0

0

اسکورج (Scourge)؛ فازی جدید در رودمپ اتریوم

چند فرسخ از نقشه راه اتریوم باقی مانده است که با قدم‌های سِرج (Surge)، اسکورج (Scourge)، وِرج (Verge) ، پِرج (Purge) و اسپلرج (Splurge) طی می‌شود.

اسکورج: فاز جدید در رودمپ اتریوم
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

1 دقیقه

هم‌بنیان‌گذار اتریوم، ویتالک بوترین، مرحله جدیدی را به رودمپ تکنیکال اتریوم اضافه کرده که تلاش می‌کند مقاومت در برابر سانسور و تمرکز زدایی شبکه اتریوم را بهبود ببخشد.
بوترین برنامه‌های جدید اتریوم را در ۵ نوامبر (۱۴ آبان) در یک پست توییتری فاش کرد، که در آن “اِسکورج”  معرفی شد که اکنون به یک رودمپ تکنیکال شش بخشی گسترش پیدا کرده است.
پس از تبدیل اتریوم در ۱۵ سپتامبر (۲۳ مهر) به یک شبکه PoS، اتریوم در مرحله دوم (سِرج) قرار گرفت که سعی می‌کند به کمک رول‌آپ‌ها، به هدف ۱۰۰،۰۰۰ تراکنش بر ثانیه را برسد.
رودمپ تکنیکالِ آپدیت‌شده هم‌اکنون از “اسکورج” به عنوان مرحله سوم جدید استفاده می‌کند، که سپس به‌وسیله مراحل شناخته‌شده قبلی یعنی “وِرج”، “پِرج”، و “اِسپلرج” ادامه پیدا می‌یابد.
بر اساس رودمپ اتریوم، “تامین گنجایش تراکنش‌‌های بی‌طرفِ موثق و قابل اعتماد، جلوگیری از تمرکز و دیگر خطرات پروتکل از MEV (ارزش قابل‌استخراج ماینر) “، از اهداف “اسکورج” محسوب می‌شوند.
درخواست هم‌بنیان‌گذار اتریوم برای لایه اجماع “بی‌طرفِ قابل اعتماد” از آنجایی نشأت می‌گیرد که مشخص شد ماینرها از تراکنش‌‌های شبکه اتریوم به نفع خود بهره‌برداری می‌کردند.
بوترین پیش‌تر مکانیزمی مطمئن و بی‌طرف را معرفی کرده است که “برای یا در برابر هیچ گروه مشخصی تبعیض قائل نمی‌شود”.

خرید و فروش رمز ارزها

ارزش قابل استخراج ماینرها (MEV) زمانی پدیدار می‌شود که یک ماینر از دیگر شرکت‌کننده‌ها در شبکه پیشی می‌گیرد که کدام تراکنش‌ها باید در بلاک و با چه ترتیبی قرار بگیرند.
این به ماینرها اجازه می‌دهد تا همه معاملات موفق را از میم‌پول (Mempool) کپی کنند و تراکنش‌‌های خود را زودتر از منفعت‌طلب‌ها یا هرکسی که به دنبال سودجویی است، اجرا کنند.
در نتیجه اتریوم با درجه بالاتری از تمرکز و سانسور پس از “مرج” مواجه شده است.
به دنبال تغییر شبکه به یک شبکه PoS، درصد بلاک‌های سازگار با دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC)، در ۳ نوامبر به ۷۳٪ رسید؛ رقمی که بسیاری آن را خیلی زیاد می‌دانند.
گاو اتریومی و بنیان‌گذار “The Daily Gwei”، آنتونی ساسانو، پیشتر در یک پست توییتری در ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) گفته بود که در حال حاضر مقاومت در برابر سانسور “مهم‌تر از مقیاس‌پذیری” است.
در حالی که هنوز جزئیات کامل “اسکورج” فاش نشده است، هم‌بنیان‌گذار اتریوم به‌تازگی راه‌حل “مزایده بلاک جزیی” را پیشنهاد داد، تا یک سازنده بلاک تنها توانایی تصمیم‌گیری برای برخی از محتوای بلاک را داشته باشد.
پیشنهادهای دیگری برای مقابله با سانسور در لایه اجماع ارائه شده است؛ مانند راه‌حل شرکت تحقیق و توسعه فلش‌باتس اتریوم (SUAVE).
بوترین همچنین آپدیتی برای “ورج” را تأیید کرد؛ که شامل انضمام تکنولوژی SNARK به اتریوم می‌شود.
اضافه‌شدن SNARKها باعث افزایش ویژگی‌های حفظ امنیت شبکه اتریوم می‌شود، در حالی که همچنان اجازه می‌دهد تراکنش‌‌های ناشناس قابل ردیابی باشند.
بوترین همچنین خاطرنشان کرد که “اثبات کوانتومی” نقش صریح‌تری در مراحل مختلف رودمپ اتریوم به عنوان یکی از اجزای الزامی پروتکل “اندگیم” ایفا خواهد کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)