0

1

آغاز فعالیت ریال دیجیتال از تیرماه

آغاز فعالیت ریال دیجیتال از تیرماه
آرزو رحمتی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

فاز آزمایشی پروژه ریال دیجیتال که به‌صورت محدود آغاز شده بود، از تیرماه با امکان بهره‌برداری عمومی در جزیره‌ کیش عملیاتی می‌شود. در این مرحله مشتریان شبکه‌ی بانکی و گردشگران در کیش، امکان پرداخت هزینه‌های خرید کالا و خدمات بانکی را خواهند داشت. با آغاز بهره‌برداری پروژه، مشتریان شبکه‌ بانکی می‌توانند بدون استفاده از پول‌های سنتی یا کارت‌های بانکی، به خرید و فروش و انتقال وجه بپردازند. کافی‌ست که یک کیف پول ریال دیجیتال داشته باشند و بارکد تولید شده توسط نرم‌افزارهای ارائه‌شده را اسکن کنند. 

این پروژه در مراحل اولیه، برای بسترسازی توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و پاسخ به نیازمندی‌های توسعه‌ای حوزه‌ی پرداخت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توسعه یافته است.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد:

 پس از مراحل مطالعاتی اولیه، طراحی پروژه از سال ۱۴۰۰ و پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای پول و اعتبار در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. متعاقباً اجرای فاز پیش‌آزمایشی از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شد و پس از بررسی دستاوردهای فاز قبل، فاز آزمایشی محدود از خردادماه ۱۴۰۲ آغاز شد.

ریال دیجیتال چیست؟

ارزش ریال دیجیتال معادل همان پول فیات است. صرفا نحوه خرید و فروش و نقل و انتقالات بانکی به‌صورت کاملا دیجیتال انجام خواهد شد. ریال دیجیتال با انواع پول الکترونیک رایج در ایران (حساب‌های بانکی و کارت‌های بانکی) متفاوت است. مثلا برای انتقال وجوه بین خریدار و فروشنده، نیاز به تسویه بین بانکی ندارد. یعنی به محض انجام عملیات خرید، وجوه دریافتی در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد. همچنین به‌دلیل استفاده از ابزارهای نوین، پرداخت با این روش ساده‌تر و دارای امنیت بالاتری است.

ویژگی‌های مهم واحد پولی دیجیتال

واحد پولی دیجیتال زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه پول قابل برنامه‌­ریزی را ساده‌تر می‌کند. شکل‌گیری مدل‌های نوین کسب‌وکار در فضای تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال کشور با پیدایش ریال دیجیتال تسریع خواهد شد. با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی و پشتوانه‌های قانونی از جمله اختیارات تفویض‌شده در بخش (ب) ماده (۴) قانون بانک مرکزی، پول دیجیتال خرد از سوی بانک مرکزی گسترش می‌یابد. هدف بسترسازی برای توسعه‌ی ابزارهای پرداخت خرد در اقتصاد مبتنی بر نظام‌های پولی جدید است.

برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال کلیک کنید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)