0

0

بررسی طرح ممنوعیت معاملات سهام در جلسه آتی کنگره

بسیاری از قانونگذاران ایالات متحده عضو در هر دو حزب عمده این کشور از قانونی حمایت کرده‌اند که اعضا را از سرمایه گذاری در سهام یا ارز دیجیتال منع می‌کند. این مسأله ابتکاری است که پس از ایجاد تغییرات در رهبری کنگره آمریکا، می‌تواند در ۱۱۸امین جلسه آن در دستور کار اعضا قرار بگیرد.

احتمال بررسی طرح ممنوعیت معاملات سهام در جلسه بعدی کنگره توسط قانونگذاران آمریکایی
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

از تاریخ ۳ ژانویه (۱۳ دی) و همزمان با گشایش دوباره کنگره ایالات متحده پس از تعطیلات کریسمس، جمهوری‌ خواهان پس از انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ کنترل مجلس نمایندگان را با اکثریت اندک به دست می‌گیرند و این در حالی است که دموکرات‌ها اکثریت مجلس سنا را حفظ خواهند کرد. کوین مک‌کارتی (Kevin McCarthy) نماینده جمهوری خواه که در رقابت برای کرسی ریاست بعدی مجلس است، ظاهراً در ژانویه ۲۰۲۲ گفته که درصورتی‌که حزبش قدرت اکثریت مجلس را بدست بیاورد، ممنوعیتی مطلق برای نگه‌داری و معامله سهام برای قانون‌گذاران در نظر خواهد گرفت. اقدامی که احتمالاً می‌تواند به حوزه‌ی ارزهای دیجیتال نیز بسط داده شود.

در زمان انتشار این خبر مشخص نیست که آیا مک کارتی آرای لازم برای به عهده گرفتن رهبری مجلس را بدست آورده است یا خیر. روند انتخاب ریاست بعدی مجلس نمایندگان آمریکا احتمالاً از ۳ ژانویه آغاز خواهد شد. با‌این‌حال بسیاری دلیل ممنوعیت دادوستد و مالکیت دارایی‌های خاص برای نمایندگان منتخب مردم در زمان تصدی سمت خود را ایجاد تضاد احتمالی منافع عنوان کرده‌اند. سناتور الیزابث وارن (Elizabeth Warren) با انتشار توییتی از حساب کاربری رسمی خود (@SenWarren) در تاریخ ۲ ژانویه ۲۰۲۳ عنوان کرد:

اعضای کنگره نباید مالکیت شخصی بر هرگونه سهامی داشته باشند و یا به دادوستد در بازار سهام بپردازند. برای همسران آن‌ها نیز باید این محدودیت اعمال گردد. 

در نشست قبلی کنگره، گزارش شده است که ۷۷ قانونگذار الزامات افشا را تحت قانون “توقف دادوستد به دلیل  رانت اطلاعاتی کنگره” یا همان قانون “سهام” که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ تصویب شد، نقض کردند. این تخلفات شامل انتشار با تاخیر گزارش معاملات مجاز بود، زیرا در آن زمان اعضا همچنان اجازه داشتند در مسائلی که می‌توانست دارایی‌ها و سرمایه گذاری‌های آ‌ن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد، اعمال نفوذ کنند.

به عنوان مثال، سرمایه گذاری‌های سناتور سینتیا لومیس (Cynthia Lummis) به عنوان یکی از طرفداران ارز‌های دیجیتال که در کمیته کشاورزی سنا نیز حضور دارد و بر جلسات استماع مربوط به کمیسیون معاملات آتی کالا نظارت می‌کند، در بازار بیت کوین (BTC) افشا شده است. لازم به ذکر است که بیت کوین توسط رگولاتور‌های مالی به عنوان یک کالا شناخته می شود. سناتور پت تومی (Pat Toomey) عضو رتبه‌بندی کمیته بانکی سنا نیز، قبلاً خرید اتر (ETH) و BTC را گزارش کرده بود، اما وی از سال ۲۰۲۳ بازنشسته خواهد شد.

کوین مک‌کارتی قبلاً قول داده بود که اگر جمهوری خواهان قدرت مجلس نمایندگان را در دست بگیرند، وی در راستای احیای ممنوعیت معاملات سهام عمل خواهد کرد. اما فعلاً او در این باره سکوت کرده است.

یک گروه ۵ نفره از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که نمی‌توانند از مک کارتی حمایت کنند زیرا او قابل‌اعتماد نیست. شبکه خبری More Perfect Union با انتشار توییتی از حساب کاربری رسمی خود (@MorePerfectUS) در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ با اشاره به همین موضوع گفته بود:

پیشنهاد سخنگوی مک‌کارتی خطرناک است. اعضای مجلس سه‌شنبه آینده به وی رأی خواهند داد.

روابط مالی بین قانونگذاران ایالات متحده و رهبران صنعت، در خط مقدم مناقشات عمده در فضای رمزنگاری در سال ۲۰۲۲ بود. مدیران صرافی ارز دیجیتال FTX از جمله سم بنکمن‌فرید (Sam Bankman-Fried) مدیر عامل سابق ‌آن، کمک‌های مالی فراوانی به سیاستمداران و کمپین‌های احزاب جمهوری خواه و دموکرات‌ اعطا کردند. همین روابط باعث شد تا بسیاری از افراد حاضر در صنعت دارایی‌های دیجیتال، انفعال قانونگذاران در جلسات استماع با هدف بررسی سقوط این شرکت را زیر سوال ببرند.

زوئی لوفگرن (Zoe Lofgren‍) رئیس کمیته مدیریت مجلس نمایندگان آمریکا، در ماه سپتامبر چارچوبی را با هدف تغییر قانون سهام برای منع اعضای کنگره و دیوان عالی و همچنین همسران و فرزندان تحت تکفل آنها از تجارت سهام یا سرمایه گذاری در این بازار، معرفی کرد. این قانون شامل بازار اوراق بهادار، بازار کالا، معاملات آتی، ارزهای دیجیتال و سایر سرمایه گذاری‌های مشابه است. البته در سال ۲۰۲۲ حرکتی در راستای اجرای همه‌‌جانبه این قانون صورت نگرفت، اما کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در همین سال قوانین مشابهی را تصویب کرد که مقامات ارشد بانک مرکزی آمریکا (Fed) را از خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال منع می‌کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)