهد تا با کنترل مستقیم بر وجوه خود به طور مستقیم با یکدیگر معامله کنند. این پلتفرم، کلیدهای خصوصی شما یا هر داده حساس دیگری را ذخیره نمی‌کند، که به شما امکان می‌دهد کنترل کامل رمزارزهای خود را در دست داشته باشید.

توییتر صرافی بایننس

توییتر بایننس

صرافی بایننس مانند هر پلتفرم موفق دیگری در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارد. توییتر بایننس نیز همچون دیگر شبکه‌های اجتماعی آن فعال بوده و به ویژه ژائو نیز در توییتر فعالیت دارد و نکاتی را به کاربران بازار گوشزد می‌کند. همچنین، اخیراً صرافی بایننس از خرید توییتر توسط ایلان ماسک، حمایت کرده است.

TPSL در بایننس

با انتخاب گزینه Derivatives و ورود به قسمت Futures، می‌توانیم معاملات آتی خود را آغاز کنیم.

فیوچرز بایننس

البته همانطور که گفتیم، انجام معاملات فیوچرز در بایننس امر چندان دشواری نبوده و می‌بایست برخی اقدامات را صورت دهیم تا احراز هویت‌مان تکمیل شود.

در نهایت با ورود به بخش معاملات فیوچرز و انتخاب منوی Take Profit/Stop Loss، می‌توانیم سفارشات خرید یا فروش خود را ثبت کنیم.

TPSL در بایننس

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در قسمت Take Profit می‌توانیم مشخص کنیم که در صورت رسیدن قیمت به سطحی مشخص، سفارش خرید ما به جریان بیفتد.

در بخش Stop Loss نیز، می‌توانیم تعیین کنیم که در صورت رسیدن به سطح مشخصی از زیان، موقعیت معاملاتی ما بسته شود.

انواع سرمایه گذاری در بایننس

به امکانات مختلف بایننس و احراز هویت در این صرافی بزرگ پرداختیم. علی‌رغم اشاره به امکانات بایننس، مرور مجدد این قابلیت‌ها خالی از لطف نیست. تفاوت شبکه bep2 با bep20 در چیست و چگونه این دو را از هم تشخیص دهیم؟

در بخش‌های مختلف سایت Binance یعنی Markets، ترید، Derivatives و Earn، قابلیت‌های گوناگونی مرتبط با سرمایه گذاری و معامله گری وجود دارد که مهم ترین آن‌ها را خواهیم شناخت.

با ورود به قسمت Binance Earn، می‌توانیم انواع مختلف استیکینگ و تخصیص نقدینگی را در پلتفرم بایننس انجام دهیم:

  • قفل کردن دارایی (Locked Staking)؛ با سرمایه گذاری از این طریق، ما ارز دیجیتال خود را در صرافی بایننس قفل می‌کنیم و سود دریافتی ما، از ۵ درصد آغاز خواهد شد که البته متغیر بوده و به مدت زمان قفل کردن دارایی بستگی دارد. از مزایای این شیوه، می‌توان به کارمزد صفر معاملات آن اشاره کرد.
  • سرمایه‌گذاری متغیر (Flexible Saving)؛ در این روش، علاوه بر ارزهای دیجیتال نوسانی، امکان سرمایه‌گذاری استیبل کوین‌ها و فیات نیز، وجود دارد. سود سالانه (APY): ۱۵-۵ درصد
  • سرمایه‌گذاری ثابت (Fixed Saving)؛ امکان سرمایه‌گذاری استیبل کوین و دیگر ارزهای دیجیتال وجود دارد. حداقل میزان سپرده، رقمی به ارزش ۱۰۰ دلار خواهد بود. سود سالانه بین ۵ تا ۱۵ درصد خواهد بود.
  • تبدیل نقدینگی (Liquid Swap)؛ حداقل میزان سرمایه مورد نیاز، برابر ۱۰ دلار است. امکان سرمایه‌گذاری استیبل‌کوین، رمزارز و فیات وجود دارد. سود دریافتی چیزی بین ۵ تا ۵۰ درصد خواهد بود. علی‌رغم سوددهی مناسب، ریسک بالایی دارد.

علاوه بر روش‌های مذکور، معاملات فیوچرز، Options، اسپات و خرید و فروش روزانه نیز، در بایننس امکان پذیر بوده و پس از گذشتن از هفت خان احراز هویت، مزایای فراوانی در اختیار ما قرار می‌گیرد!

وام در بایننس

همانند مراحل احراز هویت، خدمات بایننس هم تمامی ندارد!

اخذ وام در بایننس

بایننس بستر مناسب برای وام گیری (Borrowing) را فراهم کرده و با ورود به بخش Crypto Loans از طریق قسمت Finance، می‌توانیم به وام‌های موجود در این پلتفرم دسترسی پیدا کنیم.

ارزهای بایننس

در تصویر بالا، لیست دارایی‌هایی را که می‌توان آن‌ها را به عنوان وام دریافت کرد مشاهده می‌کنید. هر وام، نرخ بهره مشخصی را داراست.

وام در بایننس

به عنوان مثال، در اینجا BTC را به عنوان دارایی مورد نظر خود برگزیدیم و در بخش Loan Type، می‌توانیم نحوه محاسبه نرخ بهره را مشخص کنیم. در قسمت Collateral نیز، می‌بایست میزان وثیقه‌ای که می‌خواهیم روی آن وام دریافت کنیم را وارد کنیم.

کارمزد صرافی بایننس

یکی از نکات قابل توجه در رابطه با صرافی بایننس، به کارمزدهای این پلتفرم ارتباط دارد که در مقایسه با بسیاری از صرافی‌های مطرح، مناسب به شمار می‌آید.

کارمزد صرافی بایننس

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در بایننس کارمزدها بر اساس سطوح کاربری مختلف پرداخت می‌شوند که تعداد آن‌‌ها به ۱۰ سطح می‌رسد.

طبق این سطوح تعریف شده، کاربرانی که در ۳۰ روز کمتر از ۵۰ واحد BTC را معامله کرده باشند، نیاز دارند تا ۰.۱ درصد از حجم تراکنش را پرداخت کنند. در واقع هر دو طرف معامله یعنی Maker که تراکنش‌های بازار را ایجاد می‌کند و Taker که خرید یا فروش نهایی را انجام می‌دهد، مشمول پرداخت این کارمزد هستند.

امنیت بایننس

به گفته تیم سازنده بایننس، امنیت و حریم خصوصی کاربران هسته اصلی این پلتفرم را تشکیل می‌دهد.

همانطور که مشاهده کردید، احراز هویت بایننس نه تنها برای کشورهای حاضر در لیست سیاه، بلکه برای نواحی معاف از تحریم هم چندان کار آسانی نبوده و به اطلاعات بسیاری نیازمند است. البته که این موضوع، به منظور اطمینان حداکثری از کاربران وارد شده به این پلتفرم صورت می‌گیرد.

در واقع به نقل از بایننس، اطلاعات ورودی در قالب داده‌های احراز هویت (KYC)، در فضای قابل اطمینانی به صورت رمزنگاری شده نگه‌داری می‌شوند. به عبارتی، ما دسترسی کامل به اطلاعات خود را خواهیم داشت و می‌توانیم از آن اطمینان داشته باشیم. قیمت بایننس دلار (BUSD) | مشخصات، نمودار، قیمت لحظه‌ای

با این وجود، هرگز نمی‌توان به طور کامل به وبسایت یا مرجع مشخصی اطمینان کرد و هیچ چیز ۱۰۰درصدی نیست!

از حیث امنیت دارایی‌ها، می‌توان بایننس را یک صرافی مورد اطمینان دانست. چرا که به واسطه حجم گسترده معاملات، امکان دستکاری بازارها به حداقل می‌رسد. به طور کلی، در وبسایت Brokerchooser که به تحلیل و بررسی صرافی‌ها و پلتفرم‌های مالی می‌پردازد، بایننس توانسته امتیاز ۴.۵ از ۵ را دریافت کند.

علت محبوبیت بایننس

با توجه قابلیت‌های متعددی که ذکر کردیم، دیگر می‌توان گفت که محبوبیت بایننس به دلیل مشخصی نیاز ندارد!

تنوع دارایی‌ها، امکانات گسترده اعم از انواع شیوه‌های معاملاتی، معاملات اهرم (Leverage) دار، امنیت بالا، هزینه پایین در مقایسه با دیگر صرافی‌ها، امکان کسب درآمد و تیم سازنده قدرتمند، از جمله دلایل محبوبیت این پلتفرم به شمار می‌آیند. بهترین کیف پول‌های BNB در سال 2023 + واریز BNB به تراست والت

البته عده‌ای بر این باور‌اند که برخی امکانات بایننس، مناسب معامله‌گران مبتدی نبوده و تنها برای افراد حرفه‌ای طراحی شده است. به همین خاطر، این افراد صرافی‌های دیگری چون Coinbase را به بایننس ارجح می‌دانند.

همچنین برخی سیاست‌ها مانند مسدود کردن حساب‌ها و تحریم بعضی مناطق، موجب شده تا بایننس بخشی از محبوبیت خود را از دست بدهد. با این وجود، همچنان لقب بزرگترین صرافی کریپتویی را یدک می‌کشد و این موضوع را مدیون کاربران و تیم خود علی‌الخصوص CZ خواهد بود!

مزایا و معایب بایننس

با توجه به مطالب گفته شده، احتمالا متوجه شدید که حتی «بزرگترین صرافی کریپویی جهان» هم بی عیب و نقص نبوده و در کنار قابلیت‌های فراوان، محدودیت‌هایی هم دارد.

مزایای صرافی بایننسمعایب صرافی بایننس
امنیت و اعتبار بالااحراز هویت دشوار
پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از دارایی‌هاعدم امکان دسترسی در بسیاری از کشورها
امکان معامله با فیات و کریپتوعدم شفافیت در ساختار پلتفرم
قابل دسترسی در تمامی دستگاه‌ها
کارمزد مناسب

روی‌هم‌رفته، انجام معاملات در بایننس تصمیم بسیاری هوشمندانه‌ای خواهد بود. امّا برای ما ایرانیان، شاید اوضا کمی متفاوت باشد! چرا که علاوه بر تحریم‌های بایننس، مشکلات متعدد در زیرساخت‌های اینترنت نیز، موانعی را در مسیر ما قرار می‌دهد.

سخن آخر

صرافی بایننس غول دنیای ارزهای دیجیتال است که در ماه‌های گذشته تحت فشار نظارتی شدیدی قرار گرفته است. در حالی که این صرافی به گفتگو با تنظیم‌کنندگان مقررات برای پیشرفت ادامه می‌دهد، به دلیل برخی مسائل هنوز نمی‌تواند به کاربران تمام کشورهای دنیا خدمات ارائه کند. خرید BUSD | ارزان و فوری

آیا شما تجربه کار با صرافی بایننس و مسدود شدن حساب معاملاتی خود را داشته‌اید؟ چه جایگزین‌هایی برای این صرافی می‌شناسید؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

5

نظر مخاطبان (0)