0

0

چه اتفاقی برای رپد بیت کوین (Wrapped BTC) در شبکه اتریوم افتاده است؟

رپد بیت کوین (WBTC) هفته گذشته پگ (Peg) خود را از دست داد. یکی از جدیدترین محصولات رمزنگاری‌شده که از پیامدهای سقوط صرافی FTX در اوایل ماه جاری در امان نماند.

چه اتفاقی برای رپد بیت کوین در شبکه اتریوم افتاده است؟
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

برای کسانی که نمی‌دانند باید گفت که رپد بیت‌ کوین (WBTC) بیست و سومین ارز دیجیتال بزرگ بازار کریپتوکارنسی است که ارزش بازار آن ۳.۵ میلیارد دلار است. این رمزارز بر روی اتریوم، بلاک چین پیشرو برای DeFi و NFT اجرا می‌شود و توکنی است که به نیابت از بیت کوین در این شبکه حضور دارد.

ایده اصلی در مورد WBTC این است که معامله‌گرانی که می‌خواهند از ذخایر بیت کوین خود در اکوسیستم اتریوم استفاده کنند، می‌توانند این کار را با توکن‌هایی انجام دهند که به‌صورت یک به یک توسط بیت کوین پشتیبانی می‌شود. به این صورت که دارندگان بیت کوین بدون صرف پول بیشتر در اتریوم یا دیگر توکن‌های مبتنی بر اتریوم می‌توانند با ابزارهای DeFi تعامل داشته باشند.

این یک ابزار مهم در دنیای DeFi (محصولات مالی که به کاربران خود اجازه می‌دهد بدون واسطه شخص ثالث، دارایی‌های دیجیتال را قرض بگیرند، وام دهند یا معامله کنند) است. به گفته CoinGecko، در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۸۸ میلیون دلار توکن WBTC دست‌به‌دست شده‌اند.

WBTC یا رپد بیت کوین چیست؟

شرکت جمع‌آوری داده‌های بلاک‌چین Kaiko گفت، هفته گذشته پیوند این توکن از بین رفت (Depegged شد) و ارزش یک به یک خود را نسبت به بیت‌کوین از دست داد. از آنجایی که صرافی FTX در ابتدای نوامبر ورشکسته شد، رمزارز WBTC  در صرافی‌ها با قیمتی کمتر از بیت‌کوین معامله می‌شد، و این دقیقاً همان چیزی است که به دلیل پیوند یک به یک WBTC با BTC به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال بازار نباید اتفاق می‌افتاد.

این شرکت در پست وبلاگی روز دوشنبه خود نوشت:

بزرگترین نسخه رپد بیت‌کوین در شبکه اتریوم یا همان WBTC، از اواسط نوامبر با اختلاف قیمت مداوم نسبت به بیت‌کوین معامله می‌شود و در روز جمعه این اختلاف به ۱.۵ درصد رسید. این در حالی است که از طریق فروشندگان رسمی یک WBTC همیشه باید با یک BTC قابل بازخرید باشد. این توکن همچنین در بازارهای آزاد نیز معامله می‌شود و این بدان معنا است که قیمت آن نسبت به BTC می‌تواند نوسان داشته باشد.

این شرکت اضافه کرد که نمودارهای به اشتراک گذاشته‌شده در توییتر که ادعا می‌کند شرکت تجاری ورشکسته Alameda Research بزرگترین خریدار WBTC بوده است، افکار ترسناکی مبنی اینکه این توکن توسط بیت کوین پشتیبانی نمی‌شود را در سرمایه گذاران به وجود آورده است. کایکو گفت که این شایعات درست نیست و افزود که ذخایر پشتیبان آن را می‌توان در زنجیره بیت کوین تأیید کرد. او با انتشار توییتی از حساب کاربری رسمی خود (@KaikoData) در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ عنوان کرد:

$WBTC با قیمت کمتر و اختلاف ۰.۵ درصدی نسبت به BTC معامله می‌شود.

در آخرین بازنگر‌ی‌ها، به مسائل زیر پرداخته‌ایم:

نگرانی‌ها در مورد دارایی‌های رپد شده (Wrapped Assets)

اختلاف قیمت $stETH

تلاش برای دستکاری قیمت $CRV

فعالیت‌ها در بازار مشتقات

و سایر موارد مهم بازار کریپتو کارنسی

شرکت Alameda Research  توسط سم بنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried) مدیر عامل سابق صرافی FTX راه‌اندازی شد. پس از اینکه مشخص شد پول مشتری‌ها در این صرافی توسط شرکت تجاری Alameda استفاده می‌شود، همه چیز در صرافی FTX به‌سرعت ناپایدار شد.

شرکت نگهداری رمزارز BitGo متولی اصلی WBTC است. چن فنگ (Chen Fang) مدیر اجرایی آن در توییتر گفت، شایعاتی که مبنی بر عدم پشتیبانی یک به یک WBTC توسط BTC عنوان می‌شود، کاملاً اخبار جعلی است. البته این شرکت از اظهارنظر بیشتر در این مورد نیز خودداری کرد.

Kieran Mesquita توسعه‌‌دهنده پروژه مالی غیر متمرکز حفظ حریم خصوصی Railgun به خبرگزاری‌ها گفت که Depegging اخیر رخ‌داده برای WBTC فعلاً جایی برای هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

او گفت:

اختلاف قیمت توکن WBTC نسبت به BTC هنوز خیلی زیاد نشده است (حدود ۲ درصد نسبت به اوج خود، که به سرعت هم بازیابی شد)، تا زمانی که این شکاف بسیار عمیق نشده است، همچنان WBTC می‌تواند به عنوان راهی برای وارد کردن BTC به پروتکل‌های دیفای شبکه اتریوم عمل کند.

به گفته کایکو:

در حال حاضر WBTC  دوباره با بیت کوین پیوند خورده است (Pegged with Bitcoin). این اتفاق بی شک باعث آرامش خیال سرمایه‌گذاران در فضای مالی غیرمتمرکز شده است.  

اما مسکوئیتا اضافه کرد که با توجه به اینکه متولی اصلی این دارایی BitGo به عنوان یک شرکت متمرکز است، از دست دادن پیوند WBTC می‌تواند تمرکز زدایی بیشتری را در این فضا ایجاد کند. او گفت:

در دراز مدت اگر WBTC دوباره اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به خود را به دست نیاورد، احتمالاً توکن غیرمتمرکزتری جایگزین آن خواهد شد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)